Annons

Canon 550D vs. Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant! Vad tror du priset på en ny kamera i liknelse med Nikon D90 lär kosta så där direkt efter release?
Det borde bli ungefär samma pris som för D90 när den släpptes, dvs ca 10000:- för ett kamerahus. Kanske lite mer om de trycker in funkioner som fullHD video med AF och andra funktioner som tillverkarna gärna tar lite extra betalt för.
 
Det borde bli ungefär samma pris som för D90 när den släpptes, dvs ca 10000:- för ett kamerahus.

Ja, okej. Då känns det inte lika angeläget längre. Då är det nog bättre att köpa en kamera nu då priset är lite lägre innan release av nya modeller. Jag hoppas bara inte utvecklingen tar ett jättekliv nu precis efter jag köper min kamera (om jag nu gör det), så att de nya releaserna är häpnadsväckande (?).
 
Ja, okej. Då känns det inte lika angeläget längre. Då är det nog bättre att köpa en kamera nu då priset är lite lägre innan release av nya modeller. Jag hoppas bara inte utvecklingen tar ett jättekliv nu precis efter jag köper min kamera (om jag nu gör det), så att de nya releaserna är häpnadsväckande (?).
Jag tror nya D10 kommer att kosta mer, kanske 12 tkr, eller 14 med 18-105 kitzoom..
Rimligen sänker de priset på D9, man kan få för 1-2 tusen billigare än nu.
 
Ett kort svar som inte besvarar alla frågor: Jag har själv en D5000 och är extremt nöjd med bildkvalitén (förutom död pixel som kommer åtgärdas via garanti). Använder utöver kitobjektivet 18-105 VR ett Tamron 60mm 2.0 Macro till den. Idag hade jag valt D90 på grund av större sökare och inbyggd autofokusmotor. Liksom tidigare talare nämnt ska du se filmfunktionen som en bonus, då den är väldigt begränsad i båda modellerna. D90 säljs väl ut nu snart så passa på om det är Nikon du ska ha! Blev visst inte så kort svar:)
 
Nu är inte jag någon expert, men jag har ägt en D60 och fotat en del med en D90... Dock bytte jag märke nu och köpte just en Canon 550D och jag upplever en otrolig skillnad och det stog mellan D90 och 550D för mig innan, men nu i efterhand kan jag inte vara mer nöjd. Shiit va mycket kamera för pengarna! Canon 550D rekomenderas starkt!

EDIT: Alltså, 5000 har jag inte kollat på men all input brukar uppskattas :p
 
Jag tror nya D10 kommer att kosta mer, kanske 12 tkr, eller 14 med 18-105 kitzoom..
Rimligen sänker de priset på D9, man kan få för 1-2 tusen billigare än nu.
Vart ifrån kommer dessa uppgifter om namn ifrån? :)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett kort svar som inte besvarar alla frågor: Jag har själv en D5000 och är extremt nöjd med bildkvalitén (förutom död pixel som kommer åtgärdas via garanti). Använder utöver kitobjektivet 18-105 VR ett Tamron 60mm 2.0 Macro till den. Idag hade jag valt D90 på grund av större sökare och inbyggd autofokusmotor. Liksom tidigare talare nämnt ska du se filmfunktionen som en bonus, då den är väldigt begränsad i båda modellerna. D90 säljs väl ut nu snart så passa på om det är Nikon du ska ha! Blev visst inte så kort svar:)
Har du testat D90? Vad är det som gör D90 till ett bättre val över D5000 mer precist?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu är inte jag någon expert, men jag har ägt en D60 och fotat en del med en D90... Dock bytte jag märke nu och köpte just en Canon 550D och jag upplever en otrolig skillnad och det stog mellan D90 och 550D för mig innan, men nu i efterhand kan jag inte vara mer nöjd. Shiit va mycket kamera för pengarna! Canon 550D rekomenderas starkt!

EDIT: Alltså, 5000 har jag inte kollat på men all input brukar uppskattas :p
Ja, denna "input" var väldigt intressant! :)

Vad är det du finner så bra med Canon 550D jämfört med Nikon D90? D90 har ju t.ex. större sökare och en display på toppen av kameran. Inbyggd AF-motor, samt även två rattar för inställningar finns på D90. Vad är det som får dig att gilla 550D mer? :)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för alla svar hörrni! Fortsätt så! :)
 
Vad är det du finner så bra med Canon 550D jämfört med Nikon D90? D90 har ju t.ex. större sökare och en display på toppen av kameran. Inbyggd AF-motor, samt även två rattar för inställningar finns på D90. Vad är det som får dig att gilla 550D mer? :))

Jag hade D60'n i nästan ett år och kände bara att systemet inte var för mig, rent menymässigt trivdes jag mycket mer med Canon, det kan vara en bidragande orsak. Jag har en kompis som har en 500 som jag fingrat på en del innan jag köpte min 550.

Hur som helst, jag uppskattar filmfunktionen väldigt mycket att den finns där. 720p i 50FPS är grymt :)
Den D90'n jag lekte med hade ett kitobjektiv och ett billigare zoom objektiv, jag köpte till ettt 50mm f1.8 till min 550D nu så det kan också vara en orsak. Jag tror jag haft kitobjektivet monterat 3minuter kanske, 50mm sitter på för jämnan.

Rent tekniskt sätt är jag inte rätt person att såga kamerorna för båda är bra men det är bara att 550'n känns som det är så mycket mer kamera, även om huset känns extremt litet :)

Jag tror att båda kameror är bra, men D90'n har ju några år på nacken...
Här är tråden som fick mig att välja just Canon 550D.

Lycka till! :)
 
Jag hade D60'n i nästan ett år och kände bara att systemet inte var för mig, rent menymässigt trivdes jag mycket mer med Canon, det kan vara en bidragande orsak. Jag har en kompis som har en 500 som jag fingrat på en del innan jag köpte min 550.

Hur som helst, jag uppskattar filmfunktionen väldigt mycket att den finns där. 720p i 50FPS är grymt :)
Den D90'n jag lekte med hade ett kitobjektiv och ett billigare zoom objektiv, jag köpte till ettt 50mm f1.8 till min 550D nu så det kan också vara en orsak. Jag tror jag haft kitobjektivet monterat 3minuter kanske, 50mm sitter på för jämnan.

Rent tekniskt sätt är jag inte rätt person att såga kamerorna för båda är bra men det är bara att 550'n känns som det är så mycket mer kamera, även om huset känns extremt litet :)

Jag tror att båda kameror är bra, men D90'n har ju några år på nacken...
Här är tråden som fick mig att välja just Canon 550D.

Lycka till! :)

Okej, tack för svaret! :)

För mig känns det som om D90 är mer en kamera än 550D ändå... 550D är mer en hobbykamera, medans D90 är en kamera att utvecklas med.

Enligt den HÄR jämförelse så "tvekar dem inte att rekommendera D90 över 550D" gällande prestanda av fotografering.

Det som känns lite svårt bara är att D90 har några år på nacken och kanske kommer det ut nya snarlika varianter inom den närmsta tiden. Men och andra sidan får man då D90 till ett bra pris.
 
Nikon D5000 är ju inprincip lika bra som D90 när det gäller bildkvalitén väl?


Så här säger Cyberphoto om D90 vs. D5000:

Poängen med D90 är bland annat att den har AF-motor, vilket öppnar upp för betydligt fler objektiv. Hela begagnatmarknaden ligger öppen, och den är inte liten. En av de största anledningarna till att välja Nikon eller Canon framför något annat märke.
 
Såg att man kan köpa Canon 50D (hus) för knappa 7000 kr. Är den något att ha? Den är ju ändå en semiproffskamera.
 
Vad tror ni om framtida kameror? Står vi på tröskeln till en nya releaser? Jag menar, om det släpps nya modeller om 1-3 månader kanske det är värt att vänta.

Det är aldrig värt att vänta. När en ny modell väl har annonserats tar det flera månader innan man kan få tag på den. Köp det du vill ha nu, och sen kan du sälja den kameran och köpa den nya när den kommer om du tycker att det verkar nädvändigt. Då har du kamera hela tiden. D90 är ju billig nu och komemr förmodligen att slumpas bort när en ny kamera börjar säljas. Det innebär att du ändå måste ta ställning till om den senaste modellen är värd sådär 4000 kr mer.
 
Okej gubbar, tantar, killar och tjejer. Nu har jag ökat min insikt i mitt val av kamera, men behöver fortfarande er hjälp. Jag har kommit fram till att det finns fyra modeller som intresserar mig, varav någon kommer att köpas.


  • Canon 550D, 6 990 kr
    Känns intressant då den är späckad med ny teknologi som bland annat Full HD-inspelning (även 50 b/s vid halv HD). Den har den nyaste 18MPixel CMOS-sensorn och klarar även SDXC-kort (minneskort på 32GB och större), men känns rätt liten till sin storlek. 550D känns som en ny kamera med dagens teknologi.

