Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Del det, och dels att ett test av EOS 40D förmodligen har en större publik. För en webplats som dpreview gäller det att prioritera. Man lever på annonser som drar in mer pengar ju fler besökare man har till webplatsen.

Att de medvetet valt att inte lägga ut en recension av Mark III handlar inte om nåt annat än att de är på sandlådenivå. Patetiskt!

Visst har 40D en större publik, men EOS-1D Mark III har också en större publik än EOS-1Ds Mark III. Där kommer det nog en full recension ska ni se.

Sandlådenivå? Varför skulle dpreview välja bort just EOS-1D III av de nya Canonkameror som finns att recensera?

Om Phil Askey är sur på Canon så skulle han väl dröja med alla Canonkameror?

Äntligen är min 1dIII på väg, om allt går som det ska har jag den hemma på onsdag.

Men för ett antal sidor sedan har jag för mig att ngn tipsade om någon/några guider för att ställa in kameran. Orkar inte leta upp dem så jag hoppas att ngn har dem och vill dela med sig =)

Jonsjoberg skrev:
Äntligen är min 1dIII på väg, om allt går som det ska har jag den hemma på onsdag.

Men för ett antal sidor sedan har jag för mig att ngn tipsade om någon/några guider för att ställa in kameran. Orkar inte leta upp dem så jag hoppas att ngn har dem och vill dela med sig =)
Du får en bruks med på köpet. Den är lättläst. Kamerans menyer känns för mig enkla och självlärande. Customsfunktionerna står enkelt beskrivna i manualen. Bildstilarna för JPEG ställer du in på någon minut. Jag tycker Mark III är betydligt enklare än ex min förra D200.

paul innergård skrev:
Du får en bruks med på köpet. Den är lättläst. Kamerans menyer känns för mig enkla och självlärande. Customsfunktionerna står enkelt beskrivna i manualen. Bildstilarna för JPEG ställer du in på någon minut. Jag tycker Mark III är betydligt enklare än ex min förra D200.

Detta var för mig mycket trevligt att läsa då jag också gått från en D200 till förhoppningsvis en mark 3:a (väntat 3,5 mån). Canon:s CF menyer har länge bekymrat mig, jag tyckte Nikon:s var lätta då det står i klartext vad allt är. Rätt mig gärna.

/Johan

JOhlsson skrev:
Detta var för mig mycket trevligt att läsa då jag också gått från en D200 till förhoppningsvis en mark 3:a (väntat 3,5 mån). Canon:s CF menyer har länge bekymrat mig, jag tyckte Nikon:s var lätta då det står i klartext vad allt är. Rätt mig gärna.

/Johan
Canon har tidigare fått lite kritik för just sitt menysystem och onödigt krångliga inställningar kring kamerans allmänna hantering. den har inte tett sig lika logisk som Nikons. Mark III tycker jag dock är mycket lätt att lära sig. Den har snabbknappar och genvägar för snabb menyåtkomst. dessutom kan man skap egna menyprofiler och Customsprofiler vilket gör det hela snabbjobbat. En hemlighet bakom den lättlästa menyn är att den har många undermenyer vilket gör skrollandet betydligt mindre än på ex D200. Tror faktiskt att det är en av de enklare kameror jag haft, mer lättbegriplig än många kompaktkameror. Som sagt lättare att lära sig och förstå än D200 men även D70s upplevde jag krångligare.

PMD skrev:
Efter fyra Canon-tester på raken är det kanske rimligt att testa några andra märken innan nästa Canon-test?

Hej

Visst kan det ju vara lämpligt, kanske bara menade kompakter? Simon recenserar sådana.

MarkII kom ut ungefär i maj 2004, Dpreview test kom ut 14 juni 2004, typ månad senare.

MarkIII kom ut i maj 2007, ingen preview eller review på Dpreview tills dagens datum 28 oktober 2007.

19 juni 2007 publicerade Rob att det fanns AF problem med MarkIII.

Dpreview gör ändå inga direkta AF tester ändå i sina tester, så det borde inte vara det som de väntar på.

Nikon 3D nämdes för första gången 23 augusti 2007, så den var inte känd i maj 2007, så den kan han ju inte väntat på för att jämföra.

Dpreview flyttade till nya lokaler, men det var i augusti har jag för mig, så det kan inte ha varit det.

Skumt!

Mvh

Omar

Hej

Om nu tex en MarkIII test hade kommit ut i tex juni 2007 så hade Dpreview ändå gjort än jämförande test (testdata) när Nikon D3 review kommer ut, det gör han ju alltid.

Test upplägget är ju det samma och han jämför tex brus, dynamisktomfång etc mellan nya och äldre kameror.

Så at vänta på att Nikon D3 kommer ut för att kunna jämföra med MarkIII låter inte logiskt.

Mvh

Omar

Det verkar lite som om Phil Askey känner sig förolämpad av att Canon inte gav honom tidig information eller ett tidigt exemplar att testa, och att andra websites tydligen fått det. Skulle egentligen inte förvåna mig om det aldrig blir någon test.

Det kan kanske bli problem med tester av Olympus framöver också, så här skrev Phil när Olympus E-3 kom ut nyss (http://www.dpreview.com/news/0710/07101603olympuse3.asp):

"UPDATE: Phil: Here we are at one minute past embargo and despite being told very clearly that there were no cameras available for preview we see at least one other site with a hands-on preview, make of that what you will."

Han är förmodligen inte så viktig i kameratillverkarnas ögon som han är i sina egna. :)

Anders Östberg skrev:
Det verkar lite som om Phil Askey känner sig förolämpad av att Canon inte gav honom tidig information eller ett tidigt exemplar att testa, och att andra websites tydligen fått det. Skulle egentligen inte förvåna mig om det aldrig blir någon test.

Det kan kanske bli problem med tester av Olympus framöver också, så här skrev Phil när Olympus E-3 kom ut nyss (http://www.dpreview.com/news/0710/07101603olympuse3.asp):

"UPDATE: Phil: Here we are at one minute past embargo and despite being told very clearly that there were no cameras available for preview we see at least one other site with a hands-on preview, make of that what you will."

Han är förmodligen inte så viktig i kameratillverkarnas ögon som han är i sina egna. :)

Eller också är kameratillverkarna lite rädda för hans tester. Har alltid upplevt Phil som en noggrann person som ärligt redovisar för- och nackdelar i sina sluttester av en kamera.

Han förefaller inte favorisera något märke. Han är definitivt betydelsefull för om en kamera ska sälja bättre eller sämre internationellt, tror jag i alla fall.

Lennart

Kanske, men om han nu är viktig så borde tillverkarna vara mindre rädda för testerna än för att reta honom med något så dumt som att säga en sak till honom samtidigt som dom uppenbarligen ger kameror till andra testare. Har testerna varit objektiva tidigare så finns väl en större risk att dom inte blir det nu då. Effekten kan också bli att vissa tillverkare får senare och mindre reklam - vilket ju egentligen är vad det handlar om, speciellt nu när dpreview ägs av Amazon.

Inte för att det spelar mig någon roll, jag har aldrig köpt en kamera baserat på dpreviews tester.

Anders Östberg skrev:

Inte för att det spelar mig någon roll, jag har aldrig köpt en kamera baserat på dpreviews tester.

Jag har köpt kamera efter att läst Phil Askeys tester och funnit att han gjort väldigt korrekta iakttagelser.

Men jag har haft väldigt stor glädje att parallellkolla med outbackphotos site också. Däremot verkar testerna på steves-digicams gått lite i "stå". Förr tyckte jag de var bra.

Men bevare mig för Digitalfotos s k "tester". Ibland är de bara ryckta ur sitt sammanhang från dpreview. Får ibland känslan av att de som testat kameran där inte ens hållit i den.
Gardering: har inte läst Digitalfoto på 2 år, men tror inte testerna är bättre underbyggda nu.

Här på FS är det däremot väldigt givande när någon/några har fått en ny kamera och redovisar sina intryck, illustrerade med 100% crops. Då kan man fråga exakt om exponeringsförhållanden o dyl.

Det är ju så att jag tror på vad jag ser. Och de 2 timmar jag fick testa en 1DMkIII fick jag intrycket av en mycket kompetent kamera som fixar i princip allt. Hade inga AF-problem heller. Fast jag hann inte ställa in personliga inställningar. Men rawbilderna uppräknade i ACR blev väldigt bra och högisobilderna överraskande bra.

Mvh/Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar