Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Min Mark III fokuserar fel...

Anders Östberg skrev:
Jag trodde min Mark III var OK men nu tvivlar jag... förra helgens roadracing gav en väldig massa oskarpa bilder som jag först skyllde på min egen klantighet och att jag använde lite väl långa slutartider, men nu har jag testat fokuseringen igen och den är inte bra alls. Kraftig bakfokus som dessutom verkar variera både med objektiv och med avstånd (vilket gör att det inte går att kompensera bort i kameran). Samma objektiv fokuserar fortfarande helt korrekt med Mark II-husen.

Ska snacka med Canon på måndag och höra om dom vill att jag lämnar in den, tills vidare återgår jag till Mark II... bläää vad tråkigt att den inte funkar som den ska, och ännu mera blä vad tråkigt med ett par tusen aningen oskarpa racingbilder.

Återkom gärna med fortsättning på historien.
/Rogge
 
Re: Min Mark III fokuserar fel...

Anders Östberg skrev:
Jag trodde min Mark III var OK men nu tvivlar jag... förra helgens roadracing gav en väldig massa oskarpa bilder som jag först skyllde på min egen klantighet och att jag använde lite väl långa slutartider, men nu har jag testat fokuseringen igen och den är inte bra alls. Kraftig bakfokus som dessutom verkar variera både med objektiv och med avstånd (vilket gör att det inte går att kompensera bort i kameran). Samma objektiv fokuserar fortfarande helt korrekt med Mark II-husen.

Ska snacka med Canon på måndag och höra om dom vill att jag lämnar in den, tills vidare återgår jag till Mark II... bläää vad tråkigt att den inte funkar som den ska, och ännu mera blä vad tråkigt med ett par tusen aningen oskarpa racingbilder.
Ledsen att höra Anders. Så här skall det ju absolut inte vara....det är ju rent ut sagt för jävligt att skicka ut en kamera på marknaden som inte är färdig ännu.
Mvh Thomas
 
Re: Re: Min Mark III fokuserar fel...

rogge skrev:
Återkom gärna med fortsättning på historien.
/Rogge

Jovisst.

Som tillägg ska sägas att jag testade Mark III:an med mina objektiv för en tid sedan och då såg allt bra ut. Någonting har hänt, varför AF skulle förändrats till det sämre förstår jag inte men det kan kanske bara vara någonting som "hoppat ur" och behöver justeras. We'll see... och jag hoppas Canon kommer med ett svar snart på alla spekulationer och/eller en uppdatering så man kan börja lita på kameran. När skärpan sitter på rätt ställe är bilderna tokbra.
 
Jag tycker fortvarande att det är helt ansvarslöst av Canon att "pusha" ut en kamera som bara är halvfärdig. Av era kommenterar här på detta forum och andra trådar är jag mycket förvånad av era attityder gentemot Canon. För f-n, funkar " den" verkligen som ni förväntat er????
Jag har i tankarna köpa en men inte som nu i detta läget..jag vill ha en fungerande kamera fullt ut i "näven" när jag lägger 35-40000:-
Mvh Thomas
 
Som motvikt till alla som är missnöjda eller fått kassa ex kan jag säga att min funkar som förväntat. Hade lite problem med att justera in gluggarna i början, men efter lite pillande fick jag till det och nu funkar den bra. Har plåtat både statiska saker och motorsport med den och det har funkat bra.
 
Varför sånt behov av AF-kompensering?

Fint för dom som fått fungerande ex, det är en potentiellt superb kamera.

Något jag undrar över är varför det är nödvändigt att kompensera AF för så många objektiv? Jag har en 1D Mark II, en 1Ds Mark II och alla mina objektiv verkar fokusera hyfsat korrekt med dessa. Med 1D Mark III och dess nya och förbättrade AF-system däremot behövs det stora korrigeringar och dom varierar dessutom starkt mellan olika objektiv. Förstår inte varför det skulle vara nödvändigt, om Mark II kan fungera direkt ur lådan med korrekt kalibrering ska väl en Mark III göra det också med samma objektiv?

Jag har inte velat tro det tidigare men nu börjar jag tro att det faktiskt finns ett generellt problem med den här modellen.
 
Vissa gamla objektiv går inte att justera i lika fina steg som de nyare. Så med de "gamla" husen fick man nöjda sig med att ha "nästan" perfekt justerade gluggar. Med Mk3 kan man även trimma in de sista mm. (Minns jag rätt var det gluggar tillverkade före 24-70/2.8L kom som inte har täta steg för AF justeringen)
 
Jo, men min poäng är att om man har en uppsättning objektiv med korrekt kalibrering eller kända fokusfel och dom har ett visst beteende med Mark II så förväntar jag mig att felen är desamma (möjligen med ett systematiskt offset som beror på kamerahuset) när man flyttar objektiven till Mark III. Efter vad jag själv ser och vad jag läst på nätet så verkar objektiv som fokuserar korrekt på tidigare kameror nu måsta kompenseras i Mark III, och att kompensationen varierar mellan allt från bak- till frontfokusering och dessutom ganska stora fel. Ett objektiv som fungerar på Mark II (eller annan kamera) ska inte behöva någon kompensation i en Mark III tycker jag. Många har säkert blivit mer kritiska nu när det är möjligt att justera detta själv, men jag tror inte det förklarar hela saken.
 
Anders Östberg skrev:
...Många har säkert blivit mer kritiska nu när det är möjligt att justera detta själv, men jag tror inte det förklarar hela saken.

Men det tror jag förklarar saken.
I alla fall får jag den uppfattningen när jag studerar olika artiklar och tester.
Canon har nog lagt in denna funktion för att möta upp fotografernas behov av att justera fokus för en del objektiv.


Tack Omar för en mycket intressant länk till Morris.
Det är fascinerande att läsa hur den 61-årige virtuosen resonerar och ständigt utvecklas.

Mvh J O
 
Anders Östberg skrev:
Jo, men min poäng är att om man har en uppsättning objektiv med korrekt kalibrering eller kända fokusfel och dom har ett visst beteende med Mark II så förväntar jag mig att felen är desamma (möjligen med ett systematiskt offset som beror på kamerahuset) när man flyttar objektiven till Mark III. Efter vad jag själv ser och vad jag läst på nätet så verkar objektiv som fokuserar korrekt på tidigare kameror nu måsta kompenseras i Mark III, och att kompensationen varierar mellan allt från bak- till frontfokusering och dessutom ganska stora fel. Ett objektiv som fungerar på Mark II (eller annan kamera) ska inte behöva någon kompensation i en Mark III tycker jag. Många har säkert blivit mer kritiska nu när det är möjligt att justera detta själv, men jag tror inte det förklarar hela saken.

Hej

Min egna personliga erfarenhet är att min mark2 fokuserade rätt med 500mm, köpte sedan en Mark2N och då frontfokuserade den med 500mm, så jag fick kalibrera mark2N.

Testade även med 400mm 5.6 och med mark2 och mark2N (då var den kalibrerad) fokuserade den rätt.

Nu med mark3 fokuserade den rätt med 400mm 5.6 och med 1.4xtc, så den behövde inte justeras.

Mvh

Omar
 
JanOlofHärnström skrev:
Men det tror jag förklarar saken.
I alla fall får jag den uppfattningen när jag studerar olika artiklar och tester.
Canon har nog lagt in denna funktion för att möta upp fotografernas behov av att justera fokus för en del objektiv.


Tack Omar för en mycket intressant länk till Morris.
Det är fascinerande att läsa hur den 61-årige virtuosen resonerar och ständigt utvecklas.

Mvh J O

Fast jag pratar inte om millimetrar. Om mina objektiv alla fungerar korrekt på Mark II-husen, men på min Mark III är något objektiv OK, några behöver -10, några -15 och något ligger utanför skalan så handlar det inte om småjusteringar för att jag är petig (vilket jag aldrig varit) utan det är något fel med kameran. Felfokuseringen är centimetrar eller decimetrar, hela bilden blir lätt oskarp i vissa fall. Kan förstås bara vara ett fel på mitt exemplar men jag börjar som sagt tvivla eftersom jag inte är den ende som har detta problem. Vi får se vad Canon säger till veckan.
 
Anders Östberg skrev:
Fast jag pratar inte om millimetrar. Om mina objektiv alla fungerar korrekt på Mark II-husen, men på min Mark III är något objektiv OK, några behöver -10, några -15 och något ligger utanför skalan så handlar det inte om småjusteringar för att jag är petig (vilket jag aldrig varit) utan det är något fel med kameran. Felfokuseringen är centimetrar eller decimetrar, hela bilden blir lätt oskarp i vissa fall. Kan förstås bara vara ett fel på mitt exemplar men jag börjar som sagt tvivla eftersom jag inte är den ende som har detta problem. Vi får se vad Canon säger till veckan.

Jag hoppas att Canon kan lösa problemet med din kamera.

Mvh J O
 
Anders Östberg skrev:
Fast jag pratar inte om millimetrar. Om mina objektiv alla fungerar korrekt på Mark II-husen, men på min Mark III är något objektiv OK, några behöver -10, några -15 och något ligger utanför skalan så handlar det inte om småjusteringar för att jag är petig (vilket jag aldrig varit) utan det är något fel med kameran. Felfokuseringen är centimetrar eller decimetrar, hela bilden blir lätt oskarp i vissa fall. Kan förstås bara vara ett fel på mitt exemplar men jag börjar som sagt tvivla eftersom jag inte är den ende som har detta problem. Vi får se vad Canon säger till veckan.
Fast plus/minus 10-15 handlar väl på största bländaröppning om typ ett par mm. Det kan kännas som mycket att justera men i praktiken är differenserna väldigt små.
 
Skalan är nog bara relativ, absoluta fokusfelet beror väl på avståndet.
 
Jag har gjort ganska så stora förflyttningar på skalan, typ från +10 till -15 och det kan handla om högst en 2-3 mm i focusskift. Marginalerna är väldigt små.
 
Les verkar tycka det här med AF-problemen, som många pratar om, beror på att kameran behöver lite andra inställningar in MkII. Hur ligger det till egentligen? Bara internethysteri, eller finns det faktiska problem med MkIII?
Skulle gärna reda ut det där, MkIII skulle utgöra en läcker 40-årspresent, om jag bara kunde ordna transport hit ner till Niger...
 
Vad jag förstår så har både Rob Galbraith och andra provat många olika inställningar på AF och olika bildhastigheter utan att det förbättrade funktionen i deras fall. Naturligtvis finns det en inlärningskurva och man behöver lära sig hur en ny kamera beter sig, men jag tror nog det finns verkliga problem åtminstone med vissa kameror. I vilket fall kan det inte vara vettigt att en ny kamera med enligt Canon förbättrad autofokus ska vara så svår att ställa in och använda att professionella fotografer med mångårig erfarenhet av tidigare modeller inte kan klara av att ta skarpa bilder.

I mitt fall behöver det inte vara något fel på AF-systemet egentligen, har inga belägg för det, det är kanske bara kalibreringen som är fel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.