Annons

Canon 40D objektivhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

sudden87

Medlem
Hej
jag behöver hjälp med att hitta ett bra objektiv för sportfoto inomhus och utomhus (Sport kampsport) . har redan en Canon EF50mm f/1.8 II . som funkar bra men skulle vilja ha flera olika som funkar bra för man kan inte alltid stå bredvid mattan när man tar bilder eller så kommer man för nära så man inte får hela personen . lokalen är på ca 80kvm och med mitt objektiv så måste jag stå några meter ifrån för att få med hela personen. sen för utomhus är det längre ifrån ca 10-15 meter ungefär.

har en prisklass på 1000-3000kr för objekten . men letar mest efter billiga objekt i början.

är tacksam för alla svar .

Du kan behöva en ljusstark standardzoom som täcker brännviddsomfånget från vidvinkel till kort tele. Det går nog att hitta en för under 3000 kr. begagnad.
Tamron el. Sigma 2,8/18-50mm. Ljusstyrkan är då f:2,8 över hela omfånget vilket är mycket bra för aktion när man är nära motiven.

Om du däremot står längre ifrån behöver du ett teleobjektiv el. en telezoom.
Nämnda EF 1,8/85mm är då ett utmärkt val, eller EF 2/100mm som är ett lämligt "hopp" från 50mm som du redan har.

MVH J O

Kampsportslokaler brukar ju vara rätt mörka. I alla fall dem som jag har varit och fotograferat i.
Så ett ljusstarkt objektiv är ju att föredra om du vill ha vettiga slutartider.

Själv kör jag i dylika situationer med Canons 70-200mm 2,8L vilket nog är den bästa sportgluggen som finns. Den ligger dock en bra bit över din budget, men det finns en 4L som kanske skulle kunna hittas inom ramarna. Såg en på blocket för 4000kr, så det finns nog att få tag på lite billigare också.
Annars är det som tidigare inlägg, att satsa på fasta gluggar med hög ljusstyrka som är det bästa alternativet för inomhusbilderna.

Är det alltså lite mer Tele du är ute efter?

För de pengarna som du har att gå på så skulle jag föreslå ett begagnat.
Men annars så kanske denna kan vara något för dig.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232082

Är mest intresserad i begagnat till en början . vet inget om objektiv har bara haft min kamera i 2 veckor och märkte att den jag har nu kommer för nära personerna så jag måste stå minst 2-3 meter ifrån för att få med hela personen i bilden med mitt objektiv . och för utomhus har jag faktisk ingen aning vad jag behöver för objektiv men kommer ju stå ca 10-15m ifrån kan mera och vill fortfarande få grymma bilder ju

Du kan behöva en ljusstark standardzoom som täcker brännviddsomfånget från vidvinkel till kort tele. Det går nog att hitta en för under 3000 kr. begagnad.
Tamron el. Sigma 2,8/18-50mm. Ljusstyrkan är då f:2,8 över hela omfånget vilket är mycket bra för aktion när man är nära motiven.

Om du däremot står längre ifrån behöver du ett teleobjektiv el. en telezoom.
Nämnda EF 1,8/85mm är då ett utmärkt val, eller EF 2/100mm som är ett lämligt "hopp" från 50mm som du redan har.

MVH J O

Tänkte själv först på Tamrons 17-50 2,8.
Men eftersom han skrev att det inte är alltid han kan vara så nära som han är just nu så betyder det nog att han framförallt behöver snävare objektiv.

Samyang har billigt och bildmässigt bra objektiv. Men ska han fota sport så bör man nog ha AF om det inte är schack man fotar (är det en sport?)

Såja, tillbaka till TS fundering.
Känner du någon som har t.ex et zoom objektiv som du kan låna så kan du prova vilken brännvidd som bör passa dig. Ljusstyrkan vid utprovningen behöver du inte bry dig om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar