Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 24/1,4 MkII
- Trådstartare macrobild
- Start datum
jorgene
Aktiv medlem
Tack Mikael för att du visade båda fullt öppna, som jag ju önskade.Återkommer senare med mer jämförelser, och från bl 2.8 och till bl 8 nu skall jag till systemet.
Min magkänsla stämde: de är likartade i skärpa fullt öppna, men vinjetteringen är kraftig på 24/1,4 som på de flesta gluggar med stora öppningar. Är det så mycket som 2-3 steg? Ser nästan ut så.
macrobild
Avslutat medlemskap
jo men som jag sa tidigare, det är hur de två objektiven uppträder på bl 2.8 och till bl8 11 som är intressant,att Canon med viss vinjettering som kan åtgärdas i camera raw presterar så bra på 1.4 är ju bara en bonus.Objektivet blir ju dessutom bara bättre nerbländat till 1.8 2,0 och 2,8 .
Det är från bl 2.8 med samma skärpedjup som kontrast,brilliance,upplösning skall jämföras.
Det är från bl 2.8 med samma skärpedjup som kontrast,brilliance,upplösning skall jämföras.
macrobild
Avslutat medlemskap
Verkar vara ett kanon objektiv, redan bra fullöppnat på så stor bländare är imponerade. Hur är det med motljusegenskaperna?
Mvh Johan
mycket bra motljusegenskaer
macrobild
Avslutat medlemskap
Finns ingen optik som presterar det bästa på full öppning. Att köra en optik på full öppning o den andra nerbländad är inte fair (tack Fredrik). Samtidigt är det svårt om dom är olika ljus starka. Jag skälv kör väldigt sällan på stora bländaröppningar med vidvinkel optik, så för mig är det viktigare hur optiken är på f8 och mindre.
feltänk, att ena objektivet har bl 2.8 som största bländare och det andra har 1,4 har inget med resultatet på bl 2.8 att göra.
Bl 2.8 är bl 2,8 (att det ena är ljusstarkare är bara en bonus)
Makten
Aktiv medlem
Det är klart att det har. Det objektiv som är två steg nedbländat vid f/2,8 har naturligtvis mycket bättre förutsättningar att vara skarpt vid just f/2,8.feltänk, att ena objektivet har bl 2.8 som största bländare och det andra har 1,4 har inget med resultatet på bl 2.8 att göra.
Haraldus
Aktiv medlem
Skam vore det väl annars, jag menar om 24/1.4 II inte vore bättre än 24/1.4 I. Det jag misstänker är att 24/2.8 kanske är minst lika bra eller bättre än 24/1.4 II från bländare 2.8 till 8 eller 11 när det gäller den optiska kvalitén.
/Harald
/Harald
MK2 är klart bättre
drog upp tidigare bild då vinjetteringen, ljusavfallet är stort på bl 1.4
inte dåligt i jämförelse med nikonzoomen och bl 2.8
eller hur
macrobild
Avslutat medlemskap
Det är klart att det har. Det objektiv som är två steg nedbländat vid f/2,8 har naturligtvis mycket bättre förutsättningar att vara skarpt vid just f/2,8.
vi bedömmer optiken vid bl 2.8. Bl 2.8 är 2.8 i båda fallen
macrobild
Avslutat medlemskap
Skam vore det väl annars, jag menar om 24/1.4 II inte vore bättre än 24/1.4 I. Det jag misstänker är att 24/2.8 kanske är minst lika bra eller bättre än 24/1.4 II från bländare 2.8 till 8 eller 11 när det gäller den optiska kvalitén.
/Harald
har du testat?misstänka är en sak, kom tillbaka med en jämförelse, då vet vi.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=5
Haraldus
Aktiv medlem
Enl. testen i den länk du bifogade så verkar 24/1.4 II vara hårsmånen bättre vid f=2.8 än 24/2.8. Om man kollar på Photozone så anser de att 24/2.8 är ett excellent objektiv med viss reservation (betyg 3.5) dvs ungefär samma uppfattning som jag har efter användning av mitt enda ex.
24/1,4 II är ej testat där men 24/1.4 I får tämligen dåligt betyg där (3.0) och stämmer delvis med min erfarenhet av mitt enda ex.
Jag äger inget 24/1.4 II men funderar på att köpa ett. Kanske klarar man sig ganska långt med 24/2.8 ur optisk synpunkt om man har en kamera med lågt brus men problemet är att det inte är väderskyddat.
Jag har inga planer på att göra egna tester. Det räcker gott och väl med de tester du gjort och dessa tackar jag för!
/Harald
24/1,4 II är ej testat där men 24/1.4 I får tämligen dåligt betyg där (3.0) och stämmer delvis med min erfarenhet av mitt enda ex.
Jag äger inget 24/1.4 II men funderar på att köpa ett. Kanske klarar man sig ganska långt med 24/2.8 ur optisk synpunkt om man har en kamera med lågt brus men problemet är att det inte är väderskyddat.
Jag har inga planer på att göra egna tester. Det räcker gott och väl med de tester du gjort och dessa tackar jag för!
/Harald
har du testat?misstänka är en sak, kom tillbaka med en jämförelse, då vet vi.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=5