Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400D, inte riktigt nöjd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens.L

Medlem
Hej

Har köpt en beggad 400D med ett Tamron 28-75-2,8 objektiv av en kompis för ett tag sen.

Men jag är inte riktigt nöjd. Det är inte ofta jag får den där känslan att bilden är tagen med en systemkamera utan att jag tycker nästan att jag fick bättre bilder med min Canon A530.

Har läst att 400D kan få focus-problem undrar om det är det som kan vara problemet. För tycker jag har problem med skärpan på bilderna och får även justera vitbalansen rätt mkt i photoshop fast jag ställer in den i kameran för den miljön jag fotar(men det kanske man inte kommer ifrån).

Men hur avgör man om det är fel på kameran eller handhavande fel?. Nu har jag inga bra exempel bilder att komma med.
 
Fota en linjal eller några stående tändsticksaskar som står på lite olika avstånd från kameran så ser du om fokus hamnar där den ska. V g skärpan: antar att du fotar i jpg, har du provat att höja skärpeinställningen i kameran ordentligt? Systemkameror har lägre grundinställning av skärpefunktionen än kompaktkameror eftersom många DSLR-användare föredrar att skärpa bilderna i datorn.
 
Robin Gyllander skrev:
Vilket läge kör du kameran i?
Fotar oftast i P-läget men ibland M-läge också om jag fotar i mörker med stativ. Eller laborerar

Aton_ skrev:
Fota en linjal eller några stående tändsticksaskar som står på lite olika avstånd från kameran så ser du om fokus hamnar där den ska. V g skärpan: antar att du fotar i jpg, har du provat att höja skärpeinställningen i kameran ordentligt? Systemkameror har lägre grundinställning av skärpefunktionen än kompaktkameror eftersom många DSLR-användare föredrar att skärpa bilderna i datorn.

Jag fotar i RAW så jag kan justera bilderna i Camera RAW 4.2 utan att förlora bilddata. Ska prova det där med skärpeinställningen om jag hittar den. Manualen ligger fortfarande kvar hos polaren som bor en bra bit ifrån mig.
 
Om du vill ha den där klassiska oskarpa bakgrunden sätt ratten på av och ställ in bländaren på 2,8 och använd 70mm. Då borde skärpedjupet bli kort.
 
En annan sak med "typiska" SLR-bilder är ju (tyvärr) också att de numera ofta är rätt efterbearbetade i Photoshop. Då räcker det inte att ha rätt kamera.
 
Jens.L skrev:
Jag fotar i RAW ...
Om du bara kör i raw så hjälper det inte att höja skärpan i kameran eller att fixa vitbalansen. Det är mjukvaruinställningar som bara syns i jpg.

Du kanske ska prova att plåta lite i jpg (kan inte en 400D spara i både raw och jpg samtidigt?) så ska du se att bilderna inte blir så dassiga som du tror. Raw-filer ser alltid mer eller mindre förfärliga ut innan man har fixat till dem.
 
Tackar för svaren.

Kan lägga till att kameran har åkt i backen en gång så plasten har spruckit på objektivet i framkant och sen går det en spricka efter själva objektivet när man zoomat ut .Det kanske kan ha hänt något med kameran ändå. Får försöka leta upp något Canon service center i Västerås och be dom göra en service. Hur testar man lättast om kameran fel fokuserar?. Alterantivt provlåna något objektiv av kompisen som har lite lyxigare grejjer än mig.
 
Jens.L skrev:
Hur testar man lättast om kameran felfokuserar?
Det har jag berättat här ovan. Linjalen skall alltså ligga ned och du kan ställa något vid sidan av linjalen t ex exakt vid 10 cm för att sikta på när du fokuserar. Det finns också speciella fokusblad att ladda ned från nätet men du kan lika gärna börja med en linjal eller några tändsticksaskar e d. Hur enkelt som helst.

Berätta gärna om bilderna blev bättre när du skruvade upp skärpan och ev kontrasten (inte bra vid högkontrastmotiv). Provhöj gärna färgmättnaden också om det går att göra i kameran.
 
Är det ett IS objektiv?
Verkar som någon glasbit inte ligger där den ska, skärpan högerkant - vänsterkant skiljer rätt mycket.

Micke.
 
Lawson skrev:
Är det ett IS objektiv?
Verkar som någon glasbit inte ligger där den ska, skärpan högerkant - vänsterkant skiljer rätt mycket.

Micke.

Nej det är inte ett IS objektiv. Och objektivet har ju fått stryk så det är mkt möjligt att nått hänt med det.
 
Direkt ur "asken" tar min G5:a långt mycket bättre, skarpare bilder än med min 400D med kitobjektivet.
Det går knappt att jämföra.
 
Jens.L skrev:
Vet inte om jag gjorde rätt men la pappret på ett bord och tog stativet och vinkla det till ca45 grader. 75mm brännvid 2,8 i bländare och iso800.

http://hacked.free-bsd.org/~jensl/blandat/IMG_0038.jpg

Du har nog lite frontfokus, normalt är skärpedjupet större bakom fokuspunkten än framför. Men fokuspunkten är ju skarp redan på bländare 2,8 så det är ett mindre problem. Vad som sades ovan i tråden om varierande skärpa är ett större problem.
 
du måste nog ta och ställa någonting vertikalt vid 0-sträcket som du kan fokusera på (tändsticksask tex)... fokuspunkten i sökaren kan skilja ganska mycket från vart den faktiskt fokuserar. Kan leda till felaktigt resultat
 
Dockland skrev:
Direkt ur "asken" tar min G5:a långt mycket bättre, skarpare bilder än med min 400D med kitobjektivet.
Det går knappt att jämföra.
Skärpningen i kompaktkameror är satt en storleksordning högre än i en "lågnivå" SLR. Så det låter rimligt.
Bländat ner till 8 eller så är kitobjektivet fullt användbart. Speciellt med tanke på priset.
 
Jag provade att ta ett par bilder till på det där pappret och använde nått att fokusera på den här gången och provade även att ställa focus själv på olika ställen och man märkte att skärpan är mkt sämre på högersidan av objektivet. Så antingen är nått skumt med kameran eller objektivet. Får höra med polaren om jag kan testa ett av hans objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.