Photocon
Aktiv medlem
Omar skrev:
En del tänker, om man har en ännu dyrare och proffsigare utrustning tar man automatiskt bättre bilder. Har ju såklart med fotografen och göra och väldigt mycket hur duktig man är på bildbehandling mha dator.
Lite överdrivet kan man säga att en som använder en kompaktkamera för 3000kr och är duktig på bildbehandling kan ev vissa upp bättre bilder än en fotograf med mark3 för 36000kr som inte kan något om bildbehandling.
Hälsningar
Omar
Kan ju bara självklart hålla med. När 1DMkII kom 2004 anmärktes det på lite tråkiga, mjuka bilder från den. Den som bara körde jpeg blev inte imponerade. Se FOTO nr 9 2004! I raw med lite hyfsade kunskaper i bildbehandling blev resultatet däremot glimrande.
För den som bara ville köra jpeg rekommederades det att i kamerans mjukvara höja skärpa till 2 och kontrast till 1. Fabriksinställning var ju 0.
Själv ser jag bildbehandlingen som nästan det viktigaste och att det är ganska få som lägger ned tid på att lära sig det enklaste. Jag antar att det inte gäller medlemmar på FS, men det finns många glada fotografer som inte är medlemmar och mer "familjeknäppare" som faktiskt köper dessa dyra dslr-kameror utan att bry sig om den viktiga efterbehandlingen.
Jag är långt ifrån någon mästare på bildbehandling men lär mig nästan något nytt varje gång jag sätter mig bakom datorn. Den är ju faktiskt vårt mörkrum. Förr på filmtiden fanns det ingen kamera som gav bra bilder om man slarvade i mörkrummet. Slarvar man i datorn eller struntar i att behandla bilderna blir resultatet lika nedslående.
Jag tror inte 1DmkIII kommer att bli någon besvikelse på något sätt för den som har grundläggande kunskaper i rawhantering och basic kunskaper i nivåer, skärpning, histogramläsning etc. Tror på succé. Se bara hur firad dess föregångare blev.
Jag lider med er alla som står i kö för kameran. Själv sitter jag nöjd med min 1DsMkII och 20D (tills vidare. Hoppas det blir fart på leveranserna! men det ser ju lite mörkt ut. Personligen tror jag faktiskt på samma leveransproblem som med MkII. D v s aug-sept för flertalet.
MVH/Lennart