Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej

Lite bilder vid olika ISO, bilderna är så små som man ser knappt någon skillnad mellan dem.

Det går bra att klicka på bilderna så kommer man vidare till en ny sidan med bilden på som man sen kan klicka på så får man högupplösta bilder. Ser riktigt bra ut.
 
paul innergård skrev:
Japp, men jag pratade med honom om det och han lovade fixa till ett kvitto med momsspecifikationer för varje produkt. Dessutom ringde jag Folksam och diskuterade försäkringar angående varor köpt av privatperson som helst inte uppger varifrån han fått sina nya produkter. De menade att det inte var ett problem från deras sida så länge kvittensen var tydlig. Han behöver alltså inte bifoga sitt originalkvitto, utan det räcker med att han skriver ett eget enligt konstens alla regler, då betraktas mitt köp enligt Folksam som om varan vore köpt i en svensk butik. Han är mycket riktigt billigare än svenska detaljister, men på just Mark III vinner man inte några jättesummor (ca 1000 kr).
"Fixa till"??? :))

Du får väl som företagare, enligt lag, inte lyfta moms om du inte köpt varan av ett annat företag? Att med berått mod lyfta moms med hjälp av fejkade kvitton sorterar förmodligen in under avdelningen "skattebrott".
 
jorgene skrev:
"Fixa till"??? :))

Du får väl som företagare, enligt lag, inte lyfta moms om du inte köpt varan av ett annat företag? Att med berått mod lyfta moms med hjälp av fejkade kvitton sorterar förmodligen in under avdelningen "skattebrott".
OK, jag missförstod nog frågan. Mitt samtal med Folksam rörde nog mig som privatperson.
 
Aha, jag förstår... :)

(även om det verkar vara väldigt mycket "tvivelaktigt" meck för att tjäna 1000kr på en så dyr kamera...)
 
jorgene skrev:
Aha, jag förstår... :)

(även om det verkar vara väldigt mycket "tvivelaktigt" meck för att tjäna 1000kr på en så dyr kamera...)
Nja, egentligen inte speciellt mycket meck. Jag la en beställning och får den levererad precis som vanligt via posten. Visst ca 1000 kr är inte mycket men för mig handlar det också om att inte behöva vänta till hösten då jag bestämde mig relativt sent.
 
1000kr för att lägga ordern på ett speciellt ställe är väl rätt OK timmpenning trots allt. Bli lite som att få ett extra batteri "på köpet".

I detta fall förstår jag om det valdes "sido import" då lev tiden verkar kunna bli i samma världsklass som kameran. Annars är det väl tveksamt att man beställer ett USA ex för att spara 1000kr. Den tusingen kommer man nog att tappa i slutänden. Räcker med en justering och en svensk manual för att vara back.
 
Robert_Vallentuna skrev:
1000kr för att lägga ordern på ett speciellt ställe är väl rätt OK timmpenning trots allt. Bli lite som att få ett extra batteri "på köpet".

I detta fall förstår jag om det valdes "sido import" då lev tiden verkar kunna bli i samma världsklass som kameran. Annars är det väl tveksamt att man beställer ett USA ex för att spara 1000kr. Den tusingen kommer man nog att tappa i slutänden. Räcker med en justering och en svensk manual för att vara back.
Helt riktigt. Pengarna för just kameran spelar egentligen ingen roll i sammanhanget.
 
Jag blev idag erbjuden ett testex = Canon 1D Mark III plus EF 50 2.5 and EF 16-35 2.8 L II USM

Fick också detta via mail
TIPA magazines in Germany have tested this camera too and they have published it already.

Möjligen finns testen på nätet att läsa.
Mikael
 
Hej

En "moire test" av 1D3, lite gammal, en del har väl redan läst den. Man skall ta det med en nypa salt, nog en del fel i testen. Läs Pixsurgeons inlägg.

Som naturfotograf stötter jag inte på problemet så ofta, men är man gallerfotograf eller fotar folk med kläder på kan det vara ett problem.

Tex 1D mark2 och 1Ds mark2 sägs ha lite kraftigare AA-filter för att ta bort moire, men nackdelen blir en "mindre" skarp bild, man får skärpa en del, vad jag har läst, läs pixsurgeons inlägg.

Den nya 1D mark3 och 5D har ett mindre kraftigt AA-filter, man får lättare moire, men bilden blir "skarpare" och lättare att skärpa upp. Vad jag har läst, läs pixsurgeons inlägg.


På nya 1D mark3 bilden överst ser man moire relativt tydligt på det översta gallret. Kanske fel "test upplägg"

Den nedre bilden är ifrån 1Ds mark2 och där syns knappt någon moire på det övre gallret.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23318034&page=3

Mvh

Omar
 
Senast redigerad av en moderator:
Tänk om Canon i Sverige behagade öppna käften också istället för att fortfarande hävda "början på maj" på sin hemsida. Inte ett dugg imponerande.
 
Tycker Canons svenska hemsida tyvärr alltid har varit skrutt...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.