Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Så du tror de håller igen :)
Vet inte var du får 8x från. Men den har säkert mycket snabbare processorer. En av de tre används dock till exponeringen.
När bufferten är full så ska filerna över till CF korten också. Vad finns det för anledning att tvivla på att 18MP och 12fps var en bra balans?
 
Jo, men Canon skryter ju om hur extremt mycket mer processorkraft den nya kameran har. 1D mk IV klarade 10 fps med 16 megapixel och 12 x 18 är inte så mycket mer data. Sannolikt är det väl spegeln som begränsar fps.

Spegeln sätter gränsen för serietagningen. Det har säkert varit en ansträngning att få upp hastigheten. Enligt tidigare Nikon-uttalanden är det inte möjligt att göra det som Canon gjort.

Som jag uppfattat Canon har de dubblerat datamängden som läses ut från sensorn. Då blir det 2x12x18 jämfört med 10x16.

Ett förbättrat AF-system är också mer krävande för processorn. Och särskilt med den färg- och motivföljande autofokusen.

De verkar ha maxat processorerna så mycket de kan eftersom exponeringsmätningen fått en extra Digic 4-processor
 
Allmän observation om processorhastigheter och vad de resulterar i: Visst är processorerna mångdubbelt snabbare, men tänk på att när du hanterar en komplex process med många delar som på olika sätt påverkar varandra så kan det krävas mångdubbel ökning av processorkapaciteten för att uppnå kanske 10% högre totala prestanda. Mycket av det som görs skalar inte linjärt och ju fler saker du gör parallellt, ju mer komplicerat blir det.

Jag kan tänka mig att enbart en enda sak, som beräkning av fokus vid 20% högre framerate (10->12 fps), kan kräva minst en fördubblad processorkapacitet - och det för att ens vara lika bra som hos föregående modell. Sedan vill de säkert förbättra AF-prestanda dessutom, vilket innebär ännu mer avancerade AF-algoritmer. Lägg sedan till att alla de andra sakerna som färginterpoleringen av rådata, brusreducering osv, osv skall göras snabbare och med mer bilddata ...

Att uppnå 12 fps med fungerande autofokus är sjukt imponerande.
 
Så du tror de håller igen :)
Vet inte var du får 8x från. Men den har säkert mycket snabbare processorer. En av de tre används dock till exponeringen.
När bufferten är full så ska filerna över till CF korten också. Vad finns det för anledning att tvivla på att 18MP och 12fps var en bra balans?

Min enkla matematik var 17 gånger mer processorkraft än DIGIC 4. Mk IV har 2 DIGIC 4. Därav 17/2 = 8,5 = 8

Det finns väl alltid skäl att ifrågasätta det som en tillverkares representant påstår.

Nu har vi fått svaret från Magnus att det tydligen är dubbla informationen som läses ut och då blir det förstås en helt annan datamängd.

Jag köper också att den avancerade AF:en kräver mer processorkraft.

Den avgörande begränsnigen för bps är dock inte pixlar utan spegeln. Om jag fattar rätt så har också kameran ett läge med 14 bps utan AF/spegel vilket bekräftar detta.

Jag ser inga problem i att ha "bara" 18 mp. För mig är specarna på 1D X en ren dröm. Tyvärr lär det väl förbli en sådan då priset känns lite väl saftigt för en som inte har foto som sin huvudsakliga näring.

Varför jag intresserar mig för denna kamera är i första hand vilken effekt den har på andra kommande modeller och uppgraderingar i Canons utbud.

PS. Fina bilder tu tar!
 
Något som begränsar och som inte nämnts är själva sensorn. Det är inte lätt att få till snabb utläsning utan att tillföra mer brus. Processorn kan vara hur snabb den vill om inte sensorn kan leverera. Här spelar antalet pixlar stor roll.
Sen kan jag tänka mig att antibrusalgoritmerna för jpeg:en är än mer avancerade vilket också kräver mer processor.
 
Läs mer

Mitt 800 har fungerat bra tillsammans med min 1Ds3 i ett par år nu. Så varför skulle mitt 800 inte fungera bra med 1Dx sen ?
Tycker du inte ett 800 är särskilt långt så har du nog aldrig haft ett heller.

Om du läser inläggen innan som mitt inlägg var ett svar på så förstår du nog vad jag menar. Och nej, jag tycker inte att 800 till fullformat är en jättelång brännvid. Använder ganska ofta 500+1,4 till 7D eller 500+ 2x tc till 1D vilket blir ca 50% längre än att använda 800/5,6 till fullformat.
 
Digic 5+ uppges vara 17 gånger snabbare, men skillnaden i kapacitet mellan kamerorna blir ju inte åtta gånger bara för att en 1D Mark IV har dubbla Digic 4. 1D X har dubbla Digic 5+.
AF utförs normalt sett inte av bildprocessorerna, så det belastar en annan processor.
Ökad bildkvalité kommer inte bara från sensorutveckling, utan även från mer avancerad efterbehandling av bilderna, något som ger bildprocessorerna mer att göra för varje bild.
Den utökade utläsningen från sensorn ger inte mer information att bearbeta, den möjliggör utläsning av mer information per tidsenhet.
 
Min enkla matematik var 17 gånger mer processorkraft än DIGIC 4. Mk IV har 2 DIGIC 4. Därav 17/2 = 8,5 = 8

Det finns väl alltid skäl att ifrågasätta det som en tillverkares representant påstår.

Nu har vi fått svaret från Magnus att det tydligen är dubbla informationen som läses ut och då blir det förstås en helt annan datamängd.

Jag köper också att den avancerade AF:en kräver mer processorkraft.

Den avgörande begränsnigen för bps är dock inte pixlar utan spegeln. Om jag fattar rätt så har också kameran ett läge med 14 bps utan AF/spegel vilket bekräftar detta.

Jag ser inga problem i att ha "bara" 18 mp. För mig är specarna på 1D X en ren dröm. Tyvärr lär det väl förbli en sådan då priset känns lite väl saftigt för en som inte har foto som sin huvudsakliga näring.

Varför jag intresserar mig för denna kamera är i första hand vilken effekt den har på andra kommande modeller och uppgraderingar i Canons utbud.

PS. Fina bilder tu tar!

Även MP är avgörande för fps. Självklart är det mycket mycket svårare (antagligen inte möjligt) att ha 12 eller 14 fps om det hade varit dubbelt så många MP.
Sen har 1Dx tre processorer också. Plus att man inte kan räkna som du gör med hastigeheten.
 
Om du läser inläggen innan som mitt inlägg var ett svar på så förstår du nog vad jag menar. Och nej, jag tycker inte att 800 till fullformat är en jättelång brännvid. Använder ganska ofta 500+1,4 till 7D eller 500+ 2x tc till 1D vilket blir ca 50% längre än att använda 800/5,6 till fullformat.

Jag förstår hur du menar men håller inte med. Ett 800 är ett 800 vilken kamera det än sitter på. Och ska man räkna som du gör med att ett 800 är längre på en 1D än på en 1Ds3, då får du också räkna in att 1Ds3 har fler MP och du kan beskära bilden till 1D storlek.
 
Jag har letat som f_n men inte hittat någon uppgift på hur många bilder den kan ta i full fart (12bilder/sek) och med full upplösning (raw) innan den "tjöver" sig.
Eller hinner den verkligen skriva in all denna data på kortet utan att seriebildstagningen börjar sakta av ?

Någon som har svaret möjligen ???
 
Jag har letat som f_n men inte hittat någon uppgift på hur många bilder den kan ta i full fart (12bilder/sek) och med full upplösning (raw) innan den "tjöver" sig.
Eller hinner den verkligen skriva in all denna data på kortet utan att seriebildstagningen börjar sakta av ?

Någon som har svaret möjligen ???

At present Canon is unable to confirm the burst depth of the EOS-1DX, but we are told that it will be able to shoot at least as many images as the 1D MK IV in a single hit.

http://www.techradar.com/news/photo...nds-on-canon-eos-1dx-review-1036453?artc_pg=1
 
1dx

Jag förstår hur du menar men håller inte med. Ett 800 är ett 800 vilken kamera det än sitter på. Och ska man räkna som du gör med att ett 800 är längre på en 1D än på en 1Ds3, då får du också räkna in att 1Ds3 har fler MP och du kan beskära bilden till 1D storlek.

Jo men med 1dx som har 18 mpix (ungefär samma som 1dMKIV och 7d) så förlorar jag en hel del räckvid som jag inte kan kompensera med extender. Det var det som var kärnan. Att 1Ds3 inte skulle vara ett utmärkt, om än dyrt, alternativ har jag aldrig varit i närheten att påstå.
 
Om du läser inläggen innan som mitt inlägg var ett svar på så förstår du nog vad jag menar. Och nej, jag tycker inte att 800 till fullformat är en jättelång brännvid. Använder ganska ofta 500+1,4 till 7D eller 500+ 2x tc till 1D vilket blir ca 50% längre än att använda 800/5,6 till fullformat.

Viss blir din kombination längre om du räknar in crop kamerans 1,3 eller 1,6 faktor och din 500 + TC.
Men du får också sämre bildkvalitet. Och långsammare och sämre AF
 
Jag har letat som f_n men inte hittat någon uppgift på hur många bilder den kan ta i full fart (12bilder/sek) och med full upplösning (raw) innan den "tjöver" sig.
Eller hinner den verkligen skriva in all denna data på kortet utan att seriebildstagningen börjar sakta av ?

Någon som har svaret möjligen ???

Enligt en person som fick "klämma" på en prototyp så ligger den i storleksordningen 28-29 bilder, men kan ändras med firmware,

"Got to play with a pre-production 1DX at Canon Pro Solutions in London today.

RAW buffer takes 28 or 29 shots before pausing. Canon reps reminded me that tweaks to the final firmware may change this number.

Thought people might like to know."

se hela tråden på http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=39679870
 
Blir intressant att se i vår hur många som byter sin 1D.. Eller 1Ds.. Borde ju vara tämligen lätt att se ungefär, om man då tittar på vad som dyker upp på beg marknaden.
Kan tex tänka mig att dom som har 1DsMKII och hoppat över MKIII kan vara sugna på nya (beroende på behov naturligtvis).

Nu är den ändå för dyr för mig, men jag hade gärna sett en kortaste slutartid på 1/16000s som 1Dmki för att kunna använda 35/1.4 och 85/1.2 i fullt dagsljus.
 
När tror ni att vi kan förvänta oss att priset börjar sjunka på IV? Vad tror ni den kommer hamna på ny?
39000:- är min gissning, om den alls går att köpa ny i april..

Det brukar faktiskt inte alls vara någon jättedipp precis när en ny kamera kommer.
Tvärt om, så sjunker priset mer jämt över tiden från lansering tills den försvinner från marknaden.

Så ser vi bakåt kostade 1DMKIV ca 52000:- i början av 2010.
Idag kostar den runt 42000:-, alltså 22 månader senare med en prissänkning i snitt på 450:-/månad.

Gissningsvis i april (då 1DX sägs komma ut), är 5 månader från nu, så min gissning är runt 39000:- för 1DMKIV i april.

Lite beroende på hur butiker tänker finns tom risk att den blir svår att få tag på i butik i april.
Med chans/risk att 1DX blir en succé tror jag Canon snart slutar med tillverkningen av 1DIV (om dom inte redan gjort det).

Och vilka butiker vågar ligga med 1DIV i lager när nya kommer ut???

Däremot finns det naturligtvis potential att 1DMKIV och 1DsMKIII droppar i pris begagnat (om många byter till nya).
 
Någon som läst något om man i manuellt läge med auto-iso kan ställa in exponeringskompensation? Skulle vara användbart när man fotar i mörka förhållanden men vill underexponera lite jämfört med mätningen. Skulle vara smidigt att kunna ställa bländaren på 1,4 och slutaren på 1/100, och sedan låta auto-iso se till att bilderna blir lite underexponerade. Detta går ju inte i 7D och 1DMIV...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.