Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Aftonbladet

Michael Nilsson anhållen för grov kamerasmuggling över Atlanten.
När tullpersonalen öppnade hans väska så fan dom dör inte minst en Proffsystemkamera värd 40 000 kronor och inte minder än 2 L objektiv varav ett satt på kameran.
Han har nu blivit dömd att aldrig få röra en Kamera igen.

rogge skrev:
om du inte har nån polare som tar in den med en optik på.
Då anser jag att de inte kan säga nåt.
kvitto har man ju inte med sig av den anledningen att man kanske blir tagen i tullen.
kanske har jag fel.
Det här varit uppe förr. Kort sammanfattning: om tullen misstänker varusmuggling så kan de ta grejerna i beslag under utredningen. Därför bör man ha dokument som visar att man inte försöker smuggla (t.ex. kvitto från inköpet i Sverige) med sig när man reser in i Sverige med stor och dyrbar fotoutrustning.

Källa: brevväxling med Tullverket.

Vad är problemet, om man vill ha kameran snabbt är det väl bara att köpa den från B&H (när de nu får in den) betala avgifterna och ha den på några dagar.
Ibland blir det billigare, ibland dyrare. Det är ingen genväg till snabba pengar utan en genväg till snabb leverans, enligt min personliga uppfattning då förstås...

Jovisst, kamerahus tjänar man oftast inget på, tvärtom både dyrare och utan svensk garanti, däremot är objektiv roligare att importera.

Hej

Skulle haft mark3 nu, Posten har gjort en liten tabbe, ligger nu på ett annat postkontor. Löser väl sig på något viss.

Fortsättning följer

Mvh

Omar

[drypande sarkasm]

Posten gjort en tabbe??? Det är väl i alla fall inte möjligt, eller...?

[/drypande sarkasm]

lastrand skrev:
[drypande sarkasm]

Posten gjort en tabbe??? Det är väl i alla fall inte möjligt, eller...?

[/drypande sarkasm]

Hej

Ankom Malmö kl 3 på natten, inom Malmö tar det ett tag, kl 17.00 nu.

Kommer nog lösa sig, får väl använda blixt i kväll för testningarna :) :)

Mvh

Omar

Robin Gyllander skrev:
Aftonbladet

Michael Nilsson anhållen för grov kamerasmuggling över Atlanten.
När tullpersonalen öppnade hans väska så fan dom dör inte minst en Proffsystemkamera värd 40 000 kronor och inte minder än 2 L objektiv varav ett satt på kameran.
Han har nu blivit dömd att aldrig få röra en Kamera igen.

SKULLE DET DÄR VARA ROLIGT?

Omar skrev:
Hej

Ankom Malmö kl 3 på natten, inom Malmö tar det ett tag, kl 17.00 nu.

Kommer nog lösa sig, får väl använda blixt i kväll för testningarna :) :)

Mvh

Omar

Det skulle vara riktigt spännande att se test med ditt 400mm med och utan konverter. En kombination som jag funderar på att köra och som du skrivit en del om i din "blogg". Men jag förstår om du vill ägna dina första timmar åt lite roligare fotografering än trista stilleben ;)

Tycker ni det är kul att göra narr av folk, har lust att utdela en och annan Puckostämpel.
Trodde vi seriöst diskuterade kamera men ack vad fel man hade bara för att man var tveksamt till saker.

Det roligaste var helt klart misshandeln av det svenska språket. Helt i linje med vad kvällspressen brukar prestera...

Bussmicke skrev:
Tycker ni det är kul att göra narr av folk, har lust att utdela en och annan Puckostämpel.
Trodde vi seriöst diskuterade kamera men ack vad fel man hade bara för att man var tveksamt till saker.

Seså. Man behöver inte vara rymdforskare för att förstå att det var ett harmlöst skämt

PMD skrev:
Det här varit uppe förr. Kort sammanfattning: om tullen misstänker varusmuggling så kan de ta grejerna i beslag under utredningen. Därför bör man ha dokument som visar att man inte försöker smuggla (t.ex. kvitto från inköpet i Sverige) med sig när man reser in i Sverige med stor och dyrbar fotoutrustning.

Källa: brevväxling med Tullverket.

killen bor, är gift och jobbar där borta sen ett antal år tillbaka.
Borde väl inte vara nån fara då.
Tänker på mitt eget hemtagande i juli
/Rogge

munken skrev:
Seså. Man behöver inte vara rymdforskare för att förstå att det var ett harmlöst skämt

Harmlöst skämt vet jag inte... Jag har ofta förundrats över inställningen som många verkar ha att det skulle vara helt ok att smita undan tull och moms så länge inte paketet fastnar i tullen. Ofta ser man uppmaningar här på forumet om olika trix för att minska risken för upptäckt. Helst skall man ju hitta ett sätt så att det blir momsfritt även i landet där varan köps... Ibland ser man även folk som erbjuder sig att hjälpa till med köp och transport mot en ynka ersättning - båda tjänar ju på det!

Som god skattebetalare kan jag inte se det så. Lurar man staten på moms och tull så är det i själva verket jag och alla andra skattebetalare som blir lurade, och de som ändå sysslar med smuggling borde i alla fall ha tillräckligt med skam i kroppen för att inte tala vitt och brett om det. Och varför vissa försöker uppmuntra andra till att begå olagligheter kan jag över huvud taget inte förstå!

Nu förstår jag inte varför Michael Nilsson blev utpekad iofs. Han har väl snarast talat emot försök till privatimport? Åtminsone om syftet var att komma billigare undan.

/Tomas

tombom skrev:
Harmlöst skämt vet jag inte... Jag har ofta förundrats över inställningen som många verkar ha att det skulle vara helt ok att smita undan tull och moms så länge inte paketet fastnar i tullen. Ofta ser man uppmaningar här på forumet om olika trix för att minska risken för upptäckt. Helst skall man ju hitta ett sätt så att det blir momsfritt även i landet där varan köps... Ibland ser man även folk som erbjuder sig att hjälpa till med köp och transport mot en ynka ersättning - båda tjänar ju på det!

Som god skattebetalare kan jag inte se det så. Lurar man staten på moms och tull så är det i själva verket jag och alla andra skattebetalare som blir lurade, och de som ändå sysslar med smuggling borde i alla fall ha tillräckligt med skam i kroppen för att inte tala vitt och brett om det. Och varför vissa försöker uppmuntra andra till att begå olagligheter kan jag över huvud taget inte förstå!

Nu förstår jag inte varför Michael Nilsson blev utpekad iofs. Han har väl snarast talat emot försök till privatimport? Åtminsone om syftet var att komma billigare undan.

/Tomas

I mitt fall var jag enbart tveksam om det skulle löna sig att beställa från utlandet när prisskillnaden var så liten, att det sen skulle tillkomma tull, ja då svalnade intresset då jag tjänar på att ta tunnelbanan in till stan och köpa den där.

Ska jag köpa av B&H vill jag inte förlora på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar