Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Omar, jag tycker den ser jättefin ut, fjädrarna syns jättebra trots iso 1600 och kanske lite darrig arm.

Själv har jag haft D2x, bytt till 5D pga bruset och undrar om jag kan undvika att köpa den här kameran som verkar vara det bästa av alla världar ;-). Nackdelen är väl storlek och vikt och möjligen pris men man lever väl bara en gång ? och min husläkare tyckte jag skulle köpa en tyngre kamera för träningens skull..

Krya på dig. mvh/Kalle

Finns inga fasta besked... "nästa månad" säger många, men hur många kameror vet ingen.

Nu har jag fått min kamera från Dustin av alla ställen! Beställdes den 19:e Mars. Trodde helt klart att Scandinavianphoto skulle få in kameror snabbare än Dustin, men så var alltså fallet. Så alla ni som står i kö till Scandinavian, glädj er, för det är nu en mindre i kö (hade totalköplats runt 20-30).

Tänker ta med kameran imorrn på konsertfotografering. Får se om jag fått pli på alla skruvar och mojänger tills dess.

/Björn

Re: Ökad dynamik då?

alfgus skrev:
Det har ju snackats en hel del om höga ISO när det gäller MK3:an. En sak som jag är minst lika nyfiken på är ju den ökade dynamiken som 14bit borde ge. Någon som hört/sett några utlåtanden eller tester om detta?

/Affe

PS Kanske missat detta i denna omfattande tråd men ber då om överseende. DS

14 bitar påverkar inte det dynamiska omfånget jämfört med exv 12bitar.Det dynamiska omfånget är vad det är hos respektive sensor.
Mikael

Dels beror det väl på sensorn själv, dels om bitarna i representationen av det sensorn fångar använts för större omfång eller högre precision. Jag tror i det här fallet så är det det senare, dvs sensorns omfång är inte nämnvärt bättre, däremot får man fler nivåer mellan svart och vitt och därmed snyggare graderingar i färgerna. Rätta mig om jag har fel någon...

Det låter väl helt OK, risken för fula övergångar minskar, posterisering, men det räcker att gå från 8 till 12 bitar
mikael

Litet brustest på ISO 6400. Bilden är helt obehandlad och bara justerad i storleken för att passa in här.

Eftersom jag är allergisk mot katter så fick instruktionsboken bli motiv.

Bilagor

• _w3d0021x400.jpg
    _w3d0021x400.jpg
    61 KB · Visningar: 563
"För jag är Avundsjuk, jag är så Avundsjuk
Det finns så mycket jag behöver
Karlar, öh, kameror och en massa klöver
Avundsjuk, jag är så Avundsjuk"

Varför får alla andra sin kamera men inte jag...

Jag har inte heller fått min om det är till någon tröst, beställde den 24 februari. *suck*

Fast jag fick leka lite med en Mark IIIa på jobbet idag, det är ju alltid något! :)

Det som skall bli spännande är att se är 1dmk111 egenskaper, enskilld pixelyta är 7,1 jämfört med 5d 8,2 och jämförelse då av rawfilerna. Camera raw kommer i slutet av veckan och där finns stöd för nya 1dmk111
Ännu mer spännande är när Canon kommer ut med sin nya kamera med fler pixlar än 21 milj , enskillda pixelytan är 6,4 eller mindre.
Hur Canon skall kunna bibehålla egenskaperna som vi sedan en tid är vana vid från 5d och sannolikt även från 1dmk111 med en mindre pixel blir ett
tufft jobb - därför kanske "förseningen" av efterföljaren till 1dsMK2 som vi trodde skulle dyka upp på Photokina redan förra året.
Mikael

Senast ändrad:
Re: Re: Ökad dynamik då?

macrobild skrev:
14 bitar påverkar inte det dynamiska omfånget jämfört med exv 12bitar.Det dynamiska omfånget är vad det är hos respektive sensor.
Mikael

Aha! Tack för det, nu fattar jag. Kollade lite närmare på Canons sida och då nämns antalet nivåer i 12-bit till 4096 och för 14-bit till 16384 toner. Undrar om man kan se någon skillnad?

Men ni Gurus (OBS ingen ironi...) som skriver i den här tråden hur står sig vår kära MK3:a mot Fujis superdynamiska S5 Pro (testad i Kamera & Bild 4/2007 när det gäller omfång? Någon som vet eller som törs spekulera?

/Affe

Re: Re: Re: Ökad dynamik då?

alfgus skrev:
Aha! Tack för det, nu fattar jag. Kollade lite närmare på Canons sida och då nämns antalet nivåer i 12-bit till 4096 och för 14-bit till 16384 toner. Undrar om man kan se någon skillnad?

Men ni Gurus (OBS ingen ironi...) som skriver i den här tråden hur står sig vår kära MK3:a mot Fujis superdynamiska S5 Pro (testad i Kamera & Bild 4/2007 när det gäller omfång? Någon som vet eller som törs spekulera?

/Affe

Det finns en hel tråd om s5 och det började med brus och sedan även DR.
Beroende på hur du exponerar kamerorna speciellt 5d så kommer man nära s5 med rawfiler.

Exponerar man 5d efter högdager och sedan med gråkil ser efter var absolut vitt är, och sedan vandrar ner till det svartaste så är skillnaden liten.
Exponerar man 5d felaktigt med stor överexponering så har 5d mindre slarvmarginal än s5. Dvs jag kan backa in mer från s5 än från 5d men s5 färgåtergivning är inte korrekt.(ny test skall göras med nya camera raw som kommer) 5D kan man backa in upp till ca 1.5 steg med fullgod färgåtergivning.En annan sak som jag har visat är evaluerad mätning och vissa motiv där är s5 och Nikons mätning är bättre än Canon, vilken ofta överexponerar pga att stor hänsyn tas till focuspunkten och en annan exponering sker , det är lättare att få felaktig exponering (överexponering) med Canon och vissa motiv. Därav vikten att titta på histogrammet.

Man kan därmed säga att s5 har som negativ film större exponeringstolerans än dia och än vad 5d har.
DVS vet man vad man gör med 5d , exponerar rätt efter högdager så är skillnaden inte så stor eftersom resten, melantoner, skuggor kan lyftas rejält pga av lågt brus hos Canon..
Mikael

Senast ändrad:
Jag skulle vilja be Mikael och alla andra som drömmer om sin nya fina 1DMKIII att ge oss en rapport om några månader, om sensorrengöringen fungerar. Eller är det bara en marknadsgimmick? Behöver ni nu damma sensorn mer sällan än ni gjorde tidigare innan ni hade er drömkamera? Ser fram emot en rapport.

Anders Östberg skrev:
"För jag är Avundsjuk, jag är så Avundsjuk
Det finns så mycket jag behöver
Karlar, öh, kameror och en massa klöver
Avundsjuk, jag är så Avundsjuk"

Varför får alla andra sin kamera men inte jag...

He he, den tanken har slagit mig också trots min plats långt ner.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto