Annons

Canon 550D vs. Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är just objektivutbudet som är en av,och en stor nackdel med Pentax ! Dom har väl inte en ända billig och skarp ljusstark glugg som Nikons 35:a och 50:a ? Eller snabba telezoomar med tyst inbyggd motor i konsumentklassen ? Inget tele över 300mm ? Varför vara förpassad till Sigma eller Tamron som bla har dom sämsta 70-300 telezoomarna på marknaden om man vill köpa billiga objektiv,prisvärda objektiv ? Gick själv ifrån Pentax just av den anledningen,inte för att kamerahusen är dåliga-tvärtom ! Väntade själv med spänning när nya K7 kom ut men blev besviken att dom kom med en kamera som redan fanns.När jag jämförde den med K200D som jag hade blev det i böjan-WOW ! Men när jag jämförde den med D90 och 50D föll K7:an pladdask ! Men ska man ha bara ett eller två objektiv och vet att man inte kommer att köpa fler är Pentax ett bra alternativ ! MVH.

Jovisst har de allt det där.
 
Varför vara förpassad till Sigma eller Tamron som bla har dom sämsta 70-300 telezoomarna på marknaden om man vill köpa billiga objektiv,prisvärda objektiv ?

Sigma EX 100-300/4,0 DG APO till Pentax AF

Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro till Pentax AF

Varsågod här är två bra långzoom. Du pratar mot bättre vetande.
 
Dem kostar ju över 8000 kr.

Ja, naturligtvis smaker det, så kostar. Men de är betydligt billigare än Nikon, Canon motsvarighet i samma kvalitetsklass.

Viss finns det billigare Canon och d Nikon-objektiv, men de är flera klasser sämre. Så enkelt är det:
1. Högklassiga objektiv kostar mycket pengar.
2. I samma kvalitetsklass är tredjepartsobjektiv billigare.
3. En objektiv är inte automatiskt toppklass bara för att det står Nikon eller Canon på den. (sådant gäller kanske på Leitz, Zeiss objektiv, men inte på Canon, Nikon)
 
Ja, naturligtvis smaker det, så kostar. Men de är betydligt billigare än Nikon, Canon motsvarighet i samma kvalitetsklass.

Viss finns det billigare Canon och d Nikon-objektiv, men de är flera klasser sämre. Så enkelt är det:
1. Högklassiga objektiv kostar mycket pengar.
2. I samma kvalitetsklass är tredjepartsobjektiv billigare.
3. En objektiv är inte automatiskt toppklass bara för att det står Nikon eller Canon på den. (sådant gäller kanske på Leitz, Zeiss objektiv, men inte på Canon, Nikon)

Om nu tredjepartstillverkare av objektiv är billigare (förutsatt att objektiven är av samma klass), så kan man ju lika gärna köpa Canon eller Nikon eftersom tredjepartstillverkarna även gör sina objektiv med Canon- och Nikon-fattning.

Då får man betydligt större utbud och också minst samma kvalitétsklass på sina objektiv för samma kostnad.
 
Om nu tredjepartstillverkare av objektiv är billigare (förutsatt att objektiven är av samma klass), så kan man ju lika gärna köpa Canon eller Nikon eftersom tredjepartstillverkarna även gör sina objektiv med Canon- och Nikon-fattning.

Då får man betydligt större utbud och också minst samma kvalitétsklass på sina objektiv.

Du har tydligen bestämt dig att byta system. Då är det onödigt att argumentera. Men jag upprepar: K-x är bra kamera, och det finns bra utbud inom tredjepartstillverkare för Pentax. Dina (helt acceptabla) gluggar blir därmed värdelösa.

Valet mellan 550D och D5000 ska också avgöras vilka objektiv du har tillgång till, och vilken känns bättre, känn efter i affären.
D5000-s största nackdel är frånvaron av AF i huset, därmed kan du inte ha AF i äldre billiga Nikon objektiv.
Filmfunktionen är något bättre i 550D, men marginellt, välj inte för filmfunktionen.
 
Du har tydligen bestämt dig att byta system. Då är det onödigt att argumentera. Men jag upprepar: K-x är bra kamera, och det finns bra utbud inom tredjepartstillverkare för Pentax. Dina (helt acceptabla) gluggar blir därmed värdelösa.

