Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Kameran är ju inte klar förrän i april. Går ju inte att ha säga något om den typen av detaljer förrän då.

Av egen erfarenhet vet jag att förserieexemplar kan ha allehanda brister. När jag var med på lanseringen av Nikon D3s så hade olika ex olika fel.

Ja. De har tid på sig att fila men är det inte modigt att sticka ut huvudet så tidigt? Med tanke på att deras kunder är rätt kräsna och skärskådar varje detalj som går. Jaja. Jag ska inte klaga. Jag sitter på en 1D mk II är rätt så nöjd ändå ... ;-)
 
Man skall nog inte dra för många slutsatser förrän kameran kommit i händerna på normala användare.
Det mesta som skrivs nu är spekulationer och förhastade slutsatser baserade på kända fakta.
Canon verkar ju ha tänkt om en hel del i denna kamera.
Bara det att man hållit ner megapixel och mer försökt satsa på ergonomi tyder ju på detta.
Hur väl man lyckats får vi väl vänta och se till april.
 
Intervju med Chuck Westfall

http://www.dougbrownphotography.com/2011/10/24/chuck-westfall-on-the-canon-eos-1d-x/

Intressant läsning:

---------
DB: Does that mean that it’s not possible to AF at f/8, or that it’s not reliable but could be implemented? Could f/8 AF be enabled as a custom function?
CW: I have no further comment at this time, because Canon Inc. has not published answers to those questions.
---------

Man vet aldrig.... ;-)
 
Senast ändrad:
Länken funkar inte.

I och med att det är så lång tid tills kameran ska levereras så kanske vissa saker kan förändras. Rena hårdvaruändringar är väl svårare än om det ändras i mjukvaran. Kort inpå lanseringen höjdes max-ISO ett steg.
 
Mycket intressant information där.

The 1.3 crop sensor is not being killed off. Canon is keeping all options open for future products.

Så man kanske kan hoppas på en 7D mk2 eller 6D med APS-H!? :)


To get the full two stops of improved performance you’ll need to shoot in the JPEG format. That’s not to say that high ISO performance isn’t significantly better when shooting in RAW, because it absolutely is.

Inte helt oväntat... :(
 
Vi har ju konstaterat att 800/5,6 inte fungerar med 1,4x och 1Dx vilket fungerat hittills (med 1D-serien eller 1Ds-serien. 800 mm till fullformat är inte särskillt långt för de pengarna! 7D och 500/4 ger ju samma bildvinkel samt ett ljussteg snabbare att kompensera det ökade bruset. Och så blir det en aning (flera aningar) billigare plus att man har möjlighet att förlänga med en 1,4 extender.

Mitt 800 har fungerat bra tillsammans med min 1Ds3 i ett par år nu. Så varför skulle mitt 800 inte fungera bra med 1Dx sen ?
Tycker du inte ett 800 är särskilt långt så har du nog aldrig haft ett heller.
 
The Canon engineers felt that 18 megapixels struck the best balance between image quality and speed. Also they wanted the body to achieve 12 fps shooting, and that helped guide the decision on megapixels.

Är inte det uttalandet lite märkligt?

Med den enorma ökningen i processorkraft som angivits borde det väl inte vara antalet megapixlar som begränsar bilder per sekund?
 
The Canon engineers felt that 18 megapixels struck the best balance between image quality and speed. Also they wanted the body to achieve 12 fps shooting, and that helped guide the decision on megapixels.

Är inte det uttalandet lite märkligt?

Med den enorma ökningen i processorkraft som angivits borde det väl inte vara antalet megapixlar som begränsar bilder per sekund?

givetvis inverkar antalet MP på hur många bilder i sek du kan ta
 
Mitt 800 har fungerat bra tillsammans med min 1Ds3 i ett par år nu. Så varför skulle mitt 800 inte fungera bra med 1Dx sen ?
Tycker du inte ett 800 är särskilt långt så har du nog aldrig haft ett heller.

Jag tror att du fattar att Tony menar att förlusten av AF vid f:8 är en nackdel.
Och EF 800 mm är dyr per mm. brännvidd.

Din sista mening är onödig att kommentera över huvud taget.
 
Det är inte bara processorns hastighet som sätter gränser. Hastigheten på databussar och buffertminnen spelar också roll.

EOS-1DX behöver skyffla 35% mer data än EOS-1DIV.
 
Jag tror att du fattar att Tony menar att förlusten av AF vid f:8 är en nackdel.
Och EF 800 mm är dyr per mm. brännvidd.

Din sista mening är onödig att kommentera över huvud taget.

Givetvis är det en nackdel. Men att säga att 800 inte är särskilt långt...................800 är långt även utan TC.
Och vill du tvunget räkna priset per mm så är ju 800 mycket billigare än priset på de flesta bra vidvinkel eller normal objektiv
 
Det är inte bara processorns hastighet som sätter gränser. Hastigheten på databussar och buffertminnen spelar också roll.

EOS-1DX behöver skyffla 35% mer data än EOS-1DIV.

Hur länge sedan var det 1D mark IV kom?

Nog borde hastigheten på dessa komponenter ha ökat betydligt mer än 35% sedan dess!?
 
Från Canons pressrelease

The EOS-1D X features three DIGIC processors, including Dual DIGIC 5+ image processors capable of delivering approximately 17 times more processing speed than DIGIC 4

En 1D mk IV har väl dubbla DIGIC 4 så den nya kameran har alltså mer än 8 gånger så stor processorkraft.

Vore väl skit om de andra komponenterna inte hängt med så att den inte skulle klara mer än 35% mer data.

Nej, jag är övertygad om att de hade kunnat ha fler megapixel utan att behöva tumma på 12 b/s.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.