Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hurra!

Idag tisdag, kom min Mk3.
Nu 17 skall det lekas och testas.

Man vill ju hämta den så snabbt man kan, Scandinavian Photo stängde 18 och jag slutar 21:45.
Gissa om det blev en snabb ledighetsansökan hos chefen idag...

Har laddat hem testversionen av CS3 för att se om det är nå´t att ha.
Men, var i hela friden lägger jag ACR 4.1 för att kunna öppna mina Mk3-CR2:eek:r?

Bussmicke skrev:
Har laddat hem testversionen av CS3 för att se om det är nå´t att ha.
Men, var i hela friden lägger jag ACR 4.1 för att kunna öppna mina Mk3-CR2:eek:r?
C:\Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats

/Daniel

Hej

De har nu testat med 6 stycken MarkIII, det är ju rätt många. Min är en tidig en, med serie nummer 502XXX, dvs tidigare en deras första.

"For those keeping score, we've now shot with six different production-level EOS-1D Mark III bodies, with serial numbers ranging from 503xxx to 529xxx, and seen the same autofocus problems in all of them."

Mvh

Omar

Hej

Här är någon som testat sitt Canon 24-70 2.8 i oneshoot och Alservo.

"Here is my 24-70 2.8 shots. This is using one shot mode and defocus between shots. I wait for focus confirm beep and I have my hand off the mf wheel when taking the shot on a tripod. You can see it focuses at a different spot each time. Ai Servo does the same. Clearing cf's has NO effect. Running 1.1.0 Firmware"

http://www.allensvisions.com/pics/ContactSheet4.jpg

Källa: http://www.naturescapes.net/phpBB2/...art=1320&sid=b95a3f8996241cf9c31c3f6f6f877be5

Har ju själv gjort en massa tester (1.08) med mitt 400mm 5.6 och med och utan 1.4xtc och på lite olika avstånd och både med oneshoot och alservo och min AF sätter fokus rätt hela tiden.

Testuppsättning.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/79773066

Paul Pope, känd modell fotograf från Australien som lär ha lite kontakter med Canon skriver:

"This new thing won't focus ..........

Well it won't focus as well as (for example) my old D30 or a 1Ds Mk II or anything else.

And as for focusing speed I can focus my M8 quicker ....
Whats going on here?"

"1) I pulled the camera out of the box (it was new and never opened)
2) I put the CF card and battery in
3) I plugged in the Synch
4) I set it to f/8 @1/125 , one shot, ISO 100, RAW

5) I pointed it at my subject who was metering f/4 1/60 under the modelling lights ...hardly a low light situation

6) I half pressed the shutter .... waited ...and waited

It went downhill from there .......

This camera has either a focusing problem or a QC problem that causes a large number of copies of it to focus poorly.

I know its got huge CF menus allowing adjustments of various options.

I also know that in the above circumstances it SHOULD work fine straight out of the box.

The beta cameras never exhibited this.

For those looking for reasons as to why I can't be bothered much with this forum anymore you only need to look at some of the fools posting in this thread.

This forum has become a EQUIPMENT junkie forum not a Camera forum you might as well be discussing any type of electronic device.

The upshot is ..... I say this new thingy's got some issues with its AF straight out of the box. I'm not giving up I'll get another one out and give it a go too tomorrow and we shall see if it does the same thing. Unfortunately I don't have TIME to do all the crazy tests the equipment junkies love as I have a REAL photography jobs to do for real paying clients (many of you should try that one day) and I'm afraid they take priority over silly techonerd behavior.

I do know that if I pick up a camera and its not quite right I can feel it within seconds and this didn't feel right.

Fabulous camera in every other way though.

The end ....."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24283672

Mvh

Omar

Anti-damm

Hej och halla,

Efter att ha fotat rymdfarjeuppskjutningen idag, sa har jag trottnat pa damm pa sensorn, sa min fraga ar det vart att uppgradera till 1d m3 fran 20D och 5d pga detta?

Hej

Rätt svårt att veta hur effektiv dambortagningen är. Jag har i alla fall fått damm på min mark3, men hade kanske haft mer med mark2???

Verkar som att en större sensor samlar på sig mer damm, mer elektriskt laddad. En 20D har mindre sensor än tex mark3.

Dammborttagning kommer säkert på nästa 40D (kommer väl om någon vecka?) kan kanske vara ett bättre alternativ.

Mvh

Omar

5D har ju en storre sensor, och av nan anledning sa far jag ratt ofta valdigt mycket damm pa min 5D. Darfor tycker jag att det skulle vara vart om anti damm funktionen fungerade bra.

Har ju sneglat pa m3 infor basketboll sasongen som startar i November, men kanske skulle kopa den nu, om den funktion ar vard investeringen nu..

Hej alla MK3 experter!

Jag har ett problem, får inte till MK3'an som jag hade mk2'an vad gäller knappar.

På mk2 hade jag mittfokuspungt när jag tröck in *-knappen och alla fokuspungter när jag tröck in motsvarande af-on knappen.

Men jag lyckas inte få till dubbla fokuspnappar på mk3, någon som har lyckats eller går det inte?

SM0SBI skrev:
Hej alla MK3 experter!

Jag har ett problem, får inte till MK3'an som jag hade mk2'an vad gäller knappar.

På mk2 hade jag mittfokuspungt när jag tröck in *-knappen och alla fokuspungter när jag tröck in motsvarande af-on knappen.

Men jag lyckas inte få till dubbla fokuspnappar på mk3, någon som har lyckats eller går det inte?

Hej Pontus!

Genom att registrera AF-punkt (Enl. C.Fn III-10 i boken) kan du få en liknande funktion, du trycker då på joysticken för att växla mellan alla eller den centrala. Det är nog det närmaste du kan komma.
Jag har valt att nyttja registrerad AF-punkt så, det går ganska snabbt att skifta läge då.
OBS att man bara kan skifta så länge ljusmätningen är aktiv.
/Arne

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar