Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Photocon skrev:
Bildbrus på jpegfiler kan alltid ändras via en firmwareuppgradering eftersom det då är helt och hållet kamerans interna mjukvara som hanterar detta. Men det är väl knappast till någon större nytta om man inte snabbt måste lämna ifrån sig en bild till en tidning eller så. Och där brukar rastret ändå dölja brus ganska bra.

Rawfiler ska ju vara rawfiler och där kan nog inget ske via firmware.

Var dock med om en firmwareuppgradering till en Kodak Pro SLR/c (ff-sensor 14mp) där den nya firmwaren i exif-data "rekommenderade" rawkonverteraren i datorn att addera brusreducering automatiskt. Och det blev faktiskt ganska bra.

Men i så fall föredrar jag ett plug-in, typ Noice Ninja, i PS istället.

Men är egentligen bruset på MKIII något större bekymmer upp till iso 1600? Jag upplevde det inte så när jag testade den.

Men du kanske menar NR på de absolut högsta värdena?

Mvh/Lennart
Inga bekymmer egentligen. men det allmänna antagandet är väl ändå att D3 har ca ett steg lägre brus än Mark III. Om det kan minskas med hjälp av firmware så kanske Canon lägger ner lite extra tid på att få den bra från början. Bara en tanke, teori om varför den dröjer så länge utan någon information från Canon.
 
paul innergård skrev:
Jag läste på DPreview att Canon USA nu verkar medge att de finns ett existerande fel på vissa ex av Mark III af. Felet är av hårdvarutyp, tråkigt nog för de som är missnöjda. jag bifogar länken så ni kan läsa själva.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=25259210

Well! Då uppstår det problem här på hemmaplan också. Men när man följde tråden på dpreview så slog det mig vilka hjärnbefriade kommentarer där fanns.

Självklart kommer Canon att fixa detta problem då det rör en av de aktivaste delarna i AF-systemet.

Det tråkigaste är ju att Canon inte kan peka på vilka S/N det gäller. Därmed blir ju alla ägare tvungna att sända sina kameror på service. Och det blir långa köer och väntan. Värst blir det för de som gråimporterat.

Och självklart påverkar ett sådant här fel även single-shot AF. Inte bara AI-servo/c och rörliga föremål. Men förmodligen märks felet knappt med kortare brännvider och viss nedbländning. Ser väl ut som en lätt fram/bakfokusering på sin höjd. Och ibland hittar kameran rätt.

Jag fastnade för en aspekt: De som inte upplevt några problem "behöver inte åtgärda dem". Då rörde det folk som kanske plåtar med kort brännvid och single-shot och sedan tänker sälja kameran om något år. Köparen kanske är en som plåtar action med långa telen och den personen vill säkert ha ett kvitto på att kameran är kurant.

Och det torde innebära att alla får sända in sina kameror.

MEN, Canon borde ju i alla fall nämna från vilket datum och S/N felet inte förekommer. Det måste de ju veta när de ändå upptäckt felet. Från det datumet borde inte en EN kamera få lämna fabriken utan korrekt installerat/monterat AF-system.

Lennart
 
Photocon skrev:
Well! Då uppstår det problem här på hemmaplan också. Men när man följde tråden på dpreview så slog det mig vilka hjärnbefriade kommentarer där fanns.

Självklart kommer Canon att fixa detta problem då det rör en av de aktivaste delarna i AF-systemet.

Det tråkigaste är ju att Canon inte kan peka på vilka S/N det gäller. Därmed blir ju alla ägare tvungna att sända sina kameror på service. Och det blir långa köer och väntan. Värst blir det för de som gråimporterat.

Och självklart påverkar ett sådant här fel även single-shot AF. Inte bara AI-servo/c och rörliga föremål. Men förmodligen märks felet knappt med kortare brännvider och viss nedbländning. Ser väl ut som en lätt fram/bakfokusering på sin höjd. Och ibland hittar kameran rätt.

