Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag upplever att min MarkIII exponerar betydligt mer konservativt än tidigare EOS modeller.
På tidigare modeller har jag oftast fått ligga på -1/3 medan jag på denna får ha ca +2/3, detta gäller på Av, Tv och M.
Jag har fotat i många olika miljöer och ljusförhållanden och den underexponerar konstant oavsett motiv.
Är det någon annan som har samma erfarenhet eller är det mätningen i mitt ex som är fel på?

Problemet är inte att få en korrekt exponering i kameran. Det jag funderar på är om Canon bytt "taktik" från lätt överexponering till underexponering, eller om det är min Mark III som har en lurig mätning.
Man lär sig kamerans mätning ganska snabbt men det som är svårt är när man byter hus, det skiljer ett helt bländarsteg mellan min 20D och Mark IIIan. Så frågan är, har någon fler än jag upplevt att Mark III tenderar att "underexponera" jmf. med andra EOS modeller?

Det vore väldigt intressant att veta exempelvis hur många mark3:eek:r som släppts i USA hittills. Att ett antal exemplar (3, 4, 5?) uppenbarligen inte fungerar som de ska säger ju inte särskilt mycket när den totala mängden exemplar är okänt. Jag misstänker att Canon inte har för avsikt att släppa en redovisning för att underlätta för oss att räkna fram en felprocent... ;-)

Skönt att man inte är först!

Jonsjoberg skrev:
Det rappoerteras en del på bl.a. dpreviews forum om defekta 1dmkIII.

Någon här som drabbats?

Det känns ju skönt att inte vara först att få en kamera. Det är nog bäst att andra får testa och hitta ev. barnsjukdomar först.

(Man gör vad man kan för att dämpa frustrationen över att få vänta...)

/Affe

Alldeles för tidigt att tro något, några få exemplar som strular säger ingenting. Alla produkter har en viss felprocent, även de som producerats en längre tid. Enda beviset att det finns ett verkligt konstruktionsfel vore om Canon kommer ut med en fix eller byter ut många kameror.

MattLu skrev:
Problemet är inte att få en korrekt exponering i kameran. Det jag funderar på är om Canon bytt "taktik" från lätt överexponering till underexponering, eller om det är min Mark III som har en lurig mätning.

Jag upplevde att jag hade problem att sätta exponeringen vid ISO 50 igår, trots att jag fick korrekta bilder vid ISO 100 och sedan halverade slutartiden så upplevde jag att det blev felexponerade. Nu hade jag inte bra testförhållanden med starkt soljus och ett lag i helvita dräkter och det andra i röda dräkter, så det och min ovana med kameran kan ha spelat in.
På kvällsmatchen så körde jag med bländarprioritet då halva planen var i skugga och andra halvan i solljus och höll mig på ISO 100-800 och då satt exponeringen på de flesta bilder.

Nån som vet om kameran klarar 16GB EXTREME III CF kort ?
Eller är gränsen 8GB ?
Skall man kosta på sig extreme 4 kort eller räcker det med extreme 3 ?
Extreme 4 finns dock bara med max 8GB.

Hej

Var ute en tur med mark3 idag.

Kan säga jag behöver mer minneskort, fick låna ett 4GB av min Nikon kompis för klara av dagen. Tog en hel del test bilder, tog ca 13GB idag. Vissa bilder ligger på 16MB i RAW.

Jag brukar inte kolla så mycket på skärmen, men idag behövde jag för att kasta bort dåliga bilder eftersom jag behövde mer plats på minneskorten.

Jag tittade på displayen i solljus, svårt att hitta skuggplats, kunde knappt se något, var mörkt och det speglade sig, inte så roligt att slänga bilder då, vill ju kolla på data skärmen istället.

Tyckte nog? att det såg lite bättre ut på min polares Nikon D2X skärm.

Jag kanske lägger ut något sedan om det blev något någorlunda bra.

Blev någon fågel, däggdjur, JAS flygplan, windsurfare etc.

Mvh

Omar

Och nu har visst B&H krängt iväg ytterligare en laddning Mark3:eek:r. Skulle inte förvåna mig ett dugg om en geografisvag japan skickat våra svenska exemplar till USA...

Länk

Omar skrev:
Hej

Var ute en tur med mark3 idag.

Kan säga jag behöver mer minneskort, fick låna ett 4GB av min Nikon kompis för klara av dagen. Tog en hel del test bilder, tog ca 13GB idag. Vissa bilder ligger på 16MB i RAW.

Jag brukar inte kolla så mycket på skärmen, men idag behövde jag för att kasta bort dåliga bilder eftersom jag behövde mer plats på minneskorten.

Jag tittade på displayen i solljus, svårt att hitta skuggplats, kunde knappt se något, var mörkt och det speglade sig, inte så roligt att slänga bilder då, vill ju kolla på data skärmen istället.

Tyckte nog? att det såg lite bättre ut på min polares Nikon D2X skärm.

Jag kanske lägger ut något sedan om det blev något någorlunda bra.

Blev någon fågel, däggdjur, JAS flygplan, windsurfare etc.

Mvh

Omar

Härligt att höra att du är på G ut mot naturen igen Omar!

Skall bli kul att se några av dina bilder från M III:an

/Arne

MattLu skrev:
Jag upplever att min MarkIII exponerar betydligt mer konservativt än tidigare EOS modeller.
På tidigare modeller har jag oftast fått ligga på -1/3 medan jag på denna får ha ca +2/3, detta gäller på Av, Tv och M.
Jag har fotat i många olika miljöer och ljusförhållanden och den underexponerar konstant oavsett motiv.
Är det någon annan som har samma erfarenhet eller är det mätningen i mitt ex som är fel på?

Omar, kommentar?

lastrand skrev:
Och nu har visst B&H krängt iväg ytterligare en laddning Mark3:eek:r. Skulle inte förvåna mig ett dugg om en geografisvag japan skickat våra svenska exemplar till USA...

Länk

25 kameror till B&H... då kanske dom större butikerna i Sverige kan få en åttondels kamera eller nåt sånt nästa vecka då. :)

Tja, ska vi diskutera omfattning på kundkrets så har ju B&H potentiella kunder i länder med vadå, USA, gud vet hur många miljoner invånare. Dessutom snor ju B&H potentiella kunder i europe, även i Sverige.

De svenska butikerna har en kundkrets på sverige, och några enstaka butiker, delar av övriga norden. Å andra sidan snor tyskland en del av sveriges kunder också.

Klart som tusan att B&H får en helt annat antal kameror än enskilda butiker i sverige. Speciellt med tanke på deras potentiella kundkrets och storlek. Läste att B&H har 1000 anställda och gör 700 miljoner dollar om året. Undrar hur de siffrorna står sig om man jämför mot hela sveriges marknad för de stora dedikerade butikerna här.

Men visst, i en perfekt värld skulle alla få sina kameror omgående. Men sen kan man misstänka att Canon USA skriker mer till Canon Japan än vad Canon Sverige som måste skrika via Canon Europa kan göra, eller nåt i den stilen.

Bussmicke skrev:
Trevligt!
Kan vi få en kommentar om det jag o en till undrar över strax ovan?
Ralph på Cyberphoto upplevde att hans ex exponerade bra i nästan alla lägen med undantag för deras testbild. Där överexponerade kameran 2/3 steg, och det hade man ingen egentlig förklaring till varför. Utav olika inlägg som jag läst på olika forum så skall Mark III ha en något bättre exponeringsautomatik än föregångarna, men det lär väl visa sig lite mer exakt framöver. Kanske för tidigt för någon att uttala sig om än. Man måste nog över tid bilda sig en uppfattning om antalet nödvändiga korrigeringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar