Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Bussmicke skrev:
Trevligt!
Kan vi få en kommentar om det jag o en till undrar över strax ovan?

Hej

Lite svårt att säga, men känns ungefär som mark2. Har ju inte gjort någon riktig test men hade jag så visar det hur min mark3 fungerar, era kanske ger lite annan exponering, de kan ju skilja mellan kameror av samma modell.

Man får ju som vanligt plus exponera lite tex när man har fågel mot vit himmel.

Mvh

Omar

Aha, ok.
Tänkte du kanske visste för jag fick intrycket att du var väl påläst.
Att få +:a gäller väl alltid när bakgrund är ljusare och -:a när bakgrund är mörkare, gäller även i skog och mark..

Gött!
Trodde inte helikoptrar kunde loopa, fram tills jag såg det på ribban här i Malmö i fjor, då försvaret visade upp sig. Klart imponerande!

Du får inte göra så Omar!!

Som "armbrottskonvalecent" åker du ut och tar bilder som många av oss bara drömmer om att ta...fy på dig! ;=)

Mycket fina flygbilder. Har du lust kan du ju kontakta FBB, Försvarets BildByrå, och höra om de är intresserade av någon/några.

/Arne

Omar är helt otrolig och påpasslig.
Se bara på den här..

79787988

Omar!

är de några av de bilder du har tagit med mk3 som du inte skulle ha klarat, med samma kvalitet, med 30D och 400/5,6 (utan ext) ??

/

Mk3 har ett glas framför lågpassfiltret som vibrerar bort damm, nån som har nån erfarenhet ännu hur pass väl det funkar?

Bussmicke skrev:
Mk3 har ett glas framför lågpassfiltret som vibrerar bort damm, nån som har nån erfarenhet ännu hur pass väl det funkar?

Hej

Svårt att säga, brukar ju inte byta glugg så ofta och få in damm, men det kommer in ändå så småningom.

Jag har redan fått 1 skitfläck på sensorn på mark3, kanske inte damm, nog något annat, men det syns på bilderna.

Svårt att testa hur bra mark3 är med sin dammborttagning.

Mvh

Omar

Okej, var mest nyfiken om något hade märkt av nå´t så här långt och då tänkte jag inte enbart på bara dig utan allmänt.

persept skrev:
Omar!

är de några av de bilder du har tagit med mk3 som du inte skulle ha klarat, med samma kvalitet, med 30D och 400/5,6 (utan ext) ??

/

Hej

Bra fråga, "brännviderna" är ju inte så långt från varandra.

30D (1.6x) + 400mm 5.6 = 640mm

Mark3 (1.3x) + 400mm 5.6 + 1.4xtc (f/8)= 728mm.

Mark3 har ca 2MP mer, kan ju beskära mer och har nära 100mm mer i brännvid.

Mark3 har lite bättre brusegenskaper på höga ISO, men på 30D behöver man ju inte ha så högt ISO då man har f/5.6 jämfört med f/8.

Sedan kan man ju ta många fler bilder per tidsenhet och med bättre af på Mark3.

Har mycket med fotografen bakom samt hur duktig man är på bildbehandlingen i datorn.

På de höga ISO bilderna blir Mark3 bättre, men med 30D hade jag inte behövt köra på så höga ISO för det blir en ljusstarkare kombination f/5.6 samt att brännviden är något kortare och att skärpan/kontrasten blir bättre då man inte använder telekonverter, men i vissa fall förloras det för man kanske i vissa fall behöver beskära mer pga kortare brännvid och 2MP färre pixlar.

Jag kan inte svara direkt på din fråga, men man har nog en liten bättre möjlighet med mark3, men rätt man/kvinna bakom en 30D + 400 5.6 kan det bli väldigt bra bilder.

Som ett exempel, med ennu enklare kamera än 30D.

Tex enkla Canon 300D + 400mm 5.6 + tamron 1.4xtc, kan det bli mycket bättre? 300D har inte ens alservo (följande autofokus) i RAW.

http://www.pbase.com/zylen/image/38860240

Mvh

Omar

Omar, när du tar upp dina Mk3-bilder ACR, gör du några justeringar där mauellt eller klickar på auto och ev. justerar utifrån det eller gör du allt i datorn enl din beskrivning Digital workflow?

Varför frågar jag? Jo, för jag vill kunna få ut maxkvalitet i min mk3 den dag den dyker upp.

Bussmicke skrev:
Omar, när du tar upp dina Mk3-bilder ACR, gör du några justeringar där mauellt eller klickar på auto och ev. justerar utifrån det eller gör du allt i datorn enl din beskrivning Digital workflow?

Varför frågar jag? Jo, för jag vill kunna få ut maxkvalitet i min mk3 den dag den dyker upp.
Alla har sina olika sätt att arbeta med sina kameror,inställningar och även ACR. Beroende på vilka krav du har och vilken slags fotografering du utför behöver inte en annans arbetsätt vara det rätta för dig. Själv är jag alledess utomordentligt "korkad" gällande ACR men jag vet att det går att läsa i olika forum ang. ACR och Photoshop och att det finns massvis med böcker dessutom om olika arbetstillvägasätt.
Mvh Thomas

Tack Omar!

Jag summerar det som att: fler fps samt bättre af. För min del är bättre af värd mycket och skulle bli den aspekt endast då som jag skulle byta från 30D -> mk3. Kanske är värt det!?

/

solvargen skrev:
Alla har sina olika sätt att arbeta med sina kameror,inställningar och även ACR. Beroende på vilka krav du har och vilken slags fotografering du utför behöver inte en annans arbetsätt vara det rätta för dig. Själv är jag alledess utomordentligt "korkad" gällande ACR men jag vet att det går att läsa i olika forum ang. ACR och Photoshop och att det finns massvis med böcker dessutom om olika arbetstillvägasätt.
Mvh Thomas

Hej

Alla gör olika och smaken är som baken, man får prova fram själv så man får fram det resultat man själv önskar.

Jag provar mig ofta fram.

Auto testar jag ibland men sällan blir det bra för mina bilder, så det är sällan jag använder auto.

Mvh

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar