Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
Trodde du var av uppfattningen att dagens kameror i stort sett alla är "bra" eftersom det är onödigt att uppgradera.
Tycker visst att det ligger sanning i påståendet.
Varför skulle dagens kameror inte vara bra? Du menar väl inte att du inte är nöjd med alla dina fina bilder som du fotograferat, Anders?? Skulle vara roligt att veta...hur mycket bättre kan dina bilder bli pga. en uppgradering?? Bara för att den nya 1D Mark III har lite fler fördelar av de olika slag innebär det inte att dagens kameror är sämre i själva slutändan av ändamålet. Med tanke på "ikonen" var ditt inlägg säkert lite ironisk menat men tycker att man ändå bör ha lite tillförsikt inför varje uppgradering man gör och varför.
Mvh Thomas

Nej, nej, inte vara förståndig nu. Jag uppgraderar enbart för att jag "vill ha". "Kul", vill säga, och prylar. :)

Skämt åsido, mina bilder skulle kanske blivit något lite bättre rent bildkvalitetsmässigt, och jag kanske skulle lyckats med några fler, men någon absolut revolution hade det inte varit för majoriteten av bilderna. Om jag jobbar lite mer på efterbehandlingen t.ex. så skulle säkert dom flesta också kunna se bättre ut, jag har en hel del att lära mig där. Eller jag skulle kunnat lagt mer tid och pengar på att resa och söka upp bättre motiv och ljus.

Där jag tror det kommer att göra en märkbar skillnad är t.ex. ishockeyn där jag idag ligger på gränsen, eller lite på fel sida, för att få kvalitén där jag vill ha den. Ett eller två stegs mindre brus (som kan användas för snabbare slutare och/eller mer skärpedjup) är ingen lite förbättring.

För att vara allvarlig ett tag till, jag har inga illusioner om att en ny kamera är enda eller ens bästa vägen till bättre bilder. Det är bara en av flera saker som ska till och om en ny kamera får mig att hålla intresset uppe så kanske jag satsar lite på dom andra komponenterna också. :)

Anders Östberg skrev:
Trodde du var av uppfattningen att dagens kameror i stort sett alla är "bra" eftersom det är onödigt att uppgradera.
Ja, när det gäller systemkameror.
Jag vet inte hur andra tänker, men jag har aldrig nånsin tänkt "oj, vilken bra kamera den bilden måste vara tagen med", när jag ser en bra bild. Därför tyckte jag att det var lite lustigt att Omar saknade "wow-bilder". Det är väl fan inte bildkvaliteten som gör att man tycker "wow" om en bild?! Klart man inte får någon upplevelse av skärpe- och brustestbilder, eftersom de är hur tråkiga som helst att kolla på. Det är ju inga "riktiga" bilder. Där ser man kanske hur prylfixerade fotograferna är. Man köper en snorfin kamera, och sen sätter man igång och testar skärpan och bruset det första man gör istället för att gå ut och fotografera. Jösses.

Självklart finns det många andra egenskaper i bilden - framförallt berättandet - men vid en viss gräns så blir det tekniska problem som faktiskt stör bildupplevelsen oavsett hur bra innehållet är. En ishockeybild där spelarna är suddiga pga rörelseoskärpa t.ex. fungerar inte (om man inte med flit gjort en "artistisk"bild eller en som illustrerar rörelse). I den hall jag oftast fotar borde jag exponera ca ISO1600, f/2, 1/400s men underexponerar på f/2.8 eller f/3.2, 1/500s för att hjälpligt frysa rörelserna och få något lite skärpedjup. Jag har provat ISO3200 men det blir inte så kul kvalitet av det. Två steg förbättring skulle göra en otrolig skillnad här och det skulle bli lättare att ta (tekniskt) bättre bilder. Sedan är det en helt annan diskussion om jag ska ha rätt att ta dessa "onödiga" bilder, dom är förmodligen "värdelösa", ett omdöme som ofta hörs om andras bilder på Fotosidan och som du skulle kunna använda i ditt större perspektiv med jordens behövande. Men som jag frågat förut, vem ska bestämma hur mycket varje bild får kosta och hur mycket pengar jag får lägga på en fotohobby?

En testbild kan för övrigt mycket väl vara värd ett "wow", du har väl lite fantasi att översätta bildkvaliteten till dom "riktiga" bilder du själv vill ta?

Egentligen borde jag inte ödlsa bort tid på att svara dig, vi har rätt olika inställning till detta. Det är mig egalt vad du tycker i frågan och du kommer heller aldrig att acceptera något av mina skäl eller mina åsikter.

Martin, jag kikade lite på dina bilder - många riktigt snygga, för övrigt - och ser att där inte finns några actionbilder, inga sportbilder, inga flygande fåglar. Mot den bakgrunden förstår jag att du kan säga att du tycker att alla dagens systemkameror är tillräckligt bra. Kan du acceptera att andra kanske har en annan uppfattning eftersom motiven och typen av fotografi ställer andra krav?

Hej

Var det på Photographica i köpenhamn?

De har ju fått in i veckan, I Sverige går det trögt.

Tex Hegethorns och Cyberphoto har ej ännu fått någon.

mvh

Omar

Makten skrev:
Jag vet inte hur andra tänker, men jag har aldrig nånsin tänkt "oj, vilken bra kamera den bilden måste vara tagen med", när jag ser en bra bild.

Kan inte annat än att hålla med. Har heller aldrig slagits av den tanken.

10 bilder per sekund innebär förresten att det är dags att byta slutare redan efter 8,3 timmars kontinuerligt fotande ;) Det ni, tänk på det!

Makten skrev:
Där ser man kanske hur prylfixerade fotograferna är. Man köper en snorfin kamera, och sen sätter man igång och testar skärpan och bruset det första man gör istället för att gå ut och fotografera. Jösses.

Jajamän, den fällan har vi väl alla glatt gått in i. Det bor en prylfetischist i varje fotograf. Men inte fasiken lär vi oss något av det. När Farbror Canon aus Nippon kallar ramlar vi i fällan igen.

Och jag blir lika förbannad på mig själv varje gång. Vafan har man hjärnan till?

Jag är väl botad nu, men återfallet lurar runt hörnet...

Hej

Jag hade önskat att man kunde med lätthet "toggla" mellan en af punkt till utbyggd Af punkt.

På mark2 var det funktion 17 i menyn.

Tex "toggla" mellan C.Fn III-8, 0.1,2 sidan 170 och koppla det till tex någon knapp, men det går ju inte.

Tex fotar Sparvhök med C.Fn III-8:2 utökad AF punkt för att lättare träffa sparvhöken. Den landar i en buske, man ser den bara i en liten öppning, den utökade af punkten blir för stor och träffar busken istället för sparvhöken, vill då bara använda en af punkt för att träffa Sparvhöken, det är ju lite brådis och det tar ett tag att gå in i menyn för att ändra, så man skulle behöva en snabbknapp.

Möjligtvis skulle man kunna lägga in dem i My menu (sidan 181) för att ev snabbare kunna ändra dem?

C.Fn III-8:0
C.Fn III-8:1
C.Fn III-8:2

En knapp på utsidan hade ju varit det bästa för snabb åtkomst.

Någon annan som kännt denna begränsning?

Mvh

Omar

Senast ändrad:
Jag har ibland velat ha en snabbknapp för att byta mellan två kompletta inställningar, t.ex en "kort-skärpedjups-inställning" och en "panoreringsinställning" i sportsammanhang. Har inte undersökt men jag har för mig att 5D har ett customläge som ger lite av den möjligheten. Det vore väldigt användbart att ha snabbt åtkomliga minnesplatser för hela kamerans inställning. 1D-serier har ju möjligheten att spara detta på minneskortet t.ex. men det är för pyssligt att ladda in det.

Anders Östberg skrev:
Självklart finns det många andra egenskaper i bilden - framförallt berättandet - men vid en viss gräns så blir det tekniska problem som faktiskt stör bildupplevelsen oavsett hur bra innehållet är. En ishockeybild där spelarna är suddiga pga rörelseoskärpa t.ex. fungerar inte (om man inte med flit gjort en "artistisk"bild eller en som illustrerar rörelse). I den hall jag oftast fotar borde jag exponera ca ISO1600, f/2, 1/400s men underexponerar på f/2.8 eller f/3.2, 1/500s för att hjälpligt frysa rörelserna och få något lite skärpedjup. Jag har provat ISO3200 men det blir inte så kul kvalitet av det. Två steg förbättring skulle göra en otrolig skillnad här och det skulle bli lättare att ta (tekniskt) bättre bilder. Sedan är det en helt annan diskussion om jag ska ha rätt att ta dessa "onödiga" bilder, dom är förmodligen "värdelösa", ett omdöme som ofta hörs om andras bilder på Fotosidan och som du skulle kunna använda i ditt större perspektiv med jordens behövande. Men som jag frågat förut, vem ska bestämma hur mycket varje bild får kosta och hur mycket pengar jag får lägga på en fotohobby?
Det jag menar är att en bra hockeybild är bra på grund av situationen man fångat. Brus eller inte tror jag ingen utom fotografen bryr sig om. Vilken kamera som helst på marknaden "duger" ju vid ISO 1600. Observera att jag nu talar om kamerahus, inte optik.

En testbild kan för övrigt mycket väl vara värd ett "wow", du har väl lite fantasi att översätta bildkvaliteten till dom "riktiga" bilder du själv vill ta?
Nä, jag har faktiskt inte sådan fantasi. Jag bryr mig nämligen föga om lite brus, så länge bilden är bra. Ju mindre bilden har att säga, desto bättre måste den väl vara tekniskt för att vara något "att ha" antar jag.

Egentligen borde jag inte ödlsa bort tid på att svara dig, vi har rätt olika inställning till detta. Det är mig egalt vad du tycker i frågan och du kommer heller aldrig att acceptera något av mina skäl eller mina åsikter.
Jag accepterar alla dina skäl och åsikter, men jag förstår eller delar dem inte med dig.

Anders Östberg skrev:
Martin, jag kikade lite på dina bilder - många riktigt snygga, för övrigt - och ser att där inte finns några actionbilder, inga sportbilder, inga flygande fåglar. Mot den bakgrunden förstår jag att du kan säga att du tycker att alla dagens systemkameror är tillräckligt bra. Kan du acceptera att andra kanske har en annan uppfattning eftersom motiven och typen av fotografi ställer andra krav?
Självklart. Men nu var det väl bildkvalitet vi talar om, och då spelar AF-hastighet, seriebildtagning och sådant ingen roll alls. Jag använder väldigt ofta kameran vid höga ISO, 800 och uppåt. Där har jag alltså inte ett dugg lättare än hockeyfotografen eller fågelfotografen.
För övrigt; trycker man på avtryckaren i rätt ögonblick så behövs inte snabb seriebildtagning. Klart det går lättare att ta en bra bild om man "filmar" och sen väljer ut den bästa rutan.

Tillägg: Bara för att retas lite extra så är jag utled på alla jädra fågelbilder. Fota en örnjävel med tillräckligt bra teknisk kvalitet, och alla blir alldeles förstummade, hur trist själva bilden än är;-)

"-Oj, vilken fantastisk skärpa!"
"-Ööh, ja. Men det är samma motiv som vi redan sett tre miljarder gånger."

Senast ändrad:
Anders Östberg skrev:
Jag har ibland velat ha en snabbknapp för att byta mellan två kompletta inställningar, t.ex en "kort-skärpedjups-inställning" och en "panoreringsinställning" i sportsammanhang. Har inte undersökt men jag har för mig att 5D har ett customläge som ger lite av den möjligheten. Det vore väldigt användbart att ha snabbt åtkomliga minnesplatser för hela kamerans inställning. 1D-serier har ju möjligheten att spara detta på minneskortet t.ex. men det är för pyssligt att ladda in det.
Det där skulle jag också vilja ha. I min kamera finns åtminstone inställningsbanker, men man måste in i menyerna för att skifta mellan dem. Ett vred för att byta snabbt vore fint.

Makten skrev:
Det jag menar är att en bra hockeybild är bra på grund av situationen man fångat. Brus eller inte tror jag ingen utom fotografen bryr sig om. Vilken kamera som helst på marknaden "duger" ju vid ISO 1600. Observera att jag nu talar om kamerahus, inte optik.

Nä, jag har faktiskt inte sådan fantasi. Jag bryr mig nämligen föga om lite brus, så länge bilden är bra. Ju mindre bilden har att säga, desto bättre måste den väl vara tekniskt för att vara något "att ha" antar jag.

Jag accepterar alla dina skäl och åsikter, men jag förstår eller delar dem inte med dig.

Självklart. Men nu var det väl bildkvalitet vi talar om, och då spelar AF-hastighet, seriebildtagning och sådant ingen roll alls. Jag använder väldigt ofta kameran vid höga ISO, 800 och uppåt. Där har jag alltså inte ett dugg lättare än hockeyfotografen eller fågelfotografen.
För övrigt; trycker man på avtryckaren i rätt ögonblick så behövs inte snabb seriebildtagning. Klart det går lättare att ta en bra bild om man "filmar" och sen väljer ut den bästa rutan.

Tillägg: Bara för att retas lite extra så är jag utled på alla jädra fågelbilder. Fota en örnjävel med tillräckligt bra teknisk kvalitet, och alla blir alldeles förstummade, hur trist själva bilden än är;-)

Martin

det sista du skrev var jävligt korkat.
Har man lagt ner en helvetes tid och arbete med gömsle och åtel tex så vill man inte sitta o hoppas på att man ska "träffa rätt" för att få en skarp bild.
sitt där själv så får du se hur det går undan i svängarna.
Orkar inte skriva mer än så, det är inte värt det besväret.

/R

OK, Martin. Whatever floats your boat, som dom säger, alla blir saliga på sin egen religion.

EDIT: Det där sista var rätt lågt, är dina egna bilder speciellt unika och värdefulla? Det uttalandet visar bara hur du anser att dina egna intressen och åsikter är "bättre" än andras. Du hamnade på ignorera-listan nu.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar