ANNONS
Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Interesant tråd. Har suttit par veckor och läst nya inlägg i denna tråd flera gånger per dag.
Själv är man väldigt färsk med foto.
Men nu har intresse blivit större och större.
Kommer att göra rejält skutt i kamerateknologin.
Som sagt tror inte jag blir bättre fotograf genom att byta upp mig men kännslan av att hålla och fota med en en 1D mk3 i gemförelsen med min nuvarande "Cyber-shot DSC-F707" blir kanska stor.
Frågan är bara när den anländer.
Står inte i nån kö på den hos nån återförsäljare men hoppas den dyker upp på nått ställa innan sommaren.
 
NalliZ skrev:
Står inte i nån kö på den hos nån återförsäljare men hoppas den dyker upp på nått ställa innan sommaren.
Ställ dig i kö då! Det förlorar du inget på. Det finns inget tvång att köpa för att du står i kö. Har du bestämt dig för att inhandla kameran så går det troligen snabbast om du står i kö på så många ställen som möjligt. De kontaktar dig när kameran finns i lager, och du tar första anbudet (om det ligger vettigt i pris). Sen hoppar du av övriga köer.
 
Ah....
Trodde man va tungen att binda sig för att ställa sig i kö.
Då får man undersöka saken.
Men klart ställer man sig i kön hos en stor återfösäljare så lär man hamna långt i kön i det här läget eftersom många lär ligga före.
 
OMAR BRÄNNSTRÖM (Omar) skrev:
Hej

Solrosen såg ju bra ut

http://www.pbase.com/dafed51/image/78745585

Klagomålen har ju inte varit av ondo, han verkar ha blivit duktigare på att presentera bilder på nätet, bild filerna är typ minst dubbelt så stora som innan och med tanke på kontrast och färgmättnad är de nog sparade i sRGB.

Mvh

Omar
--------------------------------------------------------------------------------



Om bilden hade varit tagen i Adobe RGB eller vad det heter, kan kan då spara den i det som Jpeg och lägga ut på nätet eller måste den konverteras till sRBG?

_________________________________________________
Ingen som vill/kan svara?
 
Bussmicke skrev:
OMAR BRÄNNSTRÖM (Omar) skrev:
Hej

Solrosen såg ju bra ut

http://www.pbase.com/dafed51/image/78745585

Klagomålen har ju inte varit av ondo, han verkar ha blivit duktigare på att presentera bilder på nätet, bild filerna är typ minst dubbelt så stora som innan och med tanke på kontrast och färgmättnad är de nog sparade i sRGB.

Mvh

Omar


--------------------------------------------------------------------------------



Om bilden hade varit tagen i Adobe RGB eller vad det heter, kan kan då spara den i det som Jpeg och lägga ut på nätet eller måste den konverteras till sRBG?


_________________________________________________
Ingen som vill/kan svara?

Hej

Brukar själv fota i Adobe RGB för det är den färgrymd kunderna normalt vill ha bilden i om de skall trycka den i tex tidning eller bok.

Men när jag lägger ut dem på nätet eller i e-mail så konverterar jag bilderna till sRGB och har dem som jpg.
 
NalliZ skrev:
Men klart ställer man sig i kön hos en stor återfösäljare så lär man hamna långt i kön i det här läget eftersom många lär ligga före.
Ja, men du lär ju inte få kameran snabbare om du INTE ställer dig i kö;-)


Angående sRGB och AdobeRGB så bör man alltid konvertera till sRGB för nätpublicering, då de flesta webläsare inte klarar av att "översätta" AdobeRGB. AdobeRGB i Explorer eller Firefox blir färgfattigt och blekt.
 
Tror det finns många mindre återförsäljare som får in enstaka ex.
Har man tur så kanske man får den tidigare hos dem.
Men vem vet.....
 
Behövde köpa ett batteri idag och passade på att fråga om det finns några leveransrykten hos handlaren jag står i kö hos. Han skakade bara på huvudet och sa att dom numer knappt får någon information eller förvarning från Canon på några beställningar - rätt vad det är så dimper det ner en leverans men dom vet vare sig när eller hur många. Rätt konstigt sätt att göra affärer tycker jag, i alla andra normala branscher får man väl leveransbesked och någon kanske hör av sig innan leverans så det finns någon som kan ta emot och kvittera. Är det arrogans eller bara dålig planering/framförhållning från Canon?
 
Underliga Canon.....

I dag kollade min handlare med Canon om 30D-hus.
Svar: Inte i lager, vet inte när vi har några. Men det finns massor av olika 30D-jubileumskit........

Min korvhandlare svarar aldrig: Vi har inte korv utan senap; bara med........han är kanon.....
 
Anders Östberg skrev:
Är det arrogans eller bara dålig planering/framförhållning från Canon?
Det är nog mycket medvetet. Man håller kunderna "kort" för att inte skapa rykten och för att inte lova sånt man inte kan hålla. Det gäller nog alla andra märken också skulle jag tro. Nikon är möjligen ännu värre på den fronten.
Självklart försöker de få ut prylar så fort det bara går, men de tjänar ingenting på att sätta ett datum om de inte till 100% är säkra på att kunna hålla det. Då blir folk bara sura när de inte håller det istället.

Tillägg: Jag antar att det beror på att kameramarknaden är så extremt "het". Den tekniska utvecklingshastigheten är sjukt hög, och de gör väl helt enkelt så gott de kan för att balansera produktion och utveckling så att det aldrig blir för många kameror/objektiv/tillbehör tillverkat. När nästa pryl kommer så är den föregående rökt, så att säga.
 
Senast ändrad:
NalliZ skrev:
Tror det finns många mindre återförsäljare som får in enstaka ex.
Har man tur så kanske man får den tidigare hos dem.
Men vem vet.....

Det gäller att den mindre ÅF har lagt en order. Då det är en rätt dyr kamera så är det nog inte så många som har beställt mer än vad de har order på. Det är lite jobbigt för dem om det visar sig att Canon levererar det som beställts och de blir tjocka på en 2-3 hus a´35 000kr.

Vet att det finns handlare i Sverige som lagt för-order på 50st mk3 just nu, men frågan är om de inte har så många bokade också.
 
Omar skrev:

Man kan få intrycket att Canon skickat ut ett ända ex i hela världen :):) Har väl skickats flera, men ingen skriver något, inte ett pip.

[

Hej

Kan ju såklart vara så den första sändningen varit så liten att de få butiker som fått ett ex har själv tagit den som demokamera/ butik-ex och då har ju inte så många fotografer fått någon.

Jag vet att butiker ibland ger upp sin första kamera, sin demokamera till kund, kanske det hände australiensaren?

Hälsningar

Omar
 
Makten skrev:
Det beror på vad andras sätt innebär. Men är man total egoist så skiter man förstås blankt i allt annat än den egna välfärden.
Men varför förutsätter du att just köpandet av en skojig (men dyr) kamera fullständigt utesluter att man tänker på andra?

Hoppsan, jag hade inte läst ut tråden när jag skrev detta. Fortsättning här tydligen: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=77200

Åter till MIII. En sak som inte har diskuterats så mycket är den nya WiFi-grunkan. De demofilmer jag har sett av den tillsammans med fjärrstyrningsprogrammet på en PC och "Live View" ser väldigt intressanta ut. Det enda som saknas är ett sätt att rikta om kameran med fjärrstyrning.
 
Omar skrev:

Jag vet att butiker ibland ger upp sin första kamera, sin demokamera till kund, kanske det hände australiensaren?

Det lutar nog åt att det var precis vad som hände. Känslan av att inte ett dyft kommer att hända på den här sidan av månadsskiftet börjar återigen växa sig stark. Tyvärr.
 
Jo, det lutar nog åt det, flera inlägg på dpreview säger att beskeden från handlarna nu är slutet av Maj. Min semester börjar i mitten av Juni, kan man ändå hoppas lite...? :)
 
Hej

Stackars dem som sålt sina kamerahus och står helt utan och kommer kanske vara utan länge till.

Mvh

Omar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.