Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Photocon skrev:
Om nu optiken sätter gränsen blir det alltså inte bättre med 22 mp på sensorn som interpoleras upp till 33 mp.

Personligen skulle jag också velat haft alla 1DMkIII-finesserna på min 1DsMkII, men INTE ännu högre pixeldensitet. Jag är också exalterad över de nya finesser som finns på 1DMkIII. Tro inte annat. Men 22 mp: NEJ!
Lennart, när du antyder att dagens Canon-optik i praktiken inte förmår "mer än" FF 12,8MP på 5d och 16MP på 1DsMkII, så förutsätter jag att det är gluggarnas sämre *kantegensaper* tillsammans med FF som du avser?

För du kan väl rimligen inte mena att det är pixeldensiteten *i sig* på dessa FF-sensorer som utgör gränsen? Densiteten där är ju med dagens mått mätt tämligen låg! 12,8MP FF motsvarar pixeldensiteten hos en Nikon D70 (1,5x APS, 6MP) och en 16MP FF i stort detsamma, men 7MP i stället. Klarar inte dagens optik en D70-sensor upplösningsmässigt???

Nu är jag inte så hemma på hur diskussionen förts i Canon-lägret, vad gäller dessa prestanda, men i Nikon-lägret är det nog ingen som på fullt allvar menat att dagens proffsoptik inte skulle mäkta med de 10MP:na på en D200, eller de 12 på D2Xs (även om diffraktion då gör sig påmind vid små bländare). Dessa sensorer motsvarar 22,5 respektive 27MP i FF. Logiskt nog kan man i Nikon-lägret hävda detta, för med FF-optik och APS-sensorer är optikens eventuella "kantproblem" oväsentliga.

Och det är nog ingen slump om Nikon gör en stor "make-over" av de viktigaste gluggarna, innan en FF ev. släpps. Spåren från Canon, med FF och t.ex. 16-35:an förskräcker nog en del, vilket också Canon upptäckte...
 
Trådlös blixt med MkIII

Hoppas ni inte tycker det är OT men jag försöker hitta info om det går att lösa ut Speedliteblixtar trådlöst med enbart MkIII:an. Alltså utan att använda en 580 EX eller ST-E2 på huset. Någon som kan upplysa mig?

/Affe
 
jorgene skrev:
Lennart, när du antyder att dagens Canon-optik i praktiken inte förmår "mer än" FF 12,8MP på 5d och 16MP på 1DsMkII, så förutsätter jag att det är gluggarnas sämre *kantegensaper* tillsammans med FF som du avser?

För du kan väl rimligen inte mena att det är pixeldensiteten *i sig* på dessa FF-sensorer som utgör gränsen? Densiteten där är ju med dagens mått mätt tämligen låg! 12,8MP FF motsvarar pixeldensiteten hos en Nikon D70 (1,5x APS, 6MP) och en 16MP FF i stort detsamma, men 7MP i stället. Klarar inte dagens optik en D70-sensor upplösningsmässigt???

Nu är jag inte så hemma på hur diskussionen förts i Canon-lägret, vad gäller dessa prestanda, men i Nikon-lägret är det nog ingen som på fullt allvar menat att dagens proffsoptik inte skulle mäkta med de 10MP:na på en D200, eller de 12 på D2Xs (även om diffraktion då gör sig påmind vid små bländare). Dessa sensorer motsvarar 22,5 respektive 27MP i FF. Logiskt nog kan man i Nikon-lägret hävda detta, för med FF-optik och APS-sensorer är optikens eventuella "kantproblem" oväsentliga.

Och det är nog ingen slump om Nikon gör en stor "make-over" av de viktigaste gluggarna, innan en FF ev. släpps. Spåren från Canon, med FF och t.ex. 16-35:an förskräcker nog en del, vilket också Canon upptäckte...

Hejsan Jörgen!

Optikens kantskärpa brister på FF-kameror. Ett välkänt fenomen. Isynnerhet på vidvinkelsidan. Dock finns så många andra fördelar med FF, men till saken:

Jag har tyvärr inte tillgång till bättre Nikonfiler än de som jag tagit med D1 (2,7 mp) och D100 (6 mp). Jag bytte till Canon 2003. Blev en 1D (4 mp) och en 10D (6 mp). Dessa kameror var brusfriare och lämnade mer direkta önskade resultat efter min smak.
Jag kan alltså inte jämföra mina filer från 1DsMkII och 20D (som är de kameror jag använder nu) med några som jag tagit med Nikon.

Däremot har jag sett filer från en Sony A100 och en Nikon 200D som har exakt samma sensor på 10mp.
Återgivningen är ganska olika, framförallt bruset. Bruset i D200 är mer harmoniskt och monokromt. Vad jag vill komma till är att en sensor uppträder olika när olika processorer används. Nikon o Canon har helt olika sensorer och olika signalbehandling.

Jag vill inte gå på pixeldensitet, linjeupplösning mm utan jag utgår från det jag ser på mina bilder. Allt annat blir för teoretiskt.

Och JO, jag hävdar EF-optikerna fixar 8-10 mp. Det är väl ungefär där som det mänskliga ögat hänger med. Ett fåtal L-optiker fixar mer.

Vi talar inte om skärpa här, alltså utan om detaljåtergivning. Och du kan läsa hur många tester som helst av 1DsMkII. Där framgår klart och tydligt att denna sensors kapacitet vad gäller detaljåtergivning inte kan utnyttjas med de flesta optiker ur Canonprogrammet. Och det handlar om fälttester. Huruvida Nikon nu lyckats bättre med sina optiker till APS-C sensorn på D2x vill jag låta vara osagt. Har sett en test 1DsMkII vs D2x utförd av en norsk naturfotograf som plåtade en ladugård ur halvt fågelperspektiv.
Har glömt hans namn (men testen finns ute på webben någonstans). Canonbilden såg katastrofal ut jämfört med Nikonbilden vad gäller detaljåtergivningen. Likvärdiga optiker hade använts (tror det var 70-200/2.8 i "proffsklass"). Jag begriper inte hur han burit sig åt. Däremot på riktiga fälttester av Phil Askey och Steve såg det helt annorlunda ut. Båda kom till samma slutsats: Inte ens i mitten fixade många optiker att matcha sensorn.

Samma sak upplever jag. Läs Omars fil som verifierar detta: http://www.pikespeakphoto.com/canonlenstst2.html

Däremot tror jag Canon får förbättra sina optiker om nu en 1DsMkIII lanseras med 22mp. Och som du påpekar har man börjat med 16-35.

Men jag har inga snygga vetenskapliga egna siffror och teoretiska värden att komma med. Har inte den kunskapen. Däremot tror jag på vad jag ser på skärmen och de utskrivna bilderna.

Jag har för mig att M Risedal/Macrobild har skrivit en ganska lång och informativ text om detta ämne på flera forum.

Så Jörgen, jag vill inte alls påstå att du är fel ute, eller att jag har rätt. Jag upplever helt enkelt att optiken inte matchar sensorn på en 1DsMkII. Men läs sajten ovan.

Annars tack för inlägget. Jag hoppas att någon på forumet kan klargöra om jag är ute och cyklar och kanske rentav kört i diket eller är på rätt väg i tänkesättet.

Ha det så bra/Lennart
 
Photocon skrev:
Hejsan Jörgen!

Har sett en test 1DsMkII vs D2x utförd av en norsk naturfotograf som plåtade en ladugård ur halvt fågelperspektiv.
Har glömt hans namn (men testen finns ute på webben någonstans). Canonbilden såg katastrofal ut jämfört med Nikonbilden vad gäller detaljåtergivningen. Likvärdiga optiker hade använts (tror det var 70-200/2.8 i "proffsklass"). Jag begriper inte hur han burit sig åt. Däremot på riktiga fälttester av Phil Askey och Steve såg det helt annorlunda ut. Båda kom till samma slutsats: Inte ens i mitten fixade många optiker att matcha sensorn.


http://www.naturfotograf.com/D2X_rev06.html#top_page

Nikon D2X
AFS 200 mm f/2 VR http://www.naturfotograf.com/D2X/D2X_DSC0109_200VR_periphery.jpg

Canon Canon 1 DS Mk. II
300 mm f/2.8 L IS Lens
http://www.naturfotograf.com/D2X/1DS2_C1W8801_periphery.jpg
 
Senast ändrad:
Hej

Detta var i kanten av bilden, tagna med väldigt bra telen. Vidvinkel har ännu sämre kantskärpa

Omar
 
21 maj verkar alltså det hända grejer.
Om man står som typ 5:a i kön borde man väl få i första rundan ?
 
f.billqvist skrev:
tveksamt :)
tror det kommer högst 20 till sverige

f
Mycket tveksamt. Att vara etta i en kö är inte heller någon garanti för att få en kamera från första sändningen. Man skall helt enkelt stå i rätt kö. Man kan bli utan trots en förstaplats medans tre som står tvåa i olika köer kan få sina. Logiken när man fördelar från första sändningen brukar som regel vara fullständigt obegriplig för gemene man, men också för gemene säljare. Kanske beror det till viss del på möjligheten att ställa sig i flera köer samtidigt, att saker o ting blir oövergripligt.
 
JoeCole skrev:
21 maj verkar alltså det hända grejer.
Om man står som typ 5:a i kön borde man väl få i första rundan ?

Hej

Kan tänka mig i värsta fall ett ex per månad till butik, dvs 5 månader. Första exet blir kanske butiks ex.

Så klart beroende på hur många ex sverige får och hur ofta de skickas och hur många ex butikerna beställt och hur många butiker som beställt etc.

Förhoppningsvis går det fortare.

Mvh

Omar
 
Hej

Det är ju inte bara fotobutiker som beställt mark3, även olika elektronikfirmor, dataföretag etc. Blir nog en hel del butiker.

Vissa tex tidningar har väl säkert också beställt en del.

Mvh

Omar
 
Hej

Saxat från internet, 3timmar sedan från Dpreview.

This is copied from the Digital Wedding Forum posted yesterday.


Canon U.S.A. is still on target to begin shipments of the EOS-1D Mark III to its authorized dealers by the end of May. This is the same information we supplied to dealers on April 16th, and there have been no changes in our plans since then. "By the end of May" is as close as I can say for now. Shipments may begin sooner than that (they have not begun yet in the U.S.A.), but they most likely won't begin any later than that. Again, this is U.S.A. information only. Shipment schedules in other markets may differ.

As I am sure you can imagine, demand for this camera is going to exceed available inventories for an unknown period of time. As a result, the camera will initially be "on allocation" to authorized U.S.A. dealers. It's difficult to say when a specific dealer will receive merchandise, or how many cameras will be shipped on a per-dealer basis. The basic idea is to spread the distribution as fairly as possible according to the orders we've received. We expect to receive shipments from the factory in Japan regularly, and shipments to dealers will be scheduled accordingly.

Please understand that as a member of our Marketing team, I have no way of checking the allocations or shipping schedules for individual dealers. That's a Sales issue, so my best suggestion is to keep checking with your dealer for updated information.

Best Regards,

Chuck Westfall
Director/Media & Customer Relationship
Camera Marketing Group/Canon U.S.A., Inc.
 
Hej

Slutet av maj, är nästan två veckor till. Sedan kanske man inte får den från första sändningen, andra kanske? Eller blir det nu på måndag, den 21?

Börjar bli lite spännande, men lugnt, har ju stått i kö sedan augusti 2006:):):)

Lite synd om de som redan sålt sina kameror, att vara kameralös är inte så roligt.

Hälsningar

Omar
 
Hej

Mer från Chuckan, lite om AF problemen

I have some information in interacting with Chuck on 2 points of interest for the MK3 camera and I have asked him if I can post the info and he said yes.


On the shipping of the camera here in the USA market only Chuck said:


"Canon U.S.A. is still on target to begin shipments of the EOS-1D Mark III to its authorized dealers by the end of May. This is the same information we supplied to dealers on April 16th, and there have been no changes in our plans since then. "By the end of May" is as close as I can say for now. Shipments may begin sooner than that (they have not begun yet in the U.S.A.), but they most likely won't begin any later than that. Again, this is U.S.A. information only. Shipment schedules in other markets may differ.

As I am sure you can imagine, demand for this camera is going to exceed available inventories for an unknown period of time. As a result, the camera will initially be "on allocation" to authorized U.S.A. dealers. It's difficult to say when a specific dealer will receive merchandise, or how many cameras will be shipped on a per-dealer basis. The basic idea is to spread the distribution as fairly as possible according to the orders we've received. We expect to receive shipments from the factory in Japan regularly, and shipments to dealers will be scheduled accordingly."




I asked Chuck about the focus issue that RG brought up:


"Hi, Peter:


Neither I nor anyone else I know at Canon has any complaints about Rob Galbraith's comments on the EOS-1D Mark III, nor did we attempt to influence his report in any way, shape or form.

I can't comment on the specific AF issues affecting pre-production 1D Mark III cameras, but I can confirm that none of the pre-production cameras were completely functional in terms of AF performance. In other words, there was nothing unique about the particular camera that Rob used.

In the meantime, the initial firmware for mass production samples of the 1D Mark III (i.e., cameras intended for sale to the public) has been approved. Therefore, it stands to reason that any known AF issues that may have affected the preproduction cameras have since been resolved to Canon's satisfaction. In any case, the proof will be in the pudding as "they" say. We are content to let our customers tell us what they think after they perform their own tests.

Best Regards,

Chuck Westfall
Director/Media & Customer Relationship
Camera Marketing Group/Canon U.S.A., Inc."


So preproduction cameras - ALL of them - were not fully functional in their AF.

And shipping is on target by the end of this month or sooner for the USA market.


Please do NOT quote Chuck unless you do it in it's entirety and also reference what he said as a quote from him.

Peter

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23280853
 
Vet flera svenska handlare som lagt beställningar hos flera av Canons dist för att kunna möta sina kunders beställningar lite bättre. Har de tur och får 1-2 från resp dist så kanske de får en 4-6st i första sändningen. Canon har förutom sina egna organisationer flera Eu distar som levererar till hela Eu.

Så står du som 1-4 hos någon av de större och förutseende butikerna är chansen rätt god att du kan få en med första släppet. Tyvärr vet nog inte ens Canon när nästa shipping kommer.

Jag har fått indikationer på att det finns kölistor som är över 300 platser långa ute i Eu nu!
 
Jo,Hongkong brukar väl vara bland de främsta att få nya artiklar. Förvisso endast 7miljoner invånare men glöm inte bort att det faktiskt finns en miljard!!! kineser som gärna besöker Hongkong för kamera/elektronik-köp. Har ingen statistik över sålda kameror resp. stad för canon så detta inlägg är mera spekulation/gissning än fakta. Mvh Thomas
 
Senast ändrad:
Robert_Vallentuna skrev:
Vet flera svenska handlare som lagt beställningar hos flera av Canons dist för att kunna möta sina kunders beställningar lite bättre. Har de tur och får 1-2 från resp dist så kanske de får en 4-6st i första sändningen. Canon har förutom sina egna organisationer flera Eu distar som levererar till hela Eu.

Så står du som 1-4 hos någon av de större och förutseende butikerna är chansen rätt god att du kan få en med första släppet. Tyvärr vet nog inte ens Canon när nästa shipping kommer.

Jag har fått indikationer på att det finns kölistor som är över 300 platser långa ute i Eu nu!

Hej

Förhoppningsvis har du rätt, inger lite mer hopp.

Butiker i Sverige kan ju beställa från svenska Canon, tyska Canon, kanske från andra EU-importörer och på så sätt få in lite fler i första sändningen. Det beror ju mycket på hur mycket butikerna försöker få tag idem.

Jag kom ihåg år 2004 med mark2, när jag stod på 6 plats i en svensk butik, de sade typ att de kunde få tag i dem snabbare utomlands, men var lite känsligt, så de gjorde inte det, kan varit känsligt med relationerna till Svenska Canon om de hade gjort det? De fick ungefär in ett ex i månaden.

Annat läge nu, år 2007, annan kamera.

Hälsningar

Omar
 
Hej

Min högst personliga åsikt, vill bara nämna för en del mark3 köpare, vill bara hjälpa till.

En del tänker, om man har en ännu dyrare och proffsigare utrustning tar man automatiskt bättre bilder. Har ju såklart med fotografen och göra och väldigt mycket hur duktig man är på bildbehandling mha dator.

Kan tänka mig att Mark3 ger rätt tråkiga bilder direkt från kameran om man fotar i RAW och det gäller ju att dra nytta av mark3 potential, dvs bildbehandla bilden.

Lite överdrivet kan man säga att en som använder en kompaktkamera för 3000kr och är duktig på bildbehandling kan ev vissa upp bättre bilder än en fotograf med mark3 för 36000kr som inte kan något om bildbehandling.

Sedan är ju smaken som baken, så subjektivt vad man tycker är bra eller dåligt.

Själv är jag inte så duktig i Photoshop och bildbehandling men försöker och förstår vikten av det.

Lite dåligt exempel kanske

Ajax, har väldigt fina grejor, bla ett Canon 400mm DO för 60 000kr. Bor i Sydafrika (vilket läge!), verkar aktiv, hänger alltid på nätet. (Är ej ute efter förlöjliga honom eller så.)

Han lade ut en leopard bild, som jag tyckte så lite tråkig ut. Med mina ringa kunskaper tog det 1 minut att fixa till leopard bilden lite, sedan är det ju såklart smaksak vilken man tycker ser bäst ut. Jag har inte tillgång till hans RAW bild, utan använt hans lilla jpg bild.

Titta en bit ner

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1029&thread=23212929&page=2

(min bild kommer försvinna snart)

Ser knappt ut att vara tagen från samma utrustning.

Jag gillar färg, fotade med Velvia på filmtiden, smaken är som baken. Man luras ju lite när man ser den "bleka" bilden först.

Utan "rätt" bildbehandling utnyttjar man inte potentialen i sin dyra utrustning.

Åsikter?

Hälsningar
Omar
 
Omar skrev:

Han lade ut en leopard bild, som jag tyckte så lite tråkig ut. Med mina ringa kunskaper tog det 1 minut att fixa till leopard bilden lite, sedan är det ju såklart smaksak vilken man tycker ser bäst ut. Jag har inte tillgång till hans RAW bild, utan använt hans lilla jpg bild.

Titta en bit ner

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1029&thread=23212929&page=2

(min bild kommer försvinna snart)

Ser knappt ut att vara tagen från samma utrustning.

Jag gillar färg, fotade med Velvia på filmtiden, smaken är som baken. Man luras ju lite när man ser den "bleka" bilden först.

Utan "rätt" bildbehandling utnyttjar man inte potentialen i sin dyra utrustning.
Jag håller verkligen med om att rätt bildbehandling krävs för att göra en bild rättvisa, men ditt exempel är, som du antydde lite, kanske inte så bra. Originalbilden ser lite fadd ut, men din bild är lite väl mycket åt andra hållet. Originalet är nog mer "sann", gissar jag, men lite uppskärpning och lite ökad färgmättnad gör den säkert bättre för visning.

Antagligen hade du kunnat göra en bättre tillfixning om du hade haft originalfilen att utgå från.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.