Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Så den enda egentliga orsaken till byte är att det är "kul med ny kamera"? Bör man inte fundera lite på vad det är som driver ens fotograferande då?

Hej

Tycker väl mark2 är så pass bra, den begränsar inte mig så mycket som tex 300D gjorde, så vinsten till att byta upp mig till mark3 tror inte jag blir så stor. Att lära sig en ny kamera tar ju tid från fotandet.

Det är så mycket som driver ens fotande, datorer, program, vara ute i naturen, kolla djur, ny teknik, fotoutrustning, bildbehandling, internet, få bra bilder, få in pengar, träffa likasinnade etc

För många är nog utrustningen lite mer intressant än bilderna.

Tror att tex Arthur Morris är känd mycket pga de dyra prylar han har och som många önskar sig, tex 600mm, 1dsmark2, Wimberley etc och tips om utrustning, inte bara hans bilder.

Hur känd hade Arthur Morris varit om han hade tagit samma bilder men med tex Canon 300D och Canon 400mm 5.6?

Om man bara tänker på bilden, så är det ju bättre att vara ute och fota med sin väl fungerande fotoutrustning än att sitta och läsa på Fotosidan.

Men om man fotat så mycket som jag har, undrar man ibland, vad skall jag med alla miljoner bilder till.

Alla är vi olika

Hälsningar

Omar
 
Senast ändrad:
Omar skrev:
Hur känd hade Arthur Morris varit om han hade tagit samma bilder men med tex Canon 300D och Canon 400mm 5.6?
Det är en viss skillnad mellan 300D vs. Mk III och Mk II vs. Mk III, eller hur?

Alla gör hur de vill, men ibland blir det lite pinsamt tycker jag. Den apa som har flest bananer vinner, typ.
Jag är själv mycket teknikintresserad, men slöseri är något jag har väldigt svårt att förstå. Tänk vad mycket bra man kan göra för de där pengarna som ändå inte gör att man tar bättre bilder.

Alltså, att uppgradera från 300D är fullt motiverat, men inte från Mk II om man inte verkligen "behöver" det, vilket vissa säkert anser sig göra. Varför man uppgraderar om man INTE behöver det kan jag omöjligen förstå. För liten penis?

Tillägg: Självklart är det helt naturligt att känna begär inför saker som egentligen är helt omotiverade. Frågan är om man har karaktär nog att låta bli att köpa precis allt skrot som man vill ha men inte behöver;-)
 
Senast ändrad:
Vad man "behöver" är förstås helt personligt. Med tanke på att jag har foto som ren hobby så "behöver" jag ingen kamera alls. Om jag sedan tycker att det är kul med en Mark III ändå trots att jag redan har för många kameror så är det väl bara min ensak. Om det retar dig Martin så bjuder jag på det, det är din magsyra och påverkar inte det nöje jag kommer att ha av mitt inköp. :)

Apa är man i mitt tycke bara om man skryter med sina bananer, något jag aldrig gjort.
 
Anders Östberg skrev:
Vad man "behöver" är förstås helt personligt. Med tanke på att jag har foto som ren hobby så "behöver" jag ingen kamera alls. Om jag sedan tycker att det är kul med en Mark III ändå trots att jag redan har för många kameror så är det väl bara min ensak.
Jag tycker inte att det bara är din ensak. Konsumtion har som vi alla förhoppningsvis vet väldigt många dåliga sidor. Det handlar om ditt samvete, och det är därför jag skriver sånt här. Det är lätt att bara stänga av och tycka att "jag gör väl vad jag vill med mina pengar". Är det "okej" att köpa bensin för alla sina pengar och hälla ut i naturen? Nä. Är det "okej" att konsumera elektronik som om det vore kalsonger för att det är "kul"? Det är upp till dig och din moral att avgöra. Men världen är VÅR gemensamma sak, glöm inte det. Alltså tänker jag lägga mig i och pracka på dig och andra min åsikt, för ert handlande påverkar inte bara er.
Saker blir inte bara "min ensak" för att jag har råd.

Extra intressant blir det när "naturälskare" pysslar med onödig konsumtion (ja, det är en hård pik).

Apa är man i mitt tycke bara om man skryter med sina bananer, något jag aldrig gjort.
Det håller jag med om.

Tillägg: Nu lägger vi ned det här, för det blir bara tjafs;-) Köp vad ni vill, men tänk gärna lite längre än att allt ska vara "kul". Det finns andra saker som är viktigare.
 
Omar egentligen.
Klickade på besvara istf. citera.

Men vad vinner jag på uppgradering?
Vill gärna veta.
 
Var inte en sån lutheran, Martin! Det arvet borde vi ha skakat av oss för länge sen.

Makten skrev:
Är det "okej" att konsumera elektronik som om det vore kalsonger för att det är "kul"?
Ja, för livet går ut på att ha kul.
 
Jag brukar äta Chiquitas bananer, men har börjat tröttna på de. Finns det någon som har bra tips på andra bra bananer.
 
Bussmicke skrev:
Är vinsten till att byta upp mig till mark3 större för mig som har 20D nu jämf. du som har MkIIN?

Hej

Från att gå från 20D till mark3 blir det stor skillnad och vinst jämfört med min lite mindre uppgradering, Mark2N till mark3, mindre skillnad och vinst.

Vinst blir ju lite subjektivt, för dig blir det ju typ 36 lakan i utgifter, tyngre och större kamera.

Då får ju snabbare och säkrare AF, större skärm, 2 MP mer, ta mer än 30 RAW jämfört med 6 RAW, bättre sökare, bättre batteri, 10 Bps jämfört med 5 Bps etc, massa skillnader.

Känner du dig begränsad av 20D?

För att sätta det i ett annat perspektiv.

Denna kille använder den uråldriga Canon 10D

http://www.pbase.com/gaocus

Denna tjej använder 300D/350D

http://www.pbase.com/zylen

Hur många slår denna tjej med 300D?

Jag vet inte själv om jag verkligen behöver en mark3, men det kommer ändå bli väldigt kul och intressant när den kommer.


Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Det känns lite pinsamt ibland:):)

Själv har man ju kört med värstingutrustningen för över 100 lakan http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/44467124

Och blir omkörd av en brud (Daniella) med "fjant" utrustning

http://www.pbase.com/zylen/image/48414944

Livet är hårt ibland :):) Man kanske skall börja virka istället :):)

Hälsningar

Omar

Det är intressant att fundera över dom bilder som presenteras på Internet och hur dom är tagna innan man blir alltför imponerad. På nätet kan man läsa om hur folk (bl.a. nämnda Daniella) köper möss på djuraffären och använder dom levande som bete för att ta bilder på rovfåglar. Andra tar superbilder på "bird sanctuaries" och andra platser där det i princip handlar om djur i bur eller åtminstone sådana som lärt sig att det är OK att ha människor inom armlängds avstånd. Andra bor i Florida där man förmodligen får ducka för att inte bli påflugen av hundra arter samma dag.

Jag satt och väntade varje kväll i en veckas tid utan andra hjälpmedel än mitt tålamod och lite camoflage för att få en anständig bild på en Kricka förra sommaren, det är liksom inte riktigt samma sport som många andra håller på med.
 
Anders Östberg skrev:
Det är intressant att fundera över dom bilder som presenteras på Internet och hur dom är tagna innan man blir alltför imponerad. På nätet kan man läsa om hur folk (bl.a. nämnda Daniella) köper möss på djuraffären och använder dom levande som bete för att ta bilder på rovfåglar. Andra tar superbilder på "bird sanctuaries" och andra platser där det i princip handlar om djur i bur eller åtminstone sådana som lärt sig att det är OK att ha människor inom armlängds avstånd. Andra bor i Florida där man förmodligen får ducka för att inte bli påflugen av hundra arter samma dag.

Jag satt och väntade varje kväll i en veckas tid utan andra hjälpmedel än mitt tålamod och lite camoflage för att få en anständig bild på en Kricka förra sommaren, det är liksom inte riktigt samma sport som många andra håller på med.

Hej

Helt sant!

Normalt mycket svårare att fota här än i USA. Ofta är individerna mindre skygga i staterna.

De har mera utbyggt i form av gömslen, kör med bandspelare för att locka in fågelarter, öser ut möss etc.

Kul det är lite svårt, det är ju det som är utmaningen.


mvh

Omar
 
Anders Östberg skrev:
Det är intressant att fundera över dom bilder som presenteras på Internet och hur dom är tagna innan man blir alltför imponerad.
(exemplen bortklippta)

Det där har ju inte så mycket med vilken utrustning man har, utan helt andra faktorer.

Huruvida man använder fodermöss eller plåtar djur i hägn påverkar knappast ens förmåga att hantera utrustningen optimalt.
 
PMD skrev:
(exemplen bortklippta)

Det där har ju inte så mycket med vilken utrustning man har, utan helt andra faktorer.

Huruvida man använder fodermöss eller plåtar djur i hägn påverkar knappast ens förmåga att hantera utrustningen optimalt.

Håller inte med fullt ut, ju närmare du kan komma en fågel desto enklare att ta en högkvalitativ bild. Det ställer enligt mitt tycke lite högre krav, även på hantering av utrustningen, att ta en fågelbild ute i Svenska naturen jämfört med att ta den på ett amerikansk zoo.
 
Omar skrev:
Hej

Från att gå från 20D till mark3 blir det stor skillnad och vinst jämfört med min lite mindre uppgradering, Mark2N till mark3, mindre skillnad och vinst.

Vinst blir ju lite subjektivt, för dig blir det ju typ 36 lakan i utgifter, tyngre och större kamera.

Då får ju snabbare och säkrare AF, större skärm, 2 MP mer, ta mer än 30 RAW jämfört med 6 RAW, bättre sökare, bättre batteri, 10 Bps jämfört med 5 Bps etc, massa skillnader.

Känner du dig begränsad av 20D?
.


Mvh

Omar

Känner mig oerhört begränsad av endast en effektiv AF-punkt, tycker man missar på skärpan i fokuseringen när alla punkter användes.
Får skarpare bilder när endast mitten punkten används.
Vidare är 6 bilder i buffert i underkant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.