Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

På mark2 har jag inte brytt mig då det gällde bländare 2.8 eller snabbare.

Nackdelen är ju så klart att man "bara" kan blända ner max tre steg.

Tex 70-200mm f/2.8, så kan man blända ner det till max bländare 8?, vilket inte alltid räcker till tex landskapsfotografering.

Sedan ju mer man bländar ner ju långsammare blir kameran, kanske också påverkar till sist slutarfördröjningen.

"Stopping down lenses to very small apertures slowed continuous-mode shooting, apparently because the lens aperture must return to its maximum setting between each shot for metering and/or focus determination. For best continuous speeds with the Mark III, use L-series lenses and shoot with the lens wide open"

Från http://www.imaging-resource.com/PRODS/E1DMK3/E1DMK3A6.HTM

Skall bli intressant om det kan utvecklas lite mer. Det är som vanligt från canons manual, en del frågetecken

Mvh

Omar

Anders Östberg skrev:
När tar du landskapsbilder med 10 bilder/sekund? ;-)

Hej

Var bara ett exempel

Tex använder ett 300mm 2.8 och använder funktionen och fotar fågel. Vandrar vidare och fotar lite landskap och bländar ner till 16.

Vad händer då om man har funktionen på fastän man bländat ner så mycket? Blir kanske slutarfördröjningen som vanligt.

I så fall kunde ju funktionen varit på hela tiden utan ens att ha det som val.

Antagligen är det en nackdel med det, men vad står inte i manualen.

MVH

Omar

Leifer skrev:
Var det inte ökad risk/sannolikhet för vibrationer som var nackdelen?

Hej

Det var för mark2

Kan tänkas att det blir samma sak för mark3, men det står inget i Canon mark3 manualen.

Men det är ju klart det står faktiskt "Stabilization control" det menas nog stabliserings kontrol och då nog av spegeln, dvs dämpning.

Var ju lite synd.

Mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

Var bara ett exempel

Tex använder ett 300mm 2.8 och använder funktionen och fotar fågel. Vandrar vidare och fotar lite landskap och bländar ner till 16.

Vad händer då om man har funktionen på fastän man bländat ner så mycket? Blir kanske slutarfördröjningen som vanligt.

I så fall kunde ju funktionen varit på hela tiden utan ens att ha det som val.

Antagligen är det en nackdel med det, men vad står inte i manualen.

MVH

Omar

Jo det är sant förstås, jag tänkte att man kanske väljer snabbare spegel för specifika jobb men det är klart att för ditt scenario vore det opraktiskt om det utesluter andra bländare. Förhoppningsvis går det tillbaka till vanlig fördröjning på mindre bländare?

Fan va sugen man blir på en Mark III när man läser allt om den. Vad tror ni man kan få sålt en Mark II (icke N) nu som är i superfint skick? Lite mindre än 10k bilder tagna?

Hej

Arthur Morris får sin i morgon. Säljer sedan en "manual" för 20 dollares, bra affärsman :) :) Han har ju väldigt lång erfarenhet av kameran :) :)

Verkar ju konstigt att han inte får en kamera tidigare med tanke på att han har ett kontrakt med Canon.

Från Bulletin

"NEWS!

The amazing Canon EOS 1D Mark III is now shipping, but it will be hard to get for a while, probably the most difficult-to-attain new camera ever. Thanks to the generosity of Hal DuPont of Vero Beach, I will be getting one tomorrow on the eve of the 5-DAY Pontoon Boat IPT with Jim Neiger, here-to-for to be know as Kissimmee Jimmy (new nickname courtesy of James Shadle (aka Frog-hair).

In about a week I hope to release a User’s Guide to the MIII (via e-mail as a PDF). When I had two of the new cameras for about a week it took me nearly the whole time to figure out how to use them. The first version of the MIII UG will feature the basics. The $20 purchase price will include several updates as I learn more about this amazing new tool. Click here to read about my first impressions: http://www.birdsasart.com/bn224.htm

We will be posting the images that went out with the original e-mail sometime in early June. Sorry, but we are not taking pre-orders for the MIII UG; please check the next Bulletin for release and purchase info."

Mvh

Omar

Svensk manual kommer med kameran i "bokformat", men det finns aldrig svenskspråkiga manualer i pdf format att ladda ner från nätet.

Hej

Inte mycket Mark3 WOW bilder!

Man får inte så mycket inspiration av de mark3 bilder som ligger ute på nätet, inget jag blir imponerad av, förvånadsvärt få bra bilder, saknar mycket som skärpa, detaljer, contrast i bilderna. Beror förstås på fotograferna, ju fler som får destu bättre bilder kommer ju ut.

Mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

Inte mycket Mark3 WOW bilder!

Man får inte så mycket inspiration av de mark3 bilder som ligger ute på nätet, inget jag blir imponerad av, förvånadsvärt få bra bilder, saknar mycket som skärpa, detaljer, contrast i bilderna. Beror förstås på fotograferna, ju fler som får destu bättre bilder kommer ju ut.
Hur ofta tycker du att man ser att en bra bild är tagen med en bra kamera? I stort sett aldrig, tycker jag.

Makten skrev:
Hur ofta tycker du att man ser att en bra bild är tagen med en bra kamera? I stort sett aldrig, tycker jag.

Trodde du var av uppfattningen att dagens kameror i stort sett alla är "bra" eftersom det är onödigt att uppgradera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar