Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte köra enbart raw?
Exponera bilden/motivet så rikligt som möjligt utan förlora högdagerinformation och räkna upp med Camera Raw så slipper man allt gidder.
Ev kurvor etc bestämmer jag vid uppräkningen.
Mikael
 
macrobild skrev:
Varför inte köra enbart raw?
Exponera bilden/motivet så rikligt som möjligt utan förlora högdagerinformation och räkna upp med Camera Raw så slipper man allt gidder.
Ev kurvor etc bestämmer jag vid uppräkningen.
Mikael

Håller med dig att man bör köra RAW, men högdagerprioritet är ju inte en RAW konverteringsinställning utan den lägger faktiskt fler bitar i högdagerdelen av RAW filen om man har på den.

Sen har jag en annan fråga, heter det verkligen "uppräkning" när man konverterar en RAW bild?
 
vectrex skrev:
Håller med dig att man bör köra RAW, men högdagerprioritet är ju inte en RAW konverteringsinställning utan den lägger faktiskt fler bitar i högdagerdelen av RAW filen om man har på den.

Sen har jag en annan fråga, heter det verkligen "uppräkning" när man konverterar en RAW bild?

Eftersom det är en uppräkning/interpolering/estimering av sensordata tycker jag man kan kalla det just uppräkning eller har du ett bättre förslag.
 
macrobild skrev:
Eftersom det är en uppräkning/interpolering/estimering av sensordata tycker jag man kan kalla det just uppräkning eller har du ett bättre förslag.

RAW-konvertering verkar väl vara det mest vedertagna begreppet. Har egentligen inget emot uppräkning mer än att jag aldrig sett någon använda det begreppet förut.

Vet inte exakt hur en RAW konvertering går till. Men är det verkligen så mycket interpolering/estimering inblandat? Icke bayerfiltrerad pixeldata, är det inte det en RAW fil innehåller?
 
OK

Var hittar jag att C.f.n II-3= en reglering sker av nivåerna i högdager och i raw och dessa metadata i så fall även påverkar Cameras Raws eller andra rawprograms tolkning/uppräkning av rawfilen och att det prioriterar/förbättrar högdager ?
eller för att citera dig = lägger fler bitar i högdager?
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
OK

Var hittar jag att en reglering sker av nivåerna i högdager och dessa metadata i så fall även påverkar Cameras Raws eller andra rawprograms tolkning/uppräkning av rafilen och att det prioriteras högdager?
Mikael

Här har du lite om det från Rob Galbraith.

Jag tror inte det har så mycket med metadata att göra, det är (som du kan utläsa av citatet nedan) ett steg i själva A/D omvandlingen som är annorlunda med Highlight Tone Priority påslaget.

A Highlight Tone Priority image is processed differently in the camera, regardless of whether the camera is set to CR2 or JPEG. Specifically, the amount of gain applied during the analog-to-digital conversion step is less. For instance, if the camera is set to ISO 200, the amount of gain applied is similar to or the same as ISO 100, which means more of the highlight detail captured by the sensor is preserved during this early in-camera processing step. This is the main reason the camera can't be set lower than ISO 200 when Highlight Tone Priority is enabled; it requires the extra highlight headroom it gets by applying a level of analog signal boost to the sensor data that is commensurate with a lower ISO setting.

After that, it's all secret sauce: Canon isn't publicly describing what is done to the image once it's in digital form, but it obviously involves a modified tone curve that's meant to give Highlight Tone Priority ON photos the same overall tonal look as Highlight Tone Priority OFF ones, but with more detail and smoother gradation in the highlights.
 
Det har Lars Kjellberhg beskrivet tidigare på www.qpcard.com. http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=75= Headroom.
Jag är inte så säker på vad Rob menar, vad jag vill veta är om det du sa tidigare stämmer och hur andra program skall tolka de metadata för att en sådan prioritering skall ske av nivåerna. Nivåindelningen är vad den är, 8, 12, 14 bitar.Var kan jag finna Canons förklaring till "ändring av nivåerna " vid high light prioritering

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag tror det är fråga om en mer korrekt exponering vad det gäller högdager= så många elektroner som kan hållas därefter en annan kurva vilket bruset som ökas vittnar om
Mikael.
 
Bussmicke skrev:
Att man aldrig riskerar bränna ut dem?
Kanske bra att ha i skog och mark där man jämt får underexponera.
Inte riktigt så effektivt. Du får nog mickla en hel del med exponeringen i alla fall. Men den tar större hänsyn till högdagrarna med den inställningen aktiverad.
 
Bussmicke skrev:
Att man aldrig riskerar bränna ut dem?
Kanske bra att ha i skog och mark där man jämt får underexponera.
Skulle nog säga tvärtom. En mycket molnig och ljus himlen är ett typiskt exempel på att "objekt" kan bli överexponerade(utbrända) och därav vad jag förstått kan man undgå detta med en speciell kamera-inställning c.f.n II 3

Mvh Thomas
 
En kanske liten mindre rolig kommentar för alla prylbögar men jag postar den ändå. -Har ni funderat på hur många procent av bilderna ni tar som skulle bli bättre med en EOS 1 D mkIII jämfört med den kameran ni har nu? Följdfrågan: Hur ser ni det i så fall, i 200% visningsläge på skärmen eller på en A4-kopia?
 
allt är väl inte bildkvalitet.. skiljer ju en hel del i handhavande från canons instegsmodeller till markIII finns som bekant mer än en sida av myntet :)

mvh johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.