jorgene
Aktiv medlem
Lennart, när du antyder att dagens Canon-optik i praktiken inte förmår "mer än" FF 12,8MP på 5d och 16MP på 1DsMkII, så förutsätter jag att det är gluggarnas sämre *kantegensaper* tillsammans med FF som du avser?Photocon skrev:
Om nu optiken sätter gränsen blir det alltså inte bättre med 22 mp på sensorn som interpoleras upp till 33 mp.
Personligen skulle jag också velat haft alla 1DMkIII-finesserna på min 1DsMkII, men INTE ännu högre pixeldensitet. Jag är också exalterad över de nya finesser som finns på 1DMkIII. Tro inte annat. Men 22 mp: NEJ!
För du kan väl rimligen inte mena att det är pixeldensiteten *i sig* på dessa FF-sensorer som utgör gränsen? Densiteten där är ju med dagens mått mätt tämligen låg! 12,8MP FF motsvarar pixeldensiteten hos en Nikon D70 (1,5x APS, 6MP) och en 16MP FF i stort detsamma, men 7MP i stället. Klarar inte dagens optik en D70-sensor upplösningsmässigt???
Nu är jag inte så hemma på hur diskussionen förts i Canon-lägret, vad gäller dessa prestanda, men i Nikon-lägret är det nog ingen som på fullt allvar menat att dagens proffsoptik inte skulle mäkta med de 10MP:na på en D200, eller de 12 på D2Xs (även om diffraktion då gör sig påmind vid små bländare). Dessa sensorer motsvarar 22,5 respektive 27MP i FF. Logiskt nog kan man i Nikon-lägret hävda detta, för med FF-optik och APS-sensorer är optikens eventuella "kantproblem" oväsentliga.
Och det är nog ingen slump om Nikon gör en stor "make-over" av de viktigaste gluggarna, innan en FF ev. släpps. Spåren från Canon, med FF och t.ex. 16-35:an förskräcker nog en del, vilket också Canon upptäckte...