  • Canon 50D, 6 990 kr (kampanj)
    Känns intressant då den faktiskt är en semiproffsmodell till ett bra pris. Vädertät och metallchassi (robust och ganska stor till sin storlek, vilket jag ser som fördel), men saknar dock filmförmåga. Kan ta 6,3 b/s upp till 90 JPEG, dvs. är den snabb och den har display på toppen. Den är ju ligger högst av alla dessa kameror gällande "kategoriklass", men om den vinner över dagens nya kameror med uppdaterad teknologi - det vet jag inte (?).

  • Nikon D5000, 4 990 kr
    Vinklingsbar skärm och har samma sensor som Nikon D90 på 12,3 MPixel. Har filmfunktion till den grad av halv HD, men saknar dock inbyggd AF-motor i huset. Känns ganska liten och plastig (rätta mig om jag har fel). Känns inte så intressant, om ni inte lyckas övertala mig med bra argument.

  • Nikon D90, 7490 kr
    En omtyckt kamera (verkar det som) med dubbla funktionsrattar och inbyggd motor. Har filmfunktion (halv HD) och display på toppen. Känns ganska gedigen.


Så hur är det egentligen?
Ska man tänka på att de nyare (Canon 550D, Nikon D5000) har nyare teknologi (åtminstone är de nyare) än de lite äldre (Canon 50D, Nikon D90) kamerorna? Har det någon större betydelse? Eller presterar fortfarande de i den högre klassen (Canon 50D, Nikon D90) bättre än de två nyare?

Vilken borde jag välja om jag endast ser till kamerakvalité och bortser från filmfunktion? Canon 50D känns ju som ett kap, men det jag funderar på är om någon av de nyare (Canon 550D, Nikon D5000 eller till och med Nikon D90) presterar bättre i alla fall, bara för att de är nyare och därmed har bättre teknologi?


Vad tror och tycker ni? Hänvisa gärna till lite tester, men även egna upplevelser och uppfattningar såklart. :)
 
Senast ändrad:
Viktor, nu måste du snart bestämma dig, nu börjar du påminna om sketchen med Gösta Ekman och Tage Danielsson om Aftonbladet och Expressen...

VILKEN ÄR BÄST????
 
Vilken borde jag välja om jag endast ser till kamerakvalité och bortser från filmfunktion? Canon 50D känns ju som ett kap, men det jag funderar på är om någon av de nyare (Canon 550D, Nikon D5000 eller till och med Nikon D90) presterar bättre i alla fall, bara för att de är nyare och därmed har bättre teknologi?

OT så det ryker om det.
En kamera har inte teknologi, den har teknik. Teknologi är läran om teknik och något sådan lär inte finnas i kameran :)

Till ämnet
Canon 50D ÄR ett kap och Nikon D5000 är inte något alternativ för de som vill ha ett stort objektivutbud.

Ska man få full utväxling på objektiv till Nikon så måste man gå på pro eller semi-pro (D1,2,3 & D1,2,3,700) för att få full funktion.
 
Såg att man kan köpa Canon 50D (hus) för knappa 7000 kr. Är den något att ha? Den är ju ändå en semiproffskamera.

Hej ! Om du tänker dig en D90,vässar till den lite här och där då får du en 50D ! Det är nog också sista chansen nu att få tag i en 50D för det priset,både den och D90 håller på att fasas ut.Själv valde jag D90 för
jag tyckte i varjefall de objektiv jag ville skaffa mig var lite vassare hos Nikon. MVH.
 
Var på Elgiganten respektive Onoff nyss och kände och klämde på Canon 550D, Nikon D5000 och Nikon D90. Det jag kan säga är att Nikon D90 utklassade dem två andra i åtminstone ergonomi och känsla. Själva prestandan hann jag aldrig riktigt testa fullt ut, men ser man till det här testet så ska ju Nikon D90 vara bättre än Canon 550D och därmed troligtvis bättre än Nikon D5000 också.

Så, just nu känns det som om Nikon D5000 och Canon 550D är utslagna.
Valet står nu istället emellan Nikon D90 och Canon 50D.

Nikon D90
+ Två lättåtkomliga "scrollhjul" för snabba inställningar
+ 720p (1280x720) videoinspelning
+ 11 AF-punkter
+ Snyggare
+ Knappar verkar lite mer åtkomliga (bättre layout)
- "Endast" entusiast-kamera
- Sämre seriebildstagning (4,5 bilder/sekund)

Canon 50D
+ Semiproffs-kamera
+ Fler megapixlar (3,2 megapixlar mer)
+ 6,3 bilder/sekund
+ Slutartid på 8000
+ Metallchassi
+ Väderskydd
+ ISO upp till 12800
- 9 AF-punkter (gör detta kameran sämre i praktiken?)
- Inte like skönt placerade "scrollhjul" och knappar för inställningar

Frågor
1. Nikon D90 har 11 AF-punkter jämfört med 9 AF-punkter hos Canon 50D. Hur stor skillnad gör det och vilken har bäst AF-system?
2. Nikon D90 har tydligen också någon slags "3D focus tracking" - vad är det?
3. Nikon D90 har även något "420-segment RGB metering system" - vad är det?
4. Canon vs. Nikon gällande objektiv - vilken har det bredaste utbudet för semi-proffs/amatörer?

Fyll gärna på med fördelar respektive nackdelar för respektive kamera och ge er åsikt om vilken som presterar bäst, så skulle jag uppskatta det mycket. :)
 
Var på Elgiganten respektive Onoff nyss och kände och klämde på Canon 550D, Nikon D5000 och Nikon D90. Det jag kan säga är att Nikon D90 utklassade dem två andra i åtminstone ergonomi och känsla. Själva prestandan hann jag aldrig riktigt testa fullt ut, men ser man till det här testet så ska ju Nikon D90 vara bättre än Canon 550D och därmed troligtvis bättre än Nikon D5000 också.

Så, just nu känns det som om Nikon D5000 och Canon 550D är utslagna.
Valet står nu istället emellan Nikon D90 och Canon 50D.

Nikon D90
+ Två lättåtkomliga "scrollhjul" för snabba inställningar
+ 720p (1280x720) videoinspelning
+ 11 AF-punkter
+ Snyggare
+ Knappar verkar lite mer åtkomliga (bättre layout)
- "Endast" entusiast-kamera
- Sämre seriebildstagning (4,5 bilder/sekund)

Canon 50D
+ Semiproffs-kamera
+ Fler megapixlar (3,2 megapixlar mer)
+ 6,3 bilder/sekund
+ Slutartid på 8000
+ Metallchassi
+ Väderskydd
+ ISO upp till 12800
- 9 AF-punkter (gör detta kameran sämre i praktiken?)
- Inte like skönt placerade "scrollhjul" och knappar för inställningar

Frågor
1. Nikon D90 har 11 AF-punkter jämfört med 9 AF-punkter hos Canon 50D. Hur stor skillnad gör det och vilken har bäst AF-system?
2. Nikon D90 har tydligen också någon slags "3D focus tracking" - vad är det?
3. Nikon D90 har även något "420-segment RGB metering system" - vad är det?
4. Canon vs. Nikon gällande objektiv - vilken har det bredaste utbudet för semi-proffs/amatörer?

Fyll gärna på med fördelar respektive nackdelar för respektive kamera och ge er åsikt om vilken som presterar bäst, så skulle jag uppskatta det mycket. :)

Jag har en D90 och jag använder nästan enbart en central autofokuspunkt som jag fokuserar med på det jag vill ha i skärpa, håller in avtryckaren och komponerar om. Det är väl inte optimalt om man ska fota rörliga motiv, men för mig fungerar det utmärkt. Däremot använder jag den här matrix metering för ljusmätning, den lär ju vara mycket bra och jag tycker det blir riktigt bra, självfallet måste man flitigt använda exponeringskompensationsen för att få det rätt, dessutom jobba med Active D-lighting som styr kontrastkurvan för skuggpartierna. Mycket användbart. Man kan med lite träning snabbt styra resultatet så att man får bilden fördig direkt från kameran - nästan i varje fall.

När det gäller objektiv så har jag inte direkt saknat något i Nikons sortiment, det finns ju mycket begagnat som man kan köpa också till ganska låga priser. Men jag har sett att Canon har en del telen som Nikon saknar, budgetvarianter som 80-200 f/4 (finns beg från Nikon) och 400 mm f/5.6. Canon har också några ljusstarka saker med f/1,2, som Nikon saknar, åtminstone i dagens sortiment. Men det finns ju f/1.4 istället. Det är nog ganska likvärdigt generellt.
 
Var i samma sist som du ! Jag gick på känsla och köpte den som kändes bäst för mig ! Det värsta man kan göra är att låta priset avgöra,det blir aldrig bra.Det föll på D90 som är i stort sett lika bra som 50D plus att jag gillade Nikons objektiv mer,dom jag köpte och kommer att köpa ! MVH.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.