Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Imponerande... vi får väl se om fler visar upp så bra hög-ISO-bilder men det ser verkligen lovande ut.
 
Omar skrev:
Hej

Det gäller för tex Canons DPP som kan läsa in Picture style inställningarna man gjort i kameran även om man fotar i RAW.

Men öppnar man en Raw bild i Camera RAW, Photoshop RAW konverterare så läser den inte in Picture style inställningarna man gjort i kameran.

Så med Photoshop kvittar det vad man har för Picture Style i kameran när man fotar i RAW, den läser inte inställningarna.

En sak att tänka på är när man ändrar bildinställningarna i kameran att det påverkar den lilla jpg bilden man ser på kamerans display. Har man ändrat mycket blir det ju skillnad på bilden man såg på displayen och vad man får genom en raw konvertering i Photoshop som inte läser inställningarna.

Kontrast inställningen på kameran kan påverka högdagervarningen på displayen (visar i jpg), vilket innebär om det blinkar på displayen att delar av bilden är utfrätt så kanske det inte är utfrätt när man öpnnar RAW bilden i Photoshop, som inte läser inställningarna. Ju högre kontrast man har kameran inställd på ju tidigare kan högdagervarningen komma på displayen.

Hälsningar

Omar

Tack för ett utförligt svar.

För min del känns ju då dessa Picture Styles som totalt onödiga, jag fortsätter att plåta med Neutral.

Det är ju helt galet om man måste använda Canons egna program för att kunna utnyttja de olika Pitcure Style effekterna. :-(

/Daniel
 
dsa1979 skrev:
Tack för ett utförligt svar.

För min del känns ju då dessa Picture Styles som totalt onödiga, jag fortsätter att plåta med Neutral.

Det är ju helt galet om man måste använda Canons egna program för att kunna utnyttja de olika Pitcure Style effekterna. :-(

/Daniel

Hej

Tycker för naturfoto att "landscape" ser bra ut i DPP, kan ju också ändras i efterhand i Raw konverteraren.

Jag gillar färger :):)
 
Re: 1D mark 3 nästa vecka

f.billqvist skrev:
pratade med per karlson på canon idag

canon sverige får ett gäng mark 3 nästa vecka
och då släpps kameran offcielt i hela världen


nästa vecka gott folk kommer det en båt från japan :)

Tror att vi är flera här som skulle vilja veta om denne Karlson fortfarande står fast vid sitt uttalande. Eller har den omtalade båten tagit en genväg via Bermuda-triangeln och blivit uppsugen av aliens...?
 

Hej

Detta tror inte jag stämmer, möjligtvis om han har på brusreduceringen på i kameran. Från 400 till 2500 ISO är det ju typ 2.5 stegs skillnad, nog ej så troligt. De brukar prata om nästan ett 1 stegs skillnad.


"Min vurdering etter dette er at støyen for jpg-filer i 8 bit (256 nyanser i hver fargekanal) fra 1D MarkIII på ISO 2500 tilsvarer raw-filer i 12 bit (4096 nyanser i hver fargekanal) fra 1DS MarkII på ISO 400. Dette var overraskende og svært oppsiktsvekkende..."

Mvh

Omar
 
Picture Styles och andra inställningar av bildkvaliteten i kameran är säkert lite mer användbara för de som fotar JPEG än för de som kör RAW.
 
Jag såg att Foto och Video i Stockholm satt nytt preliminärdatum för leverans av Mark III. Tidigare har det stått 16/5 obekräftad. Idag stod det 27/5 obekräftad. Det betyder nog dock ganska så lite i sammanhanget. Skulle den dyka upp 27/5 så borde det varit bekräftat vid det här laget. Tycker det börjar bli lite förvirrande med alla dessa testbilder som florerar ute på nätet. Vissa är lysande och skvallrar om aldrig tidigare beskådade brusnivåer, medans andra är högst medelmåttiga och nästan får en att ångra att man beställt kameran. Den senaste på ugglan såg fantastiskt bra ut men precis som Omar nämner finns det skäl att vara skeptisk, jag tror inte den slår 1Ds Mark II med 2,5 steg. Som jag förstått det så är 5D kanske ett halvt steg bättre än 1Ds Mark II sett till bruset och Mark III lär knappast slå 5D med två steg. Min gissning är att den rent brusmässigt, kommer vara kanske ett halvt steg bättre än dagens 5D och det får man nog ändå anse vara mycket bra för en 1,3x sensor.
 
Jag tycker egentligen jämförelserna är lite ointressanta (annat än för att få en uppfattning om absoluta brusnivån). Huruvuda kameran är bättre än 5D eller 1DsII spelar mindre roll, att den verkar mycket bättre än 1DII är däremot väldigt relevant eftersom det är den kameran som den i första hand ersätter.
 
Men den totala brusnivån är väl alltid intressant. Den yttersta referensen för mig är ändå den kamera som för närvarande presterar bäst. Ännu mer intressant blir det att se vad en FF-sensor kan prestera med den nya tekniken bakom Mark III.
 
Re: Re: 1D mark 3 nästa vecka

lastrand skrev:
Tror att vi är flera här som skulle vilja veta om denne Karlson fortfarande står fast vid sitt uttalande. Eller har den omtalade båten tagit en genväg via Bermuda-triangeln och blivit uppsugen av aliens...?

Hejsan ..

Tror att denna Leif pratade sanning ..
Jag snackade med en som heter Risto Majuri och jobbar för Canon Finland. Han sa att det kommer ett antal MkIII till Finland nästa vecka som dom lottar ut till dom olika butikerna runt om i landet. Och att nästa leverans kommer i Juni. Dom som nu betäller sin MkIII får vänta ända till hösten ..

Mvh Finland !!
 
Jovisst Paul, jag menar bara det är rätt många på nätet som verkar jämföra med 5D och avfärdar 1D III pga att bruset inte är märkbart bättre. Då missar dom att det är helt en helt annan typ av kamera med en annan målgrupp.
 
Re: Re: Re: 1D mark 3 nästa vecka

StudioG skrev:
Hejsan ..

Tror att denna Leif pratade sanning ..
Jag snackade med en som heter Risto Majuri och jobbar för Canon Finland. Han sa att det kommer ett antal MkIII till Finland nästa vecka som dom lottar ut till dom olika butikerna runt om i landet. Och att nästa leverans kommer i Juni. Dom som nu betäller sin MkIII får vänta ända till hösten ..

Mvh Finland !!
Men något fel är det nog eftersom hans inlägg byggde på att kameror skulle anlända till Sverige den här veckan. Jag tror inte vi får se några Mark III i Sverige vare sig den här eller nästa vecka, tyvärr. I så fall borde större leverantörer som Scandinavian ha lite exaktare besked att ge, men på deras sida står det bara att leveranstiden är obekräftad.
 
Anders Östberg skrev:
Jovisst, jag menar bara det är rätt många på nätet som verkar jämföra med 5D och avfärdar 1D III pga att bruset inte är märkbart bättre. Då missar dom att det är helt en helt annan typ av kamera med en annan målgrupp.
OK, jag är med dig i det resonemanget.
 
paul innergård skrev:
Jag såg att Foto och Video i Stockholm satt nytt preliminärdatum för leverans av Mark III. Tidigare har det stått 16/5 obekräftad. Idag stod det 27/5 obekräftad. Det betyder nog dock ganska så lite i sammanhanget.

FotoVideo är nog vid det här laget uppe i minst tio olika obekräftade leveransdatum, jag har närmast tappat räkningen på hur många gånger det uppdaterats de två senaste månaderna. Det övergår mitt förstånd varför man envisas med detta tramsande. Uppenbarligen har de inte en blekaste aning.
 
lastrand skrev:
FotoVideo är nog vid det här laget uppe i minst tio olika obekräftade leveransdatum, jag har närmast tappat räkningen på hur många gånger det uppdaterats de två senaste månaderna. Det övergår mitt förstånd varför man envisas med detta tramsande. Uppenbarligen har de inte en blekaste aning.
Så man behöver alltså inte campa med sovsäck utanför butiken den 26/5.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.