Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:

En del tänker, om man har en ännu dyrare och proffsigare utrustning tar man automatiskt bättre bilder. Har ju såklart med fotografen och göra och väldigt mycket hur duktig man är på bildbehandling mha dator.


Lite överdrivet kan man säga att en som använder en kompaktkamera för 3000kr och är duktig på bildbehandling kan ev vissa upp bättre bilder än en fotograf med mark3 för 36000kr som inte kan något om bildbehandling.

Hälsningar
Omar

Kan ju bara självklart hålla med. När 1DMkII kom 2004 anmärktes det på lite tråkiga, mjuka bilder från den. Den som bara körde jpeg blev inte imponerade. Se FOTO nr 9 2004! I raw med lite hyfsade kunskaper i bildbehandling blev resultatet däremot glimrande.

För den som bara ville köra jpeg rekommederades det att i kamerans mjukvara höja skärpa till 2 och kontrast till 1. Fabriksinställning var ju 0.

Själv ser jag bildbehandlingen som nästan det viktigaste och att det är ganska få som lägger ned tid på att lära sig det enklaste. Jag antar att det inte gäller medlemmar på FS, men det finns många glada fotografer som inte är medlemmar och mer "familjeknäppare" som faktiskt köper dessa dyra dslr-kameror utan att bry sig om den viktiga efterbehandlingen.

Jag är långt ifrån någon mästare på bildbehandling men lär mig nästan något nytt varje gång jag sätter mig bakom datorn. Den är ju faktiskt vårt mörkrum. Förr på filmtiden fanns det ingen kamera som gav bra bilder om man slarvade i mörkrummet. Slarvar man i datorn eller struntar i att behandla bilderna blir resultatet lika nedslående.

Jag tror inte 1DmkIII kommer att bli någon besvikelse på något sätt för den som har grundläggande kunskaper i rawhantering och basic kunskaper i nivåer, skärpning, histogramläsning etc. Tror på succé. Se bara hur firad dess föregångare blev.

Jag lider med er alla som står i kö för kameran. Själv sitter jag nöjd med min 1DsMkII och 20D (tills vidare:):). Hoppas det blir fart på leveranserna! men det ser ju lite mörkt ut. Personligen tror jag faktiskt på samma leveransproblem som med MkII. D v s aug-sept för flertalet.

MVH/Lennart
 
Bussmicke skrev:
Det var det sommaren det...

Jag kan ju ha fel, det var bara en personlig gissning (fast grundad på de 3 ggr jag stått i kö för pro-dslr. En beställde jag i juni (Nikon D1) fick den 17 dec, 1DMkII beställde jag i april och fick den i oktober, 1DsMkII beställde jag i dec 2005, hade ff inte kommit i slutet av maj varför jag avbokade den. Köpte den senare väsentligt billigare).

Hoppas för allas, som står i kö, skull att jag har rejält fel den här gången!

PS. En polare tröttnade nu inför sommaren och skaffade en 1DMkIIn i demoskick. Och det är ju en bra kamera som han fick förhållandevis billigt. Men om leveranserna snabbt kommer igång vet jag nog en som ångrar sig även om han nu hävdar motsatsen. DS

Lennart
 
Händer inget utomjordiskt konstigt så känner jag mig rätt säker på att få en i första shippingen till Eu. Ställde mig i kö hos en av de största så fort de accepterade order så jag är nästan högst upp på deras lista.

Skall bli intressant att se vad beg priserna blir på en mk3 i sommar. ;)
 
Robert_Vallentuna skrev:
Händer inget utomjordiskt konstigt så känner jag mig rätt säker på att få en i första shippingen till Eu. Ställde mig i kö hos en av de största så fort de accepterade order så jag är nästan högst upp på deras lista.

Skall bli intressant att se vad beg priserna blir på en mk3 i sommar. ;)

Blir väl typ "Köp en betala för två"
 
Robert_Vallentuna skrev:
Vet flera svenska handlare som lagt beställningar hos flera av Canons dist för att kunna möta sina kunders beställningar lite bättre. Har de tur och får 1-2 från resp dist så kanske de får en 4-6st i första sändningen. Canon har förutom sina egna organisationer flera Eu distar som levererar till hela Eu.

Så står du som 1-4 hos någon av de större och förutseende butikerna är chansen rätt god att du kan få en med första släppet. Tyvärr vet nog inte ens Canon när nästa shipping kommer.

Jag har fått indikationer på att det finns kölistor som är över 300 platser långa ute i Eu nu!

Hej

Företag verkar inte få kunna ta in och sälja Canon kameror hursomhelst i Europa??? De var tydligen inte anpassade för den europeiska marknaden??

Så svensk butik eller importör får inte ta in tex mark3 från tex Hong Kong??

Jag kan ha helt missuppfattat det!!!

http://www.canon.se/About_Us/News/C...g.asp?ComponentID=430154&SourcePageID=26019#1

Mvh

Omar
 
Jag tror det är så att digitala kamerahus har en "kontinental garanti", (typ Europa, Nordamerika, Asien) så Canon vill väl att man håller sig inom de större blocken i alla fall.
 
