ANNONS
Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Vad ska man ha manualen till om man inte har kameran?

Hej

När man får kameran skulle man ju kunna funktionerna utantill om man fått manualen innan och kunna ställa in den och börja fota direkt.

Man hade ju haft mycket vunnit om man redan nu hade plöjt genom manualen.

Sedan kommer nästa steg, att bara titta i sökaren och lära sig var knapparna sitter utan att lämna sökaren och utan att titta på kameran och se var knapparna sitter, det skall sitta i ryggmärgen, en förlängda arm :):):) Ev kan ögonbindel användas så man inte kan se information i sökaren.

Händer det något snabbt har man inte tid att fummla.

Sedan kommer ju en massa fälttester för att optimalt ställa in kameran för sin typ av fotografering och där är det så klart mycket smaksak.

Du milde vad många man sett i fält som har dyra kameror som inte kan dem eller verkar ha studerat manualen :):):)

Själv känner jag mig lite ringrostig med mark2, har ju inte fotat på ett tag.

Hälsningar

Omar
 
Hej hej

Nu börjar det närma sig.
Kan vi inte gadda ihop oss lite smått och komma överrens om att den som får den första svenska manualen tex, tar o pillar ihop en pdf fil av denna så vi alla andra eller kanske NI alla andra kan få tillgång till den så får vi tjafsa ihop lite i denna tråden om funktioner och dylikt som man då hittar i manualen.
Det mesta känner vi ju till men det blir mer konkret på så vis tycker jag.

Min kamera är helt klart på G...
/Rogge
 
Ang. manualen:

Jag tycker mest det verkar vara självplågeri;-)

Självklart plöjer man manualen, men då har man ju också kameran till hands för att fippla med den.
Att lära sig var knapparna sitter tar ju inte direkt lång tid. Det är värre med alla miljarder menyinställningar som moderna kameror har.

Omar skrev:
Sedan kommer ju en massa fälttester för att optimalt ställa in kameran för sin typ av fotografering och där är det så klart mycket smaksak.
Ja, vi kunde ju sluppit ungefär hälften av alla jag-har-problem-trådar på FS om folk lärde sig läsa också;-)
 
Skulle det vara så att jag får min snart så ger jag gärna bort mina köplatser.
Men den ska komma först :)
/Rogge
 
RolandM skrev:
Vilka butiker har kölista?

Hej

Bra fråga, en hel del.

Tex

Yfo

Hegethorns

Cyberphoto

Scandinavianphoto (någon påstod de hade drygt 50 i kö, ingen aning om det stämmer).

De som känner till fler kan ju fylla på.

Omar
 
Hej

En av tyskarna skriver lite om sina första intryck här.

http://www.digitale-slr.net/showthread.php?t=499093

Översatt med babelfish, blir nog mindre bra.

The camera makes essentially exactly what I expected from it: Class of pictures under all possible conditions? The smaller weight is noticeable very positively? The small noise likewise? The fast autofocus makes fun correct? The pictures "out OF the Cam" are - presupposed they are correctly exposed - best which I ever had. Briefly, the camera would be the hit, if, if it did not have the small however crucial nose that the pictures on it are not no more indicated after short time. With pictures of the old cameras (EOS 1D II and 5D) it does not have a problem, but it does not recognize its own already after short time no more. After the admission I see the pictures direct still, after two, three minutes (even if I do not make anything in the time with the camera, her do not even switch off) are the pictures away and the camera says to me that nothing on the map is. - strange. The pictures are fortunately still all at the computers les and processable, but this nose nervt already enormously. I think that am a problem of the firmware, tomorrow times with CPS in an advisory manner which for being done am. Greeting from the Volker

En bild från kameran http://www.soundpix.de/raphop_1.JPG

Exif för bilden http://www.soundpix.de/exif.jpg

Canon 16-35mm

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Kameran lär väl ha dessa sk. bildstilar i sig men är det nån vits med att ställa in sånt då man fotar RAW?
 
Bilden som Omar länkade till var fin i sig men usch så tråkiga Popgruppsbilder är.
Finns nästan inget tråkigare att titta på förutom bilar..
 
Bussmicke skrev:
Kameran lär väl ha dessa sk. bildstilar i sig men är det nån vits med att ställa in sånt då man fotar RAW?

Ja eftersom råkonvertern kan läsa in inställningarna. Sen kan man ju ändra om man vill. Vet man redan hur man vill ha bilderna är det ju onödigt att ställa om värdena i råkonverteraren för varje bild.

Ska bli kul att få testa kameran.
 
Bussmicke skrev:
Bilden som Omar länkade till var fin i sig men usch så tråkiga Popgruppsbilder är.
Finns nästan inget tråkigare att titta på förutom bilar..
Det finns inget tråkigare att lyssna på heller;-)

Jag tycker att bilden ser ganska "pixlig" ut, men han har väl överskärpt den i sin iver att visa fina resultat. Kika på axelbandet på högraste killen.
Eller så är den bara hårt komprimerad.

Tillägg: EXIF säger "Schärfe 3", vad det nu innebär. Hur går det till i RAW? Jag trodde inte att något sådant kunde appliceras, men det kanske är i efterbehandlingen?
 
Omar skrev:
Hej

Bra fråga, en hel del.

Tex

Yfo

Hegethorns

Cyberphoto

Scandinavianphoto (någon påstod de hade drygt 50 i kö, ingen aning om det stämmer).

De som känner till fler kan ju fylla på.

Omar


fotokungen

lasses fotofynd

/Rogge
 
Makten skrev:


Tillägg: EXIF säger "Schärfe 3", vad det nu innebär. Hur går det till i RAW? Jag trodde inte att något sådant kunde appliceras, men det kanske är i efterbehandlingen?

Han har använt "Standard" Picture Style, då läggs 3 på i skärpa även om man fotar i RAW.

Bildlänken fungerar inte längre verkar det som.

/Daniel
 
Bussmicke skrev:
Kameran lär väl ha dessa sk. bildstilar i sig men är det nån vits med att ställa in sånt då man fotar RAW?

Det har jag ju redan förklarat för dig, eller dög inte mitt svar när vi talades vid per telefon? :)

/Daniel
 
froderberg skrev:
Ja eftersom råkonvertern kan läsa in inställningarna. Sen kan man ju ändra om man vill. Vet man redan hur man vill ha bilderna är det ju onödigt att ställa om värdena i råkonverteraren för varje bild.

Ska bli kul att få testa kameran.

Hej

Det gäller för tex Canons DPP som kan läsa in Picture style inställningarna man gjort i kameran även om man fotar i RAW.

Men öppnar man en Raw bild i Camera RAW, Photoshop RAW konverterare så läser den inte in Picture style inställningarna man gjort i kameran.

Så med Photoshop kvittar det vad man har för Picture Style i kameran när man fotar i RAW, den läser inte inställningarna.

En sak att tänka på är när man ändrar bildinställningarna i kameran att det påverkar den lilla jpg bilden man ser på kamerans display. Har man ändrat mycket blir det ju skillnad på bilden man såg på displayen och vad man får genom en raw konvertering i Photoshop som inte läser inställningarna.

Kontrast inställningen på kameran kan påverka högdagervarningen på displayen (visar i jpg), vilket innebär om det blinkar på displayen att delar av bilden är utfrätt så kanske det inte är utfrätt när man öpnnar RAW bilden i Photoshop, som inte läser inställningarna. Ju högre kontrast man har kameran inställd på ju tidigare kan högdagervarningen komma på displayen.

Hälsningar

Omar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.