Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
jag hörde idag att första leverenasen av kameror till Sverige blir 10 st fördelade på ett antal återförsäljare.
Stämmer detta så kan tråden säkert bli 90 sidor innan någon får fatt i kameran och kan testa vad den går för.

Mikael


Vart hörde du det ?
 
macrobild skrev:
jag hörde idag att första leverenasen av kameror till Sverige blir 10 st fördelade på ett antal återförsäljare.
Stämmer detta så kan tråden säkert bli 90 sidor innan någon får fatt i kameran och kan testa vad den går för.

Mikael

Hej

Tackar för informationen Mikael.

10 st känns ju lite lite för hela Sverige.

Sökte här http://www.canon.se/Where_to_Buy/For_Home/index.asp#DisplayDealerLocatorForm

och bara 5 mil Malmö omnejd finns runt 40 Canon återförsäljare och i hela Sverige över 2000 återförsäljare, dock inte alla som säljer kameror och bara en liten del som beställt mark3.

Man får ju hoppas att man valt "rätt" återförsäljare och att de inte tar första exet som butiksex:):):)

Set blir lite som att vinna på lotto :):):)

Hälsningar

Omar
 
Verkar som Canon är mycket selektiva i utdelande av de få mk3 som de får in i första omgången. Kan tänka mig att de skickar först till de butiker som har "rätt" kunder, dvs tidningar och fotografer som syns ute mycket. Tror inte de kommer att skippa så mycket till de som har högst omsättning då de har mest "svenssons" som kunder och de är inte lika högt prioriterade på en produkt som mk3.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Verkar som Canon är mycket selektiva i utdelande av de få mk3 som de får in i första omgången. Kan tänka mig att de skickar först till de butiker som har "rätt" kunder, dvs tidningar och fotografer som syns ute mycket. Tror inte de kommer att skippa så mycket till de som har högst omsättning då de har mest "svenssons" som kunder och de är inte lika högt prioriterade på en produkt som mk3.

Hej

Kommer ihåg 2004 när mark2 kom ut. I den "pro" butik jag hade beställt ifrån var det två sportfotografer som typ var på 5 och 6 plats i kön och de gick förre den på första plats för Canon ville att de skulle få sina kameror först för de skulle ner i Europa och plåta på någon idrottsgrej, kanske OS 2004? Kan inget om sport.

Om det ligger någon saning i detta vet jag inte, men de i butiken sa det ungefär (kommer ej ihåg detaljerna exakt).

Hälsningar

Omar
 
En beställning ger ingen rättighet till köp, bara en skyldighet att köpa om butiken kan och vill leverera till dig. :)

Sedan kan det förstås vara dålig reklam för butiken om dom inte hanterar kunderna schysst, som att t.ex. respektera köordningen. En yrkesfotograf har visserligen större behov av en kamera men borde kanske också ha förutseende nog att se till att ställa sig tidigt i kön om det är viktigt för affärerna.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Kan tänka mig att de skickar först till de butiker som har "rätt" kunder, dvs tidningar och fotografer som syns ute mycket.

Hej

Jag förstår deras resonomang, man vill ju ha folk som gör reklam för produkten.

En från canon (en av de i toppen) sade till mig att typ internet var inget att titta på och han typ tittade inte där själv.

Internet är ju en viktig informationskälla, vilket är ju viktigt för Canon att förstå.

Flera aktiva här och på övriga internet gör kanske mer reklam för mark3, än vad många proffsfotografer gör. De som lever på det till fullo (100%) har nog inte så mycket tid till att skriva om kameran på nätet.

Jag rör mig nog i fel områden men jag har nog nästan aldrig sett en jobbande proffsfotograf. Kommer dock ihåg när jag blev intervjuad av en tidning att de använde en Nikon D70, amatörkamera.

Så för mig ger det ofta mer "reklam" av mark3 av ofta amatör eller semiproffs på nätet än proffsfotografer på typ stan.

Sedan förstår jag att canon har lite svårt att se vem som skriver mest på nätet och priotera dem, så det blir ju lite svårt.

Kan tänka mig tex att denna kille (amatörfotograf) komma göra mer reklam för Mark3, än vad en tex svensk sportfotograf kommer göra. Han är väldigt aktiv och har en massa tester på sin sida.

http://www.pbase.com/liquidstone

Hälsningar

Omar
 
Som NPS-medlem går du före i kön i de butiker Nikon anser som sina "pro-återförsäljare". Vet inte om Canon har samma system?

Från NPS hemsida:
Professionella fotografer som kan identifiera sig som NPS-medlemmar när de beställer nya proffsprodukter hos någon av våra proffsåterförsäljare får tillgång till prioriterad leveransservice och kan komma igång och använda den senaste utrustningen snabbare.
 
jorgene skrev:
Som NPS-medlem går du före i kön i de butiker Nikon anser som sina "pro-återförsäljare". Vet inte om Canon har samma system?

Från NPS hemsida:
Professionella fotografer som kan identifiera sig som NPS-medlemmar när de beställer nya proffsprodukter hos någon av våra proffsåterförsäljare får tillgång till prioriterad leveransservice och kan komma igång och använda den senaste utrustningen snabbare.

Hej

Som CPS medlem i sverige går man ej förre i kön, tyvärr:(

Jag tror i Canada för ett lägre pris??

Hälsningar

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Jag förstår deras resonomang, man vill ju ha folk som gör reklam för produkten.

En från canon (en av de i toppen) sade till mig att typ internet var inget att titta på och han typ tittade inte där själv.
...

En total felbedömning, den toppgubben är på fel planet... Canon säljer säkerligen mycket, mycket mer i pengar räknat till hobbyister och amatörer, och dom får inte sina impulser till köp från proffsfotografer, för dom flesta skulle jag tro det är ytterst sällan eller aldrig man träffar på en i verkligheten och gör man det så inte har dom tid att predika Canon-evangelium. På nätet däremot görs mängder med reklam, se bara intresset i diskussionsgrupperna just nu kring de få Mark III:eek:r som finns i händerna på vanliga hobbyister.

En del andra företag har fattat vart vi är på väg och etablerer sig nu i spel- och virtuella världen så de kan få fram reklamen till kommande köpare.
 
Lite imponerad och påverkad blir nog jag ändå av proffsens utrustning. Jag kommer ihåg när det var en artikel om Felix Oppenheim i tidningen Foto. Han fotade då med Canonprylar och jag blev mycket imponerad av hans bilder. Fast mest påverkas man nog av den allmänna hysterin som vi entusiaster utsätter varandra för. Plus naturligtvis smart PR från Canon, ni vet det där med den starka halsremmen.
 
Remmen hade jag missat, skall bli intressant att se! ;)

Måste hålla med er som tycker att "proffsen" inte är den främsta reklampelaren. Helt klart är amatören som är ute på stan och har en massa fotograferande kompisar en som teoretiskt skulle vara bättre att sponsa än tex Expressens proffs.

Men nu tror jag att en av Canons filosofier och strategier är att behålla sitt grepp om proffsen och då prioriterar man lev av Mk3 till dessa. Det skall vara vitt med röda ringar i fotodiket helt enkelt.
 
Kom ihåg 2004!

Både Omar o jag har i denna tråd beskrivit hur svårt det var att få en 1D MkII 2004. Men det är helt sant att det var OS som ställde till det då.

Ackrediterade fotografer som skulle till OS proriterades av Canon, vare sig de bodde i Sverige eller USA (eller någon annanstans). Det var ingen "merit" att vara yrkesman om man inte skulle dit. Kön stod stilla! Som jag tidigare skrivit fick jag vänta nästan 6 månader.

Nu verkar det, trots att inget OS föreligger, som om väntetiden kommer att bli något liknande.

Det har redan gått 3 månader sedan presentationen, få ÅF vet annat än att endast ett mycket litet antal kameror kommer in under nästa månad. Kan inte se annat än pessimistiskt på det här. Sept-okt verkar logiskt om gemene man mer lättvindigt ska kunna köpa den över disk.

Ännu mer pessimistiskt: När 1DMkII väl levererades i större utsträckning dröjde det inte länge förrän 1DMkIIn fanns ute.

Superpessimistiskt: När de flesta kan få sin 1DMkIII avsiseras 1DMk4:):)

Det här forumet kanske kommer säkert upp, som någon skrev, till 90 sidor med råge. Rätt festligt att en sådan lång tråd handlar om en kamera som egentligen inte finns fast den finns. Tror vi hamnar på typ 110 sidor.

Hoppas jag har fel!
 
Nu har jag fått ett definitivt leveransbesked på min kamera. Slutet av vecka 23 vilket innebär 7-8 Juni. Känns skönt. Väntan har varit lång men nu börjar man se slutet av tunneln.
 
Med de åren bakom sig har han säkert hunnit få bra kontakter på rätt ställen.

Jag hoppas ajg kan få ett lika exakt besked närmsta dagarna, eller än bättre, en kamera...
 
paul innergård skrev:
Väntan har varit lång men nu börjar man se slutet av tunneln.

Se upp så det där ljuset inte bara är tåget som kommer, IGEN! ;-)

PS. förlåt, det kanske börjar bli känsligt att skämta om sånt nu när folk trippar på tårna. Okänsligt av mig. DS.
 
johan.morck skrev:
Se upp så det där ljuset inte bara är tåget som kommer, IGEN! ;-)

PS. förlåt, det kanske börjar bli känsligt att skämta om sånt nu när folk trippar på tårna. Okänsligt av mig. DS.
Ja verkligen. Det där var inget roligt. Mycket känslokallt och empatilöst betende från din sida.
 
Photocon skrev:
Intressant! Var det inte han som brukade annonsera regelbundet i FOTO under "säljes" i många år, nummer efter nummer? Hans priser låg ofta mycket bra till.

OM det är han, finns det bara ett krux: Man får inget specat momskvitto. Det gör ju inget för privatpersoner men för de som använder kameran i en rörelse är det ju väsentligt.

Pratar vi om samma person, Paul?

MVH/LA
Hm, det visste jag inte.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.