Annons

Canon 350D eller Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
PerFogelberg skrev:
Fokuslåsning är något som inträffar när man trycker ner avtryckaren till hälften. Det är min definition.

Och när man gör det låser kameran fokus (fast behåller den inte till nästa exponering). Vill man låsa fokusen mer kan man som sagt trycka på en annan knapp. Häpp!

Exakt. Väldigt irriterande. Man måste ändå släppa upp avtryckaren helt för att ta nästa bild.

Edit: Har man blivit van med Nikons avtryck är det svårt att acceptera Canons krånglighet.

Du som nu har läst manualen vet väl då att man på 350D och 20D kan göra på följande sätt:

Ändra Custom Funktion 4 till värdet 1: (AE-lås/AF)

"Funktionen är praktisk när du vill ställa in skärpan och exponeringen separat. Tryck på knappen <*> för att ställa in skärpan och tryck ner avtryckaren halvvägs för att aktivera automatiklås"

Det innebär att du fokuserar genom att trycka ner <*> och exponerar genom att trycka på avtryckaren. SÅ länge som du låter bli att trycka på <*> så aktiveras inte AF.

Dvs: funktionen som du efterlyser finns på både 350D och 20D och den är inte speciellt krånglig att använda.

Att det inte fungerar exakt som på en Nikon eller EOS 1D modellerna är en annan sak, men det är vare svårt eller krångligt.

Kan du nu erkänna att det går att göra på en 20D/350D?

Edit: Och då kan du ta nästa exponering utan att släppa upp avtryckarknappen fullt upp. Du kan ta nästa exponering genom att behålla avtryckaren halvt nertryckt och dra på en ny exponering. Så det så:)

Extra edit: <*> knappen sitter placerad så att du använder höger hands tumme för att aktivera den.

--jalle
PerFogelberg skrev:
Exakt. Väldigt irriterande. Man måste ändå släppa upp avtryckaren helt för att ta nästa bild.

Edit: Har man blivit van med Nikons avtryck är det svårt att acceptera Canons krånglighet.

Senast ändrad:
För mig var det irriterande tills jag fick veta hur man kom runt det. Men visst, Canon är klart mer för knapptryckningar än Nikon. (När jag körde med F4 var jag mycket skeptisk till Eos 1 med dess konstiga knappar och rattar.)

Just 350D är jag inte helt förtjust i då den inte har den konstiga inmatningsratten på baksidan :)

Själv har jag varken Nikon eller Canon. Mitt eget intryck är att man måste läsa bruksanvisningen mer noggrant som Canon-ägare. Canon saknar små enkla men genialiska funktioner. Funktioner som man uppskattar om man vill slippa tänka på kameraåbäket när man fotograferar.

Sen att alla säger att Canon har bättre bildkvalitet är bara en detalj. Jag kan inte se skillnad på bilderna.

Om man vill använda alla märkliga funktioner måste man nog lusläsa manulen oavsett om man använder Canon, Nikon eller Kodak (som väl mest är en Nikon) ;)

Just funktionen för fokuslås måste man läsa sig till (i manualen eller här), den lär man nämnligen behöva. De flesta specialinställningar tycker jag man kan lämna därhän - särskilt om man kör RAW och inte behöver tänka på vitbalans och dylikt vid fotograferingstillfället (det gäller givetvis också alla andra tillverkare).

Nu var det ju inte riktigt det som du skrev först... Du sa att det gick inte enkelt gick att låsa fokuset mellan exponeringar med en 20D/350D (vilket det går).

Jag tror nog att både Canon och Nikon (och övriga tillverkare) har både klyftiga och mindre självklara handgrepp på sina respektive kameror.

En sak som jag saknar på min Canon är Nikons "snabbdelete" av en bild genom dubbeltryck på deleteknappen. Deleteknappen är dessutom bättre placerad på D70 än på 10D/20D/300D/350D.

Sedan så säger inte alla att Canon har bättre bildkvalitet:)

Till sist så blev jag nyfiken och provade nyss "focus/recompose" där jag aktiverar AF med avtryckarknappen. Jag provade att inte släppa upp avtryckaren mer än till hälften mellan exponeringarna på min 20D. Och gissa vad... Jag tycker att det verkar som att den behåller fokuslåset mellan exponeringarna (förutsatt att du har One Shot Focus inställt och inte AI Servo)

Jag kan ju ha fel men tror inte det.

--jalle

PerFogelberg skrev:
Själv har jag varken Nikon eller Canon. Mitt eget intryck är att man måste läsa bruksanvisningen mer noggrant som Canon-ägare. Canon saknar små enkla men genialiska funktioner. Funktioner som man uppskattar om man vill slippa tänka på kameraåbäket när man fotograferar.

Sen att alla säger att Canon har bättre bildkvalitet är bara en detalj. Jag kan inte se skillnad på bilderna.

Senast ändrad:
Serietagning (den står i princip alltid på serietagning). Edit: I enbildtagning så måste du släppa upp avtryckaren full ut innan du kan ta nästa bild (jag provade det nyss).

Jag gjorde inget avancerat experiment, utan tog bara några snabba blixtbilder och kontrollerade att fokuseringen verkade stanna kvar på samma punkt genom att titta på LCD:n efteråt.

Avseende RTFM så tror jag inte att detta beteende är dokumenterat i manualen:)

--jalle

PerFogelberg skrev:
Jalle: Har du kameran på enbilds- eller serietagning?

Jalle: Det förklarar. Har jag kameran på serietagning går det gärna iväg en bild för mycket varje gång jag klämmer av en bild.

Det krävs lite övning, men det går:)

Å andra sidan så är fördelen med digitalt att det gör inget, det är bara att slänga bort de överflödiga bilderna:)

Hur som helst, skälet till att jag var osäker kring detta är att jag dels:

* använder <*> knappen för att fokusera samt
* ofta använder den fokuspunkt som täcker motivet istället för att fokusera/omkomponera.

På de flesta kamerarmodellerna av idag så finns det fler än ett sätt att åstakomma det man vill ha.

--jalle

PerFogelberg skrev:
Jalle: Det förklarar. Har jag kameran på serietagning går det gärna iväg en bild för mycket varje gång jag klämmer av en bild.

Det är sant. Det är tur att det finns många kameramodeller att välja mellan. Tråkigt om alla skulle gilla samma kamera.

Återigen kan man konstatera att det är bara att knalla iväg till närmsta fotohandlare och känna på och köpa sin favoritkamera. Det viktigaste är att man trivs med sin kamera.

Det är helt omöjligt att få ett bra svar på vilken kamera som är bäst för just dig. Alla har sin egen åsikt. Ännu en Canon vs. Nkon-tråd.

Egentligen borde man inte dela upp kamerorna efter märket när man väljer utan se till vilka modeller som finns. Det bästa vore om man tog bort märket och "shufflade" dem för att sedan testa en och en och syna funktionalitet, känsla, och bildkvalitet.

Men som någon skrev tidigare kan det vara praktiskt att ha samma märke som kompisarna så man kan prova varandras objektiv under mer avslappnade förhållanden än i en butik.

Utan att lästa alla inlägg om vilken av Canon eller Nikon som är bäst så har jag och en bekant till mig haft möjligheten att testa både en D70 och mina två Canon kameror 10D och 20D och resultatet av testet är inte smickrande för Nikon D70, och då är det yrkesfotografen som är Nikonfotograf som sa det, och bilderna talar sitt tydliga språk, till viss del kan det bero på att Canonobjektiven är bättre än motsvarande Nikon.

// En som inte trodde att det var skillnad.

Kände på en 350D idag och den går fetbort, även fast den känns stabil så är den inte gjord att användas av normala vuxenhänder. Det är kamera till barnen i tioårsåldern.

Hej, Här har du mina synpunkter på frågan: Nikon startar upp snabbare än Canon, Nikon har tack vare en
bättre slutarkonstruktion blixtsynk ända upp till en 500 dels sekund, Nikon
har större möjlighet att finjustera vitbalansen, Nikon är betydligt enklare
att hantera "ute i fält" än den mindre Canon, Nikon säljer inga
kromversioner" av sin kamera samt att Nikon har ett mycket förståndigt
konstruerat plastskydd baktill på displayen för att förhindra repor.

Jag tycker heller inte att det är svårt att hitta fokuspunkten, detta
eftersom man har en symbol rörande detta i vänstra nedre hörnet. Jag har
även läst tester i fram för allt Amerikanska tidningar och fristående "organ
där Nikon piskat Canon ordentligt vad gäller brusninvån. Bland annat av
den
anledningen har inte Nikon brytt sig i att använda sig av ISO-läget 100 ASA!Nikon har en äkta CCD censor, och ingen "fuskcensor".

Till detta kan läggas att Nikon känns mycket bättre i handen och huset verkar mer genomtänkt konstruerat.....Men som sagt, det finns säkert de som tycker annorlunda.
Mvh
JB

Svårt att bortse från att 20D är en svårslagen kombination när man testat runt lite, då med batterigrepp,nästa steg är 1D MK II.....ett stort steg prismässigt.

Jo, det är sant. Men här måste man ta hänsyn till att man endast kan jämföra produkter i någorlunda samma prisklass. Jag glömde förresten lägga till att Nikon-kameran säljs med ett långt bättre objektiv än motsvarande Canon. Dess 18-70 objektiv är inget billigt "kitt-objektiv", utan ett fullblod med ED-glas. Canons objektiv som medföljer paketet är ett billigare plastobjektiv som inte gör någon människa glad.
Mvh
JB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar