Omar skrev:
Kan tänka mig en del som skulle uppskatta en kamera med fullformatsensor på typ 22MP? mer än en kamera som kan ta 10 bilder per sekund.
Kanske, men jag ställer mig tvivlande. Möjligtvis för de som tänkt att för första gången skaffa en ff-kamera av högsta klass. De som redan har 1DsMkII anser att det inte föreligger något behov av 22mp, eftersom det faktiska resultatet skiljer så lite med nuvarande 16,7 mp.
Håller kontakt med andra 1DsMkII-ägare och det är deras uppfattning jag främst redovisar, men även min egen.
Och det är lätt att förstå varför när man sett vilka enormt imponerande och detaljrika bilder det går att krama ur såväl en 5D och 1DsMkII.
Interpoleringar som utförts "by the real book" resulterar i filer som motsvarar 40-50 mp. Och de ser väldigt bra ut. T o m ägare av gamla 1Ds håller i många fall fast vid sina trotjänare.
Nuvarande optiker sätter gränsen och de jag snackat o mailväxlat med säger att det riktigt logiska steget från en 1DsMkII uppåt måste bli en mellanformatare med bakstycke på 28-35 mp.
22 mp ger för liten differens. Redan i CR kan man göra en interpolering upp till 25,2 mp fråm em 1DsMkII utan speciellt störande sidoeffekter.
Däremot skulle väl många vara glada om 1DMkIII:s förbättringar hamnade i en kommande 1DsMkIII, men sannolikt byter väldigt få upp sig till en sådan med endast 22mp. Men för förstagångsköpare av en FF blir ju valet enkelt: 1DsMkIII!
Kort sagt: Marknaden för denna kameratyp är försvinnande liten sett i relation till de andra.
1DMkIII däremot tenderar ju att bli en "kioskvältare" däremot. Dock tror jag att de som köper den i tron att bilderna ska bli så mycket bättre jämfört med gamla 1DMkII blir besvikna. Ska man köpa 1DMkIII på 10 mp ska det vara för hastighet, brusfrihet, live-view, smartare strömförsörjning etc. Inte så mycket för upplösningens skull.
Slutligen: Historiskt sett kan jag inte minnas en pro-kamera (o även mellansegment) som inte dragit våldsamt över tiden när det gäller presentationsdatum fram tills dess den varit tillgänglig för kund. Gäller Nikon D1/D200, Canon 1DMkII, 1DsMkII samt 5D och tyvärr som det ser ut nu: även 1DMkIII.
Sedan måste jag skänka en symbolisk blomma till Omar som lagt ned ett verkligt hästjobb på att hålla oss informerade.
Mvh/Lennart