Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Dynamiskt omfång kan försökas mätas på flera sätt . ett är med imatest http://www.imaging-resource.com/ mfl använder denna test .
Härifrån kommer siffrorna.
Ex. 5d http://www.imaging-resource.com/PRODS/E5D/E5DIMATEST.HTM
Läs även förklaringen att praktisk fotografering inte alltid överensstämmer med testresultatet.
Varför beror mycket på exponering, DR=dynamic range är vad DR är i kameran, men med felaktig exponering kan DR ses som litet. Man måste veta vad man gör.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=74826&perpage=15&pagenumber=26
Mikael


PS Norman Korren som har tagit fram testen kommer till Stockholm i höst och berättar om DR mm . Inbjuden av Lars Kjellberg.
 
Senast ändrad:
Bussmicke skrev:
Länken, den nedersta, funkar inte

Hej
den funkar nu.

Jag har visat hur Canon med sin exponeringsmätning gärna hissar upp mellantonerna och därmed överexponerar jämfört med exv Nikon eller i detta fall S5.Exponeras båda likvärdigt efter absoluta högdagern så ses ingen större skillnad mellan en S5 bild och 5d bild vad det gäller DR.
Mikael
 
Jo tack, det har jag märkt.
Försöker man exponera för att kompensera exv. buss i mellanton och ljus himmel blir det bara pannkaka. Jag måste välja mellan att få bussen eller himlen bra.
Jobbigt.
 
macrobild skrev:
Varför inte fråga Omar?
En duktig fotograf som också visat flertal bilder från sin nya kamera, samt har stor erfarenhet av gamla 1dmk2
Mikael

Hej

Tack Mikael! Sedan till alla


Det är ju lätt att folk förväntar sig superbra bilder på nätet från en ny kamera. Den har ju inte varit ute så länge och riktigt bra bilder som ibland man ser kanske har tagit flera år att ta. De bilder man ser på nätet kan ju vara de bästa bilderna från en fotograf under kanske 10-30 års fotograferande.

En del har en övertro på kameror, tänk om jag har den dyraste kameran så kommer jag ta jätte bra bilder, tänk om jag har ett superdyrt storttele som Canon 600mm f/4 IS som kommer jag äntligen kunna ta bra fågelbilder men den viktigaste faktorn är den bakom utrustningen, dvs fotografen.

Så efter hand dyker det upp fler bra bilder från Mark3 på nätet och på andra ställen.

Min kombination 400mm 5.6 + 1.4xtc har jag inte testat på mina förra mark2 hus så jag kan inte jämföra med mark3. 400mm 5.6 är ju inte vrålskarpt som 300mm 2.8 IS eller 500mm f/4 IS (som jag hade innan) och sjunker rätt drastigt i kvalite med 1.4xtc på.

Så det är en rätt stor prövning för min mark3 med mindre skarp glugg, ännu sämre med 1.4xtc. Kör nu på f/8 vilket jag får köra på högre ISO och jag kör handhållet, vilket inte heller förbättrar läget.

Så jag gör ju inte mark3 rättvisa, kvalitemässigt med min lite svåra kombination, men blir mer utmanande för mig som fotograf samt att jag upplever en enorm frihet att gå omkring med denna lilla kombination hängande på axeln utan att få ont i axel och rygg och då för en mindre peng.

Bildmässigt så blir det inte riktigt lika bra som med 500mm, men jag får försöka kompensera och jobba hårdare helt enkelt.

När jag inte alls kunde använda vänstern gillade jag att man kunde ändra inställningarna med en hand på mark3 (handikapanpassad :) :), det kunde man inte på mark2. Samt gillar jag den lättare vikten, jag är fortfarande inte så stark.

Jag gillar ju flygande fågel, det är mycket där proffshusen är bättre, skulle jag bara fota sittande fågel som många gör så kanske en 30D hade räckt för mig.

För "stilla sittande" blir jag ibland lite förvånnad över bilderna från Canon 300D, man blir lite nostalgisk när man bläddrar bland bilderna i Bridge.

Den första här med ladusvalan hade jag dock tur, taget i Oneshoot för 300D, har inte alservo,dvs följande autofokus när man fotar i RAW

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/52310663

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/52071501

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/80930339

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38793707

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/51497913

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/39706862

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/80932091

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/50378676

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/50408439

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/48270530

Alla är vi olika, tur är väl det :) :)

Hälsningar

Omar
 
Bussmicke skrev:
Jo tack, det har jag märkt.
Försöker man exponera för att kompensera exv. buss i mellanton och ljus himmel blir det bara pannkaka. Jag måste välja mellan att få bussen eller himlen bra.
Jobbigt.

I de fall motivet överskrider kamerans DR så får man välja. Och välj RAW
Beroende på kamera och brusnivåer kan du då exponera mer efter himmelen och få den rätt och öka upp mellantonerna med exv kurvverktyget eller skugga högdager.
5D har brusegenskaper som gör att i ditt fall så skulle jag exponera mer snålt så jag får himmelen mer rätt.Jag har precis arbetat med ett stort flygbolag där jag hade samma dilemma som du. Antingen lätta upp hela planet med ljus eller fotografera i raw och räkna upp bilden så att även himmlen blev bra och sedan lätta upp planet i skuggorna.
Slutresultatet blev bra. Provade även med två sammanslagna bilder, dvs en med himmelen rätt och en med planet mer rätt/ljusare framkallad.
Mikael
 
Senast ändrad:
Hej

Från AF test som jag länkade till tidigare har de utökat testen till ytterliggare 2 sidor, så nu 7 sidor.

Ett test resultat

"13% Out of Focus MKII vs. 47% Out of Focus MKIII
(With Canon 300mm at f/2.8, AI Servo, Fast Action)"

Kanske tur man kör på bländare 8 :) :) :)

Vid bländare 5.6 blir det genast bättre

"0% Out of Focus MKII f/5.6 vs. 5% Out of Focus MKIII f/5.6
(With Canon 300mm at f/5.6, AI Servo, Fast Action)"

Från sidan 7


http://www.prophotohome.com/forum/p...on-1d-mkiii-autofocus-interactive-review.html

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
matnyttige skrev:
Jo, givetvis gör det ju det. En Canon med modellbeteckningen 1 (tex EOS 1) är ju en gedigen kamera. (Har nu en men har haft totalt 5 st olika).
MEN som Hasseblad hade som slogan förr som svar på konkurensen från de mer avancerade och billigare Japanska kameramärkena "Det är endast resultatet som räknas" så är det ju så att i slutändan en bild som ska fram.
Man kan ju även fråga sig om hållbarheten på en EOS 1 D MkIII är längre än livslängden på 5 st EOS 400D?
Enligt specifikationerna så skall nog Mark III hålla längre. Slutaren är gjord för 300000 exponeringar. En 400D har troligtvis en slutare gjord för ca 50000 exponeringar. I övrigt så tror jag att knappar, vred, bajonett och diverse luckor äe betydligt sämre konstruerade på en 400D. Om du fotar i regn o rusk så finns alltid risken att 400D tvärdör, medans Mark III klarar en hel del. Jag tror att Mark III kan stå upp mot 5 st 400D i livslängd.
 
Omar skrev:
Hej

Från AF test som jag länkade till tidigare har de utökat testen till ytterliggare 2 sidor, så nu 7 sidor.

Ett test resultat

"13% Out of Focus MKII vs. 47% Out of Focus MKIII
(With Canon 300mm at f/2.8, AI Servo, Fast Action)"

Kanske tur man kör på bländare 8 :) :) :)

Vid bländare 5.6 blir det genast bättre

"0% Out of Focus MKII f/5.6 vs. 5% Out of Focus MKIII f/5.6
(With Canon 300mm at f/5.6, AI Servo, Fast Action)"

Från sidan 7


http://www.prophotohome.com/forum/p...on-1d-mkiii-autofocus-interactive-review.html

Mvh

Omar
Omar, jag kanske tänker fel, Men ur focuseringssynpunkt så kör du väl fortfarande med bl 5,6. Konvertern ger väl endast en ljusförlust.
 
paul innergård skrev:
Omar, jag kanske tänker fel, Men ur focuseringssynpunkt så kör du väl fortfarande med bl 5,6. Konvertern ger väl endast en ljusförlust.

Hej

Jag kör ju med 400mm 5.6 + 1.4xtc och maximal bländar öppning är då f/8 och jag får skärpedjup motsvarande f/8 med denna kombination, inte skärpedjup som vid f/5.6.

Använder man tex ett 500mm vid f/4 så har man kortare skärpedjup än med 500mm + 1.4xtc vid 5.6 som har längre skärpedjup. Så med bara 500mm vid f/4 kan man få en snyggare bakgrund, mindre som syns.


Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Jag kör ju med 400mm 5.6 + 1.4xtc och maximal bländar öppning är då f/8 och jag får skärpedjup motsvarande f/8 med denna kombination, inte skärpedjup som vid f/5.6.

Använder man tex ett 500mm vid f/4 så har man kortare skärpedjup än med 500mm + 1.4xtc vid 5.6 som har längre skärpedjup. Så med bara 500mm vid f/4 kan man få en snyggare bakgrund, mindre som syns.


Mvh

Omar
Hej
Du har skrivit lite fel.
Du har eller får fortfarande ett skärpedjup som motsvarar 5.6, dvs 5.6 och 400mm , 5,6 och 560mm men minskar ljusinsläppet till film eller sensor pga extendern sitter i mellan till det som motsvarar bl 8.

Mikael
 
Senast ändrad:
Man behöver inte krångla till det. Det är brännvidd och ljusstyrka för objektiv+konverter som är det intressanta. Ljusstyrkan är (i det här fallet) det geometriska förhållandet mellan brännvidd och ljusöppning, så om man ökar brännvidden 1.4 gånger så blir ljusstyrkan halverad (dvs minskar ett bländarsteg).

Skärpedjupet för ett objektiv med brännvidden 560mm och ljusstyrka 8 är densamma oavsett om objektivet är byggt så från början eller om det är en kombination av ett 400mm-objektiv och en telekonverter.
 
macrobild skrev:
Hej
Du har skrivit lite fel.
Du har eller får fortfarande ett skärpedjup som motsvarar 5.6, dvs 5.6 och 400mm , 5,6 och 560mm men minskar ljusinsläppet till film eller sensor pga extendern sitter i mellan till det som motsvarar bl 8.

Mikael

Hej

Jag vet lite OT men dock intressant.

Från John Shaw

You get the depth of field of the "new" lens.
I've heard it said that when you use a teleconverter you get the depth of field of the original f-stop of the lens without converter. Not true. Suppose you have a 300mm f/4 with a 2X converter. If the lens' aperture is set wide open, do you have the depth of field of f/4, the aperture at which the lens itself is set, or of f/8, the aperture created by the converter? If you remember that f-stops are a mathematical ratio between the optical hole in the lens and the focal length, you should know the answer. Since the size of the aperture doesn't change when you add a teleconverter but the focal length does, the lens becomes slower. It is an f/8 lens wide open with the depth of field of f/8 at this aperture. Depth of field depends on the f-stop you're using, not how you get to that effective f-stop.

Från http://www.photosafaris.com/Articles/ATeleconverter.asp

Kommer från hans bok


Men i realiteten undrar jag lite, då jag har en längre brännvid på 560mm och förkortar skärpedjupet jämfört med 400mm på bländare 5.6.

Så frågan är vilken kombination ger längst skärpedjup 400mm 5.6 eller 400mm 5.6 + 1.4xtc vid 560mm med bländare f/8 och f/8 skärpedjup.

Svaret framgår här tydligt :) :) :)

"Q34. How does a teleconverter affect exposure, focusing, depth of
field and image quality?

A. A lens of focal length f and f-number N with a teleconverter of
magnification K attached will behave in all respects like a lens of
focal length K*f and f_number K*N.

If the aperture diameter and focus are left untouched and an ideal
teleconverter is attached, the lens will focus at the same distance,
the image, including the diffraction effects and lens aberration
effects, will be K times as large, the exposure will need to be K^2
times longer, the hyperfocal distance will be multiplied by K and the
depth of field will be divided by K. A practical teleconverter will
also contribute some of its own aberrations. (See the technical
notes.)

On the other hand, if you open the aperture to keep the same effective
f-number and hence the same exposure time, the image will be enlarged
by K, the diffraction will be unchanged, the depth of field will be
divided by K^2 and the hyperfocal distance multiplied by K^2. The
aberrations are increased by three effects: the lens is opened to a
larger aperture, the teleconverter multiplies those (probably larger)
aberrations by K, and then combines them with some of its own.

Since the focusing is unchanged, the minimum focusing distance is the
same whether or not a teleconverter is attached. (See the technical
notes.)"

Från http://www.faqs.org/faqs/rec-photo/lenses/faq/

Mvh

Omar
 
Jag börjar bli gammal.
Om detta stämmer så har jag åter lärt mig något nytt idag.
Ska kolla detta med bla Lars Kjellberg, dvs att skärpedjupet verkligen ökar med en extender.

Är det någon annan som kan förklara?
Herr nilsson (pupillen)?
Mikael
 
Ökar gör det väl inte? Det är förstås upplagt för förvirring när man diskuterar sånt här eftersom alla kanske inte utgår från samma parametrar. Det enklaste är att jämföra skärpedjupet i en bild tagen med objektivet med och utan extender och från samma avstånd, utan att ändra bländarinställningen. Om vi som exempelobektiv tar EF 200/2.8L så får det, om man monterar en 2X extender på det, samma egenskaper som EF 400/5.6L.

En extender är ju helt enkelt bara en negativ linsgrupp som förlänger brännvidden. Det är precis så många (förmodligen de flesta t.o.m.) teleobjektiv är konstruerade (s.k. äkta tele).
 
Bländaröppningen ändras förstås inte, men bländartalet är en relation, dvs förhållandet mellan brännvidden och bländaröppningen. Eftersom brännvidden ökar och bländaröppningen är oförändrad så minskar bländartalet.
 
Bländarvärdet är en funktion av brännvidd och diameter på ljusinsläpp.

Väldigt förenklat exempel: 300mm / f2,8 = 107mm ljusinsläpp.

Ökar du brännvidden, måste också f-värdet öka (för ljusinsläppets diameter är ju konstant).


EDIT: Sorry, såg att Per svarade samtidigt.
 
Bländaröppningen minskar inte fysiskt men optiskt flyttas den längre bort, förminskas av konvertern och sensorn blir mindre belyst.

Tänk på att skärpa och skärpedjup är egentligen subjektivt.

Enklast att jämföra skärpedjupet är att förstora en bild utan konverter till samma utsnitt som med konverter. Sen kan man jämföra bilderna.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar