Palletheking
Aktiv medlem
Nu fattar jag, tror jag. Känns med era förklaringar ganska så logiskt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
Jag börjar bli gammal.
Om detta stämmer så har jag åter lärt mig något nytt idag.
Ska kolla detta med bla Lars Kjellberg, dvs att skärpedjupet verkligen ökar med en extender.
Är det någon annan som kan förklara?
Herr nilsson (pupillen)?
Mikael
PMD skrev:
Bländaröppningen ändras förstås inte, men bländartalet är en relation, dvs förhållandet mellan brännvidden och bländaröppningen. Eftersom brännvidden ökar och bländaröppningen är oförändrad så minskar bländartalet.
paul innergård skrev:
Jag undrar hur det funkar med utvidgad af-punkt. CFN III-8, Jag har gjort den inställningen men kan inte se att hjälppunkterna lyser upp. De kanske inte skall göra det heller, men det stod inget i bruksen om huruvida de är synliga eller inte. Sen undrar jag om de endast är aktiva vid kontinuerlig focus eller om de är aktiva även när kameran är inställd på focus av stillastående motiv. I så fall bör man väl koppla ur funktionen varje gång man slår ifrån kontinuerlig af.
Jag ser inga omgivande punkter som lyser upp vid oneshot.Omar skrev:
Hej
Syns inte i alservo men du kan se dem i oneshoot. Fungerar i båda lägena.
Testa gärna, så ser du att de funkar. Sätt fokusen på en pinne, vridkameran sedan och den skall hålla kvar fokusen på pinnen med hjälppunkterna.
Mvh
Omar
paul innergård skrev:
Jag ser inga omgivande punkter som lyser upp vid oneshot.
Jag såg nu hur det funkar. Verkar som om man kan ha den inställningen på hela tiden utan att kameran focuserar mindre exakt. Hjälppunkterna verkar endast aktiveras när kameran har problem med att hitta eller bestämma sig för var focus skall ligga. För vanlig fotografering yucks de inte ha någon inverkan.rogge skrev:
Jo de glimmar till lite svagt.
/Rogge