Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350D eller Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

RIB

Ny medlem
Hej,
Jag har läst artiklar i forumet ang dessa två kamror. Jag står inför valet att köpa någon av dem men jag vet inte vilken. Vad är att föredra med Nikon D70 jämfört med Canon 350D, vilken kamera är mest kompetent när man har tänkt att ha kvar kameran några år framöver? Forograferningen som kameran skall användas för är "allt" de vill säga allt från portert till landskap. Objektiven som är tänkt att användas är Fisheye till Tele ev Supertele.

Det är en av de vanligaste frågorna som ställs i forumet. Här är en bunt trådar där det finns mycket mer att läsa.

Hej
Jag står inför samma dilemma, har svårt att välja mellan dem. Jag har också tillbringat timmar framför datorn och läst inlägg och artiklar om kamerorna. Man får nog se på helhetsbilden när man skall välja, allt ifrån objektiv till användbarhet av kameran. Pixel antalet skiljer dem åt men jag vet inte om det har så stor betydelse? Samt att Nikon D70 har optisk sökare ”Spegelreflex” jämfört med Canon 350D som har pentamirror, 95% täckning, 0,8x förstoring, dioptrijustering. Upplösningen av bilden skiljer också 350D 3456 x 2304 jämfört med D70 3008 x 2000 pixlar. Rickard vi får hoppas att någon mer erfaren kan tipsa/övertyga oss om vilken kamera som är att föredra.

/Martin

Ingen här bör/skall tala om för er vilken kamera ni skall köpa. Det måste vara var och ens beslut. Dessutom tog alla dessa (underbara) vs-trådar slut om alla skulle välja samma märke.

Har du bra objektiv sedan tidigare, som går att använda, är det en bra anledning att stanna vid samma märke. Har du fotokompisar som har ett visst märke kan det också vara en anledning. Man kan låna grejjer av varandra.

I övrigt gäller det att känna in sig. Hålla i olika modeller för att känna vad man gillar. Greppvänlighet, var sitter kontrollerna, känns det rätt eller rörigt...

Lycka till, båda två.
/AnWi

Håller med Anders fullständigt.

Kan bara tillägga att ni borde gå till fotobutiken och kläm på båda. Kamerorna är så lika i prestanda att man näst intill kan välja efter komfort.

Okej, jag ska inte göra dig besviken, här kommer det:

Tidningen FOTO skrev så här angående skillnaden 350D/D70:

"Vid jämförelse med närmste konkurenten D70 är skillnaden i upplösning i praktiken inte så stor men absolut tillräcklig för att det ska synas i en A4-utskrift om motivet är riktigt detaljrikt."

De skriver vad gäller bildkvalitét:
"Sammantaget ger Canon 350D utan tvekan bäst bildkvalitét bland kameror i den prisklassen"

Vad gäller AF:
"Autofokusen är mycket snabb" "Här brädar kameran alla konkurrenter och placerar sig bland marknadens snabbaste modeller, inklusive de i toppskiktet."

Hahaha. Du är för rolig Kim.

Även om jag själv valde 350D i valet och kvalet hade jag förmodligen blivit precis lika nöjd med en D70.

Dessa trådar brukar bara bli en massa blaj om att försvara sitt eget val man gjort. Man blir ju nästan mörkrädd när man läser dessa vs-trådar.

Jag utgick från väldigt många olika forum och hade möjligheten att prova dem båda. Det är det enda rätta i bruset av främst subjektiva åsikter.

Jag har gjort den brutala upptäckten att Canon 350D och 20D inte kan ta två bilder i rad utan att fokusera om. På en Nikon-kamera eller Canon 1D-serien kan man trycka ner avtryckaren till hälften för att sedan komponera om bilden. Genom att inte släppa upp avtryckaren helt kan man ta fler bilder med samma fokusinställning.

Detta är en stor förlust i mina ögon och med mitt sätt att fotografera.

Det finns ett antal mer upptäckter att göra, dock ej så brutala, men låt ett rawprogram räkna upp bildfilerna från en Pentax, Canon, Fuji, Nikon, Minolta så är skillnaderna i det närmaste o (nada) mellan dessa kameror.
Känn, kläm , titta, bestäm dig för en kamera som passar din ekonomi. Alla är tillräckligt bra, om man kan fotografera och utnyttja de fördelar en slr kamera ger.

Mikael

PerFogelberg skrev:
Jag har gjort den brutala upptäckten att Canon 350D och 20D inte kan ta två bilder i rad utan att fokusera om. På en Nikon-kamera eller Canon 1D-serien kan man trycka ner avtryckaren till hälften för att sedan komponera om bilden. Genom att inte släppa upp avtryckaren helt kan man ta fler bilder med samma fokusinställning.

Det finns en knapp på objektiven till EOS-systemet som stänger av autofokusen. Kan användas för att ta flera bilder med samma fokusinställning, med ny ljusmätning mellan bilderna.

Nej, nej, nej... helt fel...

Oroa dig inte, det kan du göra på en 350D och en 20D också...

Det är bara att ställa in Custom Function 4 till att flytta fokusaktiveringen till "*" knappen så går det hur bra som helst och detta utan att slå på manuellt fokus.

Som man lite brutalt säger på engelska "RTFM" (sagt med glimten i ögat)

--jalle

PerFogelberg skrev:

Senast ändrad:
RolandM skrev:
Det finns en knapp på objektiven till EOS-systemet som stänger av autofokusen. Kan användas för att ta flera bilder med samma fokusinställning, med ny ljusmätning mellan bilderna.
Det är ju bara på de riktigt dyra objektiven dessa knappar finns. Jag springer inte omkring med 300/2,8 på kameran till vardags.

PerFogelberg skrev:
Det är ju bara på de riktigt dyra objektiven dessa knappar finns. Jag springer inte omkring med 300/2,8 på kameran till vardags.

Sitter på EF-S 18-55 och alla andra gluggar jag har sett till EOS systemet...."AF/M" är den märkt och finns på vänstra sidan.

Jalle: Jag vet att man kan göra det. Jag har gått igenom TFM och alla menyerna i kameran.

Som sagt, funktionen finns på 1D-serien men inte på amatör- och entusiastkamerorna.

Den knappen finns väl på alla Canon EOS objektiv? Till och med mitt 50/1.8 har omkopplaren mellan MF och AF.

--jalle

PerFogelberg skrev:

Man kan ju inte hålla på och koppla i och ur autofokus bara för att det inte finns ett vettigt fokuslås på kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar