Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Jag börjar bli gammal.
Om detta stämmer så har jag åter lärt mig något nytt idag.
Ska kolla detta med bla Lars Kjellberg, dvs att skärpedjupet verkligen ökar med en extender.

Är det någon annan som kan förklara?
Herr nilsson (pupillen)?
Mikael

Hej

Inte lätt det här. och jag har inte testat detta. Men intressant är det.

Jag kan köpa att 400mm f/5.6 + 1.4xtc har ett skärpedjup som f/8 men samtidigt har får jag en längre brännvid 560mm som borde minska skärpedjupet, så i realiteten kanske man får kanske lika eller kortare skärpedjup??, vad vet jag.

Mvh
Omar
 
Jag förstår inte riktigt vad som är så krångligt att förstå här.

1. En 1.4xtc förlänger brännvidden på objektivet med 1.4 samtidigt som man förlorar ett bländarsteg. Dvs en 400 f/5.6 blir med en extender ett 560 f/8.

2. Vad beror skärpedjup på? Jo 2 saker, avbildningsskala och bländare.

Detta ger oss att förutsatt att man står på samma avstånd och fotar samma sak så kommer en 1.4 extender att ge oss kortare skärpedjup (1/1.4 = 0.71 ggr kortare) men samtidigt också större avbildningsskala (1.4 ggr större i både x och y led). Hade vi på något sätt kunnat behålla samma bländare när vi satte på extendern så hade skärpedjupet minskat ännu mer (1/(1.4*1.4) = 0.51 ggr kortare).

Backar vi bakåt så att vi har samma utsnitt som vi hade förut utan extender så kommer däremot skärpedjupet att vara längre eftersom avbildningskalan nu är det samma men bländaren är mindre.

Av resonemanget ovan så inses också lätt att bländaren har mindre effekt på skärpedjupet än vad avbildningskalan har.

Sen finns det ett litet snedsteg som oftast görs när man diskuterar sådana här saker, det är att ett objektiv med längre brännvidd ger ju ett snävare perspektiv än vad ett med kort brännvidd gör. Detta ökar oftast till att separera motiv från bakgrund och leder till att man lätt kan tro att skärpedjupet är kortare men så är icke fallet. Efersom endast avbildningskalan och bländaren avgör skärpedjupet.
 
PMD skrev:
Bländaröppningen ändras förstås inte, men bländartalet är en relation, dvs förhållandet mellan brännvidden och bländaröppningen. Eftersom brännvidden ökar och bländaröppningen är oförändrad så minskar bländartalet.

Var ute och krattade gräs och funderade, insåg detsamma , dvs det du nu så bra förklarade.

Mikael
 
Jag undrar hur det funkar med utvidgad af-punkt. CFN III-8, Jag har gjort den inställningen men kan inte se att hjälppunkterna lyser upp. De kanske inte skall göra det heller, men det stod inget i bruksen om huruvida de är synliga eller inte. Sen undrar jag om de endast är aktiva vid kontinuerlig focus eller om de är aktiva även när kameran är inställd på focus av stillastående motiv. I så fall bör man väl koppla ur funktionen varje gång man slår ifrån kontinuerlig af.
 
paul innergård skrev:
Jag undrar hur det funkar med utvidgad af-punkt. CFN III-8, Jag har gjort den inställningen men kan inte se att hjälppunkterna lyser upp. De kanske inte skall göra det heller, men det stod inget i bruksen om huruvida de är synliga eller inte. Sen undrar jag om de endast är aktiva vid kontinuerlig focus eller om de är aktiva även när kameran är inställd på focus av stillastående motiv. I så fall bör man väl koppla ur funktionen varje gång man slår ifrån kontinuerlig af.

Hej

Syns inte i alservo men du kan se dem i oneshoot. Fungerar i båda lägena.

Testa gärna, så ser du att de funkar. Sätt fokusen på en pinne, vridkameran sedan och den skall hålla kvar fokusen på pinnen med hjälppunkterna.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Syns inte i alservo men du kan se dem i oneshoot. Fungerar i båda lägena.

Testa gärna, så ser du att de funkar. Sätt fokusen på en pinne, vridkameran sedan och den skall hålla kvar fokusen på pinnen med hjälppunkterna.

Mvh

Omar
Jag ser inga omgivande punkter som lyser upp vid oneshot.
 
rogge skrev:
Jo de glimmar till lite svagt.
/Rogge
Jag såg nu hur det funkar. Verkar som om man kan ha den inställningen på hela tiden utan att kameran focuserar mindre exakt. Hjälppunkterna verkar endast aktiveras när kameran har problem med att hitta eller bestämma sig för var focus skall ligga. För vanlig fotografering yucks de inte ha någon inverkan.
 
Ser onekligen riktigt riktigt bra ut, men å andra sidan så säger ju hög-ISO-bilder i flödande ljus (här: f2,8 och 1/2500s = EV14) inte så värst mycket.

T.o.m. min D2H ser helt OK ut på 1000 ISO i solsken... :)
 
Hej på er alla. Jag har gjort lite noteringar angående batterikapaciteten. Jag har två batterier. Det första höll för ca 1000 bilder första laddningen, lite dåligt kanske men då gjordes huvuddelen av allt fibblande i menyer och mycket knappande i menyerna. Dessutom så eftergranskades varje bild med mycket delföstoringar för koll av skärpan. Andra batteriet stod pall för ca 1400 exponeringar och situationen var sig egentligen rätt lik där också. Efter andra uppladdningen av första batteriet har jag nu hunnit knäppa av ca 1000 exponeringar och batteriet står på 50%, jag har tro det eller ej fortsatt med allt fibblande och knappande, eftergranskningar och delförstoringar. Dessutom så står displayen på högsta ljusstyrka. När batterierna är fullt motionerade, efter ca 10 uppladdningar och man kanske inte tittar på varenda bild, är trygg med de inställningar man har så gissar jag på att man med lätthet kramar ur ca 2500 exponeringar per laddning. Inte illa eller hur. Kan nämna att jag mycket sällan stänger av kameran, vet inte hur det påverkar men knappast särskilt mycket då den slår på sitt standby-läge.
 
Min Mark III fokuserar fel...

Jag trodde min Mark III var OK men nu tvivlar jag... förra helgens roadracing gav en väldig massa oskarpa bilder som jag först skyllde på min egen klantighet och att jag använde lite väl långa slutartider, men nu har jag testat fokuseringen igen och den är inte bra alls. Kraftig bakfokus som dessutom verkar variera både med objektiv och med avstånd (vilket gör att det inte går att kompensera bort i kameran). Samma objektiv fokuserar fortfarande helt korrekt med Mark II-husen.

Ska snacka med Canon på måndag och höra om dom vill att jag lämnar in den, tills vidare återgår jag till Mark II... bläää vad tråkigt att den inte funkar som den ska, och ännu mera blä vad tråkigt med ett par tusen aningen oskarpa racingbilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.