rogge
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Trodde du var av uppfattningen att dagens kameror i stort sett alla är "bra" eftersom det är onödigt att uppgradera.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Anders Östberg skrev:
Trodde du var av uppfattningen att dagens kameror i stort sett alla är "bra" eftersom det är onödigt att uppgradera.
Tycker visst att det ligger sanning i påståendet.Anders Östberg skrev:
Ja, när det gäller systemkameror.Anders Östberg skrev:
Ibanez Magnus skrev:
Det stog ett gäng sån kameror i en butik i köpenhamn igår, fan vad jag ville köpa en.
/Magnus
Omar skrev:
Hej
Var det på Photographica i köpenhamn?
De har ju fått in i veckan, I Sverige går det trögt.
Tex Hegethorns och Cyberphoto har ej ännu fått någon.
mvh
Omar
Makten skrev:
Jag vet inte hur andra tänker, men jag har aldrig nånsin tänkt "oj, vilken bra kamera den bilden måste vara tagen med", när jag ser en bra bild.
Makten skrev:
Där ser man kanske hur prylfixerade fotograferna är. Man köper en snorfin kamera, och sen sätter man igång och testar skärpan och bruset det första man gör istället för att gå ut och fotografera. Jösses.
Omar skrev:
Hej
Någon annan som kännt denna begränsning?
Mvh
Omar
Det jag menar är att en bra hockeybild är bra på grund av situationen man fångat. Brus eller inte tror jag ingen utom fotografen bryr sig om. Vilken kamera som helst på marknaden "duger" ju vid ISO 1600. Observera att jag nu talar om kamerahus, inte optik.Anders Östberg skrev:
Självklart finns det många andra egenskaper i bilden - framförallt berättandet - men vid en viss gräns så blir det tekniska problem som faktiskt stör bildupplevelsen oavsett hur bra innehållet är. En ishockeybild där spelarna är suddiga pga rörelseoskärpa t.ex. fungerar inte (om man inte med flit gjort en "artistisk"bild eller en som illustrerar rörelse). I den hall jag oftast fotar borde jag exponera ca ISO1600, f/2, 1/400s men underexponerar på f/2.8 eller f/3.2, 1/500s för att hjälpligt frysa rörelserna och få något lite skärpedjup. Jag har provat ISO3200 men det blir inte så kul kvalitet av det. Två steg förbättring skulle göra en otrolig skillnad här och det skulle bli lättare att ta (tekniskt) bättre bilder. Sedan är det en helt annan diskussion om jag ska ha rätt att ta dessa "onödiga" bilder, dom är förmodligen "värdelösa", ett omdöme som ofta hörs om andras bilder på Fotosidan och som du skulle kunna använda i ditt större perspektiv med jordens behövande. Men som jag frågat förut, vem ska bestämma hur mycket varje bild får kosta och hur mycket pengar jag får lägga på en fotohobby?
Nä, jag har faktiskt inte sådan fantasi. Jag bryr mig nämligen föga om lite brus, så länge bilden är bra. Ju mindre bilden har att säga, desto bättre måste den väl vara tekniskt för att vara något "att ha" antar jag.En testbild kan för övrigt mycket väl vara värd ett "wow", du har väl lite fantasi att översätta bildkvaliteten till dom "riktiga" bilder du själv vill ta?
Jag accepterar alla dina skäl och åsikter, men jag förstår eller delar dem inte med dig.Egentligen borde jag inte ödlsa bort tid på att svara dig, vi har rätt olika inställning till detta. Det är mig egalt vad du tycker i frågan och du kommer heller aldrig att acceptera något av mina skäl eller mina åsikter.
Självklart. Men nu var det väl bildkvalitet vi talar om, och då spelar AF-hastighet, seriebildtagning och sådant ingen roll alls. Jag använder väldigt ofta kameran vid höga ISO, 800 och uppåt. Där har jag alltså inte ett dugg lättare än hockeyfotografen eller fågelfotografen.Anders Östberg skrev:
Martin, jag kikade lite på dina bilder - många riktigt snygga, för övrigt - och ser att där inte finns några actionbilder, inga sportbilder, inga flygande fåglar. Mot den bakgrunden förstår jag att du kan säga att du tycker att alla dagens systemkameror är tillräckligt bra. Kan du acceptera att andra kanske har en annan uppfattning eftersom motiven och typen av fotografi ställer andra krav?
Det där skulle jag också vilja ha. I min kamera finns åtminstone inställningsbanker, men man måste in i menyerna för att skifta mellan dem. Ett vred för att byta snabbt vore fint.Anders Östberg skrev:
Jag har ibland velat ha en snabbknapp för att byta mellan två kompletta inställningar, t.ex en "kort-skärpedjups-inställning" och en "panoreringsinställning" i sportsammanhang. Har inte undersökt men jag har för mig att 5D har ett customläge som ger lite av den möjligheten. Det vore väldigt användbart att ha snabbt åtkomliga minnesplatser för hela kamerans inställning. 1D-serier har ju möjligheten att spara detta på minneskortet t.ex. men det är för pyssligt att ladda in det.
Makten skrev:
Det jag menar är att en bra hockeybild är bra på grund av situationen man fångat. Brus eller inte tror jag ingen utom fotografen bryr sig om. Vilken kamera som helst på marknaden "duger" ju vid ISO 1600. Observera att jag nu talar om kamerahus, inte optik.
Nä, jag har faktiskt inte sådan fantasi. Jag bryr mig nämligen föga om lite brus, så länge bilden är bra. Ju mindre bilden har att säga, desto bättre måste den väl vara tekniskt för att vara något "att ha" antar jag.
Jag accepterar alla dina skäl och åsikter, men jag förstår eller delar dem inte med dig.
Självklart. Men nu var det väl bildkvalitet vi talar om, och då spelar AF-hastighet, seriebildtagning och sådant ingen roll alls. Jag använder väldigt ofta kameran vid höga ISO, 800 och uppåt. Där har jag alltså inte ett dugg lättare än hockeyfotografen eller fågelfotografen.
För övrigt; trycker man på avtryckaren i rätt ögonblick så behövs inte snabb seriebildtagning. Klart det går lättare att ta en bra bild om man "filmar" och sen väljer ut den bästa rutan.
Tillägg: Bara för att retas lite extra så är jag utled på alla jädra fågelbilder. Fota en örnjävel med tillräckligt bra teknisk kvalitet, och alla blir alldeles förstummade, hur trist själva bilden än är;-)