Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24/1,4 MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Med Nikon så är bländaren mekanisk på zeissen så då får du ställa den manuellt och får inte med vilken bländare du använt i exif.

funkar inte zeissen som alla andra ai-objektiv? du kan mata in brännvidd och maxbländare i kameran, och sen känner den av vilken bländare du ställer in på objektivet (kameran visar bara hela steg, men ljusmätningen blir korrekt även när man ställer in halva steg på objektivet)
 
Enligt senaste numret av FOTO är Canons nya 24/1.4:a av toppklass med viss reservation för kantskärpan på småbildskameror. Till ett riktpriset på 28700 sekiner.

OBS OBS OBS
Nikon objektiven 2st 14-24 jag har använt har någon form av centreringsfel på 24mm.



Canon 24/1.4 MK2 är bättre än föregångaren MK1 ut mot kanter och hörn.

Jag är intresserad av att veta - hur står 24/1.4mk2 sig mot ett FRISKT 14-24 på 24mm eftersom jag har tidigare mycket goda erfarenheter av 14-24 optiska kvalitet och speciellt ut mot kanter och hörn.

Jag försöker nu få fram ett 3e exemplar av 14-24 att jämföra med.

Till dess så kan jag bara konstatera att de två 14-24 jag har använt för att jämföra med min 24/1,4 mk2 inte verkar vara representativa för 14-24 på 24mm
 
Senast ändrad:
OBS OBS OBS
Nikon objektiven 2st 14-24 jag har använt har någon form av centreringsfel på 24mm.



Canon 24/1.4 MK2 är bättre än föregångaren MK1 ut mot kanter och hörn.

Jag är intresserad av att veta - hur står 24/1.4mk2 sig mot ett FRISKT 14-24 på 24mm eftersom jag har tidigare mycket goda erfarenheter av 14-24 optiska kvalitet och speciellt ut mot kanter och hörn.

Jag försöker nu få fram ett 3e exemplar av 14-24 att jämföra med.

Till dess så kan jag bara konstatera att de två 14-24 jag har använt för att jämföra med min 24/1,4 mk2 inte verkar vara representativa för 14-24 på 24mm


Du är väkommen Mikael jag har en 14-24 som är skarp och så har jag zeiss 21mm om du vill jämföra.
 
"Jag kan hålla med Jörgen om att det inte är fare att jämföra full öppning på nikons 14-24 mot nerbländad canon 24mm för det är alltid sämre prestanda på full öppning."

Hur tänker du/ni/man då? Jag förstår uppriktigt inte den slutsatsen. Man kan med en optik ta en skarp bild på en viss bländare men inte med en annan. Att den optiken som är skarp i detta läget inte är fullt så skarp i ett läge där den andra optiken inte ens kan ta en bild överhuvudtaget spelar väl i den jämförelsen ingen roll? Jag tycker iallafall att det är väldigt fare att jämföra just på 2,8 eftersom det är "minsta gemensamma nämnare". Givetvis är det även intressant med jämförelser även vid andra bländare men att det inte skulle vara "fare" att jämföra på en viss bländare bara för att det är max på den ena optiken begriper jag inte.

Därmed inte sagt att det inte är imponerande av Nikon att göra en ZOOM med så pass bra prestanda som de gjort.

Mvh
Jerka
 
Det beror ju lite pa vad man ar ute efter, superskarp bild under bra forhallanden eller en bild overhuvudtaget under daliga forhallanden, sjalvklart vore det val bra om ett objektiv var lika skarpt over hela blandaromfanget, men sa ar det ju inte, bast blir det val runt bl. 8 sen borjar diffraktionen motarbeta ocksa, speciellt pa en 20+ mp kamera..


Sen vill jag bara lagga till att:

fare : tariff, taxa, kostnad pa resa
fair : rattvis, likvardig
 
Hur tänker du/ni/man då? Jag förstår uppriktigt inte den slutsatsen. Man kan med en optik ta en skarp bild på en viss bländare men inte med en annan. Att den optiken som är skarp i detta läget inte är fullt så skarp i ett läge där den andra optiken inte ens kan ta en bild överhuvudtaget spelar väl i den jämförelsen ingen roll? Jag tycker iallafall att det är väldigt fare att jämföra just på 2,8 eftersom det är "minsta gemensamma nämnare". Givetvis är det även intressant med jämförelser även vid andra bländare men att det inte skulle vara "fare" att jämföra på en viss bländare bara för att det är max på den ena optiken begriper jag inte.

Därmed inte sagt att det inte är imponerande av Nikon att göra en ZOOM med så pass bra prestanda som de gjort.

Mvh
Jerka



Finns ingen optik som presterar det bästa på full öppning. Att köra en optik på full öppning o den andra nerbländad är inte fair (tack Fredrik). Samtidigt är det svårt om dom är olika ljus starka. Jag skälv kör väldigt sällan på stora bländaröppningar med vidvinkel optik, så för mig är det viktigare hur optiken är på f8 och mindre.
 
Vad gör man inte för sakens skull, idag har jag jämfört med ett 3e nytt 14-24 och med serienr som började på 25, de andra två började på 26.

Detta objektiv uppträder helt annorlunda och lika jämt i hela bilden.
Återkommer snart med exempel.
 
SEDAN
Ni tänker fel vad det gäller bl 2.8, bl 2.8 är just bl 2.8 och förväntningarna är lika från objektiven vad det gäller skärpa/kontrast/upplösning och skärpedjup oavsett om det ena har bl 1.4.och är nerbländat. 2,8 är 2,8
Att 24/1,4 sedan har bl 1.4 kan bara ses som bonus vid fotografering.

SÅ jämförelsen är högst relevant, dvs att börja på bl 2.8 som är Nikons största öppning och sedan stega sig ner till bl 8
 
För skoj skull så lägger jag upp till vänster canon på bl 1.4 och det tredje exemplaret av 14-24 och mittskärpa bl 2.8
Canon till vänster bl 1.4 Nikon 14-24 på bl 2.8 till höger
 

Bilagor

  • mitt-bl-1.4.jpg
    mitt-bl-1.4.jpg
    34.3 KB · Visningar: 324
och en bit längre fram , hela bilden ser ut som tidigare, dvs samma motiv .
canon 1.4 till vänster på bl 1,4. Nikon 14-24 till höger bl 2.8

OCH givetvis så får ni tillgång till rawfilerna
 

Bilagor

  • kantbl1.4.jpg
    kantbl1.4.jpg
    35.1 KB · Visningar: 323
Yttersta övre hörnet, här kan ses att zoomen har lite övertag på bl 2.8 jämfört med canon 24 och bl 1.4
canon 1.4 till vänster 14-24 bl 2.8 till höger
 

Bilagor

  • Bild-5.jpg
    Bild-5.jpg
    28.1 KB · Visningar: 320
Vänster nedre hörn
ljusavfallet är stort på bl 1.4 och ut mot kanterna (det är bl 1.4) men se texten i skylten
canon på bl 1.4 till vänster 14-24 bl 2,8 till höger
 

Bilagor

  • Bild-6.jpg
    Bild-6.jpg
    16.9 KB · Visningar: 313
Senast ändrad:
Jag satsade tidigare på ett EF 24/1.4L I men det var verkligen ingen kvalitetsoptik optiskt sett. Dålig kantskärpa och kraftig CA över hela linjen. Provade då ett väl använt EF 24/2.8 och detta gav mycket hög upplösning, kontrast och kantskärpa redan från f=2.8 och detta förbättras inte nämnvärt av nedbländning! CA började skönjas vid f=5.6 och mindre. Kanske hade det varit en bättre lösning av Canon att göra ett L-objektiv av den objektivkonstruktionen.
På Cyberphoto anser de att 24/2.8 är Bra köp och 24/1.4 L I som Toppklass.
/Harald


Finns ingen optik som presterar det bästa på full öppning. Att köra en optik på full öppning o den andra nerbländad är inte fair (tack Fredrik). Samtidigt är det svårt om dom är olika ljus starka. Jag skälv kör väldigt sällan på stora bländaröppningar med vidvinkel optik, så för mig är det viktigare hur optiken är på f8 och mindre.
 
Jag satsade tidigare på ett EF 24/1.4L I men det var verkligen ingen kvalitetsoptik optiskt sett. Dålig kantskärpa och kraftig CA över hela linjen. Provade då ett väl använt EF 24/2.8 och detta gav mycket hög upplösning, kontrast och kantskärpa redan från f=2.8 och detta förbättras inte nämnvärt av nedbländning! CA började skönjas vid f=5.6 och mindre. Kanske hade det varit en bättre lösning av Canon att göra ett L-objektiv av den objektivkonstruktionen.
På Cyberphoto anser de att 24/2.8 är Bra köp och 24/1.4 L I som Toppklass.
/Harald

MK2 är klart bättre

drog upp tidigare bild då vinjetteringen, ljusavfallet är stort på bl 1.4

inte dåligt i jämförelse med nikonzoomen och bl 2.8
eller hur
 

Bilagor

  • Bild-6.jpg
    Bild-6.jpg
    18.6 KB · Visningar: 307
sista jämförelsen på bl 1.4 och nikon på bl 2.8

Först canon bl 1.4
 

Bilagor

  • A1.4.jpg
    A1.4.jpg
    42.6 KB · Visningar: 305
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.