Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu inlett operation testa sensorrengöring.

Vid gårdagens speedwaymatch så började jag dagen med att ta en bild på himlen med bländare 32 för att ha en referensbild. Denna bild innehöll ett antal dammkorn (vilket i och för sig tyder på att sensorrengöringen inte är så effektiv). Under matchen stängdes kameran av en gång när jag bytte minneskort och således skakades glasskivan två gånger.Efter matchen tog jag en ny himmelbild, stängde av kameran, startade kameran och tog ytterligare en bild.

Samtliga dammkorn som fanns på den första referensbilden återfinns på de två senare. De senare bilderna innehåller några ytterligare dammkorn och alla finns med på båda bilderna.

Jag kommer inte att plåta något dammigt förrän nästa tisdag, så under den kommande veckan kommer sensorrengöringen att få försöka skaka bort de dammkorn som jag redan har. Återkommer med rapporter vad tiden lider.

Ser fram mot vidare rapporter! Fast handen på hjärtat, har någon väntat sig att sensorrengöringen kommer att göra underverk, eller ens vara hyfsat effektiv? Kanske jag som ser onödigt svart på tillvaron, men det känns mest som ytterligare en finess som kan gå sönder. Hoppas innerligt att jag har fel dock.

lastrand skrev:
Ser fram mot vidare rapporter! Fast handen på hjärtat, har någon väntat sig att sensorrengöringen kommer att göra underverk, eller ens vara hyfsat effektiv?

Jag har inga större förhoppningar, utan räknar kallt med att fortsätta med den manuella hanteringen. Med tanke på hur hårt dammkornen brukar sitta så skulle det behövas minst 6 på richterskalan för att få mina dammkorna att släppa.

Korrigering: stafvel

Senast ändrad:
Vet inte om detta varit uppe i tråden tidigare, ursäkta i så fall.

Här

har Cyberphoto gjort en test av vad 10fps innebär. Canon anger att man inte kan filma med M III, men det vete fasen...:) Imponerande, sa Bill!! Det krävs ganska snabb uppkoppling för att det inte ska bli ryckigt. Låt den bara gå färdigt en gång i så fall, eller ladda hem animeringen så går det bättre sedan.

(Funkar inte länken så går den att ladda hem bland testbilderna för M III på CP:s hemsida.)

/Arne

Bussmicke skrev:
Varför skule du inte tagit den med Mk2?
Blev nyfiken.

ISO 800 är max jag vill använda för fåglar med MkII, och då brukar det behövas en hel del brusreducering. ISO 1600 är inte användbart som jag ser det.

Hej

Mina inställningar på Canon Mark III

Man får ju pröva sig fram och se vad som passar en bäst, vi är ju alla olika.

Under tiden så upptäcker man säkert att någon inställning kan vara bra att ändra permanent eller för tillfället för en viss typ av fotografering.

http://sydnet.net/omar/equipment.htm

hälsningar

Omar

Ett förtydligande: Min "100% crop" kan vara lite missvisande, den är beskuren från sRAW som i sig är en "50% crop" om man jämför med en fullstor RAW eller JPEG och därför kanske bruset kan tolkas som bättre än det är. Jag har dock tagit många liknande bilder med Mark II och när dom är nedskalade till samma storlek (800 pixel är min "webstandard") så har ISO 800-bilder mer brus.

Bara så jag inte missleder någon om vad som visas här.

denna tråden har dött verkar det som.
Alla de lyckliga som fått kameraskrället är väl ute i buskarna.
/Rogge

rogge skrev:
denna tråden har dött verkar det som.
Alla de lyckliga som fått kameraskrället är väl ute i buskarna.
/Rogge

Vet du vart? Funderar på att dra ut i skogen med luftgevär och sömnpilar och kanske haffa mig ett par billiga och bra Mark III'or ;)

Omar

Har du en aning om vart adobegamma tar vägen från cs2 när man installerar cs3.
Ska kalibrera med ett verktyg så småningom men tills dess vill jag anv min tccprofil.
/Rogge

Hej

Jag vet faktiskt inte, vet dock att många undrar

Jag har inte ens lyckas kalibrera min skärm med Eyeone kalibratorn för det inte än finns en drivrutin för Vista 64, lär komma om ca en månad. Därav har jag inte letat upp gamma för att förhindra att den laddas.

Mvh

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar