Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag förstått det rätt så är Mrk III nästan identisk med Mark IIn bortsett ifrån någon millimeter på höjden. Det jag undrar är om någon vet hur undersidan ser ut. Är den helt lik Mark IIn. Anledningen till min fråga är nämligen om man kan använda exakt samma snabbfästen eller om man eventuellt måste modifiera eller byta de helt. A Optipods snabbfäste till Mark II och Mark IIn var exakt samma och frågan är om det också passar Mark III. Kanske någon som vet. Kan inte erinra mig sett några jämförelser i fysiska mått just på undersidan.
 
Karl Larsson skrev:
Det är rätt intressant att det redan är 4st som har Mark 3'an i sin kameraväska här på fotosidan. :)
Jag är en av de. Har naturligtvis inte fått den än, men sålt av alla andra prylar. Har lagt in det som jag beställt i kameraväskan. Troligtvis har jag allt inom tre veckor.
 
SHIT POMFRITT! Inget litet projekt du lägger i att gå från Nikon till Canon. Hoppas plåtande blir ordentligt mycket roligare nu ;-) (nejdå, vadå jag, avundsjuk:)
 
Jag har plats i väskan..

paul innergård skrev:
Jag är en av de. Har naturligtvis inte fått den än, men sålt av alla andra prylar. Har lagt in det som jag beställt i kameraväskan. Troligtvis har jag allt inom tre veckor.

...för en Phase One 2009-års modell. Skall lägga inn den nu......
/Erik J
 
Re: Jag har plats i väskan..

fujicanon skrev:
...för en Phase One 2009-års modell. Skall lägga inn den nu......
/Erik J
Nja, inte riktigt samma sak. Jag har beställt allt som finns i min kameraväska och allt utom just Mark III kunde jag haft för flera veckor sedan, men valde att vänta in allt ihop med Mark III som jag precis i dagarna fått ett preliminärt leveransbesked på. Phase one 2009 går väl inte att göra en beställning på än, antar jag.
 
Senast ändrad:
johan.morck skrev:
SHIT POMFRITT! Inget litet projekt du lägger i att gå från Nikon till Canon. Hoppas plåtande blir ordentligt mycket roligare nu ;-) (nejdå, vadå jag, avundsjuk:)
Jag bestämde mig för ca 3 månader sen att byta system. Jag hade en ganska så stor Nikon-utrustning som motsvarade det som nu finns i kameraväskan. Men du har helt rätt i att jag kommer ha ganska så kul ett tag framöver. Nya prylar är alltid roligt. Lite nervös dock, har aldrig stått inför det angenäma dilemmat att testa en hel utrustning på en o samma gång. Oftast handlar det om en glugg eller ett kamerahus i taget. Jag har dock väldigt höga förväntningar på de nya prylarna.
 
paul innergård skrev:
Jag har dock väldigt höga förväntningar på de nya prylarna.

Usch, ha inte det. Det finns för stora risker med det ;-)
Just den kamera som avhandlas i denna tråd är jag inte intresserad av MEN visst vore det skönt att ha möjligheten att köpa den utrustning man vill ha. Försöker istället fokusera och utvecklas på andra fronter tills dess ;-)
 
Re: Re: Jag har plats i väskan..

paul innergård skrev:
Nja, inte riktigt samma sak. Jag har beställt allt som finns i min kameraväska och allt utom just Mark III kunde jag haft för flera veckor sedan, men valde att vänta in allt ihop med Mark III som jag precis i dagarna fått ett preliminärt leveransbesked på. Phase one 2009 går väl inte att göra en beställning på än, antar jag.

Hmmmm; är "kameraväskan" ett statusdokument, eller en önskelista?
Visst kann man beställa Phase One 2009! Jag kann ju planera min 70-års dag :-((( (håppas jag lever...........)
/Erik J...som önskar lycka till....
 
Re: Re: Re: Jag har plats i väskan..

fujicanon skrev:
Hmmmm; är "kameraväskan" ett statusdokument, eller en önskelista?
Visst kann man beställa Phase One 2009! Jag kann ju planera min 70-års dag :-((( (håppas jag lever...........)
/Erik J...som önskar lycka till....
Inget statusdokument för min del. Jag är glad för de prylar jag har haft råd och möjlighet att skaffa. Jag skäms inte för min kameraväska, och känner mig inte för mer än andra som äger mindre o billigare utrustning än mig. Jag har under tiden som medlem fått en o annan förfrågan från olika medlemmar om produkter som jag äger. Antar att de tagit en titt i min kameraväska. Tycker det är precis så som den funktionen skall användas. Jag har också mailat andra om deras ägodelar utifrån vad de haft i sin kameraväska. Jag kan inte se att jag gjort något som förtjänar kritik eller insunationer om att vara oseriös som fotograf. Tycker jag om prylar, svar ja. Om jag hade råd med en 500 4,0 och 400 2,8 skulle jag givetvis köpa de gluggarna också. Tror jag att det gör mig till en bättre fotograf, svar nej. Gör en Porsche mig till en bättre bilförare, svar nej. Skulle jag vilja hen Porsche, helst inte för att jag har inget körkort.
 
Hehe...

En liten pik träffade en öm punkt; tydligen......
Men; en fågel på minneskortet är bättre enn tio på önskelistan (les: i beställning).
Nat. Erik J
 
Re: Hehe...

fujicanon skrev:
En liten pik träffade en öm punkt; tydligen......
Men; en fågel på minneskortet är bättre enn tio på önskelistan (les: i beställning).
Nat. Erik J
Öm punkt, knappast. Jag står för mitt sätt att se på saker o ting, inget annat.
 
Fattar inte vad folk bråkar jiddrar om, det är ju en rätt normal, om än high-end canon-utrustning. Jag ska iofs inte säga något, *hostar diskret*. Och ja, köper nog en mk3 så småningom också, men just nu ligger plåtandet på is faktiskt, så det blir när jag tar upp det på allvar igen. Ingen ide att den ligger och samlar damm med mina nuvarande prylar. Uscha, men så går det när man bara seriöst orkar hålla typ 4-5 stora bollar i luften samtidigt.

mk3 fick ge vika för en ny hemmabio iaf. Den använder jag iaf varje dag, iaf 2-kanals delen av den.

Men, men, det är ett av de goda skälen jag har hittat för att jobba som konsult och inte fotograf. Svårt att slå sig in där och kunna köpa det man vill ha bara för att, sen var det ju det där med att njuta av en hobby som något annorlunda. :p
 
Kameraväska vs trådfilosofi

Tycker att Paul har en rätt cool inställning på den här tråden. Det är intressant med vad vad folk har i sina kameraväskor,

Precis som han har jag fått förfrågningar från FS-medlemmmar och själv frågat andra med utgångspunkt från vad deras väskor innehåller. Ömsesidig nytta.

Själv plåtar jag rätt mycket för brödfödan och det är jobbens inriktning som styrt mycket av innehållet i min väska. På denna tråd har det diskuterats mycket hi-endkameror, dels den nya MarkIII och den befintliga 1DsMarkII.

Skulle jag bara haft fotot som hobby skulle jag sannolikt ändå valt någon av de modellerna om plånboken tillåtit. Helt naturligt att folk lägger pengar på sin favorithobby. Så har det alltid varit och kommer troligen alltid att förbli.

Sedan går det ju alltid att komma med små roliga glirningar om varandras kameraväskors innehåll. Det är bara kul.

En sak som inte är så kul är när man som yrkesfotograf radikalt byter system och ska göra ett par snabba jobb. Ingenting sitter på sin invanda plats. Jag gjorde övergången från Nikon till Canon mer succesiv därför.

Men har man tid så är det förbaskat roligt att från början testa ett nytt system. Så jag tror att Paul kommer att få det kul framöver.

Däremot misstänker jag att förväntningarna på MarkIII är så uppskruvade att en del blir besvikna. Så var det för mig när jag äntligen stod med en 1DsMarkII i nävarna och konstaterade att jag kunde utfört i princip allt lika bra med en 5D. Ändå sitter det en viss känsla i 1D-husen så att man somm gammal prylfetischist bara vill ha dem i alla fall.

Tycker i alla fall att kameraväskans innehåll inte är OT på den här tråden. Nu väntar jag bara på de första reaktionerna från de som verkligen fått kameran. Lycka till, Paul!

MVH/Lennart
 
Hej

Alla dessa rykten


Detta är dock inte omöjligt, en studiofotograf från New York, lär få sin idag eller morgon???

"My dealer called mt today and said that my two mark 3s will be in tomorrow or friday by the latest.

. He said that he recieved a call yesterday from his Canon rep who told him that six cameras were shipped to him.

I can't wait, I'm second on the list of paid infull.
I'll keep you posted."

Hans sida

http://www.picturedreamz.com/


http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23168833

Vi får väl se om han får någon idag.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Alla dessa rykten


Detta är dock inte omöjligt, en studiofotograf från New York, lär få sin idag eller morgon???

"My dealer called mt today and said that my two mark 3s will be in tomorrow or friday by the latest.

. He said that he recieved a call yesterday from his Canon rep who told him that six cameras were shipped to him.

I can't wait, I'm second on the list of paid infull.
I'll keep you posted."

Hans sida

http://www.picturedreamz.com/


http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23168833

Vi får väl se om han får någon idag.

Mvh

Omar
Jag såg hans inlägg och tyckte det lät trovärdigt. Man har ju faktiskt bekräftat att en sändning blivit skickad. Visserligen tredjehanduppgifter men ingen på Canon är väl så dum att man ger butiken besked om att sex kameror är på väg om det inte är sant. Jag kommer troligen själv att få ett närmare leveransbesked under dagen. Dessutom kommer mitt nya stativ idag. Det blir lite som en pryl-förrätt.
 
Vilken härlig tråd!

Har följt tråden med stort nöje sedan den startade och är imponerad över hur ni hittar all information. Min reflektion över senaste inläggen är en förtjusningen över att kameran med största sannolikhet faktiskt finns!! Den existerar!! Själv är jag 34:a hos Hegethorns och får nog inte någon kamera på den här sidan av sommaren (men jag hoppas ju på mirakel)

/Affe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.