Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp nu har jag uppdaterat min också. En rätt sjysst uppdatering, Skärmen blev märkbart skarpare direkt. Tror att uppdateringen höjer kontrasten i skärmbilden. Vad gäller övriga befintliga inställningar så bibehålls de. verkar som om kameran sparar de automatiskt. Annars så brukar ju uppdateringar nolla till fabriksinställningarna. Nu återstå att se om af blivit förbättrad också. Jag upplever en lite för hög felprocent i mina rörliga bilder. Kanske blir et bättre nu.
 
paul innergård skrev:
Annars så brukar ju uppdateringar nolla till fabriksinställningarna.

Hej

Inte på någon kamera jag har haft så har uppdateringar nollat inställningarna

Vilken kamera som du har haft har nollat inställningarna?

Kul att du tycker af blivit bättre, får väl se när jag kommer ut i fält för att testa.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Inte på någon kamera jag har haft så har uppdateringar nollat inställningarna

Vilken kamera som du har haft har nollat inställningarna?

Kul att du tycker af blivit bättre, får väl se när jag kommer ut i fält för att testa.

Mvh

Omar
Faktiskt ingen, utgick ifrån de uppdateringar som jag tidigare gjort på mina telefoner och M3-spelare. jag trodde förhållandena var lika på kameror. Men det var ju bra att det inte var så. Men inte skrev jag väl att af blivit bättre. Skärmen blev klart bättre, af låter jag vara osagt. För egen del har det väldigt lite betydelse. När jag tagit rörliga motiv så har jag alltid fått sjyssta bilder men kanske lite mer suddigt än vad man förväntat sig. Kan naturligtvis vara mitt eget fel, men det känns som om kameran inte fullt ut lever upp till specarna. Oavsett så är den tillräckligt snabb för mig och märkbart kvickare än det jag hade innan. Nu kanske den höjt sig ytterligare, vem vet? Att skärmen blev bättre var nog det största lyftet för mig. Nu känns den riktigt skarp, nästan i klass med den på min förra Nikon-kamera.
 
jpg eller raw

Hej alla jag har följt den här tråden nästan sen start mycket intresant och rolig. Har väntat med att bli medlem tills jag äntligen fick en digitalkamera.
Så nu har jag haft en mark3 i ca 8v.

Det var någon som undrade in bit tillbacka om den var bättre än mark2 att ta jpg med.
Det vet jag ej, men jag är gammal diafotograf så jag använder bara jpg, det har flera prestandafördellar.
Men bara för att testa så tog jag en serie bilder i både raw o jpg och testade vad jag kan göra, inom ramen för att ej manipulera bilden.
Och jag kan ej med ögat se någon skiland på slutresultatet, jag kan inte göra något i raw formatet som jag ej kan göra med instälningarna i kamran häller (Canon egna program).
Är man väldigt petig och ställer vitbalans osv. induviduelt på alla bilder är det kanske, änklare med raw, definit änklare att göra det i datorn i alla fall oberoend av format.
Jag kör skälv med kamran insteld på,
Sharpness 7 Contrast +1, Saturation 0, Color tone 0.
Ger ett resulat som jag tycker påminer om Fuji Velvia 50, som jag gillar och har använt sen den kom ut.

Så om det är tillräckligt bra vet jag ej.
 
Hej

Själv har jag aldrig testat jpg mot RAW, utan alltid använt RAW för det skall vara bättre??

Men jpg från kameran blir säkert bättre och bättre.

Vad jag har läst så är det lättare att rädda en bild som är under eller överexponerad i RAW än i JPG. RAW lär i vissa tester vara skarpare, ha högre upplösning och ibland ha lägre brus.

http://photodoto.com/index.php/2006/08/03/raw-vs-jpg-print-shootout/


http://www.dpreview.com/reviews/canond30/page14.asp#rawvsjpeg

http://www.luminous-landscape.com/reviews/raw_vs_jpg.shtml

http://photodoto.com/index.php/2006/11/15/raw-vs-jpg-correcting-underover-exposure/

Mvh

Omar
 
Anders Östberg skrev:
Man kanske kan hoppas på en firmwareuppdatering med det (fast Canon är dåliga på att lägga till funktioner i efterhand)

Ingen annan som letar denna funktion ?
Visst är det väl värdelöst när både 20D och 5D har den funktionen.

Jäkligt mycket krånligare att gå på (+) och sen ratta :/
INte vidare snabbjobbat.
 
nutte skrev:
Hej, när det gäller AF tycker jag denna artikel är trevlig:
http://wildlifeimagesbyles.net/Technique/1DIII_guide/1diii_guide.html
(länk från dpreview: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=24187015&page=3)

När det gäller jpg kontra råformat så kör jag rå (men har ej mk3) efter att ha blivit besviken på canons röda jpg-färger men de kanske har blivit bättre med mkIII?

mvh/K
Rent färgmässigt upplever jag att Mark III i JPEG är rätt bra. Om man ställer ner parametrarna så blir färgerna lite för matta för min smak. Själv kör jag JPEG på skärpa +4, kontrast +1, mättnd +1 och färgton +1. RAW ger större kontroll och blir som jag ser det bättre för det mesta. Men tidsåtgången ser jag som en aning besvärande.
 
JoeCole skrev:
Ingen annan som letar denna funktion ?
Visst är det väl värdelöst när både 20D och 5D har den funktionen.

Jäkligt mycket krånligare att gå på (+) och sen ratta :/
INte vidare snabbjobbat.

På sid 84 i manualen står det:

"Du kan inte använda <joysticksymbol> för att manuellt välja någon annan AF-punkt än den centrala AF-punkten."

Så det går nog inte. Personligen ser jag inte någon förlust i det, jag tycker det går snabbare att manövrera med rattarna i stället för joysticken. Bara ett tryck på + eller joysticken och sedan ratta på främre eller bakre hjulet beroende på var man vill ha fokuspunkten.

Jag har alltid upplevt joysticken på 20D som lite bökig och svårmanövrerad. Men, vi är ju alla olika så jag kan förstå att du saknar det om det nu fukade bra för dig. Funktioner man gillar saknar man och då irriterar man sig lätt på det även om det finns andra möjligheter som det tar tid att bli van vid. Trots att jag nu tagit ca 1000 bilder med min MIII exponeringslåser jag ofta i stället för att fokusera...:) Inövad rörelse från 20D och mindre kul i snabba lägen...

/Arne
 
JoeCole skrev:
Ingen annan som letar denna funktion ?
Visst är det väl värdelöst när både 20D och 5D har den funktionen.

Jäkligt mycket krånligare att gå på (+) och sen ratta :/
INte vidare snabbjobbat.
Först plusknappen. Sen väljer du höjd på focuspunkt med stora hjulet och därefter breddgrad med lilla hjulet, alternativt ring of fire. Det går rätt snabbt ändå.
 
Bussmicke skrev:
Herr Daniel (eller vad han hette) nu igen?

Tvivlar på detta. De språkliga detaljer som hittills varit kännetecknande för Daniels annonser finns inte här. Om han nu inte skaffat sig en annonsspökskrivare...

För övrigt så rullar ProPhotoHomes test av M3:an vidare. Tre nya sidor med start på sidan 19.
 
AI-servo problem med autofocus

Hej!

Har följt tråden under en längre tid dock inte kontinuerligt. Jag får inte riktigt kläm på vad ni som hitills fått er kamera tycker om den. Då menar jag handhavande, bildkvalite osv...jämfört med föregångaren 1D MK II.Det var ett väldigt hås kring kameran efter releasen men jag tycker att det som skrivs mest är problem relaterat inte lovord om hur bra verkligen kameran är ( jo det finns de som skriver bra men fokus tycker jag ändå ligger på att hitta fel). Vad tycker Ni "lyckliga ägare" Har det varit värt pengarna att uppgradera???

Det har varit "mycket" rykten om focusproblem.Hur många har upplevt det, eller har "testat" om det förekommer på er kamera. Det senaste jag läst var på ProPhotoHome vilket beskriver problemet som hårdvarulelaterat (om jag fattar rätt) till de tidigaste släppta kamerorna. Vore kul att få reda på om det är någon som upplever sig att ha problem och i så fall vilket serinummer ni då har på kameran. Om ni haft problem,tycker Ni det blivit löst med de nya firmevare som släppts vilket de tydligen inte upplever i ovanstående test.

Verkar som om jag får min i morgon eller på tisdag. Är just nu fundersam Is this a dreammachine or a .........

/royne
 
Man är inte lite trött på det eviga tjatet om "fokusproblemet" i den här tråden. Kan man inte lägga sin energi på vettigare saker istället?

Min personliga åsikt kring detta är att det handlar om fabrikationsfel på den första batchen av hus. Inte ens säkert att de var ämnade för den publika marknaden. Felet visar sig, så vitt jag har förstått det, vara problem med att mittpunkten inte riktigt klarar av att fokusera i takt med servon på föremål med väldigt liten till ingen kontrast alls. Detta är iofs inget konstigt, försök att fokusera på enfärgad fotobakgrund till exempel.
Ingen jag har pratat med har upplevt något AF-problem med sina hus. Varken fågelfotografer eller sportfotografer. Skulle det vara ett problem så hade det märkts, ordentligt! Jag tror inte fotograferna på Sports Illustrated hade varit särskilt tysta om detta.

Angående den senaste Firmware-releasen (1.1.0) så är det ingen skillnad på AF mjukvaran mot den tidigare (1.0.8), mer än hastigheten hur snabbt den ska ändra fokus (som är inställbart och mycket snabbare än på Mark II N). Här talar vi om extremfall och inget som sker dagligen och absolut aldrig under normala fotograferingsförhållanden.
Skillnaden mellan 1.0.9 och 1.1.0 är endast ett fenomen som uppstod med batteriet när man hade installerat 1.0.9. Punkt 1-4 i beskrivningen om uppdateringen 1.1.0 är samma som redan fanns i 1.0.9. Citatet som följer finns på uppdateringssidan för Mark III:an. Asterisken i slutet bekräftar vad jag nyss påtalat.

- - -
Q : What has been changed in version 1.1.0 of the firmware?


A : It includes the following improvements and fixes:


1. Improves the look of images when played back on the LCD monitor.

Applies a slightly stronger sharpness setting to the LCD monitor when images are played back.
2. Countermeasures for Main Dial response errors (Main, Quick Control, Vertical-grip Main).

Fixes a rare response error in the Main Dials in which they either did not respond when rotated or would change several clicks' worth even if only clicked once.
3. Reduces the tendency to autofocus on the background instead of the main subject when shooting in AI Servo AF under certain conditions.

Reduces the tendency of the camera to autofocus on high-contrast backgrounds when shooting in conditions where AF detection is difficult, such as when the main subject is not completely covered by the AF frames or if the main subject's contrast is low.
4. Corrects errors in the Italian and Simplified Chinese menu screens.

5. Fixes a rare phenomenon in which the camera cannot start normally when the battery is inserted.

Fixes a rare phenomenon in which the camera cannot start normally when the battery is inserted, such as after replacing the battery. This phenomenon sometimes occurred with the version 1.0.9 firmware when the battery was inserted into the camera due to the camera's communication timing. The occurrences were extremely rare, and abnormal operation could be fixed by reloading the battery.
The version 1.1.0 firmware incorporates countermeasures for this phenomenon.

* The improvements and fixes described in 1 through 4 above are incorporated into the version 1.0.9 firmware. The version 1.1.0 firmware includes all of those and also incorporates the fix described above in 5.
- - -


Mark III är en helt ny kamera från grunden, man kan egentligen inte jämföra den med Mark II så som man jämförde Mark II med "Mark I".
Det är som att jämföra V70N med 850. Det är ljusår mellan dem. Medan V70 och 850 är väldigt nära besläktade.

Men det är ju som alltid, man gör en höna av en fjäder. En säger en sak först av alla och sen förvrängs det till att bli sanningen för pöbeln.

Så varför inte vänta tills ni själva kan testa kameran och bedöma ifall ni får fram samma felprocent på era bilder? Försök provocera fram det. Försök hålla fokus på en yta med hög kontrast och bländare 2.8 eller större. Har ni ingen polare som kan springa framför kameran så gå ut på närmaste 50- eller 70-väg och fokusera på regskyltar eller varför inte blänkande vindrutor och/eller motorhuvar. Ni kommer bli förvånade över hur pass bra det nya AF-systemet är i Mark III. Tummen UPP för nya Mark III! :)

Nån som håller med mig? ;P
 
Mja - att man kan jämföra dom är ju självklart, båda tar ju bilder - sen vad skillnaden är är ju en annan femma. Dom som testat dom tycker att N verkar skilja sig mot 3 i vissa viktiga avseenden och då till 3s nackdel.
 
persept skrev:
Mja - att man kan jämföra dom är ju självklart, båda tar ju bilder - sen vad skillnaden är är ju en annan femma. Dom som testat dom tycker att N verkar skilja sig mot 3 i vissa viktiga avseenden och då till 3s nackdel.
Det enda som Mark IIN matchar Mark III på är väl af, och då på de ex som är defekta. I övrigt är väl Mark III bättre på allt.. Tycker jag läst många inlägg från väldigt nöjda ägare, även från tidigare Mark IIN ägare. Med en fullt fungerande Mark III undrar jag vad man skulle sakna som Mark IIN har.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.