Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Karl Larsson skrev:
Ser att du fått din kamera idag? eller ialla fall registrerat först idag.

Själv har jag köat sen 24 Februari, hoppas det är min tur snart.

Fick min för snart en vecka sedan, har testat lite i helgen. Fick inte ur sändning 1, fick i omg 2.

Jag beställde min samma dag som den gick att beställa, tror det var den 22/2.

Jag beställde min för ca 2 till 3 månader sen. Tänkte beställa den på Cyberfoto då hade dom en kö på ett 30 tal beställare inte kul alls. Så då gick jag rätt ner till Expert och där stod ingen i kö så det var bara att slänga in en hanpenning. Dom i sin tur stod som nummer 2 på Canonsverige eller vad det heter. Det är ju inte den affären som man tänker på i första taget när det gäller en sådan dyr kamera.

Men det blev lite klydd på vägen. Ett rötegg på högre distans på Expert gav min kamera till en annan fotograf så jag blev vansinnig, trodde att jag skulle välta hela affären. Jag vet inte hur han bar sig åt men tre till fyra dagar efter att Omar fått sin så hade han skaffat fram en ny till mig.

PS: har inte uppdaterat min sida på fotosidan på länge.

Hmmm.. Så skulle man såklart gjort. Nåja, bara 5 kvar framför mig på cyberphoto med lite tur kanske jag har en innan månadskiftet.

Trösthandlade ett 300mm 2,8L IS från BHphoto sålänge.. :D

Senast ändrad:
Jag håller mina tummar. Jag har bara kört med 20D innan, Så efter att ha tagit ca 300 bilder på minimoto/70 racers Med Mark III och sen tog jag upp 20D:en, men tyvärr så var det nog dom sista 2 bilderna som togs med den.
men jag har alltid älskat min 20D

lintrik [E.F.S] skrev:
Jag håller mina tummar. Jag har bara kört med 20D innan, Så efter att ha tagit ca 300 bilder på minimoto/70 racers Med Mark III och sen tog jag upp 20D:en, men tyvärr så var det nog dom sista 2 bilderna som togs med den.
men jag har alltid älskat min 20D

Exakt sama sak blir det väl för mig när jag väl kan utrangera 20D mot Mk3.
Har också alltid älskat 20D även om jag är lite svag för Panasonickameror och har man en FZ50 är det lite svårt att låta bli att ta den istf. 20D.
Undrar hur många gånger det kommer ske den dag storken kommer flygandes med min Mk3..

Mark IIIs fokuskompensering

Har undersökt mina objektiv (som alla fungerar som dom ska med Mark II) och hittat två som felfokuserar lite grann. Tänkte det kunde vara intressant att visa effekten av en korrigering, här mitt 85/1.2 som behöver en justering av -10 på Mark IIIs skala -20..+20

Bilder tagna från stativ med spegeln uppfälld och med single-shot autofokus.

Hela rutan:

Bilagor

• frame.jpg
    frame.jpg
    23.1 KB · Visningar: 355
[Mark IIIs fokuskompensering]

Suveränt Anders !

Hoppas fler tillverkare tar efter Canon och låter oss fixa fokusproblem själva, problemet verkar ju vara väldigt stort efter att läst om alla front och backfokusproblem här på FS, själv har jag klarat mig hitills, peppar peppar... (håller hårt i trä), skall testa min nya 85/f1.4 när jag får tid och lust :)

/kent

Det är ju trist att det ska behöva hända, men inte konstigt på något sätt. Har du en referens som står på +-0, och sedan tillåter en tollerans på +-20, så kan om en person som med lite otur få ett objektiv som är inställt på +20 och en kamera som står på -20. Då är skillnaden plötsligt 40, vilket klart brukar synas. Och då det i de enklare fallen bara är en simpel justering så tycker jag det är hyvens att lagt in det i kameran. Sparar många sköna timmar både för service-folket och fotograferna.

Sen kan det fortfarande finnas mer udda fel som behöver lämnas in, men man kanske slipper lite med det alltid närvarande tugget om att, har jag bakfokus/frontfokus.

lastrand skrev:
Apropå MIII:ans autofokus: Rob Galbraith.
Ouch... :-(

Det där var ingen vacker läsning om man avser använda sin MkIII som den actionkamera den är. Jämförelsen med MkIIN, med friidrottaren som springer rakt mot fotografen, är ju rent förödande tydlig, till MkIII:ans nackdel.

Om detta överhuvudtaget går att åtgärda med firmware, så bör nog Canon-cheferna varana för lite övertidsarbete den närmsta tiden...

Instämmer. Dock verkar ju den vanliga autofokuseringen fungera felfritt så även om man varken är sport eller fågel-fotograf är det en ypperlig kamera.
Intressant ochså med highlight tone priority. Usch,vilket jobb man hade att ställa in 5D de ljusaste dagar. Med Highlight tone priority blir det lättare undvika överexponeringar.
Mvh Thomas

jorgene skrev:
Ouch... :-(

Det där var ingen vacker läsning om man avser använda sin MkIII som den actionkamera den är. Jämförelsen med MkIIN, med friidrottaren som springer rakt mot fotografen, är ju rent förödande tydlig, till MkIII:ans nackdel.

Om detta överhuvudtaget går att åtgärda med firmware, så bör nog Canon-cheferna varana för lite övertidsarbete den närmsta tiden...

Ja det där såg inte roligt ut, fixar dom inte det där så är den ju hopplöst kass som sportkamera.

/kent

Jag läste om problemen med af på Mark III. Om det är ett allmänt problem så har man verkligen skitit i det blå skåpet. Problemet fanns ju redan på de så kallade pre productions, och har man inte tagit det på allvar så är det inget mindre än en skandal. Jag är dock tveksam till om det verkligen gäller alla husen. Tycker någon av ägarna bland våra medlemmar borde grymtat till i så fall. Hoppas hur som helst att det är en fråga om mjukvaruuppgradering.

Kan det ha att göra med att den inte hinner fokusera ordentligt i 10fps, eller existerar problemet även i lägre hastigheter ?

/kent

Bokeh skrev:
Kan det ha att göra med att den inte hinner fokusera ordentligt i 10fps, eller existerar problemet även i lägre hastigheter ?

/kent
Svårt att säga, rapporterna från de utländska forumen verkar tvetydiga. Vissa hävdar att det finns problem med af, andra menar på att Mark III är märkbart snabbare o säkrare än tidigare 1D-modeller. Rob Gailbraith hävdar att kameran tappar i af-prestanda när det är varmt och ljust. Hoppas som sagt att ryktena är kraftigt överdrivna och endast knutna till ett fåtal exemplar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar