Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta var lite oroväckande:

"To get the full two stops of improved performance you’ll need to shoot in the JPEG format. That’s not to say that high ISO performance isn’t significantly better when shooting in RAW, because it absolutely is."

Utan några tekniska framsteg alls utan bara genom att skala upp pixlarna i 1DIV borde man tjäna 1/2 steg i brus. 1DIV låg nästan två steg efter D3s i brus och efter i DR. Om Canon vore ikapp Nikons nästa lansering borde man se minst 2 steg mindre brus i raw. Att det är 2 steg i JPEG talar för att det kan vara mer en fråga om smart matematik snarare än en i grunden bättre sensordesign. Vi får se då rawtester görs mot D3s och dess efterföljare.
 
Detta var lite oroväckande:

"To get the full two stops of improved performance you’ll need to shoot in the JPEG format. That’s not to say that high ISO performance isn’t significantly better when shooting in RAW, because it absolutely is."

Utan några tekniska framsteg alls utan bara genom att skala upp pixlarna i 1DIV borde man tjäna 1/2 steg i brus. 1DIV låg nästan två steg efter D3s i brus och efter i DR. Om Canon vore ikapp Nikons nästa lansering borde man se minst 2 steg mindre brus i raw. Att det är 2 steg i JPEG talar för att det kan vara mer en fråga om smart matematik snarare än en i grunden bättre sensordesign. Vi får se då rawtester görs mot D3s och dess efterföljare.

Reflekterade också i det uttalandet. Befarar att det egentligen bara är 1 stegs förbättring mot 1DMKIV och strax efter D3. Men det är ju bara spekulationer tills någon testat produktionsexemplar. Canon har ju även någon månad på sig att fila på mjukvaran.

Iallafall trevligt att Canon inte fortsatt pixelracet, till förmån för mindre brus och bättre DR (även om fler pixlar kan vara trevligt ibland).

Undrar föresten varför C inte tog efter 600D med möjlighet till 3x zoom i videoläget utan kvalitétsförlust.
 
Reflekterade också i det uttalandet. Befarar att det egentligen bara är 1 stegs förbättring mot 1DMKIV och strax efter D3. Men det är ju bara spekulationer tills någon testat produktionsexemplar. Canon har ju även någon månad på sig att fila på mjukvaran.

Iallafall trevligt att Canon inte fortsatt pixelracet, till förmån för mindre brus och bättre DR (även om fler pixlar kan vara trevligt ibland).

Undrar föresten varför C inte tog efter 600D med möjlighet till 3x zoom i videoläget utan kvalitétsförlust.

man har inte slutat med pixelracet till förmån för mindre brus, Canon har bestämt ett antal pixlar som dom tror är lämpliga för kamerans användare samt att de kan inte skyffla en större fil=högre upplösning med samma antal bilder /sekund utan att detta påverkar utläsningen. 1dmk4 sensor har kapacitet att klara 14 stegs DR men Canons utläsning sabbar det dynamiska omfånget pga högt läsbrus, en möjlighet är att läsa ut datan långsammare för att öka DR och minska läsbruset

Nikons väg vet vi ännu inte, blir det en hybrid liksom V1 med A/D på sensorkanten i var 24e rad eller en ren Sony lösning med A/D för varje rad på sensorkanten eller den äldre utläsningen likt den i Canon 1dX och liknar den i D3s som också har högt läsbrus och sämre DR på lägsta iso.
 
Fann lite mer info på http://www.the-digital-picture.com/News/News-Post.aspx?News=1464

dc.watch.impress.co.jp has posted an interview with the developers of the Canon EOS 1D X. The article, being in Japanese, is completely illegible to me - but Kaz sent me a summary of what he felt was new information. Here are his notes:

1) The 1D X is the first time they were able to combine the features of the 1D and 1Ds, which they couldn't do before due to technological issues. It was a "finally" kind of feeling after 10 years of development.

2) They knew some people would ask for more MP even when they announced the 1D X, but have their ears open and will keep thinking about what the market needs.

3) They're always considering the possibility of MF, but have no current plans to enter that market.

4) Timing of the 1D X announcement was to quell questions about the 1Ds replacement and to warn pros before the Olympics, and in consideration of Nikon, which they consider to be their biggest competitor when it comes to pros.

5) The earthquake had some effect on the 1D X release date, but it's not that. They actually wanted to release it earlier than March, which they feel is still a bit late for the August Olympics.

6) Although they can't say they'll never use them in the future, they are stopping production of APS-H sensors.

7) The APS-H size was more to allow for high-speed shooting, so they're moving fully to full-frame, to focus more on image quality.

8) The Digic 5 is 6 times faster than the Digic 4. The Digic 5+ is 3 times faster than the Digic 5, making it 17 times faster than the Digic 4, allowing for a lot of processing to be done in hardware rather than software.

9) ISO 204800 isn't overkill, as some feel, because some photojournalists need that kind of sensitivity.

10) Noise levels of the 1D X should be 2 stops better in all ISOs compared to the 1D IV.

11) The Digic 4 is now used as an image recognition processor, so it should be more than plenty to deal with the mere 100,000 pixels used for the AE sensor.

12) They know some people want the low-pass filter removed. The low-pass filter in the 1D X is fundamentally the same as previous models, and they decided to keep it in because the benefits outweigh the drawbacks for the pro segment that will use the 1D X.

13) Weather sealing is about the same as previous models.

14) HDR and some lens corrections still can't be done in-body due to processing power issues. But they may be added in future models.

15) Lots of consideration was given to the duplication of buttons in the portrait orientation, as well as preventing accidental pushing of some buttons (like the trash button).

16) Quieting the dial and buttons was also considered for video use.

17) Contrast AF speed is the same as in previous models.

18) The jello effect of the rolling shutter is slightly improved.

19) As for mirrorless, they definitely see the utility of a small camera, but have nothing to report at this time.
 
10) Noise levels of the 1D X should be 2 stops better in all ISOs compared to the 1D IV.

så har Canon utryckts sig tidigare och vad det gäller deras beskrivning av en jpg bild från kameran.
 
Jag såg den på fotomässan! Den finns i verkligheten kunde jag konstatera. Men kön var för lång för att jag skulle vänta på att få klämma på den.
 
Canon hade tre stycken EOS-1D X på fotomässan. Alla som fanns i Europa, enligt en Canon-gubbe. Kameran kändes stor och tung precis som en EOS-1 brukar göra.
 
Kan man få plats med wifi i ett SD-kort borde det få plats i en systemkamera :). Tror dock att de har rätt i att räckvidden kan vara ett problem, men man skulle ju kunna tänka sig inbyggd wifi med begränsningar och som går att komplettera med en extern mojäng när så krävs. Jag gissar att det är fler som skulle velat ha inbyggd wifi än de som vill ha inbyggt ethernet.

Problemet med WIFI i SD-kort är ju att pga storleken så blir räckvidden begränsad.
Vilket jag av erfarenhet av EYE-FI vet är ett reellt problem.

Stoppar du in den typen av lösning i ett hus med skal av metall, så blir räckvidden ännu sämre, och det hela tenderar att fungera instabilt.

Även har talar jag av egen erfarenhet.
Har kört EYE-FI i 1D mkII.

En lösning som inte funkar särskillt bra är ingen höjdare.
En "extern mojäng" är inte helt oproblematiskt heller.
Blir rejält krångligare att få allt att fungera med befintliga nät.

Men, framför allt, den "externa mojängen" skulle i praktiken bli nödvändig för de allra flesta som vill skicka bilder via WIFI, och bara skapa krångel.

Bättre då att sätta sändaren utanför huset, och göra handhavandet enklare, från första början.
 
...
En hel del kommer säkert även välja nikon, D3s är ju 15000 billigare även 500f4 är väldigt mycket billigare hos nikon idag.

Undar om inte en del sportfotografer resonerar/kommer resonera likadant.

Jag kan ärligt säga att jag själv överväger ett byte till Nikon pga just detta.
En annan faktor i detta är att det går att beskära bilderna i kameran innan de skickas trådlöst.

Något jag personligen verkligen saknar hos Canon.
 
En annan faktor i detta är att det går att beskära bilderna i kameran innan de skickas trådlöst.

Något jag personligen verkligen saknar hos Canon.

Det kommer 1D X enligt Mike Burnhill på Canon Europa som var på Fotomässan. När jag frågat om detta tidigare verkar Canonfolket ha trott att jag menade färdiga beskärningslägen under fotografering som D3s har. Men skära i efterhand före sändning ska gå bra.

Borde ju också funka att sända via sin dator med ethernet-kabeln.
 
Det kommer 1D X enligt Mike Burnhill på Canon Europa som var på Fotomässan. När jag frågat om detta tidigare verkar Canonfolket ha trott att jag menade färdiga beskärningslägen under fotografering som D3s har. Men skära i efterhand före sändning ska gå bra.

Borde ju också funka att sända via sin dator med ethernet-kabeln.

Tack för info!
Det är helt klart positiva nyheter.

(Det gör en stor skillnad för min del).
Förhoppningsvis kommer detta även på andra Canon-kameror i framtiden.
 
solid as a rock

Canon hade tre stycken EOS-1D X på fotomässan. Alla som fanns i Europa, enligt en Canon-gubbe. Kameran kändes stor och tung precis som en EOS-1 brukar göra.

Det var dock bara hårdvaran i dom här exemplaren på mässan som var 1D X den slutliga mjukvaran är inte klar ännu.Dom hoppas bli klara till leverans i april

Kenneth
 
Det kommer 1D X enligt Mike Burnhill på Canon Europa som var på Fotomässan. När jag frågat om detta tidigare verkar Canonfolket ha trott att jag menade färdiga beskärningslägen under fotografering som D3s har. Men skära i efterhand före sändning ska gå bra.

Om jag har förstått saken rätt så har de som använder Shoot-it-Live (som t.ex. Aftonbladet) och andra liknande lösningar varit på Canon mycket om detta.

Borde ju också funka att sända via sin dator med ethernet-kabeln.

Det här med Ethernet-uttag direkt i kameran är det nog många som längtat efter, löser många problem på ett enkelt sätt :)
 
Om jag har förstått saken rätt så har de som använder Shoot-it-Live (som t.ex. Aftonbladet) och andra liknande lösningar varit på Canon mycket om detta.

På "Bladet" är det ju bara Magnus Wennman som kör med Canon, resten kör ju med Nikon där numera ;)

Men jag är övertygad om att flera fotografer varit på Canon om just detta.
Kan ärligt säga att om det, (mot förmodan), ändå inte skulle komma på Canons framtida kameror, så byter jag till Nikon.

Det här med Ethernet-uttag direkt i kameran är det nog många som längtat efter, löser många problem på ett enkelt sätt :)

Det där med ethernet-uttag i kameran är helt klart en bra sak.

Själv skulle jag även vilja se möjlighet att lägga på viss grundläggande IPTC direkt i kameran.

Tänker mig att du med program i din dator kan sätta upp informationen i de olika fälten.
Som sedan lägs på automatisk på de bilder du skickar direkt från kameran.

Mitt "drömscenario" är att du kan ställa in kameran på enbart RAW, beskära bilden, rätta till vitbalans och exponering om det behövs.
Lägga på "rösttag" och sedan skicka bilden som Jpeg.
Skulle göra livet lättare för både mig och den bildredaktör som skall ta emot bilden i de fall bilder skall skickas direkt från kameran.

Canons EOS 7D har tillsammans med WFT-E5, någon form av ogenomtänkt, och krånlig lösning för att lägga viss metadata på bilderna.
(Jag har kombinationen av de båda. Den nuvarande lösningen för att lägga metadata på bilderna är för min del helt värdelös. Det går inte att lägga rösttaggar på bilderna, den lösning som finns är alldeles för oflexibel för min del).

Jag brukar skämtsamt säga att bilderna helst ska skickas redan innan de tagits.
Så här har Canon verkligen goda skäl att börja visa framfötterna och förbättra på allvar.

I dagsläget anser jag att bildkvaliten är så pass bra hos både Canon och Nikon, att det är sådant som påverkar mitt arbetsflöde som fäller det slutgiltiga avgörandet.

Ännu så länge så har Nikon fördelar då du kan ställa kameran i enbart RAW, och sedan beskära och göra vissa enklare redigeringar på bilden (förutsatt att jag förstått saken rätt från andra).
 
På "Bladet" är det ju bara Magnus Wennman som kör med Canon, resten kör ju med Nikon där numera ;)

Med tanke på hur mycket AB kör Shoot-it-Live kan det nog ha påverkat den saken. Det märkliga är ju att företaget bakom Shoot-i-Live länge haft ett samarbete med just Canon, så de borde ju varit medvetna om problematiken sedan ganska länge.

Men jag är övertygad om att flera fotografer varit på Canon om just detta.
Kan ärligt säga att om det, (mot förmodan), ändå inte skulle komma på Canons framtida kameror, så byter jag till Nikon.

Det där med ethernet-uttag i kameran är helt klart en bra sak.

Själv skulle jag även vilja se möjlighet att lägga på viss grundläggande IPTC direkt i kameran.

Oh ja!

Tänker mig att du med program i din dator kan sätta upp informationen i de olika fälten.
Som sedan lägs på automatisk på de bilder du skickar direkt från kameran.

Mitt "drömscenario" är att du kan ställa in kameran på enbart RAW, beskära bilden, rätta till vitbalans och exponering om det behövs. Lägga på "rösttag" och sedan skicka bilden som Jpeg. Skulle göra livet lättare för både mig och den bildredaktör som skall ta emot bilden i de fall bilder skall skickas direkt från kameran.

Canons EOS 7D har tillsammans med WFT-E5, någon form av ogenomtänkt, och krånlig lösning för att lägga viss metadata på bilderna. (Jag har kombinationen av de båda. Den nuvarande lösningen för att lägga metadata på bilderna är för min del helt värdelös. Det går inte att lägga rösttaggar på bilderna, den lösning som finns är alldeles för oflexibel för min del).

Jag brukar skämtsamt säga att bilderna helst ska skickas redan innan de tagits. Så här har Canon verkligen goda skäl att börja visa framfötterna och förbättra på allvar.

Nikon har också många saker att fixa när det gäller arbetsflöde ... Som den idiotiska begränsningen att om du kör bilder till dator via usb så skickas alltid alla bilder direkt till datorn utan att något sparas på minneskorten - en lite för läskig lösning med tanke på hur lätt en usb-kabel åker ur mitt i en överföring ...

I dagsläget anser jag att bildkvaliten är så pass bra hos både Canon och Nikon, att det är sådant som påverkar mitt arbetsflöde som fäller det slutgiltiga avgörandet.

Ännu så länge så har Nikon fördelar då du kan ställa kameran i enbart RAW, och sedan beskära och göra vissa enklare redigeringar på bilden (förutsatt att jag förstått saken rätt från andra).

Det är så det fungerar, inte supersmidigt, men det fungerar.

Personligen önskar jag de kunde få kamerorna att uppträda som usb-host så man t.ex. kunde koppla in en liten ritplatta och styra redigeringen från den. Eller ett litet tangentbord och skriva in captions i bilderna.
 
varför inte en skärm med Iphoneliknande lösning , tangentbord osv
eller koppla upp iphonen mot kameran via wifi, blåtand , överför all data till kameran via en app
 
Senast ändrad:
varför inte en skärm med Iphoneliknande lösning , tangentbord osv

Det går faktiskt att göra en hel del med IPad.
Finns appar för både metadata och redigering som är ok.
Dock går det så snabbt som önskvärt.

Lite väl [OT] för den här tråden kanske.
Men med Shuttersnitch och Filterstorm Pro så kan du skicka bilderna trådlöst till en IPad.
Lägga på metadata och göra redigering på bilden.

Jag skulle helt klart föredra att kunna beskära bilden direkt i kameran, och samtidigt få med den viktigaste metadatan.
 
Tycker inte det är OT, lär mig mycket angående sportfotograferingsproblemematiken av dig och Martin (långt ord)
och vet bara genom samtal med kollegor som sysslar med sport att de ansåg att Nikon var enklare att hantera överlag vad det gäller wifi osv, iaf tidigare, bland annat uppe Åre för något år sedan så sa en till mig att man måste ha en tekniker med vad det gäller Canon (möjligen en överdrift eftersom jag aldrig stöter på dessa problem)
 
varför inte en skärm med Iphoneliknande lösning , tangentbord osv
eller koppla upp iphonen mot kameran via wifi, blåtand , överför all data till kameran via en app

Som Danne nämner så finns de redan en hel del sådana lösningar, men ännu inga helt kompletta och smidiga. Och enklast vore som sagt om så mycket som möjligt gick att göra direkt i kameran - visst är telefonen alltid med, men det är en sak till att hantera och hålla reda på. Det är ju inte ovanligt att stå och trycka en del bilder via wifi till en laptop i närheten och sedan göra redigering och lägga på metadata där innan bilderna åker vidare.

Det kan låta konstigt, men just en sak som Ethernet-porten i 1D X är en sådan där superenkel och riktigt smart lösning som verkligen gör livet enklare för en fotograf. Visst är wifi smidigt, men det är ju inte sällsynt att wifi-näten helt kollapsar under större evenemang ... Ethernet är klumpigare men pålitligt.
 
Jag kollade hur stor min iphone var på baksidan av d2x, 5dmk2 + batteripack och det skulle lätt gå att designa en kamera med betydligt större skärm som skulle vara användbar likt Iphone, dvs man skulle kunna skriva in data smidigt, jag tror att vi kommer att kunna kommunicera betydligt lättare med nästa generation kameror. sladdar till en kamera ser jag personligen bara som ett problem och jag tror vi får se bättre mobila lösningar utan sladdar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.