Makten
Aktiv medlem
Bra är den säkert, men lite mer vidvinkel hade inte skadat.Lieden.se skrev:
Använder själv EF 24-105 till 5D, och är mycket nöjd. Borde också vara bra till 1D.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra är den säkert, men lite mer vidvinkel hade inte skadat.Lieden.se skrev:
Använder själv EF 24-105 till 5D, och är mycket nöjd. Borde också vara bra till 1D.
Lieden.se skrev:
Har oxå EF 17-40, ifall vidvinkel skulle behövas. Men sedan jag köpt 24-105 stannar 17-40 oftast i väskan. ;-)
Det var precis den kombon jag köpte.Photocon skrev:
Men jag vet många som är otroligt nöjda med 24-105 och dess IS. Den såldes väl i combo med 5D har jag för mig.
Testet ovan talar dock inte för 24-70. Fast jag tycker det verkar lite märkligt, att den skulle vara så dålig.När den recenserades av Cyberphoto fick den stora lovord, men man underströk att 5D-ägare nog skulle välja 24-70 istället.
Canon förbättrar säkert sin optik kontinuierligt. Gäller absolut för EF 100-400, som i tidiga exemplar var ganska luddig. Men mitt exemplar, som jag köpte i höstas, är knivskarpt.Undrar om det var ett dåligt ex av 24-105 jag testade. Hade en rejäl bildfältskrökning.
Jag är mycket nöjd med 24-105. Ljusstyrkan är inget problem, inomhus sätter jag på blixt och reflekterar mot taket. Sedan brukar jag inte sitta och pixelpeepa mina bilder ute i hörnen, de flesta skavanker försvinner ändå med en lätt beskärning.24-105 är en mycket attraktiv brännvid annars. Ljusstyrkan är en nackdel men annars skulle jag fixat i princip 80% av mina bilder med det zoomomfånget. Resten skulle min 70-200/2.8 is fixat.
Omar skrev:
Hej
Lite gamla nyheter, jag har ju brutit armen, så det går ju lite trögt.
Arthur Morris skriver bla detta om kameran i ett -mail. Bilderna på höga Iso är imponerande, kan ej visa dem här, kommer här senare
http://www.birdsasart.com/bn.html
"CANON EOS-1D MARK III REPORT
Omar
Tack för det.jorgene skrev:
FF = Full Frame = 24*36mm = storleken på neg/dia
Danlo skrev:
Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.
Danlo skrev:
Bara så att det inte uppstår några missförstånd:
Canon Eos 5D, 1Ds och 1DsMk2 är idag de enda kamerorna som kan leverera bilder i klass med ett vanligt småbildsnegativ.
Det verkar råda någon slags övertro på Aps-C sensorer idag.
Kvalificerat trams!Danlo skrev:
Danlo skrev:
Danlo skrev: