rnyholm
Avslutat medlemskap
Anders Östberg skrev:
Tråd om lösningen på autofokusproblemen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=84014
också här
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Anders Östberg skrev:
Tråd om lösningen på autofokusproblemen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=84014
Inga bekymmer egentligen. men det allmänna antagandet är väl ändå att D3 har ca ett steg lägre brus än Mark III. Om det kan minskas med hjälp av firmware så kanske Canon lägger ner lite extra tid på att få den bra från början. Bara en tanke, teori om varför den dröjer så länge utan någon information från Canon.Photocon skrev:
Bildbrus på jpegfiler kan alltid ändras via en firmwareuppgradering eftersom det då är helt och hållet kamerans interna mjukvara som hanterar detta. Men det är väl knappast till någon större nytta om man inte snabbt måste lämna ifrån sig en bild till en tidning eller så. Och där brukar rastret ändå dölja brus ganska bra.
Rawfiler ska ju vara rawfiler och där kan nog inget ske via firmware.
Var dock med om en firmwareuppgradering till en Kodak Pro SLR/c (ff-sensor 14mp) där den nya firmwaren i exif-data "rekommenderade" rawkonverteraren i datorn att addera brusreducering automatiskt. Och det blev faktiskt ganska bra.
Men i så fall föredrar jag ett plug-in, typ Noice Ninja, i PS istället.
Men är egentligen bruset på MKIII något större bekymmer upp till iso 1600? Jag upplevde det inte så när jag testade den.
Men du kanske menar NR på de absolut högsta värdena?
Mvh/Lennart
paul innergård skrev:
Jag läste på DPreview att Canon USA nu verkar medge att de finns ett existerande fel på vissa ex av Mark III af. Felet är av hårdvarutyp, tråkigt nog för de som är missnöjda. jag bifogar länken så ni kan läsa själva.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=25259210
Det har du rätt i. Jag kommer skicka in min kamera som är USA-importerad när värsta köerna lagt sig. Mest för att ha kvittens på att kameran är frisk. Borde öka andrahandsvärdet rejält. faktum är ju att bortsett ifrån eventuella problem med af så är Mark III en otroligt kompetent kamera som ingen borde behöva vara rädd för att äga.Photocon skrev:
Well! Då uppstår det problem här på hemmaplan också. Men när man följde tråden på dpreview så slog det mig vilka hjärnbefriade kommentarer där fanns.
Självklart kommer Canon att fixa detta problem då det rör en av de aktivaste delarna i AF-systemet.
Det tråkigaste är ju att Canon inte kan peka på vilka S/N det gäller. Därmed blir ju alla ägare tvungna att sända sina kameror på service. Och det blir långa köer och väntan. Värst blir det för de som gråimporterat.
Och självklart påverkar ett sådant här fel även single-shot AF. Inte bara AI-servo/c och rörliga föremål. Men förmodligen märks felet knappt med kortare brännvider och viss nedbländning. Ser väl ut som en lätt fram/bakfokusering på sin höjd. Och ibland hittar kameran rätt.
Jag fastnade för en aspekt: De som inte upplevt några problem "behöver inte åtgärda dem". Då rörde det folk som kanske plåtar med kort brännvid och single-shot och sedan tänker sälja kameran om något år. Köparen kanske är en som plåtar action med långa telen och den personen vill säkert ha ett kvitto på att kameran är kurant.
Och det torde innebära att alla får sända in sina kameror.
MEN, Canon borde ju i alla fall nämna från vilket datum och S/N felet inte förekommer. Det måste de ju veta när de ändå upptäckt felet. Från det datumet borde inte en EN kamera få lämna fabriken utan korrekt installerat/monterat AF-system.
Lennart
Verkar mycket intressant. Hoppas de nu kommer med ett enkelt och lätt-tolkat självtest, så att man kan kolla om ens egen kamera är påverkad.Omar skrev:
Hej
Ville bara posta denna länk i denna tråd också
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-9068-9129
Mvh
Omar
PMD skrev:
Jag har två stycken.
Det är inte onödigt med bra kvalitet. Eller snarare: det är nödvändigt med rätt kvalitet. En superkamera kommer inte till sin rätt med ett lågbudgetobjektiv och ett superobjektiv kommer till heller riktigt till sin rätt med en lågbudgetkamera. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.
Ovanstående resonemang förutsätter förstås att man använder sin kamerautrustning för att fotografera och inte bara har den för att det kul med högteknologi (vilket jag iofs inte har några invändningar mot).
Ja, ett L-objektiv brukar kännas ganska robust. Ungefär som de flesta objektiv från välrenommerade tillverkare kändes på 1970-talet.
Jag tycker inte att det är Canons L-objektiv som har exceptionellt hög kvalitet. Det är snarare deras budgetmodeller som har exceptionellt låg kvalitet (när det gäller hur de är byggda; optiskt finns det ju en del höjdare även bland budgetobjektiven).
Det är ett mycket bra råd. Jag har nog gjort ungefär så. Möjligen med ännu mer vikt på objektiven.
Det är riktigt, men den som köper en EOS-1Ds III för att den är det ballaste som finns på marknaden (dvs de som fick något magiskt i ögonen när du pratade med dem) har ändå aldrig för avsikt att använda kameran till sin fulla potential.
Anders Östberg skrev:
Vad som är "bättre" är förstås individuellt, L-gluggarna är i många fall ljusstarkare, vädertätare, bättre byggda, har längre brännvidd, m.m. Optisk kvalitet på förhållandevis små bländare är ju bara en aspekt på det hela. På samma sätt är det inte helt självklart att ställa L-zoomar mot icke-L fasta objektiv, dom gör ju faktiskt inte riktigt samma sak.
Robert_Vallentuna skrev:
Hade för mig att jag kollat det tidigare och det stämmde, kolla 16-35/2.8L-II mot 24-70/2.8L.
Tycker du inte att 16-35an var kul i kanterna, vad skall man då säga om 24-70n på 24 läget?
Jämför 16-35-II mot ex 50/1,4. Det måste ha vart kassa ex av 16-35/2.8L-II du fått.
macrobild skrev:
Skilnaderna är stora från exemplar till exemplar, exv min 24-70 där den är mycket bra på 24mm, medan Lennart tror jag det var redovisar att hans glugg inte alls är bra- men som sagt det tog mig tre ex att hitta ett som jag var nöjd med.
Mikael