Annons

Canon 550D vs. Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Viktor, återkommer till denna fråga igen - nu måste du väl snart bestämma dig, nu börjar du påminna om sketchen med Gösta Ekman och Tage Danielsson om Aftonbladet eller Expressen...

VILKEN ÄR BÄST????

Det finns ingen "BÄSTA-kamera", alla har något som någon tycker om och som andra inte gillar.

Börjar nästan tro att du driver med alla på den tråden, har aldrig hört någon som är så osäker som du verkar vara i valet av en kamera, hur gammal är du?

Vilken kamera du än köper kommer du alltid tro att den andra var nog lite bättre ändå - och då kommer du med automatik ha en del problem att somna på kvällen...

Köp en av dom nu, återkom om en månad och tala om du blev nöjd eller inte!
 
Viktor, återkommer till denna fråga igen - nu måste du väl snart bestämma dig, nu börjar du påminna om sketchen med Gösta Ekman och Tage Danielsson om Aftonbladet eller Expressen...

VILKEN ÄR BÄST????

Det finns ingen "BÄSTA-kamera", alla har något som någon tycker om och som andra inte gillar.

Börjar nästan tro att du driver med alla på den tråden, har aldrig hört någon som är så osäker som du verkar vara i valet av en kamera, hur gammal är du?

Vilken kamera du än köper kommer du alltid tro att den andra var nog lite bättre ändå - och då kommer du med automatik ha en del problem att somna på kvällen...

Köp en av dom nu, återkom om en månad och tala om du blev nöjd eller inte!

Du svarar som att det var trådskaparen som skrev inlägget... Läste du bara "VILKEN ÄR BÄST????" eller? Personen som skrev inlägget ser ut att vara en kompis som tyckt det tar lite väl lång tid att bestämma sig ;-)
 
Du svarar som att det var trådskaparen som skrev inlägget... Läste du bara "VILKEN ÄR BÄST????" eller? Personen som skrev inlägget ser ut att vara en kompis som tyckt det tar lite väl lång tid att bestämma sig ;-)

*******************************************

Tyvärr helt obegripligt vad du menar???
 
Läste detta i en tråd i Canon Kameror som heter Canon 60D.
Enligt andrahandsinformation till mig på förmiddagen idag, den 17/7, kommer EOS 60D att presenteras nu på tisdag, den 21/7.
Jag utgår ifrån att den kommer att visas upp på den kommande fotomässan om några veckor.
Infon kommer från en person på Canon Sveriges marknadsavdelning. Ryktet säger att infon läckte under onsdagen. Cyberphoto sänkte sina priser på 50D rejält idag, fredag, samtidigt sjönk priset på 7D med ca 500 SEK.
Denna gången verkar det nog som om 'ryktena' stämmer - det vore typiskt Canon att läcka en knapp vecka före lanseringen, så har de gjort flera gånger tidigare.
Men men... Vi får som vanligt vänta och se...
EDIT: Den 21:e är på Onsdag och inte Tisdag som jag skrev...;)

Om du inte har jätte brådis så kommer man i Digtal Fotos nästa nummer som kommer 13 aug har jag för mig att göra en jämförelse mellan 50D och D90.
Nu vet jag inte hur mkt man skall lita på dessa tester men en liten hint kan det kanske ge.

Sitter lite i samma sits som du. Står just nu också emellan 50D och D90 från att ha valt mellan 550D och D5000.
Så jag har fölt denna tråd med stort intresse : )
 
Viktor, återkommer till denna fråga igen - nu måste du väl snart bestämma dig, nu börjar du påminna om sketchen med Gösta Ekman och Tage Danielsson om Aftonbladet eller Expressen...

VILKEN ÄR BÄST????

Det finns ingen "BÄSTA-kamera", alla har något som någon tycker om och som andra inte gillar.

Börjar nästan tro att du driver med alla på den tråden, har aldrig hört någon som är så osäker som du verkar vara i valet av en kamera, hur gammal är du?

Vilken kamera du än köper kommer du alltid tro att den andra var nog lite bättre ändå - och då kommer du med automatik ha en del problem att somna på kvällen...

Köp en av dom nu, återkom om en månad och tala om du blev nöjd eller inte!
Jag är inte "osäker", utan noggrann. Jag brukar bli nöjd med lite större saker jag köper och det beror på att jag noga kollar vad som är värt och bra att köpa. Dessutom kan tråden bli en kunskapskälla för andra senare. :)

Läste detta i en tråd i Canon Kameror som heter Canon 60D.


Om du inte har jätte brådis så kommer man i Digtal Fotos nästa nummer som kommer 13 aug har jag för mig att göra en jämförelse mellan 50D och D90.
Nu vet jag inte hur mkt man skall lita på dessa tester men en liten hint kan det kanske ge.

Sitter lite i samma sits som du. Står just nu också emellan 50D och D90 från att ha valt mellan 550D och D5000.
Så jag har fölt denna tråd med stort intresse : )
Blir en intressant vecka då framöver! :)

Ja, vilken väger tyngst för dig just nu - Nikon D90 eller Canon 50D? För mig känns det som om lite bättre prestanda (Canon 50D) står mot känsla och ergonomi med skönt placerade knappar osv (Nikon D90).
 
Jag är inte "osäker", utan noggrann. Jag brukar bli nöjd med lite större saker jag köper och det beror på att jag noga kollar vad som är värt och bra att köpa. Dessutom kan tråden bli en kunskapskälla för andra senare. :)

Blir en intressant vecka då framöver! :)

Ja, vilken väger tyngst för dig just nu - Nikon D90 eller Canon 50D? För mig känns det som om lite bättre prestanda (Canon 50D) står mot känsla och ergonomi med skönt placerade knappar osv (Nikon D90).

Så noggrann att 12 vs 16 MP är ett argument? (se ett av dina första inlägg) Då är väl saken klar?

Jag tycker att ergonomin är viktig och gillade inte riktigt leksakskänslan hos t.ex. Canon 450D. Å andra sidan tycker jag likadant nu om D90, när jag har en D700 ;)

Oavsett om det finns många beg objektiv att välja mellan eller inte, är frågan vad du har tänkt dig för några. Jag hade detta som argument när jag köpte min första kamera, men har inte köpt ett enda begagnat objektiv. Funderar dock på en klassiker i form av 105/2.5 AIS. Tyvärr har jag lite för många nya objektiv på önskelistan. Mao, om du inte tänker köpa begagnat så är inte det något argument att ha AF-motor i huset. Däremot håller jag fullt med om att det är lättare att jobba med en D90 än D5000.

Just det, inlägget om att 550D var bättre än D90 var för övrigt lika informativt för mig som en jämförelse mellan äpplen och päron skulle vara.
 
Mao, om du inte tänker köpa begagnat så är inte det något argument att ha AF-motor i huset. Däremot håller jag fullt med om att det är lättare att jobba med en D90 än D5000.
Riktigt så enkelt är det inte då det fortfarande är en stor del av Nikons objektiv som säljs nya som saknar fokusmotor. Speciellt illa är det för objektiv med fast brännvidd under 200mm, där finns det bara ett fåtal objektiv med inbyggd fokusmotor.
 
Viktor, om du frågar 50 människor om råd får du med all säkerhet (olika) 50 råd också, då blir det ju ännu svårare att välja. Antar att du nu fått så många (bra) tips att det är dags att slå till, eller? Vad förväntar du dig mer för råd och tips egentligen. Allt är nu sagt. Lycka till med ditt kommande kameraköp!
 
Riktigt så enkelt är det inte då det fortfarande är en stor del av Nikons objektiv som säljs nya som saknar fokusmotor. Speciellt illa är det för objektiv med fast brännvidd under 200mm, där finns det bara ett fåtal objektiv med inbyggd fokusmotor.

Du har faktiskt rätt i det, jag glömde bort att t.ex. 50/1.8, 85/1.8 och 85/1.4 saknar AF-S. Å andra sidan finns 50/1.4 AF-S och jag hoppas och tror att 85/1.4 kommer få AF-S snart.

Jag tycker dock att det är betydligt bättre med 35 mm på DX ändå, och 35/1.8 är ett väldigt bra objektiv. Men hur som helst, det är lättare att jobba med en D90 än D5000 tycker jag tack vare fler knappar.
 
Just nu så väger 50D tyngst.
Tycker att den känns bäst i handen.
Tror att bildkvaliten är ganska snarlik mellan dom 2.
Att D90 kan filma skulle bara vara en lite plus men inget som jag hänger upp mig på.
Vill man filma så får man skaffa sig en riktig filmkamerar och göra det med.
Men det är ett antal "kläm och känn" tillfällen kvar innan jag slår till ; )
Så jag har inte bestämt mig än.
 
Just nu så väger 50D tyngst.
Tycker att den känns bäst i handen.
Tror att bildkvaliten är ganska snarlik mellan dom 2.
Att D90 kan filma skulle bara vara en lite plus men inget som jag hänger upp mig på.
Vill man filma så får man skaffa sig en riktig filmkamerar och göra det med.
Men det är ett antal "kläm och känn" tillfällen kvar innan jag slår till ; )
Så jag har inte bestämt mig än.
Klämde lite på både Nikon D90 och Canon 50D idag. Båda känns väldigt bra fast tycker nog ändå Nikon D90 har lite vassare layout av knappar osv. Dessutom har Nikon D90 en lite behändigare storlek, men det är inget som spelar så stor roll - storleken då.

Jag ska hålla mig lite kall, eftersom det ryktas om några nysläpp från Canon (och kanske även Nikon, vem vet). :)
 
Du har faktiskt rätt i det, jag glömde bort att t.ex. 50/1.8, 85/1.8 och 85/1.4 saknar AF-S. Å andra sidan finns 50/1.4 AF-S och jag hoppas och tror att 85/1.4 kommer få AF-S snart.

AF-S 85/1.4 har folk hoppats och trott på i flera år nu. Visst jag hoppas också att den kommer men jag tror nog inte att den gör det.
 
Hej, jag har funderingar på en ny kamera. Dem jag står och väger mellan är Canon 550D och Nikon D5000.


Jag har några frågor:


  • Släpps det nya modeller inom en snar framtid? För jag såg att senast Nikon släppte en kamera var 2009.
  • Vilken utav de ovanstående kamerorna bör jag köpa och varför?


Hjälp mig att fatta mitt beslut! :)
Tack på förhand!

Nu har inte jag läst hela disskutionen så jag vet inte om ni har kommit fram till något.
Såg att ni disskuterade D5000 och D90 och den enda stora skillnaden är egentligen att bara d90 har autofokus vilket gör att man kan köpa lite billigare objektiv (utan autofokus)
Själv har jag d5000 och är mycket nöjd och känner att jag kan ha den x antal år framåt utan att växa ur den.
Men du tänkte ju på eos 550d och den rekommenderar jag däremot om du behöver fler megapixlar, då du t.ex. kan beskära bilderna mer
 
Riktigt så enkelt är det inte då det fortfarande är en stor del av Nikons objektiv som säljs nya som saknar fokusmotor. Speciellt illa är det för objektiv med fast brännvidd under 200mm, där finns det bara ett fåtal objektiv med inbyggd fokusmotor.
Jag måste säga att jag knappast tycker att det spelar någon roll. AF-S sägs fokusera snabbare, men knappast märkbart säger jag. Jag har AF-S-objektiv som jagar både länge och väl innan fokus hittas och AF-objektiv som hittar fokus omgående. Så för min del får det gärna vara AF på objektiven. Det är väl de äldsta AF-objektiven som är slöa, jag har ett 70-210 som är ganska segt, men mitt AF 135 DC Nikkor är riktigt snabbt, likaväl som mitt AF-S 300 f/4 kan vara ganska segt om det börjar jaga i fel ände. Då går det fortare med manuell fokus.
 
Jag måste säga att jag knappast tycker att det spelar någon roll..
För dig spelar det kanske inte så stor roll eftersom du har AF-motor i din kamera.
Men för de som saknar AF-motor i sin kamera så blir det stor skillnad. Då är det bara objektiv med inbyggd AF-motor som ger autofokus.

Det var ju det som var själva poängen med mitt inlägg.
 
Jag måste säga att jag knappast tycker att det spelar någon roll. AF-S sägs fokusera snabbare, men knappast märkbart säger jag. Jag har AF-S-objektiv som jagar både länge och väl innan fokus hittas och AF-objektiv som hittar fokus omgående. Så för min del får det gärna vara AF på objektiven. Det är väl de äldsta AF-objektiven som är slöa, jag har ett 70-210 som är ganska segt, men mitt AF 135 DC Nikkor är riktigt snabbt, likaväl som mitt AF-S 300 f/4 kan vara ganska segt om det börjar jaga i fel ände. Då går det fortare med manuell fokus.

Du jämför lite äpplen med päron. AF-S varierar mycket beroende på objektiv. Men jag håller med om att många AF-D funkar bra på en D300.
 
För dig spelar det kanske inte så stor roll eftersom du har AF-motor i din kamera.
Men för de som saknar AF-motor i sin kamera så blir det stor skillnad. Då är det bara objektiv med inbyggd AF-motor som ger autofokus.

Det var ju det som var själva poängen med mitt inlägg.
OK. Jag fattade tydligen fel. Ursäkta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.