När jag träffade Canon på Photokina så berättade dom att Canon Europa skall vara ett affärsområde .Det borde betyda att allt som importeras in och från länder utanför Europa ses som gråimport av EU. Prissättningen kommer vara lika för alla länder i Europa.
Prisskillnaderna kommer att vara som nu momsen. Eftersom man idag kan köpa en Canon från Tyskland med samma garantier som om den vore köpt i Sverige så kommer priserna korrigeras automatiskt, vi som kan dra momsen vinner då ingenting på att köpa från ett annat land i Europa .
Kollade pricerunner i Tyskland och Sverige och 5d, det verkar som priset utan moms är desamma.
Mikael
 
PMD skrev:
Det där är en av de sämre sakerna med EU. Klart illa med lagstiftning som hindrar handel.

Åh nej, inte politik i denna tråd också. Skicka -> papperskorgen och åter till mk3.

Har du inga nya roliga nyheter Omar? (mannen som verkar ha järnkoll på detta :) )

Brukar det vara så att INGA butiker har den här typen av kameror i lager när de kommer ut? Inte ens B&H?
 
Hej

B&H kommer ha dem i lager och då kommer det ut på deras sida. De som beställer så fort de lägger ut det på sidan får dem tills de tar slut, så de ligger ju inte på lager så länge :):). B&H har inget kösystem.

Gäller att trycka F5 på deras sida hela tiden :):)

Denna väg kan gå fortare än att stå i kö I Sverige, om man nu är en bit bak i kön.

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Om du tänker köpa utomlands (utom EU, snarare) tänk då på att garantin normalt inte gäller i Sverige. Du kan behöva köpa extra garanti/försäkring, och undersök i sådana fall var kameran ska skickas för eventuell reparation. Jag tog en chans med min 1DII köpt från USA och levde utan garanti, den behövde förstås ingen service förrän efter garantitiden gått ut då jag fick betala själv i vilket fall. :-( :)
 
Leifer skrev:
Ja, man ska komma ihåg garantin, för mk3 blir det http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...e=484813_REG&addedTroughType=accessory_detail dryga tusenlappen till på priset.

Hej

När jag fick mitt 400mm DO f/4 från utlandet fick jag gratis med en Mack garanti.

När det anlände hade avståndskalan i plast lossnat och skulle klistras fast.

Jag lämnade in gluggen på Kamerateknik i Malmö som då var en Canon auktoriserad verkstad, är det ej längre (tur är det, var inget snyggt jobb). Kontaktade Canon, fick e-mail från Chefen över Canon norden och han var lite bestört och lovade att lagade den gratis på en "bättre" verkstad.

Han på Kamerateknik hade aldrig sett en Mack garanti och den gällde inte där sade han.

Jag brydde mig inte mer för säljaren stod för kostnaden av reprationen.

Jag satte mig inte in hur en Mack garanti fungerar.

Ingen aning hur den fungerar i praktiken för en som bor i Sverige.

Tryck F5 på denna länk http://www.bhphotovideo.com/c/product/484813-REG/Canon_1888B002_EOS_1D_Mark_III_Digital.html var 5 minut och när det står "in stock" beställ direkt :):):) Men tänk på garantin!!

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Jag kollade med Canon Sverige innan jag köpte mitt första objektiv från B&H och enligt den jag pratade med (kommer inte ihåg namnet men växeltelefonisten sa jag skulle få prata med "produktchefen" för området) så täcks objektiv till skillnad från digitala kamerahus av internationell garanti. Enligt honom skulle Canon stå för garantireparationer oavsett var jag köper objektivet. En Mack-garanti är i sådana fall onödig.
 
Anders Östberg skrev:
Jag kollade med Canon Sverige innan jag köpte mitt första objektiv från B&H och enligt den jag pratade med (kommer inte ihåg namnet men växeltelefonisten sa jag skulle få prata med "produktchefen" för området) så täcks objektiv till skillnad från digitala kamerahus av internationell garanti. Enligt honom skulle Canon stå för garantireparationer oavsett var jag köper objektivet. En Mack-garanti är i sådana fall onödig.

Hej

Hade glömt det, det har jag också hört. Inget jag visste vid tillfället då jag lämnade in gluggen.

Inget som Kamerateknik berättade om eller försäljaren (som är väldigt stor Canon försäljare).

Då undrar man då lite varför man fick med en Mack garanti överhuvudtaget.

Mvh

Omar
 
Mack garanti

Mack garantin är en tilläggsförsäkring som antingen kan nyttjas för att förlänga den vanliga fabriksgarantin, eller som försäkring för "gråimporterad" utrustning. BH säljer dels objekt med USA garanti (gäller worldwide för canon), men även objektiv som de plockat in på annat vis - de rekommenderar då en Mack garanti för densamma.

Garantin fungerar på så sätt att ifall man får problem med sin utrustning så kontaktar man Mack för ett godkännande till prisförslag från en auktoriserad canon rep. i sverige. När man fått prisförslaget på reperationen så kontaktar man på nytt Mack för godkännande av reperation. När produkten så är reparerad (man får lösa ut densamma med egna pengar...) skickar man sedan ett ersättningsanspråk på godkänt belopp tillsammans med kopia på kvittot till Mack som därefter ersätter detsamma.

Hela proceduren är krånglig, man förlorar en del på växlingskursen, Mack ersätter i dollar :-(, men det fungerar - fick en rep. av mitt 70--200/2,8 IS fixat på detta sätt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.