Valet mellan 550D och D5000 ska också avgöras vilka objektiv du har tillgång till, och vilken känns bättre, känn efter i affären.
D5000-s största nackdel är frånvaron av AF i huset, därmed kan du inte ha AF i äldre billiga Nikon objektiv.
Filmfunktionen är något bättre i 550D, men marginellt, välj inte för filmfunktionen.

Mina nuvarande objektiv känns hindrande, då de begränsar känslan av att utvecklas i sitt fotande. Men de kan istället glädja en nybörjar- eller semesterfotare.

Jag ska definitivt känna på de båda kamerorna och valet står mellan dem - 550D och D5000.

Något som gäckar mig är om Nikon D90 är ett alternativ. Också funderar jag på om det snart möjligtvis släpps nya kameror då det t.ex. var senast ett år sen Nikon gav ut sin senaste kamera.
 
Nja, den ljusstarkaste 35an från Pentax som jag kan hitta är 2,0 (!) och kostar
8000 (!!). Nikons 35/1,8 kostar under 2000 kr.

Något tele över 300 mm tycks Pentax öht inte tillverka, varken fast eller zoom. Osv.
Letar man efter billiga objektiv så är det bästa att titta på begagnatmarknaden, Pentax 50/1.4 och 35/2.0 brukar gå att hitta för 1500-2500:-. Bara för Hoya/Pentax gjort några galna prishöjningar på senare tid så behöver man inte betala dessa priser.

Tror fortfarande Pentax tillverkar sitt FA* 600/4 på specialorder, men det är inget de vill ha i sitt standardsortiment pga den låga efterfrågan. Även om den är billigare än Canon och Nikons motsvarigheter så är det få som vill betala dessa pengar för ett objektiv.
 
Mina nuvarande objektiv känns hindrande, då de begränsar känslan av att utvecklas i sitt fotande. Men de kan istället glädja en nybörjar- eller semesterfotare.

Jag ska definitivt känna på de båda kamerorna och valet står mellan dem - 550D och D5000.

Något som gäckar mig är om Nikon D90 är ett alternativ. Också funderar jag på om det snart möjligtvis släpps nya kameror då det t.ex. var senast ett år sen Nikon gav ut sin senaste kamera.

D90 är definitivt en alternativ. D90 är betydligt större än D5000 eller 550D, för somliga är det fördel, för andra är det nackdel. Du avgör själv.
 
Det finns ytterligare ett skäl att välja en systemkamera utöver vad alla inlägg talat om, andrahandsvärdet. Kolla på Blocket eller motsvarande och se vad de begär för en beg Nikon eller Canon med optik. Du ska väl en gång sälja denna nya skapelse, D90 eller 550D, då kan det vara intressant att veta (på ett ungefär iaf) vad du kan tänkas få för din då beg kamera.

Har själv en Canon 550D med en 10-22 resp en 18-200 som jag är mycket nöjd med, testat att filma med gott resultat också. Men tänk bara på att det är stillbildskameror som man KAN filma med, kanske inte att direkt spela in långfilmer med, isf välj hellre en bra videokamera.

Men viktigt att veta är att bägge dina alternativ är bra kameror. Föreslår du går in i fotobutik och känner/klämmer lite på dem, vilken ligger bäst i handen, vilken har lättast åtkomligast reglage och knappar? Ta den! Byt gärna standardoptiken mot en lite bättre glugg det lönar sig i längden. Är du vidvinkel- eller teleobjektivfantast? Välj efter plånboken!
 
Mina nuvarande objektiv känns hindrande, då de begränsar känslan av att utvecklas i sitt fotande. Men de kan istället glädja en nybörjar- eller semesterfotare..
Vad är det i dina objektiv som begränsar känslan?
Undrar eftersom du tänkt satsa på en superzoom som kan vara ännu mer begränsande pga all kompromisser som måste göras i optiken.

Tycker personligen det är objektiv med fast brännvidd som utvecklar en mest då man får jobba mer med fötterna och måste tänka lite mer när man skapar bilderna. Med zoomobjektiv är det lätt att fuska genom att använda zoomen, när man egentligen borde förändra perspektivet istället.
 

Bra inlägg!

Inbyggd filmfunktion ser jag som en bonus vid t.ex. resa eller konserter då man möjligtvis vill spela in en filmsnutt. Ska, så fort jag får tid, gå till en butik och klämma lite! :)

Jag är nog mer av en vidvinkel- och makro-kille, fast tycker också om att "tele-fota". Vad tror du om objektivet Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS man får till en av 550D-paketen hos Cyberphoto? Är det värt att lägga till några tusen för att få det objektiv som sträcker sig ända till 200mm (Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS)?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dem känns inte tillräckliga. Mitt val av att köpa en bra "superzoom" är för att ha något till allt möjligt nu i början innan man bygger vidare på sin samling av objektiv. Jag köper ju dessutom en fast normalzooom. Vill ha en stadig grund att utgå ifrån. :)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad tror ni om framtida kameror? Står vi på tröskeln till en nya releaser? Jag menar, om det släpps nya modeller om 1-3 månader kanske det är värt att vänta.
 
Den Canonoptik som jag har är en Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS. Mycket nöjd med den, helst ska man ju använda ett bra stativ vid telelägena även om det är IS på den. Överkomlig i pris om man inte är värsta proffsfotografen...

Om du är vidvinkel-man, kolla på en 10-22 mm, tror att du blir rätt lycklig då! En ny värld öppnar sig! Den kostar ca 7000:- (kolla närmare på Prisjakt eller liknande).
 
Den Canonoptik som jag har är en Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS. Mycket nöjd med den, helst ska man ju använda ett bra stativ vid telelägena även om det är IS på den. Överkomlig i pris om man inte är värsta proffsfotografen...

Om du är vidvinkel-man, kolla på en 10-22 mm, tror att du blir rätt lycklig då! En ny värld öppnar sig! Den kostar ca 7000:- (kolla närmare på Prisjakt eller liknande).

Det är nog lite över min prisklass att lägga så pass mycket pengar på en vidvinkel, tyvärr. Men Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS kan kanske vara ett alternativ om det är tillräckligt mycket bättre än "kitobjektivet" Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS (som ändå kostar cirka 4500 kr separat).

Vad tros?
 
Vad tror ni om framtida kameror? Står vi på tröskeln till en nya releaser? Jag menar, om det släpps nya modeller om 1-3 månader kanske det är värt att vänta.
Till Photokina mässan i september så lär det släppas en mängd systemkameror, troligtvis flera modeller från de flesta tillverkare. Dock kan det ta till slutet på året innan de finns i butik.
 
Till Photokina mässan i september så lär det släppas en mängd systemkameror, troligtvis flera modeller från de flesta tillverkare. Dock kan det ta till slutet på året innan de finns i butik.
Intressant! Vad tror du priset på en ny kamera i liknelse med Nikon D90 lär kosta så där direkt efter release?
 
Jag är nog mer av en vidvinkel- och makro-kille, fast tycker också om att "tele-fota". Vad tror du om objektivet Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS man får till en av 550D-paketen hos Cyberphoto? Är det värt att lägga till några tusen för att få det objektiv som sträcker sig ända till 200mm (Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS)?
Ett val av att köpa en bra "superzoom" är för att ha något till allt möjligt nu i början innan man bygger vidare på sin samling av objektiv. Jag köper ju dessutom en fast normalzooom. Vill ha en stadig grund att utgå ifrån. :)

En superzoom är framförallt bekväm. 18-135 är ganska glugg bra 18-200 likaså.
15-85 är mer flexibel men svårt att få i kit. De första 3 millimetrarna (15 i stället för 18) betyder mer än skillnaden mellan 85 och 135 eller 200 när man använder det till resor.
Kostar par tusen extra, men jag tror det är värd.
I alla fall om du inte tänker köpa en 10-22 eller så vidvinkelzoom.
 
En superzoom är framförallt bekväm. 18-135 är ganska glugg bra 18-200 likaså.
15-85 är mer flexibel men svårt att få i kit. De första 3 millimetrarna (15 i stället för 18) betyder mer än skillnaden mellan 85 och 135 eller 200 när man använder det till resor.
Kostar par tusen extra, men jag tror det är värd.
I alla fall om du inte tänker köpa en 10-22 eller så vidvinkelzoom.

Det känns lite väl mycket för en "superzoom". Jag har klarat mig hittills med 18mm som lägst och tror det ska duga nu också! Prioriterar nog makro och tele före sådan vidvinkel som 15mm faktiskt. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.