Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter vad jag fick höra så beror det på en ordentlig leveranssvans inom flygfrakterna efter vulkanutbrottet på Island.

Känns långsökt att Canon tänker släppa en uppföljare inom en snar framtid med tanke på en nylig firmwareuppdatering till 5D. Ingen ny 1Ds och att Nikon inte släppt någon uppföljare till D700 ännu.

Canon har generellt leveransproblem Worldwide. Finns mer om det på nätet...100.000 produkter är försenade...
 
när jag va inne hos mina lokala foto-handlare så trodde han det också(alltså iår), men själv tror jag defenitivt inte, med tanke på att canon 1Ds Mark IV inte har kommit(den lär/bör komma iår), och det är den som kommer ha snabb af, många bilder per sekund och trodligtvis runt 32 MP, inte 5d mark III

hösten 2011 tror jag på, som många andra..och kommer kankse ha 28-30 MP eller kanske, bara kansek samma sensor som 1ds 4.. den som lever får se, sa han som låg i graven.
 
Jag har en Mk2 och har faktiskt svårt att komma på något som kan bli signifikant bättre, och nej-AF hör inte dit. Den är på mitt ex. precis hur bra som helst.

Fast det där med hur nöjd du är med AF beror ju ärligt talat en hel del på vad du plåtar för något.
Har använt en lånad 5D mkII och plåtat en del sport med.
Dels saknar jag vissa inställningsmöjligheter för AF som finns på mina båda egna hus (1D mkII och 7D), dels gör båda mina egna hus helt klart ett bättre jobb med AF i de sammanhang där jag använder dem.

Även i "dåligt" ljus tycker jag att AF på 5D mkII lämnar en del att önska.
Igår plåtade jag tre konserter, där hade 5D klart svårare att sätta AF i mörkt ljus i jämförelse med min egen 7D, då hade jag ändå en ljustarkare glugg på 5D:n (70-200/2,8) än vad jag hade på min 7D (17-40/4).

Personligen skulle jag tycka att det vore högintressant med en 5D med bättre AF än vad 5D mkII har.

Tilläggas kan att 5D "mkI" och 5D mkII faktiskt har samma AF-modul, (men med förbättrade algoritmer i 5D mkII).
En orsak till att jag är övertygad om att Canon kommer att förbättra AF till 5D mkII:s efterföljare.
 
Canon skyllde på att AF-sensorn till 40D, som har samtliga punkter som korspunkter, inte fick plats i kamerahuset till 5D Mark II. Om det kan man tro vad man vill.
 
Fattar inte vad man ska med alla extra pixlarna hela tiden.
Det ökas ju hela tiden till ingen nytta. mer är 20 MP är bara onödigt
 
Canon har generellt leveransproblem Worldwide. Finns mer om det på nätet...100.000 produkter är försenade...

Det kanske inte är så känt bland allmänheten men marknaden för elektronikkomponenter befinner för tillfället i en extremt svår situation. För många komponenttyper och fabrikat är det allokering som gäller. Detta innebär att inte ens tillverkarena av kretsar med mera kan tala om när dom eventuellt kan leverera. Prishöjningar och leveransproblem kommer förmodligen att drabba många märken på elektronikmarknaden under vintern 2010-2011.
Vill du ha något särskilt? Köp det nu!
 
Det kanske inte är så känt bland allmänheten men marknaden för elektronikkomponenter befinner för tillfället i en extremt svår situation. För många komponenttyper och fabrikat är det allokering som gäller. Detta innebär att inte ens tillverkarena av kretsar med mera kan tala om när dom eventuellt kan leverera. Prishöjningar och leveransproblem kommer förmodligen att drabba många märken på elektronikmarknaden under vintern 2010-2011.
Vill du ha något särskilt? Köp det nu!

Jag vill köpa en 5d II, men det är väl försent! =)
 
Hoppas vi slipper den mekaniska slutaren.
Hoppas kan man men det verkar vara ganska många år kvar innan det blir verklighet, i synnerhet som spegeln sitter ivägen. Vill du ha en ljudlös spegelfri kamera som är lika bra som dagens DSLR lär du få vänta längre än du har tid kvar på jorden...
 
Fattar inte vad man ska med alla extra pixlarna hela tiden.
Det ökas ju hela tiden till ingen nytta. mer är 20 MP är bara onödigt

Hela världsekonomin bygger ju att vi ska konsumera nytt hela tiden. På så sätt skapas behov som egentligen inte finns. Ärligt talat, vad ska jag med en 50" TV? Ingen aning, därför har jag kvar min gamla tjock-tv 32" Sony som jag är riktigt nöjd med. Den får hänga med sålänge den håller.

Många som köper EOS 550D kommer aldrig någonsin att ha någon större nytta av att den har 18 Megapixel, de fotar glatt vidare med kit-gluggen och gröna rutan... Huvudsaken är att man äger en DSLR av senaste modell...
 
Fler pixlar = större möjligheter att beskära, hur är det en nackdel så länge det presteras tillräckligt bra kvalitetsmässigt sett?
 
Och med tillräckligt många pixlar, slipper man ha det tillsuddande A-filtret på kameran. Skulle ge betydligt skarpare bilder.
 
det kommer ingen mark III än på länge, det är jag säker på, troligast presenteras den nästa höst, om ens då. Jag tror inte ens att de kommer uppdatera AF-funktionen, en massa folk som ska köpa 1d mk IV tjatar om att de vill ha dess AF-funktion i 5d. Köp rätt kamera istället så blir det säkert bra, 5d har aldrig varit och lär inte bli en sportkamera. Sluta tjata.
 
Eftersom det är irriterande att betala mycket för en FF och få sämre räckvidd än på en crop så måste pixeldensiteten upp för att slippa det irritationsmomentet.

Följande verkar lämpligt.
48MP (då kan 12MP älskarna köra /4 och få sina 12MP och därmed slippa klaga)
Autofokus från 7D
Ingen lågisobandning
Bättre lågisodynamik än D3x
Bättre högisoegenskaper än D3s
4bps (mer kommer det aldrig bli)
10bps 12MP liveview mode.

Första och sista punkten verkar otroligt men omkring 30MP lär det väl bli. Övrigt verkar sannolikt men man vet ju aldrig med autofokusen.
 
vi kan väl iallafall börja med att få en autofokus som är korrekt från fabrik?

det här gäller optiker som
135 2.0,
70-200 F4,
F4 IS,
F2.8,
F2.8 IS
180 F3.5
100 2.8 macrot


på 5d mk1 och mk2...
 
Pris?

Hej!

Idag kan man köpa en 5d mark 2 för runt 19000 kr. Borde en mark 3 hamna på samma prisnivå, eller hur brukar det se ut när canon släpper prylar. Har för mig att en 5d mark 2 kostade 24000 precis när den släptes. är det den prisnivån en mark 3 kommer hamna på också..?

//Elias
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.