Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker menysystemet var verkligen lättöverskådligt. Bra med flera huvudmenyer som gör att man slipper skrolla utanför sidans synfält. Kameran är lätt att förstå och man klarar sig långt utan bruksanvisning. Jag har nog aldrig känt mig så nöjd som jag gör idag. Har ingen aning om af skulle vara buggig vid kontinuerlig och ljusa, varma sommardagar. Inget att bekymra sig för innan det blir ett problem i praktiken. Mina första intryck är att af är supersnabb.
 
Eftersom AF-logiken är mjukvarukontrollerad så är det bara en tidsfråga innan det är löst med en Firmware upgrade.

Lite skönt känns det ändå att inte "wowet" var så starkt så man gick och uppgraderade, tror jag väntar på den riktiga WOWen istället, alla vet vilken ;)

Klart trevliga tester du gör för övrigt Omar.
 
Petersén skrev:
Lite skönt känns det ändå att inte "wowet" var så starkt så man gick och uppgraderade, tror jag väntar på den riktiga WOWen istället, alla vet vilken ;)
Va, ska du köpa en D3...? :-D

Så du kan passa in ännu bättre på D70Sverige-forumet, menar jag... ;-)
 
paul innergård skrev:
Hej alla, nu har min efterlängtade kamera och gluggar äntligen kommit. Har bara provskjutit lite grann. Men första intrycket är att Mark III är ca 1,5-2 steg bättre i brus än min förra D200 på JPEG. Af känns fantastisk och den totala kvaliten är många klasser högre än något annat digitalt, som jag tidigare ägt. Den nya 70-200 4,0 IS är i kombination med kameran helt fantastisk, rekomenderas. 85 1,2 är en fantastisk glugg och bilderna blir bra redan på 1,2. man behöver så att säga inte vara rädd för att använda full öppning om ljuset tryter för den presterar verkligen.

Grattis Paul !

Hoppas du inte ångrar ditt byte när D3'an kommer :)

/kent
 
Bokeh skrev:
Grattis Paul !

Hoppas du inte ångrar ditt byte när D3'an kommer :)

/kent
Nej det tror jag inte, även om jag inte betvivlar att den blir en riktig Canondödare. Visst kan man längta tillbaka till Nikonkänslan mellan varven, men den här kameran känns super. Jag klämde på kompisens D2X i tisdags, men tycker nog att Mark III känns minst lika solid. Antar att en lyckad D3 kan få en annan att svitcha tillbaka lagom till D4:as release.
 
paul innergård skrev:
Nej det tror jag inte, även om jag inte betvivlar att den blir en riktig Canondödare. Visst kan man längta tillbaka till Nikonkänslan mellan varven, men den här kameran känns super. Jag klämde på kompisens D2X i tisdags, men tycker nog att Mark III känns minst lika solid. Antar att en lyckad D3 kan få en annan att svitcha tillbaka lagom till D4:as release.

Hej

När Nikon D3 kommer nog slå Canon på fingrarna rejält, men frågan är när den kommer.

Jag personligen gillar ju inte att vänta på saker och ting.

Än så länge har Canon varit lite rappare att släppa kameror.

För rimliga pengar hade Canon fotografer Canon 10D och 300D till sitt förfogande år 2003, Nikon hade då D100, ingen aning hur bra den var?

I början av 2004 hade jag en 300D till låns, efter ett tag kom D70 under våren, min kompis skaffade en sådan, men en månad senare hade jag redan Canon Mark2, Nikon hade inget intressant då.

Under ett år hade jag mark2, han D70, ett år är länge.

Sedan kom D2X, slog Mark2 på många områden som tex ergonomi, lättare, bättre batteri, högre upplösning etc. "Nackdelen" med D2x var väl lite att den var lite dyrare, mer brus på högre ISO, gav inte lika mycket MB vid 8 bilder per sekund.

Nu har jag Canon 1d Mark3, jag gillar snabba kameror med lite brus, hade jag haft Nikon hade jag kanske fått vänta ett halvår eller ett år till för något liknande (D3H??), vi får väl se när den kommer men det blir nog för en liten högre kostnad, men den kommer kanske vara bättre.

För mig som fågelfotograf finns det ju bara Canon som har 400mm 5.6, billigt och väger väldigt lite, stor fördel Canon där.

Skulle Nikon släppa en djävulskamera, lågt brus med typ 10bps och ett 400mm 5.6 VR eller kanske ett 500mm 5.6 VR som funkar bra med 1.4xtc skulle jag kanske bytta märke.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
När Nikon D3 kommer nog slå Canon på fingrarna rejält, men frågan är när den kommer.
Med risk för att bli lite OT här... :)

Det är ingen vågad gissning att något kommer att ske i samband med att Nikon fyller 90 år, den 25 juli. Kanske lite innan, kanske lite efter, vem vet?

Personligen har min våta Nikon-dröm de senaste 2-3 åren varit en modulär DSLR, baserad på det fantastiska F6-huset. Den som lever får väl se om detta någonsin blir verklighet, men det hade onekligen varit något nytt och utvecklande. Tror jag på det? Egentligen inte... :)
 
Omar skrev:
Hej

När Nikon D3 kommer nog slå Canon på fingrarna rejält, men frågan är när den kommer.

Jag personligen gillar ju inte att vänta på saker och ting.

Än så länge har Canon varit lite rappare att släppa kameror.

För rimliga pengar hade Canon fotografer Canon 10D och 300D till sitt förfogande år 2003, Nikon hade då D100, ingen aning hur bra den var?

I början av 2004 hade jag en 300D till låns, efter ett tag kom D70 under våren, min kompis skaffade en sådan, men en månad senare hade jag redan Canon Mark2, Nikon hade inget intressant då.

Under ett år hade jag mark2, han D70, ett år är länge.

Sedan kom D2X, slog Mark2 på många områden som tex ergonomi, lättare, bättre batteri, högre upplösning etc. "Nackdelen" med D2x var väl lite att den var lite dyrare, mer brus på högre ISO, gav inte lika mycket MB vid 8 bilder per sekund.

Nu har jag Canon 1d Mark3, jag gillar snabba kameror med lite brus, hade jag haft Nikon hade jag kanske fått vänta ett halvår eller ett år till för något liknande (D3H??), vi får väl se när den kommer men det blir nog för en liten högre kostnad, men den kommer kanske vara bättre.

För mig som fågelfotograf finns det ju bara Canon som har 400mm 5.6, billigt och väger väldigt lite, stor fördel Canon där.

Skulle Nikon släppa en djävulskamera, lågt brus med typ 10bps och ett 400mm 5.6 VR eller kanske ett 500mm 5.6 VR som funkar bra med 1.4xtc skulle jag kanske bytta märke.

Mvh

Omar
Det du nämner var en del av orsaken till att jag bytte. Jag ville ha en riktig proffskamera med allt vad det innebär. Men Nikon hade i våras endast D2Hs och D2Xs. Kändes inte alls lockande. När sen nikon inte hade ett skit att komma med under PMA så var det spiken i kistan för min del. Insåg då att en professionell modell från Nikon skulle ta mig minst ett år att ha i handen. Många av canons gluggar lockade också, samt deras större sensorer. FF och 1,3X är för mig mer attraktivt än Nikons 1,5X. det börjar mer och mer kännas som att framtida skillnader mellan olika hus kommer att vara ungefär lika subjektivt mätbara som under de sista årens analoga marknad. Hur mycket bättre kan kamerorna egentligen bli, iofs det dynamiska omfånget finns det väl en del att jobba med, men af, snabbhet, brus, är vi inte snart framme? Nu får nog jag försöka slå mig till ro och vara nöjd, inte läsa eller låta mig påverkas så mycket av den allmänna prylhysterin. För alla er som inte fått Mark III än, den är värd att vänta på.
 
jorgene skrev:
Med risk för att bli lite OT här... :)

Det är ingen vågad gissning att något kommer att ske i samband med att Nikon fyller 90 år, den 25 juli. Kanske lite innan, kanske lite efter, vem vet?

Personligen har min våta Nikon-dröm de senaste 2-3 åren varit en modulär DSLR, baserad på det fantastiska F6-huset. Den som lever får väl se om detta någonsin blir verklighet, men det hade onekligen varit något nytt och utvecklande. Tror jag på det? Egentligen inte... :)
F6, finns det egentligen något grymmare än det huset. Klämde på en sån under Sollentunamässan 2005. Ett fantastiskt hus. förhållandevist litet men ändå sån grym kvalitetskänsla. Fast D2-husen ligger inte så långt efter, håller dock med om att F6 står i en sorts särklass.
 
Paul - Mark III / D200

Paul, hur upplever du Mark III i förhållande till din tidigare D200? Vad består det "stora lyftet" av?

/Tommy
 
Första intrycken

Har nu börjat känna på nyförvärvet. Menysystemet är helt intuitivt och med erfarenhet av 5D och 1V är det självförklarande och enkelt. Kameran känns lättare och behändigare och sökaren är suveränt bra. Har ännu inte jämfört hur rena bilderna blir jämfört med 5D, som jag varit mycket nöjd med när det gäller bildkvalitet. Blev lite fundersam när jag läste om autofokusproblemen men har ännu inte märkt något sådant - säkert bara en firmwarefix om så skulle vara. Testade autofokus på några flygande såpbubblor i förbifarten - låsningen var blixtsnabb och klockren. Ett exempel finns på

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1027908.htm

Första intryckeet är riktigt lovande. Nästa steg blir att gå igenom och kolla fokuseringen på samtliga objektiv.
 
Jag har fått världens mest skumma fel på min Mk3:a. Min buffert uppgår till 14 bilder varken mer eller mindre oavsett om jag kör RAW eller minsta jpg. Detta fel uppstod mitt under en amerikansk fotbollsmatch igårkväll och det är rätt så jobbigt att bara ha 1,5 sekunders buffert när man fotar en sport där själva actionmomentet kan pågå i ett par sekunder.

Men det blir väl en tur till Infocare på måndag. :-(
 
Hej

Upptäckte med en test att med min mark3 + 400mm 5.6 +1.4xtc vid f/8 inte kan utvidga vald af-punkt, C.F.n III 1,2, sidan 170 i manualen.

Det funkar med 400mm 5.6 utan telekonverter.

Jag vet vid f/8 kombination så funkar bara mitt AF punkten, men det står inget i manualen att man inte kan bygga ut den med f/8 kombination.

Jag har för mig att det funkar med 500mm +2xtc + mark2 vid f/8, kommer dock inte ihåg och kan ej testa nu, sålt grejorna.

Fotade en vit påle, satte fokus på den, vrider kameran så cirkeln fortfarande är på pålen med mitt af punkten är utanför. Bakgrunden är gräs, ca 3 meter bakom, och den sätter fokusen där direkt.

Någon som kan testa detta med sina grejor, skulle vara intressant. Kan vara med mark2 eller mark3 och om någon har en f/8 kombination skulle det vara intressant.

Mvh

Omar
 
Re: Paul - Mark III / D200

Tommy Hansen skrev:
Paul, hur upplever du Mark III i förhållande till din tidigare D200? Vad består det "stora lyftet" av?

/Tommy
Lyftet består nog mycket i den totala känslan av kvalitet. Brusmässigt på JPEG är den också betydligt vassare. 1,5-2 steg bättre skulle jag nog uppskatta det till. AF är också snabbare. D200 är en bra kamera, men Mark III känns mer förtroendeingivande.
 
Måste också tillägga att jag upplevde rörliga motiv som D200:as största svaghet. Att fota barn som rörde sig oregelbundet, där tyckte jag att D200 inte alls hängde med. Efter en högst oproffsig och enkel testskjutning av min dotter på språng, tycks ändå Mark III vara märkbart vassare på den punkten.
 
paul innergård skrev:
Nej det tror jag inte, även om jag inte betvivlar att den blir en riktig Canondödare. Visst kan man längta tillbaka till Nikonkänslan mellan varven, men den här kameran känns super. Jag klämde på kompisens D2X i tisdags, men tycker nog att Mark III känns minst lika solid. Antar att en lyckad D3 kan få en annan att svitcha tillbaka lagom till D4:as release.

Tycker det känns lite onödigt att byta hela tiden bara för att konkurenten kommer med bättre grejer.
Man är inte gjord av pengar..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.