Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
henrikj.se skrev:
Halloj,

Finns det inte någon "prioritet" man kan ställa, som gör att kameran vid behov sänker sin FPS från 10 till något lägre för att i stället prioritera fokus?
Henrik, man kan ställa in både önskad frame-rate samt om denna ska prioriteras eller om AF ska prioriteras under serietagning (många inställningsmöjligheter är det, och lika många sätt att göra bort sig på).
 
Omar skrev:
Hej

The never ending AF story!

Spegelvibrationer? eller annat problem?

Slutartiden är ju 1/8000s

Intressant läsning

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/596128

Mvh

Omar

helt klart intressant.
Undrar var det ska sluta, skicka fler ggr, nytt hus, eller att man får leva med det.

nån tar upp det med oskärpan med stående eller liggande med exempel på hur det ser ut på loggan.
tanke på det exemplet borde det väl bli lika dant med mindre bländare. inte sant.

snurrigt men det kanske inte bara gäller vid full öppning utan i andra lägen oxå.

/Rogge
 
Omar skrev:
Hej

Intressant Blog från en sportfotograf, bilder både från MarkIII och MarkIIN, har tar också upp problemen med MarkIII. Är tidigare postat här.

http://blog.seattletimes.nwsource.com/bestseatinthehouse/2007/10/



Mvh

Omar

Hej

Lite OT

Jag tycker det är lite synd att man inte kör med lite större format, jag kör själv med 1600x1200 pixels på min skärm (lite idag), en hel del kör med högre.

Överallt uttnyttjar man inte i närheten skärmen, här publiceras det i 575 pixlars bredd (artikeln ovan), finns det någon i världen som kör med så liten skärm och upplösning?

Bara en massa mikrobilder överallt.

Ungefär som att köra en Ferrari i max 10km/h

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Lite OT

Jag tycker det är lite synd att man inte kör med lite större format, jag kör själv med 1600x1200 pixels på min skärm (lite idag), en hel del kör med högre.

Överallt uttnyttjar man inte i närheten skärmen, här publiceras det i 575 pixlars bredd (artikeln ovan), finns det någon i världen som kör med så liten skärm och upplösning?

Bara en massa mikrobilder överallt.

Ungefär som att köra en Ferrari i max 10km/h

Mvh

Omar

Håller helt med dig, Omar. Kör med 1920x1200 på laptop. Skulle inte välja lägre upplösning.
 
Omar skrev:
Hej

Lite OT

Jag tycker det är lite synd att man inte kör med lite större format, jag kör själv med 1600x1200 pixels på min skärm (lite idag), en hel del kör med högre.

Överallt uttnyttjar man inte i närheten skärmen, här publiceras det i 575 pixlars bredd (artikeln ovan), finns det någon i världen som kör med så liten skärm och upplösning?

Bara en massa mikrobilder överallt.

Ungefär som att köra en Ferrari i max 10km/h

Mvh

Omar

Mkt ot nu, men:
Det är väl för att garantera att alla ska kunna läsa texten utan problem, på min sida (rifotech.se) ser fördelningen ut så här:
1. 1024x768 40,79 %
2. 1280x1024 22,16 %
3. 1280x800 8,18 %
4. 1680x1050 5,32 %
5. 1280x854 4,37 %
6. 1152x864 4,26 %
7. 1440x900 3,32 %
8. 1600x1200 2,02 %
9. 800x600 1,97 %
10. 1280x960 1,77 %

Fördelen med att ha stora upplösningar är ju att man kan ha flera artiklar/program synliga samtidigt... Men bilder hade gärna fått vara större...
 
Hej

Mer OT :) :) :)

Jo jag förstår att folk skall kunna läsa text utan problem, men grejen är nog att det blir svårare att läsa för det är för smått för de med stora skärmar och hög upplösning.

Det jag nämde var 575 pixlars bredd (artikeln ovan) och i din lista fanns den lägsta upplösningen med 800x600 (punkt 9), så man kunde ju haft minst 800 i bredd.

Sedan kan man ju tycka att alla andra inte skall drabbas för att det sitter några få med 800x600. Enligt din lista skulle man kanske kunna ha bredd på 1024 eller så.


Mvh

Omar
 
I tidningen digitalfoto för alla står det "Ett fel har upptäckts i autofokusen i Canon EOS 1D Mark III. en av speglarna i autofokusen är inte korrekt inställd, så kameran har svårt att följa rörliga motiv. Felet ligger i kameror med serienummer mellan 501001 och 546561. Canon avhjälper problemet utan kostnad." Fast det står ju i tidningen som totalsågade 30d pga att motivprogrammen var dåliga, så jag vet inte om de är helt säkra på sin sak.
 
Robin Gyllander skrev:
I tidningen digitalfoto för alla står det "Ett fel har upptäckts i autofokusen i Canon EOS 1D Mark III. en av speglarna i autofokusen är inte korrekt inställd, så kameran har svårt att följa rörliga motiv. Felet ligger i kameror med serienummer mellan 501001 och 546561. Canon avhjälper problemet utan kostnad." Fast det står ju i tidningen som totalsågade 30d pga att motivprogrammen var dåliga, så jag vet inte om de är helt säkra på sin sak.
Det är första gången jag hört den förklaringen tror jag, i dom flesta diskussioner jag läst pratas det om ett (gummi)stopp som spegeln vilar mot. Det sägs att det är tillverkat av ett material som inte är stabilt vid högre temperaturer och som gör att spegeln kan hamna i något varierande läge.

Vad jag vet finns det dock ingen officiell förklaring från Canon vad felet egentligen är.
 
det är känt sedan några veckor att det är en "submirror", en av småspeglarna till autofocusen som inte är stabil mot temperaturförändringar.
Iaf enligt Canons förklaringsmodell
Mikael
 
Kamera & Bild har en något annorlunda text som jag TROR stämmer bättre:

"Det är den lilla spegeln som sitter under den vanliga spegeln i kameran som har varit felaktigt konstruerad."

Det handlar alltså förmodligen mer om konstruktion än om justering/inställning som jag har förstått det. Och det stödjer ju även Anders och Mikaels resonemang.

/Arne
 
här är förklaring och åtgärd.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-9068-9168



Without question, the sub-mirror fix improves EOS-1D Mark III AI Servo autofocus: it eliminates the camera’s big drop in autofocus accuracy when the mirror box gets warm or hot. Our experience is that it helps stabilize the autofocus performance so that the EOS-1D Mark III delivers about the same number of in-focus frames whether it's warm or cold.
 
Jag har hela tiden lagt avsaknaden av AF problemet på det att jag är en tvättäkta amatör som inte fattar hur kameran kan få AF problemet fram. Nu när jag läser dessa olika analyser, så tänker jag i min enkelhet att denne Rob Galbraith borde bo här var jag bor där det alltid är kallt och regnigt. Då skulle hans testande varit helt annorlunda och han också skulle ha njutit av kameran lika mycket som lilla enkla jag gör. Här är det aldrig varmt, så AF funkar också för Rob Galbraith jättebra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.