ANNONS
Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
mrelbe skrev:
Jag tycker att de senaste inläggen inte riktigt håller sig till trådens ämne?

Kanske diskussionen om gluggarnas vara eller inte vara kan föras i en annan diskussionstråd, så håller vi kvar denna runt 1D Mark III?

Förvisso kan det verka som lite OT, men jag tycker det är viktigt med gluggvalet för att göra 1DMkIII rättvisa.

Och egentligen är det väl inte OT. Kamera+optik ska fungera bra i symbios.

Däremot kan det bli lite väl mycket av det goda, när någon gör ett inlägg och andra spinner på.

Nu har det ju blivit lite mer dramatiskt på den här tråden i och med att Canon verifierat att AF-problemet verkligen existerar på "ett antal" 1DMkIII.

Tyvärr är inte det heller så mycket att debattera om. Alla kan väl vara överens om att det känn för jäkligt. Men det finns ju bara en sak att göra åt problemt. 95% av all problemlösning är att definiera problemet. Nu är det definierat. Liksom åtgärden.

Då inga S/N kan anges äterstår bara för alla att skicka in sina kameror för översyn så att de antingen får problemet åtgärdat på garanti eller ett kvitto att deras kameror är "friska".

Intill det är åtgärdat känns det inte meningsfullt att överhuvudtaget hålla tråden igång. Borde kanske läggas på is intill dess några som varit besvikna på AF fått sina kameror justerade och kan dela med sig av sina erfarenheter. Speciellt intressant vore det om någon som upplevt problem med AF får tillbaka sin kamera som "frisk" efter genomgång utan åtgärd. Eller vice versa.

Iofs kan tråden hållas igång, men då med andra aspekter än AF. Fast det blir nog svårt.

Mvh/Lennart
 
Photocon skrev:
Förvisso kan det verka som lite OT, men jag tycker det är viktigt med gluggvalet för att göra 1DMkIII rättvisa.

Och egentligen är det väl inte OT. Kamera+optik ska fungera bra i symbios.

Däremot kan det bli lite väl mycket av det goda, när någon gör ett inlägg och andra spinner på.

Nu har det ju blivit lite mer dramatiskt på den här tråden i och med att Canon verifierat att AF-problemet verkligen existerar på "ett antal" 1DMkIII.

Tyvärr är inte det heller så mycket att debattera om. Alla kan väl vara överens om att det känn för jäkligt. Men det finns ju bara en sak att göra åt problemt. 95% av all problemlösning är att definiera problemet. Nu är det definierat. Liksom åtgärden.

Då inga S/N kan anges äterstår bara för alla att skicka in sina kameror för översyn så att de antingen får problemet åtgärdat på garanti eller ett kvitto att deras kameror är "friska".

Intill det är åtgärdat känns det inte meningsfullt att överhuvudtaget hålla tråden igång. Borde kanske läggas på is intill dess några som varit besvikna på AF fått sina kameror justerade och kan dela med sig av sina erfarenheter. Speciellt intressant vore det om någon som upplevt problem med AF får tillbaka sin kamera som "frisk" efter genomgång utan åtgärd. Eller vice versa.

Iofs kan tråden hållas igång, men då med andra aspekter än AF. Fast det blir nog svårt.

Mvh/Lennart

Lennart,

Nog finns det säkert annat att prata om kring denna underbara kamera än AF problem. Väldigt roligt att Canon har hittat (förhoppningsvis) problemet och att de som har haft problem äntligen får den kamera man trodde köpt. AF problemen har fått mycket "fokus" hihi. Jag köpte min ändå och har inte ångrat en sekund. Den har levererat en bildkvalité som (RAW) som är helt otrolig. Självklart kommer jag noga kolla upp om min är bland dom som är drabbade, men har inte märkt något ännu.
/Tomas
 
Jag har hårdtestat min idag och jag är av följande åsikt. Den har problem och problemen är väldigt inkonsekventa. Beroende på ljus och ISO så hoppar den och far när man gjort "microadjustments". Vid ISO1600 räcker inte ens de -20 till för att få korrekt fokus med mitt 24-70/2,8L. Vid ISO400 är det inga problem, då kan jag ställa den på 0. Så ska det väl inte vara???

Detta är jävligt illa med tanke på när man plåtar bröllop, då man både är ute och inne. Inte ska fokus skilja mellan olika ISO-tal?

Jag tycker man ska testa kameran under verkliga förhållanden. Jag hade ett bröllop idag och jag ogillar verkligen att få "luddiga" bilder. Kameran ska leverera skarpa bilder, inte nåt som ser ut att ha plåtats genom ett skitigt fönster, eller hur? Men ibland måste man testa mer systematiskt för att kunna göra jämförelser och det blir oftast en besvikelse. Men det betyder inte att den inte gör sitt jobb när man jobbar med den. Bara att själva testet får det att se skit ut.

Lägg upp en tumstock på bordet i 45 graders vinkel och börja plåta. Testa 24-70/2,8L @ 70mm f/2,8 på ca 2m avstånd. Variera ISO från 100 upp till 1600. Testa sen samma med 70-200/2,8L @ 200mm. Hur ser det ut? Luddigt? Svårt att få fokus "spot on"?

Har du möjlighet att testa både i dagsljus och med befintlig inneljus (en taklampa eller liknande), så ska du se hur det skiljer sig mellan resultaten.

Jag saknar verkligen Stockholms Centralservice (fd. Canon IT Service) i Hägersten. Dit kunde man åka och få sina grejer kollade och fixade under samma dag om man ringde nån dag innan och sa till om att man skulle komma. CPS-medlemskapet är ju helt värdelöst idag när InfoCare har tagit över. De fattar inte vad service är.

Så, nu har man fått spy ur sig lite galla efter dagens övningar. Nån som är av samma eller liknande åsikter? Vill ni se bilder så kan jag skicka upp några. Hör av er isåfall.

//Joseph
 
helto skrev:
Lennart,

Nog finns det säkert annat att prata om kring denna underbara kamera än AF problem. Väldigt roligt att Canon har hittat (förhoppningsvis) problemet och att de som har haft problem äntligen får den kamera man trodde köpt. AF problemen har fått mycket "fokus" hihi. Jag köpte min ändå och har inte ångrat en sekund. Den har levererat en bildkvalité som (RAW) som är helt otrolig. Självklart kommer jag noga kolla upp om min är bland dom som är drabbade, men har inte märkt något ännu.
/Tomas

Jomen, förvisso finns det, men jag tror att de som upplever AF-problem (verkliga eller "hypokondriska) kanske hänger upp sig för mycket på det så att lusten temporärt försvinner att diskutera.

Lämpliga optiker tyckte jag var intressant att diskutera då det ju handlar om en sensor på 1DMkIII som är "tätare" än hos föregångaren.

Vidare är kamerans DR värt att diskutera eftersom rätt många äger den. Och den märks ju först fullt ut vid rawkonvertering. Vidare 12-bitar vs 14. Så visst finns det mycket intressant kvar att diskutera.

mvh/Lennart
 
Joseph!

Hur var din 24-70 innan du skaffade 1DMkIII?
Inga problem? Eller skaffade du den i samband med köpet av MkIII? Känns ju viktigt att veta.

F ö är InfoCare för mig inte ens ett skämt. Har haft att göra med dem en gång. Och det kändes som 6 gånger för mycket. Canonprylar låter jag InterVision ta hand om sedan dess.

Lennart
 
Photocon skrev:
Joseph!

Hur var din 24-70 innan du skaffade 1DMkIII?
Inga problem? Eller skaffade du den i samband med köpet av MkIII? Känns ju viktigt att veta.

F ö är InfoCare för mig inte ens ett skämt. Har haft att göra med dem en gång. Och det kändes som 6 gånger för mycket. Canonprylar låter jag InterVision ta hand om sedan dess.

Lennart

Jag skaffade den ungefär en månad innan jag fick min Mark III:a. Däremot mitt 70-200 har jag haft en tid och jag tycker den är luddigare nu än med min 20D.
Jag hade min 20D och 70-200 inne för justering december 2004 hos Stockholms Centralservice.
 
PhotoJoe skrev:
Jag skaffade den ungefär en månad innan jag fick min Mark III:a. Däremot mitt 70-200 har jag haft en tid och jag tycker den är luddigare nu än med min 20D.
Jag hade min 20D och 70-200 inne för justering december 2004 hos Stockholms Centralservice.

Som jag fattat det så har 1DMkIII ett kraftigare AA-filter än 20D vilket kan göra att filerna i jämförelse kan se mjukare ut från 1DMkIII. Men har du plåtat i raw och gjort alla dina vanliga justeringar så måste någon annan svara. För på dig verkar ju det lite mer dramatiskt. Och dessutom är 2 optiker påverkade.

Däremot i jpeg brukar man ju på 1DMkII sätta skärpa på typ 2 eller 3 och vissa höjde även kontrasten till 1.

Men jag antar att det är behandlade rawfiler du menar.

MVH/Lennart
 
Photocon skrev:
Som jag fattat det så har 1DMkIII ett kraftigare AA-filter än 20D vilket kan göra att filerna i jämförelse kan se mjukare ut från 1DMkIII. Men har du plåtat i raw och gjort alla dina vanliga justeringar så måste någon annan svara. För på dig verkar ju det lite mer dramatiskt. Och dessutom är 2 optiker påverkade.

Däremot i jpeg brukar man ju på 1DMkII sätta skärpa på typ 2 eller 3 och vissa höjde även kontrasten till 1.

Men jag antar att det är behandlade rawfiler du menar.

MVH/Lennart

Kan mycket väl vara så att jag inte vant mig vid Mark III:ans bilder än. Jag upplever RAW-bilderna som skarpare än JPEG i DPP. Tycker i allmänhet att den skärper upp bilderna som visas där ganska bra så länge man inte visar bilden i 100%.
Jag kör bildstil Standard, så då ligger skärpan på 3.

Jag har aldrig hört om att autofousen skall påverkas av ISO-inställning. Visst kan den påverkas av ljus, men jag tycker över 20 steg är lite väl mycket. Nån som har hunnit testa detta än?
 
Jag fotade lite babysim på iso 2500 utan blixt och vitbalans inställd på lysrör. Blev väldigt bra. Tidigare har jag varit tvungen att använda blixt med ojämnt resultat pga allt för dåliga brusnivåer. Mark III är helt suverän för den typen av foto. Fixar halvtaskigt ljus ihop med höga iso med väldigt fint resultat. Jag upprepar det jag tidigare skrivit. Att testa kameran kan ibland bli lite missvisande eftersom man blir så fruktansvärt kritisk. Men när man tar sig an ett uppdrag eller för oss amatörer en fotografisk uppgift så glänser kameran. Åtminstone för mig, blir positivt överaskad varje gång.
 
Omar skrev:
Hej

Ingen test på MarkIII fastän den kom ut i våras, men väl 40D som kom ut nu i höstas, lite konstigt.

Mvh

Omar

Om jag förstått det rätt så blev Phil Askey förbannad på Canon när han inte fick en produktionsversion av 1 DMarkIII fast han begärde en sådan. När detta blev en prestige sak så kommer nog ingen rescension på kameran till dpreview.
 
rnyholm skrev:
Om jag förstått det rätt så blev Phil Askey förbannad på Canon när han inte fick en produktionsversion av 1 DMarkIII fast han begärde en sådan. När detta blev en prestige sak så kommer nog ingen rescension på kameran till dpreview.


Jag tror han avvakatar att kameran skall bli OK och alla ? angående AF har klarats upp.
Inte heller http://www.imaging-resource.com/ har släppt någon review
Mikael
 
Del det, och dels att ett test av EOS 40D förmodligen har en större publik. För en webplats som dpreview gäller det att prioritera. Man lever på annonser som drar in mer pengar ju fler besökare man har till webplatsen.
 
PMD skrev:
Del det, och dels att ett test av EOS 40D förmodligen har en större publik. För en webplats som dpreview gäller det att prioritera. Man lever på annonser som drar in mer pengar ju fler besökare man har till webplatsen.
Det vet i katten. Intresset för Mark III var enormt som jag upplevde det. Många utav dagens ägare till 40D hade slukat en recension av Mark III med hull och hår. Jag tror inte att en recension av D300 är mer värdefull för DPR än en på D3 trots att det förmodligen kommer säljas fler D300 i framtiden.
 
Det finns en popularitetsmätare på www.dpreview.com (i högra spalten, en bit ner). Där kan man notera att just nu är EOS 40D (2:a plats efter Canon G9) populärare än EOS-1D III (som inte ens hamnar bland de 20 populäraste). 1D III var säket populärare när den presenterades, men det är lite svårt att ta reda på nu.
 
Hej

Man kan ju undra lite vad den statistiken grundar sig på, antalet musklick på ?

Står kanske någonstans? Typ här http://www.dpreview.com/reviews/stats.asp

Kan vara klick på respektive preview, review, specifikationslista

MarkIII har bara en specifikations lista http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_eos1dmkiii.asp

40D har ju en review, preview och specifikationslista, mer och läsa och klicka på¨.

40D är ju ny, MarkIII kom ju ut i våras, inte så mycket information om den på Dpreview, men kommer det en test så lär den nog komma på listan.

Men intresset för de billigare kamerorna lär väl vara större.

Bara lite tankar.

Mvh

Omar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.