Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha.. så synd är det inte om oss, det är ju ändå ett val man gjort. Jag sålde min i början av Mars. Eftersom det sades att kameran skulle komma i April tänkte jag att en månad kan man klara sig utan kamera. Det har varit ganska segdraget faktiskt men nu känns det som om det närmar sig.

Jag har iofs fuskat lite och låna kamerahus av vänner lite då och då.. :)
 
1D mark 3 nästa vecka

pratade med per karlson på canon idag

canon sverige får ett gäng mark 3 nästa vecka
och då släpps kameran offcielt i hela världen

och jag sa att det var någon i australien som hade fått den redan


det var bara ren lögn sa per
ingen har kameran än hävda han

sant eller falskt ?


nästa vecka gott folk kommer det en båt från japan :)
 
Omar skrev:
Hej

Rätt ofta har inte proffs råd med så fin utrusning som amatörerna har och byter inte lika ofta. Många proffs lever under existensminimum och försörjs kanske mer eller mindre av annan part.

Mvh

Omar

Ack, så rätt du har, Omar! Man köper iofs ordentlig utrustning och försöker göra det så förnuftigt som möjligt eftersom man vet att kamerahuset får man leva med kanske 4-5 år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är därför jag byter till det bästa NÄR jag byter. helt enkelt för att det ska hålla längre.

Och hade inte min fru haft en hyfsad normal inkomst varje månad hade det ofta handlat om just existensminimum och ibland värre.

Men ibland tjänar man väldigt bra, nästa månad småpengar. Därför lägger man upp just en existensminimumbuffert.

Därför skriker man egentligen inte av lycka när det i tid och otid lanseras nya modeller. Fast man kan ju inte låta bli att fascineras av dem som gammal prylfetischist.

Har kollegor som är tvungna att klara sig på gamla 1D, 4 mp och Nikon D1H, 2,7 mp. Men gode gud vilka bilder de tar med sina "urgamla" utrustningar.

Men 1DMkIII är sannolikt en oerhört vettig investering för en yrkesman nu. Kommer att hänga med i många år. Förresten känner jag ett par som har haft sina 1Ds snart 5 år och inte har en tanke på att byta ännu. MkIII kommer säkert att få minst samma livslängd som verktyg.
 
Re: 1D mark 3 nästa vecka

f.billqvist skrev:
pratade med per karlson på canon idag

canon sverige får ett gäng mark 3 nästa vecka
och då släpps kameran offcielt i hela världen

och jag sa att det var någon i australien som hade fått den redan


det var bara ren lögn sa per
ingen har kameran än hävda han

sant eller falskt ?


nästa vecka gott folk kommer det en båt från japan :)

Nej det är inte lögn. Det är visst sant. Killen från Australien har fått sin MkIII. Det finns bildbevis på dpreview.com.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23196504
 
Re: 1D mark 3 nästa vecka

f.billqvist skrev:
pratade med per karlson på canon idag

canon sverige får ett gäng mark 3 nästa vecka
och då släpps kameran offcielt i hela världen

och jag sa att det var någon i australien som hade fått den redan


det var bara ren lögn sa per
ingen har kameran än hävda han

sant eller falskt ?


nästa vecka gott folk kommer det en båt från japan :)

Hej

Någon påstod att 100 kameror hade kommit till en affär i Kapstaden, Sydafrika.

Verkar vara offentligt att de skickas ut nästa vecka, men det är ju till tex Canon Sverige, sedan till butik, sedan till få kunder, säkerligen minst 10-14dagar till.

"May 15th

In Germany, I'm told Canon are sending dealers an email which roughly translates as saying that worldwide distribution is starting on the 21st May, and that this is the 'official' date worldwide.

"Die Auslieferung erfolgt ab dem 21.5.2007.
Dieser Termin ist weltweit harmonisiert, daher kann eine frühere Auslieferung nicht erfolgen. Ich bitte dies zubeachten. Alle Grüchte, es würden bereits Kameras bei diesem oder jemand den man kennt vorhanden sein, sollten damit vom Tisch sein. Bitte lassen Sie Sich hier nicht von Ihren Kunden auf die Palme bringen. "
Translated (thanks Oliver!)

" Delivery will begin on the 21.5.2007
This date is synchronized across the world, hence an earlier delivery will not be possible. I ask you to respect this. All rumours should be ignored, as there have been many reports that certain people already have received a delivery. Please don’t be fooled or pressured by your clients."

Från http://www.northlight-images.co.uk/Canon_1DS_MkIII.html

Mvh

Omar
 
Leifer skrev:
"Lite OT"???

Sorry
hade lite brått o få fatt i informationen innan en bekant gjorde en blunder, och vår käre moralmartin tipsade om länken, Tack martin.

Nu åter till den spännande fortsättningen på MK3 leveranserna.
Förlåt ännu en gång
/Rogge
 
Re: Re: 1D mark 3 nästa vecka

Okej, så den 21 maj börjar det alltså röra på sig ?
Fyfan va bra !

Omar skrev:
Hej

Någon påstod att 100 kameror hade kommit till en affär i Kapstaden, Sydafrika.

Verkar vara offentligt att de skickas ut nästa vecka, men det är ju till tex Canon Sverige, sedan till butik, sedan till få kunder, säkerligen minst 10-14dagar till.

"May 15th

In Germany, I'm told Canon are sending dealers an email which roughly translates as saying that worldwide distribution is starting on the 21st May, and that this is the 'official' date worldwide.

"Die Auslieferung erfolgt ab dem 21.5.2007.
Dieser Termin ist weltweit harmonisiert, daher kann eine frühere Auslieferung nicht erfolgen. Ich bitte dies zubeachten. Alle Grüchte, es würden bereits Kameras bei diesem oder jemand den man kennt vorhanden sein, sollten damit vom Tisch sein. Bitte lassen Sie Sich hier nicht von Ihren Kunden auf die Palme bringen. "
Translated (thanks Oliver!)

" Delivery will begin on the 21.5.2007
This date is synchronized across the world, hence an earlier delivery will not be possible. I ask you to respect this. All rumours should be ignored, as there have been many reports that certain people already have received a delivery. Please don’t be fooled or pressured by your clients."

Från http://www.northlight-images.co.uk/Canon_1DS_MkIII.html

Mvh

Omar
 
Hu så spännande det börjar bli... jag är först på en lista men det beror förstås på hur många kameror som kommer till Sverige i första sändningen... får jag den inte i första svängen så tar det väl förstås flera månader så jag inte har någon glädje av den den här sommaren/semestern.
 
Makten skrev:
Det är nog mycket medvetet. Man håller kunderna "kort" för att inte skapa rykten och för att inte lova sånt man inte kan hålla. Det gäller nog alla andra märken också skulle jag tro. Nikon är möjligen ännu värre på den fronten.
Självklart försöker de få ut prylar så fort det bara går, men de tjänar ingenting på att sätta ett datum om de inte till 100% är säkra på att kunna hålla det. Då blir folk bara sura när de inte håller det istället.
...

Jo du har nog rätt i det Martin, och i tillägg till det så misstänker jag att man går ut lite för tidigt med sina pressreleaser, det är ett bra sätt att binda upp marknaden så folk inte köper andra märken. Om det är en anledning så känns det ju dock lite onödigt för 1D Mark III, det finns ju (tyvärr) knappast någon riktig konkurrent att sabba försäljningen för i det här segmentet för tillfället.
 
rogge skrev:
beror väl på vad du fotar.
Ifågelväg är det bättre, det tror jag på likaväl som att man ska "tro" på att en viss färg på fiskedraget ska funka.
Tekninskt så ÄR den ju bättre.
/Rogge

Jag fotograferar allt, Djur & Natur, Kollektivtrafik, stadsmiljöer, foilk etc.
Det jag tänkte på, ni som har EOS 1x, vad tjänar ja på vad gäller bildkvalitet, ljusmätning och kontrast?
Har 1:eek:rna bättre ljusmätning vid svåra kontrastrika motiv än exv. 20D?
Alltså vid tillfället med knepiga ljusförhållanden där man kan riskera bränna ut, på stan, i skogen etc
 
Bussmicke skrev:
...
Har 1:eek:rna bättre ljusmätning vid svåra kontrastrika motiv än exv. 20D?
Alltså vid tillfället med knepiga ljusförhållanden där man kan riskera bränna ut, på stan, i skogen etc
Kanske lite bättre men i svåra förhållanden så tycker jag träffprocenten blir lika dålig i praktiken. Jag försöker mer och mer att gå över till manuell exponering, speciellt när det finns blänkande vatten, himmel eller varierande skog bakom fåglarna. Lampan på himlen är ju egentligen konstant oavsett bakgrundens färg (varierande molnighet och fota under lövverk är förstås trickiga situationer).
 
Anders Östberg skrev:
Jo du har nog rätt i det Martin, och i tillägg till det så misstänker jag att man går ut lite för tidigt med sina pressreleaser, det är ett bra sätt att binda upp marknaden så folk inte köper andra märken. Om det är en anledning så känns det ju dock lite onödigt för 1D Mark III, det finns ju (tyvärr) knappast någon riktig konkurrent att sabba försäljningen för i det här segmentet för tillfället.

Hej

Kommer inte riktigt ihåg, men tog det inte väldigt lång tid efter Nikon D200 och D2X pressreleaser som folk egentligen fick sina kameror.

Nikon D2X pressrelease ca 16 september

http://www.dpreview.com/news/0409/04091605nikond2x.asp

Försäljning av D2X, 25 februari

http://www.dpreview.com/news/0501/05011201nikond2xprice.asp

Mvh

Omar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.