Makten
Aktiv medlem
Bra är den säkert, men lite mer vidvinkel hade inte skadat.Lieden.se skrev:
Använder själv EF 24-105 till 5D, och är mycket nöjd. Borde också vara bra till 1D.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra är den säkert, men lite mer vidvinkel hade inte skadat.Lieden.se skrev:
Använder själv EF 24-105 till 5D, och är mycket nöjd. Borde också vara bra till 1D.
Lieden.se skrev:
Har oxå EF 17-40, ifall vidvinkel skulle behövas. Men sedan jag köpt 24-105 stannar 17-40 oftast i väskan. ;-)
Det var precis den kombon jag köpte.Photocon skrev:
Men jag vet många som är otroligt nöjda med 24-105 och dess IS. Den såldes väl i combo med 5D har jag för mig.
Testet ovan talar dock inte för 24-70. Fast jag tycker det verkar lite märkligt, att den skulle vara så dålig.När den recenserades av Cyberphoto fick den stora lovord, men man underströk att 5D-ägare nog skulle välja 24-70 istället.
Canon förbättrar säkert sin optik kontinuierligt. Gäller absolut för EF 100-400, som i tidiga exemplar var ganska luddig. Men mitt exemplar, som jag köpte i höstas, är knivskarpt.Undrar om det var ett dåligt ex av 24-105 jag testade. Hade en rejäl bildfältskrökning.
Jag är mycket nöjd med 24-105. Ljusstyrkan är inget problem, inomhus sätter jag på blixt och reflekterar mot taket. Sedan brukar jag inte sitta och pixelpeepa mina bilder ute i hörnen, de flesta skavanker försvinner ändå med en lätt beskärning.24-105 är en mycket attraktiv brännvid annars. Ljusstyrkan är en nackdel men annars skulle jag fixat i princip 80% av mina bilder med det zoomomfånget. Resten skulle min 70-200/2.8 is fixat.
Omar skrev:
Hej
Lite gamla nyheter, jag har ju brutit armen, så det går ju lite trögt.
Arthur Morris skriver bla detta om kameran i ett -mail. Bilderna på höga Iso är imponerande, kan ej visa dem här, kommer här senare
http://www.birdsasart.com/bn.html
"CANON EOS-1D MARK III REPORT
Omar
Tack för det.jorgene skrev:
FF = Full Frame = 24*36mm = storleken på neg/dia
Danlo skrev:
Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.
Danlo skrev:
Bara så att det inte uppstår några missförstånd:
Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.
Det verkar råda någon slags övertro på Aps-C sensorer idag.
Kvalificerat trams!Danlo skrev:
Danlo skrev:
Danlo skrev: