Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Lieden.se skrev:
Har oxå EF 17-40, ifall vidvinkel skulle behövas. Men sedan jag köpt 24-105 stannar 17-40 oftast i väskan. ;-)

Där ser man. 24-105 o 17-40 tilltalar mig inte så värst på FF. Men jag vet många som är otroligt nöjda med 24-105 och dess IS. Den såldes väl i combo med 5D har jag för mig.

När den recenserades av Cyberphoto fick den stora lovord, men man underströk att 5D-ägare nog skulle välja 24-70 istället.

Det verkar vara många delade smaker. 17-40 tyckte jag däremot var okej, men så fick jag ett riktigt lyckat exemplat av Sigma 15-30 EX Aspherical som jag tyckte var mycket mer användbart, även på en FF. Tyvärr verkar det som om det cirkulerar en del måndagsex av den optiken.

Undrar om det var ett dåligt ex av 24-105 jag testade. Hade en rejäl bildfältskrökning.

Hursomhelst brukar det ju bli så att oavsett vad andra tycker om en optik så handlar det ju om att "köra in den" så man verkligen kan dess styrkor och begränsningar.

Det är nog där felet ligger många gånger. Man testar lite för snabbt och sedan har man en förutfattad mening. 24-105 är en mycket attraktiv brännvid annars. Ljusstyrkan är en nackdel men annars skulle jag fixat i princip 80% av mina bilder med det zoomomfånget. Resten skulle min 70-200/2.8 is fixat.
 
Photocon skrev:
Men jag vet många som är otroligt nöjda med 24-105 och dess IS. Den såldes väl i combo med 5D har jag för mig.
Det var precis den kombon jag köpte.

När den recenserades av Cyberphoto fick den stora lovord, men man underströk att 5D-ägare nog skulle välja 24-70 istället.
Testet ovan talar dock inte för 24-70. Fast jag tycker det verkar lite märkligt, att den skulle vara så dålig.

Undrar om det var ett dåligt ex av 24-105 jag testade. Hade en rejäl bildfältskrökning.
Canon förbättrar säkert sin optik kontinuierligt. Gäller absolut för EF 100-400, som i tidiga exemplar var ganska luddig. Men mitt exemplar, som jag köpte i höstas, är knivskarpt.

24-105 är en mycket attraktiv brännvid annars. Ljusstyrkan är en nackdel men annars skulle jag fixat i princip 80% av mina bilder med det zoomomfånget. Resten skulle min 70-200/2.8 is fixat.
Jag är mycket nöjd med 24-105. Ljusstyrkan är inget problem, inomhus sätter jag på blixt och reflekterar mot taket. Sedan brukar jag inte sitta och pixelpeepa mina bilder ute i hörnen, de flesta skavanker försvinner ändå med en lätt beskärning.
 
Hej

Lite gamla nyheter, jag har ju brutit armen, så det går ju lite trögt.

Arthur Morris skriver bla detta om kameran i ett -mail. Bilderna på höga Iso är imponerande, kan ej visa dem här, kommer här senare

http://www.birdsasart.com/bn.html

"CANON EOS-1D MARK III REPORT



From Thursday, February 22 through Wednesday morning, February 28 I had the opportunity to work with the just- (and I mean just) announced Canon EOS 1D Mark III Professional Digital Camera Body. Best advice: call Gary Farber at Hunt’s Photo and get on the list now; this will surely be the hardest-to-get-camera in the history of 35 SLR photography. After one day in the field with this amazing camera I placed an order for two Mark IIIs through the Explorers of Light Program. What’s the big deal? 10 frames per second. 10.1 megapixels (with apologies to the folks who were positive that a 22mp Canon body was just over the horizon. What Canon did was replace the EOS 1D MIIN rather than—as everyone had expected—replace the EOS 1Ds MII). Images are processed at 14 bits for a total color depth of up to 16,384 tones per pixel, compared to 4,096 tones per pixel from 12 bit images. (This will result in smoother color gradations throughout the image file and should eliminate the circular banding effect when the sun is included in the frame.) 1.3X crop factor. The control of noise at the higher ISO settings is mind-boggling (See the two remarkable gator images above). The ISO settings range from 50-6400 (again, see the two images above). The Mark III, with the new high-capacity, lightweight, compact lithium-ion battery (thank you Nikon), much lighter than its predecessors. With a totally new AF system that features 19 cross-type sensors, autofocus is fast and responsive; you can almost feel the recoil as the image snaps in to focus. AI Servo AF is more accurate than with any camera body I have every used. The Dual Digic III processors allow for creating bursts of up to 30 RAW images; I never came close to filling the buffer.



The Mark III features something called the “EOS Integrated Cleaning System.” The bottom line on that: I processed more than 40 images created over a span of 6 days with the DPP software and did not encounter a single speck of sensor dust. Amazing. You can fine tune AF accuracy for each lens that you own. Amazing again! The tiny joy stick can be used to scroll through a magnified image and to toggle back and forth between the central sensor and AFPS. You can (I did) choose to apply Noise Reduction in high ISO images. Most of the previous Personal Functions (which were a pain to add and work with) are now included with the Custom Functions (which have been divided into four categories to make things a bit simpler). And several valuable new Custom Functions have been added. Though I barely had time to learn and set up the custom functions, by the time I had to send the cameras (I had two) back, I had personalized the Mark IIIs so that each could do things quickly that I never thought possible.



The Mark III features Live View; you press the set button in the center of the thumb wheel and you see the live view (as framed in your lens) on the bright 3 inch LCD screen on the back of the camera. At first it seemed that this feature is pretty much a dud for photographing birds or wildlife in action, but because of some mis-communication and a missed e-mail, I did not realize that you can view a live histogram on the LCD when you are in Live View. Thus, if you have a relatively static situation you can view the histogram before making an image and add or subtract light as needed to ensure that you are exposing to the right and creating the highest possible quality image file. I can’t wait to get my very own Mark IIIs to give this feature a test drive. Jeez, I almost forgot to mention that Highlight Tone Priority can be set to increase the dynamic range when working with bright whites in bright sun.



Above are the basics that guarantee that this is the finest wildlife and sports camera ever."

MVH

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Lite gamla nyheter, jag har ju brutit armen, så det går ju lite trögt.

Arthur Morris skriver bla detta om kameran i ett -mail. Bilderna på höga Iso är imponerande, kan ej visa dem här, kommer här senare

http://www.birdsasart.com/bn.html

"CANON EOS-1D MARK III REPORT

Omar

Trist med armen (gjorde detsamma och min precis läkt).

Hade Arthur Morris varit präst hade jag blivit djupt religiös av hans ord.

Men i vissa evangelier varnas ju för den lede frestaren.

Så här bra recension fick förresten företrädaren 1DMkII också. Ska bli spännand att se ett mer omfattande fälttest.
 
Digitalkameran är långt ifrån färdigutvecklad, det finns mycket att göra, medan filmkameran inte går att förbättra så mycket mer (varför ersätts alltid mogen teknik med helt ny och omogen?). Vi kommer att få se nya digitalkameramodeller under åren som kommer, med andra nyheter än fler pixlar, vilka kommer att utöva sin lockelse. Även de som säger sig vara nöjda idag kommer att uppgradera förr än de tror själva (vem av dem har f ö kvar sin D60 eller 10D numera?)... När jag skummar Morris mail lockas jag av dammfrihet, live-histogram och Highlight Tone Priority. Mums. :) Men jag är nöjd med vad jag har... öh...

Hoppas du är läkt snart, Omar.
 
FF= en sensor som har samma storlek som vilket film-format som helst, småbild, mellanformat, osv.. storformat snart också kanske?
 
Bara så att det inte uppstår några missförstånd:

Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.

Det verkar råda någon slags övertro på Aps-C sensorer idag.
 
Danlo skrev:
Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.

*host* vilket skitsnack.

Vilken värld lever du i? Man kan inte bara titta på en parameter.

Jag kör hellre iso 800 med en 20D än med film. Bildkvaliten vid högre iso är överlägsen med i stort sett alla digitala systemkameror idag.

Men inte ens de kamerorna du nämner kan mäta sig med film när det gäller dynamiskt omfång.
 
Daniel!!!!! Om man nu skall vara riktigt noga så är full frame som Canon och även vissa andra använder här "helt felaktigt uttryck". Använd istället sensorytan exv 24 x 36mm sensor.

Fullframe är en beskrivning på hur en ccd är byggd dvs det finns ccd som är Interline CCD, Full Frame CCD, Linear CCD och då syftas det alltså inte på att den har ytan som i exv Canon har i sin 5d .

Mikael
 
Senast ändrad:
Danlo skrev:
Bara så att det inte uppstår några missförstånd:

Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.

Det verkar råda någon slags övertro på Aps-C sensorer idag.


Läste precis att Magnus hade träffat en bakåtslickad försäljare i en fotobutik som hade påstått saker om hur ett speciellt objektiv uppträder och när de var gjorda utan kunskap.
Vilken frisyr har du Daniel?
Mvh Mikael
 
Danlo skrev:
Bara så att det inte uppstår några missförstånd:

Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.

Det verkar råda någon slags övertro på Aps-C sensorer idag.
Kvalificerat trams!
Nog sagt om detta...
 
Danlo skrev:
Bara så att det inte uppstår några missförstånd:

Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.

Det verkar råda någon slags övertro på Aps-C sensorer idag.

Jag tror inte att du vet vad du pratar om, Daniel. Jag jobbar på ett månadsmagasin som har över 150.000 läsare. Vi använder Canon 1D Mark II (som ej är en FF-kamera) och den funkar alldeles ypperligt och ger långt bättre bilder i tryck än vad småbildsdian någonsin kunde ge.

Ibland när det kniper använder vi också en Canon 10D. Även den slår dia på fingrarna när vi väl står med den färdiga tidningen framför oss.

Så snälla, sluta babbla om att FF är det enda som gäller och att man måste ha det för att kunna jobba som professionell fotograf för det är bara Bull!
 
Danlo skrev:
Bara så att det inte uppstår några missförstånd:

Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.

Det verkar råda någon slags övertro på Aps-C sensorer idag.

Det här är ju riktigt kul. Kommer du från mars eller någon annan planet. Eller är du bara en sällsynt (o)begåvad person som har upptäckt något som 99.9999% av alla människor som arbetar med bilder har missat. Ja, att FF är så överlägset hela tiden, i allt?.

Hoppas att du skämtar med dina provokationer och rent ut sagt kvalificerade struntprat men förmodligen gör du inte det eftersom vi alla andra tycks i så fall ha missat ironin i dina inlägg. Fattar du inte att du bara gör dig till åtlöje. Jag tycker uppriktigt att det är kul att läsa din inlägg. Mer och mer korkade och skruvade hela tiden. Så verklighetsfrämmande, men som sagt en frisk fläkt är du och det är alltid kul att skratta, speciellt åt någon som gör sig till åtlöje av denna milda grad.

Att säga som du gör är som att säga att en bil i Volvokombiklassen är bäst och ingen annan är i närheten. Till vad då frågar jag dig då? För att åka till Konsum och handla, eller att frakta barnen till dagis? Till detta är en minibuss bättre och en sportbil är bättre på racerbanan. En kamera är alltid en kompromiss oavsett sensorstorlek liksom en bil......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.