Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Men snälla nån.
Måste det hela tiden bli tjafs och glåpord så fort någon har en åsikt.

Ingen kan säga att film är varken bättre eller sämre än digitalt utan att precisera mer vad man menar.
Det finns lägen där film är bättre och det finns gånger där den är sämre.
Att komma med åsikter som att bilder i tryck bli sämre om dom är tagna med film tycker jag vittnar om viss trångsynthet. Den bilden är ju scannad.
Åker man istället runt och har bildvisningar så slår dian oftast jpeg-kanonerna med hästlängder. Men det är ju ingen intäkt för att film är bättre i alla lägen.
Fotar man för webben är digitalt överlägset.

Allt hänger på till vad och hur man ska använda bilderna.

Diskussionen om digitalt/film ska dels ligga i ett annat forum, och borde kanske bli lite mer nyanserad.

En åsikt från en som är både digital- och film-mupp
 
Klart att man får ha en åsikt. Det är ju ett demokratiskt land vi lever i eller hur.

Men om man väljer att lufta sina åsikter på ett diskutionsforum som FS och de dessutom är i den nivån som Daniel framför så får man nog räkna med att få ett och annat mothugg!

Det är en sak att diskutera och argumentera som vuxna civilicerade medborgare men att framföra åsikter så låga och enfaldiga som dessa då anser i alla fall jag att en privat klubb för inbördes infantil beundran är en bättre plats.

Såg att Daniel har börjat fotoskolan Stadium i Gbg. För allas skull och framför allt för fotografins skull i Sverige så hoppas jag att dessa åsikter inte kommer därifrån. Eller så kanske det kanske går upp ett ljus för honom och att verkligen kommer i fatt honom.

Vill verkligen understryka att jag har absolut inget emot Daniel. Tvärtom faktiskt. Det är skitkul att läsa hans skruvade inlägg :) Fortsätt i samma anda så vi får en roligare vardag.
 
jardis skrev:
Men snälla nån.
Måste det hela tiden bli tjafs och glåpord så fort någon har en åsikt.

Ingen kan säga att film är varken bättre eller sämre än digitalt utan att precisera mer vad man menar.
Det finns lägen där film är bättre och det finns gånger där den är sämre.
Att komma med åsikter som att bilder i tryck bli sämre om dom är tagna med film tycker jag vittnar om viss trångsynthet. Den bilden är ju scannad.
Åker man istället runt och har bildvisningar så slår dian oftast jpeg-kanonerna med hästlängder. Men det är ju ingen intäkt för att film är bättre i alla lägen.
Fotar man för webben är digitalt överlägset.

Allt hänger på till vad och hur man ska använda bilderna.

Diskussionen om digitalt/film ska dels ligga i ett annat forum, och borde kanske bli lite mer nyanserad.

En åsikt från en som är både digital- och film-mupp

Jag tycker du glömmer bort en oerhört viktig aspekt här. Och det är i vilka sammanhang bilder främst (jag upprepar - främst) används och betraktas.

Förmodligen hamnar en förkrossande majoritet av alla bilder som tas i dag främst i en datorn (på webben eller i den egna burken), därefter i tidningar och andra trycksaker.

Först därefter kommer kanske utskrifter och fotokopior. Och när det gäller hur många bilder som betraktas på duk så lär det vara en försvinnande liten del av det dagliga bildflödet. Antagligen tittas det på mångdubbelt fler bilder i mobiltelefoner varje dag än på duk.

Så om man ska dra en slutsats av detta så är ju den att man bör tänka på hur dagens bilder främst används och betraktas. Och ur dessa aspekter är trots allt digitala bilder överlägsna analoga. Med råge.

Och det är förmodligen den infallsvinkeln många har när de värderar bra och dåligt i detta sammanhang.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Var och klämde och kände på kameran idag och... Jo den var lite lättare, det som känns nytt var jojstiken och knappen i hjulet, vet inte om jag tycker det är så bra. Sedan är det ju menyerna mer lika 5D.

I övrigt är allt en vanesak. Den är mer lik 5D i användane en vad den är 1dmk2n. Det som jag blev inponerad över är bruset på iso 6400. Det var ju bara bra!

Som alla har sagt, alla uppdateringar gör denna kamera till en klart bättre kamera en min 1dmk2n.
 
Tycker bara att det är så synd att man bemöter åsikter med ordval som att det är skitsnack etc.

Det finns ingenting som är "bäst".
Möjligtvis bästa kompromissen för mej/dig just nu till det man ska använda sakerna till.

Så visst. I vissa lägen är det skitsnack att säga att det behövs FF för att kunna jämföras med film. Likväl är det skitsnack att säga att digitalt är bäst i alla lägen.
FF är bättre än 1,3 eller 1,6 crop ibland. Och i vissa lägen kan det varar tacksamt att ha just 1,6.

Grundbulten nästa alla verkar missa är att fotografering handlar om kompromisser.
Och olika utrustningar är bra till olika saker.
 
jardis skrev:
Tycker bara att det är så synd att man bemöter åsikter med ordval som att det är skitsnack etc.
Ja, det är synd, men om du läst hans inlägg i andra trådar på sistone, så ser du att det är ett mönster att han levererar rena felaktigheter med en oerhört tvärsäker -- och dessutom väldigt nedlåtande -- ton.

Som man ropar får man svar, heter det ju...
 
Nu kanske herr Högberg inte uttryckte sig särskilt nyanserat utan snarare kategoriskt, vilket förstås bäddar för sågning. Och bara för att vara lite motvalls tänker jag hålla med om att rent upplösningsmässigt ger 5D och 1Ds ungefär samma upplösning som en välexponerad Velvia. Sedan tycker jag om digitalbilderna bättre pga att bildfilerna blir mycket renare och enligt mig har bättre microkontrast än ett skannat negativ.
Sedan har vi ju t ex filmer som Technical Pan som framkallat i technidol ger högre upplösning än 1DsMk2. Men i ärlighetens namn, hur många plåtar, eller plåtade, med dessa filmer med nominella känsligheter mellan ISO 100 till ISO 25. Dessuton har det ju konstaterats ett otal gånger att det ofta är objektiven som sätter gränsen för upplösningen. Det gäller ju lika mycket för film som för digitalt.
Om man tittar på vanliga Neg filmer med ISO 400, tror jag att 8 resp-10Mp konsumentdigitalerna upplösningsmässigt ligger ganska jämnt. Sedan har vi en massa parametrar som talar för digitalen, med rena filer, micro kontrast och noll kvalitetsförlust vid scanning.
 
Liax skrev:
Jag tycker du glömmer bort en oerhört viktig aspekt här. Och det är i vilka sammanhang bilder främst (jag upprepar - främst) används och betraktas.


Du har så rätt i det.
Men VS diskussionerna tenderar att bli enkelspåriga.
Det är verkligen rätt eller fel, svart eller vitt. Gråskalan är ungefär lika spännande som i en mobilkamera.
Men ska man ha en kamera för att snabbt kunna messa bilder till kompisen så är kanske en ericson eller nokia "bäst"
Miljontals mobilkameraanvändare kan väl inte ha fel.
;-)
 
jardis skrev:
Du har så rätt i det.
Men VS diskussionerna tenderar att bli enkelspåriga.
Det är verkligen rätt eller fel, svart eller vitt. Gråskalan är ungefär lika spännande som i en mobilkamera.
Men ska man ha en kamera för att snabbt kunna messa bilder till kompisen så är kanske en ericson eller nokia "bäst"
Miljontals mobilkameraanvändare kan väl inte ha fel.
;-)

Helt klart. För en himla massa "vardagsfotografer" är en Nokia eller Ericsson bättre än till och med Canon 1D MkIII. För att inte säga överlägset mycket bättre! :)

/Joakim
 
Man får hoppas Canon har nån med sig på fotomässan i Jönköping.
Skulle ju vara kul att klämma och känna på en.
Nä förresten. Hoppas dom inte har det. Det är ju bara dumt att köa för att få ett nytt habegär.
 
Petersén skrev:
Ge mig den nuuuu, sommaren är ju för bövelen snart slut!

Hej

Visst är man sugen, alltid kul med något nytt.

Har jag en redig tur så har jag den om tre veckor (men troligtvis blir det i maj), men och andra sidan så blir det inte så mycket fotande med bruten arm, mer pillande och testande av funktioner.

MVH

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Visst är man sugen, alltid kul med något nytt.

Har jag en redig tur så har jag den om tre veckor (men troligtvis blir det i maj), men och andra sidan så blir det inte så mycket fotande med bruten arm, mer pillande och testande av funktioner.

MVH

Omar
Jag har inte spikat den helt, den ligger "redo" men jag inväntar lite "andra nyheter" innan jag drar kortet ;) Eller så köper jag den och säljer den med vinst här hemma eftersom suget här hemma kommer vara nått hejdlöst sjukt stort.
 
Omar skrev:
Hej

Visst är man sugen, alltid kul med något nytt.

Har jag en redig tur så har jag den om tre veckor (men troligtvis blir det i maj), men och andra sidan så blir det inte så mycket fotande med bruten arm, mer pillande och testande av funktioner.

MVH

Omar

Hej Omar!

Lite OT, men kan inte låta bli att undra över din arm då jag själv bröt min högerarm upp vid axeln när jag tog en kvällspromenad i nysnön ner till hamnen. Halkade på en isfläck och såg båda mina fötter avteckna sig mot skyn innan jag landade på höger axel. Gick naturligtvis inte att gipsa. Under läkningen sabbades också en del muskler. (Sens moral: motionera aldrig!)

Till saken hör att jag inte ens efter 5 veckor kunde höja min dåvarande 1DMkII till ögonen.
Kunde plåta med en kompakt med vridbar display däremot.

Hoppas verkligen att du är noga med läkning och kommande sjukgymnastik för jag är ff inte bra och småsvär över tyngden i min 1DsMkII.

Däremot hade 5D med vertikalgrepp (sålde den för att skaffa 1DsMkII) och den var ju något lättare. Hade 1DMkIII funnits 6-7 veckor efter mitt brott hade jag sannolikt kunnat hantera den bättre än 1DsMkII o 1DMkII. Det är ju mycket batterivikt som försvunnit.

Ssv: Hoppas du inte gör som och sätter igång för tidigt. Det finns ju bröststativ, men det hade jag ju glömt bort.

Hoppas också att du får kameran ganska tidigt så du kan sätta dig in i den. Det är i alla fall lite kompensation för lidandet efter ett armbrott.

Nu vet jag inte om det är höger eller vänster arm du sabbat. Jag sabbade höger och är extremt högerhänt. Ur fotosynpunkt är det nog bättre att sabba högern eftersom vänster hand o arm stöder objektivet underifrån.

Jag tröstade mig med det i alla fall, när man fick lära om och torka sig i baken med vänster hand. Nu har jag ju skepparkrans med mustasch och den behöver ju oxå vårdas, Man rakar sig på hals och kinder. En viss tjusning med att använda rakblad med vänster hand.

Okej, OT, men ändå lite 1DmkIII. Krya på dig!
 
Hej

Bröt arm med en polare (195 cm lång) slog honom med högern, vi var likastarka med vänstern och ville inte ge upp, på restaurangen hörs ett "gevärs skott" min överarm bryts rakt av, diagonalt. Har styrketränat en del på sistone, benet har troligtvis inte hunnit växa med musklerna ? ?

Var full och hade inga hämningar.

5 dagar på sjukhus med en massa morfinsprutor.

Hemma nu, massa smärtstillande, hel vetenskap att ta sig ner i sängen och ur, inte många timmars sömn.

Har aldrig haft sådana smärtor som nu, känns som man skall tuppa av ibland.

Det är vänstern som är bruten, så Mark3 + canon 400mm 5.6 på enbennstativ med högerarmen som får testas.

MVH

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Bröt arm med en polare (195 cm lång) slog honom med högern, vi var likastarka med vänstern och ville inte ge upp, på restaurangen hörs ett "gevärs skott" min överarm bryts rakt av, diagonalt. Har styrketränat en del på sistone, benet har troligtvis inte hunnit växa med musklerna ? ?

5 dagar på sjukhus med en massa morfinsprutor.

Hemma nu, massa smärtstillande, hel vetenskap att ta sig ner i sängen och ur, inte många timmars sömn.

Det är vänstern som är bruten, så Mark3 + canon 400mm 5.6 på enbennstativ med högerarmen som får testas.

MVH

Omar
OT men: H e r r e - m i n - s k a p a r e - a a a j!
 
Omar skrev:
Hej

Bröt arm med en polare (195 cm lång) slog honom med högern, vi var likastarka med vänstern och ville inte ge upp, på restaurangen hörs ett "gevärs skott" min överarm bryts rakt av, diagonalt. Har styrketränat en del på sistone, benet har troligtvis inte hunnit växa med musklerna ? ?

Var full och hade inga hämningar.

5 dagar på sjukhus med en massa morfinsprutor.

Hemma nu, massa smärtstillande, hel vetenskap att ta sig ner i sängen och ur, inte många timmars sömn.

Har aldrig haft sådana smärtor som nu, känns som man skall tuppa av ibland.

Det är vänstern som är bruten, så Mark3 + canon 400mm 5.6 på enbennstativ med högerarmen som får testas.

MVH

Omar

Låter inget skönt! Hoppas att det läker fort! Inte skoj att missa hela våren bakom kameran pga en sådan onödig sak som armbrytning i fyllan. Men jag vet, man blir ju stark och störsk efter ett par pillsner :) Ska ut med kompisar på fredag och då vet man ju vad man inte ska göra.

Styrketräna, har du beställt ett 600/4is eller ett 1200/5,6 ;-)
 
jardis skrev:
Man får hoppas Canon har nån med sig på fotomässan i Jönköping.
Skulle ju vara kul att klämma och känna på en.
Nä förresten. Hoppas dom inte har det. Det är ju bara dumt att köa för att få ett nytt habegär.

Var och klämde lite på MK III i dag, riktigt trevlig om man har tröttnat på filmkamer. Den rasslar på utav bara helvete...
Lite skumt att inte ha knapparna till vänster om displayen.
Dock med lite vana kan du enkelt sköta allt med höger hand...

/ G
 
Brukar de ha promotion-priser på pro-equipment?? Kanske kan man hoppas på 33000:-..after rebate???
Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.