Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg: det märkliga med denna pro-kamera är att man *redan vid f4* bara har en enda korslagd sensor att tillgå, och vid f5,6 är man helt utan. f4, och även f5,6, vill jag påstå att det är vanligt att även proffs stöter på ganska fort. Om inte annat när teleconverter används.

Nu är det möjligt att jag blir kallad "negativ" igen, men jag vidhåller att detta är LÅNGT under den tekniska standarden på resten av kameran.

En fråga som innfinner sig är hur pass bra/dåliga dom övriga fokuspunkterna är? Om det är någon skillnad i prestanda mot 1DMKII:s i känslighet/noggrannhet/snabbhet?

Nu går ni genast ut och fotograferar istället för att sitta här och prylböga. Vädret är fullständigt strålande. Det är en order!!!

;-)

/Hälsar Makten som just ska sätta sig på cykeln med kameran i ryggan.

Makten skrev:
Nu går ni genast ut och fotograferar istället för att sitta här och prylböga. Vädret är fullständigt strålande. Det är en order!!!

;-)

/Hälsar Makten som just ska sätta sig på cykeln med kameran i ryggan.
I väntan på min kamera som aldrig tycks dyka upp så får jag med flera nöja oss med att (pryl) böga. Det är faktiskt riktigt trevligt.

paul innergård skrev:
I väntan på min kamera som aldrig tycks dyka upp så får jag med flera nöja oss med att (pryl) böga. Det är faktiskt riktigt trevligt.

Hej

Håller med!

Vädret hos mig är ändå dåligt, regn och mulet.

Kan ändå inte köra bil och så lätt komma ut.

Nog vill jag komma ut och testa mark3 mer i fält.

Mvh

Omar

Christaoffer100 skrev:
OMAR.

Jag frågar igen, hur är skärmen på nya mkIII:an jämfört med MKII:an ?? Är den möjligen skarpare ?

Hej

Den är större :) :) :)

Har ej testat. Brukar själv inte kolla så ofta på skärmen förutom när jag ställer in något.

Vill gärna inte ta en bild med mark3 och sedan stoppa in det kortet på min mark2N.

Skärpan på skärmen är delvis beroende på vilka jpg inställningar du har i kameran. Kan man jämföra tex 2 i skärpe inställning på mark2N jämfört med Mark3, lägger de på olika skärpa?

Fotar du i RAW följer bara en liten jpg med och du kan inte zooma in så bra, sämre detaljer och skärpa. Fotar du tex i Large jpg eller tex RAW + Large jpg är den jpg mycket större och bilden ser bättre ut på displayen, du kan zooma in mer.

Att göra en riktigt vetenskaplig test mellan de olika skärmarna tar lite tid och man får tänka på alla parametrar.

I alla fall när jag testade om den satte fokus rätt http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/79773066 så tyckte jag inte jag kunde se det riktigt bra på kamera skärmen, såg det klart på datorskärmen.

Jag bedömmer bara mina bilder i 100% på datorn ej på Mark3 displayen, den tycker jag inte är tillräckligt bra för det, möjligtvis med Large jpg, ej testat.

Någon annan som har tid och lust får gärna testa.

Mvh

Omar

Dykbjörnen skrev:
Fast tittar man på bilden på webplatsen så verkar de iallafall ha fäst videokameran på ovansidan, inte i något stativfäste. Därför jag fick mina funderingar.
Det är nog för att man mycket sällan filmar i höjdformat, dvs med kameran vänd 90 grader ...

En liten rapport från första matchen på fältet med Mk3:an:

Jag är inte riktigt överens med autofokusknappen, men det är nog bara en vanesak. Kameran känns mycket lättare än Mk2N och för tillfället upplever jag den som för lätt, men det kan också vara en vanesak.

En feature som jag gillar är att jag kan titta på bilderna direkt efter avslutad serietagning, dvs jag kan bläddra mellan bilderna i bufferen. Inga jätte wow-upplevelser efter första matchen, men nu åker jag till nästa och får se om jag kommer överens med autofokusknappen.

En bild från Tyresö - Limhamn (med reservation för färger och ljus då jag sitter i starkt ljus med laptopskärm):

Bilagor

• 070602-0022-t.jpg
    070602-0022-t.jpg
    83.7 KB · Visningar: 531
Ok, tack Omar.
Jag upplever att nikon har bättre displayer än canon. Av de canon kameror som jag testat ( 30D, 5D ) så tycker jag inte alls om de skärmar i jämförelse med t.ex Nikon D200.

Christaoffer100 skrev:
Ok, tack Omar.
Jag upplever att nikon har bättre displayer än canon. Av de canon kameror som jag testat ( 30D, 5D ) så tycker jag inte alls om de skärmar i jämförelse med t.ex Nikon D200.

Hej

Själva menyn tycker jag ser trevligare ut på tex DX2 än på Canon.

Hur displayen står sig mot tex Nikon D2x/D200 vet jag ej förutom att Mark3 är större. Jag har faktiskt inte jämfört med mina kompisar i fält.

På andra kameror i alla fall brukar Nikon vara bättre med sin display, men samtidigt lite förvånnad för jag tror både Nikon och Canon köper sina displayer från Sony??, så de borde inte skilja så mycket som de gör.

Här ser man att Sony har gjort displayen till Canon 20D http://www.dforum.de/kamera/20D/bilder/offen_large.jpg

Har sett något att Canon så småningom kommer tillverka sina displayer själv och senare kanske med oled tekniken.

Mvh

Omar

Man tycker ju att displayen till Mark III borde vara lite mer påkostad än de till 5D, 30D. Den är ju tänkt att kunna användas som sökarbild vid vissa situationer, ex vid macro eller gatufotografering. Det sker ju som regel i dagsljus. För mig skulle det vara en besvikelse om den vore likvärdig sina föregångare. Ralph på Cyberphoto upplevde dock displayen på sin Mark III som ljusstarkare än de på föregångarna.

paul innergård skrev:
Man tycker ju att displayen till Mark III borde vara lite mer påkostad än de till 5D, 30D. Den är ju tänkt att kunna användas som sökarbild vid vissa situationer, ex vid macro eller gatufotografering. Det sker ju som regel i dagsljus. För mig skulle det vara en besvikelse om den vore likvärdig sina föregångare. Ralph på Cyberphoto upplevde dock displayen på sin Mark III som ljusstarkare än de på föregångarna.

Hej

Också är det viktigt att displayen visar "rätt". Finns ju en risk annars att det ser bra ut på displayen men när man väl öppnar bilden i datorn så ser det mindre bra ut där.

Om man tex ändrar picture inställningarna i kameran och fotar i RAW, krämar på med tex skärpa, kontrast färger så ser det kanske bra ut där på displayen för det påverkar den lilla medföljande jpg. Men öppnar man sedan RAW filen i Camera RAW i photoshop så bryr inte den sig om pictureinställningarna och visar RAW som den ser ut och då kan man uppleva att bilden inte alls var speciellt skarp eller kontrastrik.

Mvh

Omar

Hej

Ett till balkongskott

När solen är borta får man inte så snabba slutartider med f/8 så jag fick sätta mark3 på 2500 ISO.

Nackdelen är att den var lite mörk, lättade upp lite men då kommer ju bruset och den är croppad ca 60% och tagen från tredjevåningen.

1/320s är nog lite gränsfall för att vila 400mm 5.6 + 1.4xtc på balkongräcket.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/79827462

Hälsningar

Omar

Hmmm, 3 sidor med gissningar och funderingen över autofokus när alla fakta är kända sedan långt tidigare. Men men, här kommer de... IGEN.

Överlag, 1D mk3 mot föregående
Föregående 1D-serien hade 45 punkter totalt, varav bara 7-stycken korsformiga, alla samlade i en linje över mittpunkten. 1D mk3 har fortfarade 45 punkter, men med en ökning till 19st kors-formiga som dessutom spridits över en större yta. Dock har de minskat antalet valbara punkter till 19 för att öka snabbheten och ge en mer effektiv styrning. De övriga punkterna finns fortfarande kvar och används. Slutligen har de även ökat känsligheten på punkterna så att de är dubbelt så känsliga vid låga ljusnivåer.

High-Precision och Korsformiga sensorer
HP-Läget har alltid inträtt på gluggar som har F/2.8 eller bättre som största bländare, så där är ingen skillnad. Inte heller att korsläget bara är aktivt på F/2.8 eller bättre.

1D mot 5D och 20D
Mer intressant är att korsläget på 20D och 5D är aktivt upp till F/5.6, alltså bättre än på 1D-serien. Dock kan HP läget på 5D och 20D bara användas på F/2.8 och bättre, precis som på 1D-serien. Konstigt att 1D-serien då anses vara klart bättre, trots att korsfunktionen försvinner efter F/2.8. Tänk på den...

Mittenpunkten
Det är ytterligare saker att det blir problem med strålgången i det optiska delen av AF-systemet när man krymper bländaren. Därav går det inte att använda alla yttre punkter vid för höga bländartal.

Prestanda
Men AF-sensorn är bara en komponent som bidrar till autofocus prestanda. Här är några fler:
* AF-Sensors känslighet.
* Längden på varje AF-linje i sensorn.
* Pixelstorlek på AF-Sensorn
* Algoritm som används
* Processorns hastighet
* Utläsningshastighet ur AF-Sensorn
* Optiken som delar ljuset till de olika AF-sensorerna.

Sedan till er som undrar över prestandan och att korsformiga HP funktionen minsann försvinner, vad tråkigt det måste vara för er att alltid fotografera en massa randiga motiv som helt saknar kontrast i horisontell ledd, dessutom att alltid använda kameran i normal orientering. Låter aningen tråkigt faktiskt. Men ni har väl aldrig kört Canon då det alltid varit så, eller?

Bussmicke skrev:
Hej

Från 45 eler om det var 19 punkter till bara en??
Trodde det var ett profsuhs vi snackade om..
Kanske borde läsa på lite. Eller bara sluta trolla.

5d Vs MKIII avseende kontrastomfång

Hje

Hur mycket bättre har kontrastomfånget blivit m a p antalet kilsteg och vilken betydelse det har för kontrastrika motiv. Finns det nån som har gjort tester?
(5 d har 17 steg).

MVH
Björn G

Omar skrev:
Hej

Imponerande detaljer från dessa fågelbilder från Mark3.

Han har använt 300mm 2.8 + 2 eller 3 telekonvertrar, imponerande. Ser klart skarpare och detaljrikare ut än mitt 400mm 5.6 + 1.4xtc.

Förstår dock inte vilken bild är "1st 3 stacked tc's" (3 stycken telekonvertrar) borde ju vara första bilden men där står "ISO 1600 1.4x and 2.0x stacked" Kan ju vara 2 stycken 1.4xtc + 1 styck 2xtc???

Här

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23463719&page=1

Mvh

Omar

han skriver "1st 3 stacked tc's"
betyder att de tre första tre bilderna är stackade (1.4x och 2x)

sedan skriver han "others 1.4 and 2.0"
skall tolkas osm att de är med en TC som är antingen 1.4x eller 2x

Svar till Björn ovan:Samma fråga har besvarats tidigare, eftersom enskillda pixelytan har minskat jämfört med exv 5d och gamla 1dmk2 så förefaller det inte som om sensorn kan hålla fler elektroner, det skulle i så fall betyda att Canon lyckats med öka fil factor på en mindre pixelyta .
Förbättring av microlinser har betydelse vid färre fotoner , dvs att samla in dom så effektivt som möjligt vid en lågljussituation och sedan förbättrad brusreducering vilket i så fall skulle innebära något bättre separation av nedersta stegen i gråskalekilen.
Det totala omfånget dvs dynamsika omfånget är troligen detsamma.Det är nog mer fråga om förfinad förstärkning och annan kurva för att separeringen skall ses tydligare.
Exv når d30 längre ner i det mörka/skuggor än 5d och med något mindre brus än 5d uppvisar.

Mikael

Björn
Om du skall se vilket omfång kamerorna har så rek jag www.dpreview.com där testförfarandet är detsamma samt att Phil har bra kunskap i området samt förklaringsmodell till sin omfångstest från det svartaste till det vitaste som kan återges.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto