Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Hej

Någon form av test mellan MarkIII och 1Ds MarkIII

http://www.digital-imago.net/?p=36#more-36

Mvh

Omar

Hej

Här kommer lite fortsättning.

Här är ju hela bilden nedskalad till 1600×1067 och visst ser man skillnad på webben även om det inte visas i 100% och så klart ännu mer om man beskär bilden. Tidigare rapporter har visat att MarkIII är snålare med exponeringen jämfört med tex MarkII, ses ju tydligen här också.

http://www.digital-imago.net/?p=42#more-42

Och lite ISO test

http://www.digital-imago.net/?p=44

Mvh

Omar
 
halloj

Någon som kännt behovet av ett reservbatteri till 3:an ännu?
ska sitta i gömsle i vinter och har en känsla av att det kan behövas.
/Rogge
 
Jag köpte ett extra med kameran men får väl säga att jag aldrig kommit i närheten av att behöva det. Jag fotade två långa dagar EM i Roadracing och bytte visserligen batteri mellan dagarna bara för säkerhets skull men det behövdes egentligen inte. Ett fulladdat batteri räcker väldigt länge på III:an
 
Anders Östberg skrev:
Jag köpte ett extra med kameran men får väl säga att jag aldrig kommit i närheten av att behöva det. Jag fotade två långa dagar EM i Roadracing och bytte visserligen batteri mellan dagarna bara för säkerhets skull men det behövdes egentligen inte. Ett fulladdat batteri räcker väldigt länge på III:an

nåja
det får väl bli ett i alla fall
850pix i usa mot 1400 i sverge nu när jag ändå har chansen.
Kalla dagar i gömslet är värdefulla och vill nog trots allt inte riskera att det skiter sig efter halva dagen.
/Rogge
 
Visst, det är väl därför jag har ett extra också. Man kan ju ge sig f-n på att han Murphy ser till att det enda batteriet tar slut om man inte har ett i reserv. Funkar på samma sätt som paraply och regn. :)
 
Jag har också två batterier. Lite onödigt för mitt i vanliga fall rätt så måttliga fotograferande. Men visst känns det tryggt. man känner sig rustad så att säga. Ungefär som om jag hade fullt regnställ i duggregn.
 
Man befarar ju att en totalsågning är på gång. En sådan tarvar en lång utläggning som läget är, vilket ju tar tid att skriva ihop.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, har precis anmält min kamera till Canons service... och vill verkligen att de ska lyckas.

Trevlig helg till er alla "Canonians"

Mikael
 
mrelbe skrev:
Man befarar ju att en totalsågning är på gång. En sådan tarvar en lång utläggning som läget är, vilket ju tar tid att skriva ihop.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, har precis anmält min kamera till Canons service... och vill verkligen att de ska lyckas.


Mikael

Hej

Jag har misstänkt det också, annars hade han antagligen innan skrivit att AF funkar jättebra, utförlig rapport kommer sedan.

Om han nu tycker att det inte hjälpt, då kan man fråga sig om det är lönt med spexelfixningen nu, eller vänta tills de kommit fram till annat?

Skall bli intressant detta, har laddat upp med lite chips och folköl inför kvällen :) :)

Mvh

Omar
 
Jag har fått (köpt) en ny kamera som ska vara utan problem i veckan så den kommer att användas i morgon på innebandy. Ska bli spännade att se om det är någon skillnad mot min gamla.
 
Omar skrev:
Hej

Jeppe testar MarkIII mot Nikon D3 och D300

http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/13444.htm

Mvh

Omar

Hej

Inget konstigt om Nikon D3 skulle har bättre ISO egenskaper än 1d MarkIII.

Om 1D MarkIII skulle ha samma pixeldensitet som Nikon D3) skulle Canon MarkIII ligga på drygt 7MP, dvs något lägre pixeldensitet än MarkII på 8MP.

Kan tänka mig om MarkIII hade då runt 7MP (ca samma pixeldensitet som 3D, så skulle den nog ha samma eller kanske rent av bättre brusegenskaper än Nikon D3.

Canon 5D (12.7 MP) har samma pixeldensitet som MarkII (8MP) har, dvs något högre än Nikon D3.

1D MarkIII har samma pixeldensitet som 1Ds MarkII, så om 1d MarkIII hade varit "fullframe" hade den haft ca 16MP.

Normalt ger lägre pixeldensitet lägre brus, blir en kompromiss mellan MP och brus.

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Omar skrev:
Hej

Jag har misstänkt det också, annars hade han antagligen innan skrivit att AF funkar jättebra, utförlig rapport kommer sedan.

Om han nu tycker att det inte hjälpt, då kan man fråga sig om det är lönt med spexelfixningen nu, eller vänta tills de kommit fram till annat?

Skall bli intressant detta, har laddat upp med lite chips och folköl inför kvällen :) :)

Mvh

Omar

Tänk på att Rob sitter i Calgary vilket är -8 timmar mot svensk tid. Uppdaterar han senare ikväll kan det bli en lång vaka för dig.
 
Omar skrev:
Hej

Jag har misstänkt det också, annars hade han antagligen innan skrivit att AF funkar jättebra, utförlig rapport kommer sedan.

Om han nu tycker att det inte hjälpt, då kan man fråga sig om det är lönt med spexelfixningen nu, eller vänta tills de kommit fram till annat?

Skall bli intressant detta, har laddat upp med lite chips och folköl inför kvällen :) :)

Mvh

Omar

Det är inte säkert att det blir en sågning. Antagligen så har dom tjänat storkovan på dessa artiklar i annonsintäkter och genom att "vänta" lite och skruva upp förväntningarna så tickar pengarna in... Själv har jag gått in flera gånger per dag/kväll och säkert fler med mig. Jag hoppas ni inte har rätt... hihi! /Tomas
 
paul innergård skrev:
Jag har också två batterier. Lite onödigt för mitt i vanliga fall rätt så måttliga fotograferande. Men visst känns det tryggt. man känner sig rustad så att säga. Ungefär som om jag hade fullt regnställ i duggregn.

Jag tillhör dom som Alltid har ett extra batteri med vare sig det behövs eller inte.
 
SM0SBI skrev:
Jag har fått (köpt) en ny kamera som ska vara utan problem i veckan så den kommer att användas i morgon på innebandy. Ska bli spännade att se om det är någon skillnad mot min gamla.

Klart mycket bättre! Efter en snabbtitta på dagens bilder så är det betydligt fler skarpa innebandybilder med nya mk3'an, nu känns det som min gamla mk2n igen!! Nu ska Canon så fort som möjligt få min "gamla" mk3 för fixning.

Sen vet jag inte om det är den nya som är bra eller den gamla som är jättetrasig.... Men skillnad är det. Även "nervositeten" på AI-servo är borta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.