Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
En utmärkt karaktärisering av många popsånger, inklusive den nämnda Joplin-låten.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Att kalla någon av Janis låtar för "slagdänga" är att beteckna som helgerån!
OK, jag håller med. Jag syftade mer på att den spelades om och om igen under min uppväxt. Men tack för att du gav mig credit för mitt textförfattarskap... ;-)
 
Hej

Intressant var att de kunde ta hela 47 RAW bilder på en gång, 10 bilder per sek med snabbt minneskort. Varje bild fil är runt 13-14 MB, för många innebär detta större hårddiskar (snabbare dator) och större eller flera minneskort.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Intressant var att de kunde ta hela 47 RAW bilder på en gång, 10 bilder per sek med snabbt minneskort. Varje bild fil är runt 13-14 MB, för många innebär detta större hårddiskar (snabbare dator) och större eller flera minneskort.

Mvh

Omar
Ganska så typiskt Canon om man tittar tillbaka historiskt. Deras utlovade specar ligger ofta nästan i underkant mot vad de i verkligheten presterar. Det jag menar är att om Canon lovar att en kamera skall klara 3,7 bilder/sekund så ligger det ofta närmare 4 bilder/sekund än 3,5 bilder/sekund. Läser man om ex Mark IIn och dess batterikapacitet så verkar många få ut bra mycket mer än den utlovade specen. Synd att inte fler tillverkare har det sättet att tänka.
 
Hej

Ser ju inte så bra ut, fotografen brister nog lite. Kontrastlöst och ej så skarpt, kanske även brister i efterbehandlingen.

Men säkerligen fotad i all hast, men är bilderna kassa så ger det ju inte så mycket.

Kom ihåg när mark2 kom ut 2004, då var det mest bilder på födelsedagar, kattor flickvänner etc och så som kom ut på nätet, riktigt dåliga bilder, var väl rika amerikanare som ville ha en häftig kamera fastän fotokunskaperna inte var så stora.

Kul att det börjar röra på sig.

mvh
Omar
 
Nej, jag håller med. Knappast bilder som blåser sockorna av en! Men vi kan väl nu åtminstone anse det som bekräftat att enstaka exemplar av kameran faktiskt skeppats ut, såvida vi inte befinner oss på den mottagande änden av en invecklad bildbluff... ;-)
 
lastrand skrev:
Nej, jag håller med. Knappast bilder som blåser sockorna av en! Men vi kan väl nu åtminstone anse det som bekräftat att enstaka exemplar av kameran faktiskt skeppats ut, såvida vi inte befinner oss på den mottagande änden av en invecklad bildbluff... ;-)

Hej

Många vill ha en bild med honom + kartong + kamera + manual etc som mer bevis.

Man ju lätt gå in och ändra i Pbase så exif visar mark3 fastän bilden kommer från en tex mark2.

Kolla http://www.pbase.com/image/74810937

Läs under bilden

Jag tror dock att han har en.

mvh

Omar
 
Okej, m a o kan vi fortfarande inte se det som bekräftat att kameran släppts. Det är ju fan att man aldrig får vara glad..!
 
Jag har ett tips för er som väntar på en MK3.
Den kommer när den kommer. Arbeta på som vanligt och gör det ni ska så kommer tiden gå fortare.

Finns så mycket annat att sukta efter som man ser en hel del av ute nu som tur är ;)
 
Hej

Fram till nu, har ju stort sätt ingen fått någon, alla varit i samma sits.

Det sorgliga och tradiga är, vad jag tror, är att vid första sändningen får bara de som är först i kön, de andra får vänta, och de som är långt bak, kanske får vänta ett halvår eller kanske rent av mer? En fotokollega till mig fick vänta 1år på sin 1Ds mark2.

Så nu är vi i samma sits, men snart har några av oss sina mark3 och är ute och fotar, medan andra får titta på och längta över sommaren och kanske en bit in på hösten. Kommer lusläsa internet, ringa sin säljare och fråga i flera månader, blir ju lite jobbigt.

Har man dock redan en mark2 så står man ju inte utan en suverän kamera och klarar väntan bra ändå.

Annat var det 2004 när jag körde film, Canon EOS 1V och Canon EOS 3 och blev sugen på digitalt när jag testat en Canon 300D, då var suget stort efter ett digitalt proffshus som mark2.

Nu har jag ju mark2, en superkamera, tror inte jag kommer ta bättre bilder med mark3, utan mer en kul grej att lära sig en ny kamera. Rent fotomässigt, nog bättre lägga tid och pengar på att vara ute i fält istället och ta bilder.

Hoppas alla får sina kameror snart.

Mvh

Omar
 
A-Johansson skrev:
Jag har ett tips för er som väntar på en MK3.
Den kommer när den kommer. Arbeta på som vanligt och gör det ni ska så kommer tiden gå fortare.

Finns så mycket annat att sukta efter som man ser en hel del av ute nu som tur är ;)

Hej

Håller med, missa inte fotohögsäsongen, ut och fota.

Är ju själv handikappad, så kan inte fota, men dock surfa.


Ni ser själv rapporterna, en enda i världen har fått en mark3, alla skriver så klart inte om det, men hade Canon skickat ut tex 1000 kameror, så hade säkert typ 50-100 fotografer nämnt det på nätet. Sändningarna är nog väldigt små, många butiker världen över.

Hälsningar

Omar
 
Några synpunkter på vilket CF-kort man bör köpa till MIII:an? Har ett 4MB Ultra-kort som jag tänker komplettera, ska jag sikta in mig på Extreme III eller IV för att riktigt kunna dra nytta av kamerans hastighet?
 
Jag har tänkt köpa två 4GB Extreme III, kameran kan inte utnyttja de snabbare IV-korten. Det blir förmodligen lite raskare nedladdning till datorn om man har en snabb läsare men jag kan oftast vänta lite längre med det. Vill man ha snabbast möjliga skrivning i kameran så är SD-kort bäst.

Jag hittar inte länken just nu men jag tror Rob Galbraith testade hastigheten i sin preview.

EDIT: Från http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8738-8908-8948

"The EOS-1D Mark III has about all the options one could imagine for storing pictures on memory cards, and it does so faster than any previous Canon digital SLR too. CompactFlash write speed is approaching 11MB/second with the fastest cards in our testing, and well over 14MB/second with SD. The camera doesn't support UDMA, so it doesn't take full advantage of the speed possible from cards like SanDisk's Extreme IV and Lexar's 300X. Nevertheless, it is the fastest writing Canon (or Nikon) digital SLR we've tested."
 
Senast redigerad av en moderator:
Nej, det var mest den interna bildbehandlingen jag tänkte på. Hastigheten från kort till dator känns inte så himla viktig, det brukar alltid ske samtidigt med kisspaus, kaffekokning osv. ;-) Kommer nog i så fall att liksom du rikta in mig på ett eller två III-kort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.