Jag fastnade för en aspekt: De som inte upplevt några problem "behöver inte åtgärda dem". Då rörde det folk som kanske plåtar med kort brännvid och single-shot och sedan tänker sälja kameran om något år. Köparen kanske är en som plåtar action med långa telen och den personen vill säkert ha ett kvitto på att kameran är kurant.

Och det torde innebära att alla får sända in sina kameror.

MEN, Canon borde ju i alla fall nämna från vilket datum och S/N felet inte förekommer. Det måste de ju veta när de ändå upptäckt felet. Från det datumet borde inte en EN kamera få lämna fabriken utan korrekt installerat/monterat AF-system.

Lennart
Det har du rätt i. Jag kommer skicka in min kamera som är USA-importerad när värsta köerna lagt sig. Mest för att ha kvittens på att kameran är frisk. Borde öka andrahandsvärdet rejält. faktum är ju att bortsett ifrån eventuella problem med af så är Mark III en otroligt kompetent kamera som ingen borde behöva vara rädd för att äga.
 
PMD skrev:
Jag har två stycken.


Det är inte onödigt med bra kvalitet. Eller snarare: det är nödvändigt med rätt kvalitet. En superkamera kommer inte till sin rätt med ett lågbudgetobjektiv och ett superobjektiv kommer till heller riktigt till sin rätt med en lågbudgetkamera. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.

Ovanstående resonemang förutsätter förstås att man använder sin kamerautrustning för att fotografera och inte bara har den för att det kul med högteknologi (vilket jag iofs inte har några invändningar mot).


Ja, ett L-objektiv brukar kännas ganska robust. Ungefär som de flesta objektiv från välrenommerade tillverkare kändes på 1970-talet.

Jag tycker inte att det är Canons L-objektiv som har exceptionellt hög kvalitet. Det är snarare deras budgetmodeller som har exceptionellt låg kvalitet (när det gäller hur de är byggda; optiskt finns det ju en del höjdare även bland budgetobjektiven).


Det är ett mycket bra råd. Jag har nog gjort ungefär så. Möjligen med ännu mer vikt på objektiven.


Det är riktigt, men den som köper en EOS-1Ds III för att den är det ballaste som finns på marknaden (dvs de som fick något magiskt i ögonen när du pratade med dem) har ändå aldrig för avsikt att använda kameran till sin fulla potential.

Jag måste hålla med Per Danielsson om mycket: En L-glugg granterar ingen biljett till himlen. Vissa av dem verkar potentaten under källarplanet tillverkat.

Till och med på en kamera med FF-sensor presterar många optiker utan röd ring utmärkt. Såväl vanliga EF-objektiv som de som kommer från fristående tillverkare.

Jag kan räkna upp följande EF-optiker som i mångt och mycket presterar lika bra eller bättre än många L-optiker: 50/2.5 macro, 100/2.8 usm macro, 85/1.8 usm, 100/2.0 usm. De kostar mellan 2.800-4.900:-.

Sigma 50/2.5 EX med makro till skal 1:1, 70/2.8 DG, 70-200/2.8 HSM ligger också bra till i pris och funkar lika bra på en FF. Liksom Tamron 28-75/2.8 XR Di.

Alltså borde de fungera ännu bättre på än 1DMkIII än på en 1DsMkII eftersom en FF-kameras sensorstorlek orsaker mer skärpebortfall ju längre från mittpunkten man kommer. Liksom självklart vinjettering.

Att notera: 1DMkIII har samma pixeldensitet som 1DsMkII.

Att sedan många L-optiker är robustare byggda är en annan sak. Men vad gäller optisk kvalitet är de inte allenarådande på något sätt. Jag har 3 "hatobjekt" inom L-gruppen: 16-35/2.8, 17-40/4 och 24-105/4 is usm som samtliga presterar sämre än s k "budgetgluggar" utan röd ring och fet prislapp.

Brasklapp: kanske testat måndagsexemplar av de L-optikerna och otroligt bra exemplar av de "sämre". Men jag betraktar inte det som sannolikt. L-gluggarnas prislapp borde ju vara en garant för att ingen bakfull japansk tekniker monterar och slutjusterar dem någon enda måndag.

Lennart

PS.Det finns fler optiker givetvis än de jag testat, men jag räknade upp de här som exempel. DS
 
Senast ändrad:
Vad som är "bättre" är förstås individuellt, L-gluggarna är i många fall ljusstarkare, vädertätare, bättre byggda, har längre brännvidd, m.m. Optisk kvalitet (och då inte på riktigt stora bländare) är ju bara en aspekt på det hela. På samma sätt är det inte helt självklart att ställa L-zoomar mot icke-L fasta objektiv, dom gör ju faktiskt inte riktigt samma sak.
 
Anders Östberg skrev:
Vad som är "bättre" är förstås individuellt, L-gluggarna är i många fall ljusstarkare, vädertätare, bättre byggda, har längre brännvidd, m.m. Optisk kvalitet på förhållandevis små bländare är ju bara en aspekt på det hela. På samma sätt är det inte helt självklart att ställa L-zoomar mot icke-L fasta objektiv, dom gör ju faktiskt inte riktigt samma sak.

Nja! Jag menar faktiskt på full öppning. En 85/1.2 L satt på bl 1.8 är inte bättre än en 85/1.8. Däremot kan man ju inte skjuta med 85/1.8 på bl 1.2. Snackar vi ljusstyrka i den divisionen kommer saken i ett annat läge.

Men 85/1.2 L kommer inte i närheten av gamla fina Nikkor 85/1.4 D (okej det är en dyr optik det med)

Men ta ett bra ex av 24-70/2.8 L usm och jämför med ett Tamron 28-75/2.8 XR Di på en kamera med FF-sensor. Givetvis vid full öppning. Du kanske hittar någon minimal skillnad, men inte utan lupp.

Bländar vi ned till exv 4.5 eller 5.6 och går nära föremålet som ska plåtas kan man dock konstatera att L-zoomen har en lite vackrare bokeh p g a att den har 9 lameller istället för 6.

Men Tamronen kostar mindre än tredjedelen av L-zoomen. Jag har båda!

Jag har även ett Sigma 15-30/3.5-4.5 EX DG Asph som är avsevärt bättre i sin kantskärpa på en FF än 17-40/4 L. På full öppning. Men där är prisskillnaden inte lika dramatisk.

Att Sigma 70-200/2.8 HSM är helt i klass med 70-200/2.8 L usm vid full öppning är omvittnat av många.

Jag har inget emot L-optiker. Tvärtom. men det är själva f-n att man ska behöva prova många ex av en vidvinkelzoom innan man hittar en som är okej. En röd ring är därför ingen garanti för självklar optisk kvalitet för mig. personligen. Ibland undrar jag om inte ringen borde varit brun istället.

Att L-optikerna i ett FÅTAL fall är ljusstarkare garanterar absolut inte heller något kanonresultat. Och det är det sorgligaste. För det i mångt och mycket för ljusstyrkan man då betalar många tusenlappar extra. Då SKA bara 85/1.2 L teckna skarpt i centrum vid full öppning. Man SKA INTE behöva blända den till 2.0, enl min åsikt. För då är den distanserad av EF 85/ 1.8 usm som kostar en fjärdedel. Och därtill är hållbar.

Mvh/Lennart
 
Jag håller förstås med i princip, skillnaden till L-optik är ofta inte så jättestora optiskt men det kostar skjortan.

Ditt exempel Tamron 28-75 är dock ett utmärkt exempel på både din och min poäng, optiskt är Tamron lika bra, kanske till och med bättre i en del fall, till mycket mindre peng. Däremot tycker jag att den är rätt billigt byggd, ingen vädertätning, inte lika snabb fokusering. Dom två objektiv jag testade (ska sägas att det var på 10D-tiden) var båda lite inexakta i fokuseringen, ibland frontfokus inbland bakfokus, inga jättefel men inte lika precist som 24-70. Skillnaderna är kanske inte avgörande för dom flesta, men dom finns där.

Det kostar att få det där sista, vad som är värt pengarna är förstås också individuellt.
 
Varför går ni inte in och ser hur olika Canon optik återger samma testbild på olika bländare
Exempel 24-70 på 35mm och 35/1,4, man välja ett stort antal objektiv och jämföra dom mot varandra .

För muspekaren över bilden så ses ev skilnader.Se speciellt nedre bildkant.
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=121&CameraComp=9&FLIComp=0&APIComp=3

Flertal sk L-optik på vidvinkelsidan kan här ses som mindre bra vad det gäller kant och hörnskärpa(vilket jag har påtalat ett antal gånger), Canon måste göra något, speciellt om nu Nikon kommer med vidvinkelzoomar som sägs klara kanter och hörn bättre.

Mikael
 
14mm har jag inte själv testat, men 16-35mk 2 är inte kul i kantskärpan,min 24-70 är betydligt bättre både på 24 och 35 vilket jag har redovisat med bilder här på fotosidan.Jag har testat 2 st 16-35 mk2 mot min zoom

Ta upp de båda i den länk jag visade och se efter
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=121&CameraComp=9&FLIComp=0&APIComp=3Det__tråkiga är att man får testa ut ett bra exemplar av 24-70, det tog mig tre stycken att hitta ett fullt godkänt exemplar.
Mikael
 
Senast ändrad:
Hade för mig att jag kollat det tidigare och det stämmde, kolla 16-35/2.8L-II mot 24-70/2.8L.

Tycker du inte att 16-35an var kul i kanterna, vad skall man då säga om 24-70n på 24 läget?

Jämför 16-35-II mot ex 50/1,4. Det måste ha vart kassa ex av 16-35/2.8L-II du fått.
 
Skilnaderna är stora från exemplar till exemplar, exv min 24-70 där den är mycket bra på 24mm, medan Lennart tror jag det var redovisar att hans glugg inte alls är bra- men som sagt det tog mig tre ex att hitta ett som jag var nöjd med.

Mikael
 
Robert_Vallentuna skrev:
Hade för mig att jag kollat det tidigare och det stämmde, kolla 16-35/2.8L-II mot 24-70/2.8L.

Tycker du inte att 16-35an var kul i kanterna, vad skall man då säga om 24-70n på 24 läget?

Jämför 16-35-II mot ex 50/1,4. Det måste ha vart kassa ex av 16-35/2.8L-II du fått.

Vad skall jag svara på det-jag har testat 2 stycken.
Ingen av dom kommer i närheten av min zoom.
En kollega här i Lund har även ett exemplar som inte aviker från de andra, en annan medlem här på fotosidan testade sin 24-70 mot 16-35 mk2 och ett 35/1.4 han redovisade samma sak som jag.
Alltså är vi nu uppe i 4exemplar som är sämre på 24 och 35mm. Även Canon medger att gluggen passar bättre till exv 1dmk3 än till 5d pga kant och hörnoskärpa.

Vi talar om samma sak hoppas jag-objektivet på en 5d eller 1dsmk2 och inte på en cropad kamera
Mikael
 
macrobild skrev:
Skilnaderna är stora från exemplar till exemplar, exv min 24-70 där den är mycket bra på 24mm, medan Lennart tror jag det var redovisar att hans glugg inte alls är bra- men som sagt det tog mig tre ex att hitta ett som jag var nöjd med.

Mikael

Min 24-70 är lite "fadd" i 24-läget vid full öppning. Men i lägena 28, 35, 50 och 70 samt även mellanlägena är den bra. i 50-läge faktiskt så bra att den känns bättre än 50/1.4. 70-läget är oxå outstanding.
Men 24-läget är helt okej från blämdare 4. Och jag vill hellre ha skärpan i 30-70 området vid full öppning då jag mest använder lägena däremellan.

Lennart
 
Jag tycker att de senaste inläggen inte riktigt håller sig till trådens ämne?

Kanske diskussionen om gluggarnas vara eller inte vara kan föras i en annan diskussionstråd, så håller vi kvar denna runt 1D Mark III?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.