Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det någon som sa nåt om en katt?

1D Mark III + EF 135/2 vid bländare 4, ganska nära närgränsen = kort skärpedjup. Standard-bildstil bortsett från att jag har ökat skärpa, färgmättnad och kontrast ett steg från standard (från tre till fyra på en 7-gradig skala alltså). ISO 800

Bilagor

• rl_l0130_400.jpg
    rl_l0130_400.jpg
    55.3 KB · Visningar: 894
Samma katt och inställningar fast på ISO 100 den här gången.

Bilagor

• rl_l0129_400.jpg
    rl_l0129_400.jpg
    44.5 KB · Visningar: 885
Kanske skulle tillägga att bilderna är tagna i JPEG och kvalitetsläge nio, i avvaktan på Camera RAW 4,1.

Rätt liten skillnad mellan ISO 100 och 800 hursomhelst.

Tack Ralph,
iso 800 ser väldigt ren och fin ut. om du har tid vore det roligt att se 3200.
mvh/Kalle (i kö hos er..)

Hej

Sitter här med några och även en Nikon kille och kollar kameran med lite vin :):):)

Mitt 400mm 5.6 verkar sätta fokusen rätt och då även med 1.4 telekonverter.

Förhoppningsvis komer man ut i fält i morgon

kollar vidare

Trevlig kamera

Mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

Sitter här med några och även en Nikon kille och kollar kameran med lite vin :):):)

Mitt 400mm 5.6 verkar sätta fokusen rätt och då även med 1.4 telekonverter.

Förhoppningsvis komer man ut i fält i morgon

kollar vidare

Trevlig kamera

Mvh

Omar
Märker du någon skillnad på focusprestanda med den gluggen jämfört med din tidigare Mark IIN. Kanske är det för tidigt att avgöra.

munken skrev:
Det skulle vara riktigt spännande att se test med ditt 400mm med och utan konverter. En kombination som jag funderar på att köra och som du skrivit en del om i din "blogg". Men jag förstår om du vill ägna dina första timmar åt lite roligare fotografering än trista stilleben ;)

Hej

Jag kommer köra med 1.4xTc + 400mm 5.6 och se vad det kan ge, har ej testat den kombinationen innan. Jag har inga jätte förhoppningar, men hoppas ju ändå med lite skärpa, kontrast och detaljer.

Om väder gudarna är med mig kommer jag och min goda vän Tomas Hansen ut på en liten runda i morgon. Längtar faktiskt ut, har inte varit från lägenheten på 3 månader (förutom till sjukhuset).

Har dock inga förhoppningar på bra bilder sådär bara en gång i fält, inte som innan när man var ute "jämnt".

Väldigt mycket att lära sig jämfört med mark2, helt andra menyer och knappar, skall bli intressant att gå igenom.

Det hela blir lite omständigt med en hand, går inte så fort.

Vem vet, kanske skriver lite mer i morgon :) :)

Hälsningar

Omar

munken skrev:
Det skulle vara riktigt spännande att se test med ditt 400mm med och utan konverter. En kombination som jag funderar på att köra och som du skrivit en del om i din "blogg". Men jag förstår om du vill ägna dina första timmar åt lite roligare fotografering än trista stilleben ;)

Hej

Finns en test här med 400mm 5.6, med och utan 1.4xTC

http://www.michaelfurtman.com/canon_ef_400.htm

Från testen
http://www.michaelfurtman.com/comparing_canon_400s.htm

Blir nog ingen tur idag, så dåligt väder, får väl läsa manualen istället.

Mvh

Omar

Ökad dynamik då?

Det har ju snackats en hel del om höga ISO när det gäller MK3:an. En sak som jag är minst lika nyfiken på är ju den ökade dynamiken som 14bit borde ge. Någon som hört/sett några utlåtanden eller tester om detta?

/Affe

PS Kanske missat detta i denna omfattande tråd men ber då om överseende. DS

Dez skrev:
Stor ironi: Ja, nu minsann är det ingen som klagar över bilder på husdjur..

Hehe, det var precis därför det fick bli kattbilder. ;)

Å andra sidan är bilder på katten ganska talande då han har tät päls som lätt grötar ihop om kameran och/eller optiken inte håller måttet. Även om 30D är en bra kamera har den ingen större chans.

Hej

Ville bara vara den första som lägger ut en fågelbild i denna tråd :):):)

Väldigt dåligt väder i Malmö, mörkt och mulet.

Testat lite från balkongen

Mark3 + 400mm 5.6 + 1.4xtc verkar vara en intressant och lätt kombination. finner att AF verkar bra. Skall ju bli kul att testa ute i fält istället från balkongen och i bra väder och där det finns något att fota.

Egentligen skall man inte lägga ut "skit" bilder, denna bild representar nog inte riktigt kameran.

Har funderat på att lägga ut en åtel framför balkongen för att locka till mig lite örnar :) :) Undrar om det är OK för grannarna om det ligger en död gris på gräsmattan.

Tagen kl 7 på morgonen, delvis handhållen, lite stöd mot balkong räcke, använt höger hand bara, dåligt med stöd från vänster bruten arm, dock lite stöd.

Tagen med 1600 ISO på 1/125s vilket är ju relativt lång tid med tanke på 560mm (med brännvidsförlängning ca 730mm) och att jag inte kan hålla kameran riktigt stilla med tanke på armen.

Bilden är croppad och jag har kört brusreducering på bakgrunden, inget på fågeln och stolpen. Skärpa är pålagd på fågeln, fixat lite med exponering och kontrast och färger. RAW och konverterad med DPP.

Ha inte för stora förhoppningar

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/79667900

Hälsningar
Omar

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto