Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man får generalisera lite så tror jag att tester på nätet är mer givande för P&S och instegmodeller av dSLR än vad dom är för professionella systemkameror. Den som köper en 1D Mark III har förmodligen redan både en massa kunskap och utrustning och lär väl köpa med vetskapen att det är Canons senaste och bästa proffsmodell. Det finns inget bättre att köpa i den klassen så behöver jag vänta på en dpreview-test för att ta beslut om att köpa den? Däremot kan jag tänka mig att använda tester och översikter om jag t.ex. ska köpa en digital kompaktkamera, det finns en hel hög att välja bland så där kan det vara fint om någon summerar skillnaderna och bedömer bildkvalitet.
 
Anders Östberg skrev:
Om man får generalisera lite så tror jag att tester på nätet är mer givande för P&S och instegmodeller av dSLR än vad dom är för professionella systemkameror. Den som köper en 1D Mark III har förmodligen redan både en massa kunskap och utrustning och lär väl köpa med vetskapen att det är Canons senaste och bästa proffsmodell. Det finns inget bättre att köpa i den klassen så behöver jag vänta på en dpreview-test för att ta beslut om att köpa den? Däremot kan jag tänka mig att använda tester och översikter om jag t.ex. ska köpa en digital kompaktkamera, det finns en hel hög att välja bland så där kan det vara fint om någon summerar skillnaderna och bedömer bildkvalitet.

Kan hålla med i stort. Undantag när det gäller yrkes/eller mer sofistikierade dslr: När något verkligt nytt presenteras. Exv 1DMkII som hade fördubblad upplösning jämfört med föregångaren och ett AF som följde den höga sekvensen. Det var närmast en revolution som man hade lite svårt att tro på ända tills man fick se att det verkligen fungerade.

Ang 1DsMkIII så är den nästa mer påtagliga "förbättring" med enl specarna ruggiga prestanda vad gäller sekvens och följande AF, Af-justering, live-view, rustad för högre iso än vad som tidigare varit brukligt samt lättare än föregångaren.

Tycker att en riktig fälttest varit till stor nytta här. Att kameran skulle svara upp med sin lite högre upplösning samt bättre brusfrihet och vara lättare var vi säkert övertygade om alla. Däremot inte att AF-justeringen hade vissa begränsningar eller att AF-systemet fungerade ojämnt och varierande från kamera till kamera.

mvh/Lennart
 
Fick min 1dmkIII idag och.. den kan inte fokusera för 5 öre, av 186 testbilder med tre olika objektiv, blev kanske 10 med rätt fokus.. oftast front-fokus, ibland bak-fokus, ibland ingen fokus över huvudtaget.. aja, ska testa mer imorgon i bättre ljus... suck, undra hur lång tid det tar att få det fixat.
 
Efter lite fler tester verkar det inte vara så farligt som jag först trodde, men det verkar som om den front-fokuserar rejält vid det korta ändläget på mina zoomar (Sigma 70-200/2,8 och 120-300/2,8).

Så vad ska man göra åt det? Finns det något ställe som kan justera sigma objektiv och canon kameror?

Annars är jag skitnöjd med kameran...
 
Jonsjoberg skrev:
Efter lite fler tester verkar det inte vara så farligt som jag först trodde, men det verkar som om den front-fokuserar rejält vid det korta ändläget på mina zoomar (Sigma 70-200/2,8 och 120-300/2,8).

Så vad ska man göra åt det? Finns det något ställe som kan justera sigma objektiv och canon kameror?

Annars är jag skitnöjd med kameran...

För något år sedan jämförde jag 70-200/2,8, Sigma mot Canon. Optisk klart bra båda två, MEN där Canon träffade rätt direkt med AF så ¨tvekade¨ Sigma.
Sigma var inte alls lika exakt i AF.
 
Enligt Per Karlsson på Canon så är det nära för en offentlig redogörelse för vilka serienummer som är påverkade av detta. Serierna är inte i nummerordning eftersom husen tillverkas i tre olika fabriker. Så det kan vara exempelvis 513XXX och 542XXX som har felet. Man är således inte säker för att man har exempelvis 534XXX eller 551XXX.

Detta fel påverkar ENDAST Ai Servo, INTE One Shot, oavsett vad andra tidigare har sagt.

Om din kamera ska skickas in så måste du gå via butiken som du köpte den hos. De ska skicka ut fraktsedel åt dig för att du kostnadsfritt ska kunna skicka in huset för service. Räkna med att det tar runt 5 arbetsdagar.
 
matnyttige skrev:
ISO-inställningen borde inte AF-funktionen bry sig om men normalt har man ju högre ISO i sämre belysning. Kan det inte vara därför du får skillnad?

Det måste vara så som du säger, men jag förstår inte varför det ska skilja mellan olika ISO-inställningar. Jag plåtade i samma ljus med stativ och fjärrutlösare och fokuserade på samma ställe. Mycket märkligt eftersom ISO inte har något som helst att göra med AF-sensorn.

Nån som vill försöka sig på och testa?
Jag använde EF 70-200/2,8L och plåtade en tumstock i 45 graders vinkel. Först på ISO100 och sen på ISO1600.

Bilderna jag hänvisade till har inget att göra med testet utan dessa tog jag utomhus med AI Servo. Testet gjordes med One Shot-läget. Ska försöka ladda upp eller hänvisa till testbilderna senare idag.
 
Senast ändrad:
AF problem officiellt på Canon.se

Hej,

Nu verkar det som man på canon.se kan läsa om AF problemen med Mk III:an.

Gå in på canon.se och välj online support klicka vidare till mark III kameran så får ni en popup om ett viktigt meddelande... Kan av nån anledning inte få tag i länken... Prova också att söka på ärende id=72525 så hittar ni den också. Här är ett citat...

"Fenomen:
Fokus eller skärpeföljningen är inkonsekvent vid användning av AI servo i kontinuerligt bildtagningsläge, särskilt vid höga temperaturer.

Orsak:
Canon har funnit att en del digitala SLR-kameror av modellen EOS-1D Mark III som lanserades i maj i år har ett justeringsproblem med spegeln för AF. Justeringsproblemet innebär att för de produkter som påverkas är fokus inte stabilt eller så är skärpeföljningen inte korrekt när AI servo används vid kontinuerlig bildtagning, särskilt vid höga temperaturer.

Berörda produkter:
De produkter som kan vara berörda av det här problemet kan identifieras enligt nedan.
Om serienumret längst ner på kameran är mellan 501001 och 546561 kan kameran ha en av de AF-speglar som har justeringsproblem.
"
 
Senast ändrad:
Re: AF problem officiellt på Canon.se

helto skrev:
Hej,

Nu verkar det som man på canon.se kan läsa om AF problemen med Mk III:an.

Gå in på canon.se och välj online support klicka vidare till mark III kameran så får ni en popup om ett viktigt meddelande... Kan av nån anledning inte få tag i länken... Prova också att söka på ärende id=72525 så hittar ni den också. Här är ett citat...

"Fenomen:
Fokus eller skärpeföljningen är inkonsekvent vid användning av AI servo i kontinuerligt bildtagningsläge, särskilt vid höga temperaturer.

Orsak:
Canon har funnit att en del digitala SLR-kameror av modellen EOS-1D Mark III som lanserades i maj i år har ett justeringsproblem med spegeln för AF. Justeringsproblemet innebär att för de produkter som påverkas är fokus inte stabilt eller så är skärpeföljningen inte korrekt när AI servo används vid kontinuerlig bildtagning, särskilt vid höga temperaturer.

Berörda produkter:
De produkter som kan vara berörda av det här problemet kan identifieras enligt nedan.
Om serienumret längst ner på kameran är mellan 501001 och 546561 kan kameran ha en av de AF-speglar som har justeringsproblem.
"

Nu såg jag att ni kan hitta länken via mark III produktbeskrivning:

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1D_Mark_III/index.asp#

Klicka på bilden med "uppdatering produktinformation"
 
Undrar om det finns någon mer än jag själv som tycker att själva "spegelklappningen" orsakar för mycket rörelse-oskärpa.
Har fotat lite fjärilar ett tag och använder nästan uteslutande "möjlig spegeluppfällning". Det var aldrig nödvändigt med varken 20D eller 5D....(vet inte om de ens har spegeluppfällning-möjligheten).
Mvh Thomas
 
Jag blir inte klok på mina fokusproblem, så här är det har tre gluggar Canon 50/1,8 Sigma 70-200/2,8 och Sigma 120-300/2,8, har tre kameror 350D, 30D och 1dmkIII


Alla tre fokuserar bra med 50/1,8

350D och 30D fokuserar ok med 70-200/2,8, 1dmkIII klart sämre.

350D och 30D fokuserar bra med 120-300/2,8 över hela omfånget. 1dmkIII har kraftig frontfokus vid 120 mm men är bra vid 300.

Så vad behöver justeras, objektivet eller kameran, båda?

Och med bra menar jag inte snabbheten utan hur exakt fokusen är.
 
Det låter ju som om det bara är 1DIII:an som har problem.
Avvakta fokusreparatikonen som väl alla måste genomgå, och be dom samtidigt kontrollera kalibreringen vid samma tillfälle (fast det bör dom väl ändå göra då).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.